muligvis får Marina et barn til (enten med Affleck eller med ham hun havde en affære med)
Det forstår jeg ikke. Filmen slutter da med, at Marina igen er i Frankrig, ude ved havet, hvor hun danser eller pjatter rundt alene (modsat tidligt i filmen hvor Affleck var der sammen med hende, indtil de tog til USA). Jeg forstod de forudgående scener sådan, at Affleck bliver skilt fra Marina, men at de skilles i gensidig forståelse for, at forholdet ikke kan bære.
Man ser Affleck ved et hus, og derefter ses et barn og en kvinde på afstand (det er derfor jeg er i tvivl om hvem det er).
Psycho 5/6 Jeg finder det vanskeligt at vurdere en gammel film som denne, da standarden jo er øget i den grad for uhygge og effekter og måder at fortælle historier på. At dømme ud fra nyere standarder er det derfor en film af lavere kvalitet, men ser man den i historisk perspektiv og ved, hvor banebrydende den var, så er det jo noget andet. Jeg så den mest for at "uddanne mig" end fordi jeg egentlig forventede, jeg skulle kunne lide den i nogen grad, men historien var da overvejende spændende og Anthony Perkins er stadig værd at se i rollen som Norman Bates. Jeg giver den 5 for at vise filmen den respekt den fortjener, selv om min oplevelse nok var nærmere 4 stjerner.
My Week with Marilyn 4/6 Der er mange måder at lave en film om Marilyn Monroe på, men denne tilgang hvor man gives en uges indblik ind i denne sygelige kvindes sind, set fra perspektivet af en ung beundrer, fungerede overraskende godt. I sidste ende gøres hun hverken god eller ond, selv om hun har sine femme fatale-kvaliteter. Filmen var underholdende, humoristisk, til tider rørende og overvejende interessant.
Jagten 6/6 En sådan film som giver én ondt i maven af sympati for hovedpersonen og vrede/had mod hans forfølgere, som man dog - paradoksalt nok - godt kan forstå. (Bortset fra når man ikke kan og skriger "idioter" af fjernsynet.) Filmen er genialt fortalt, bl.a. med fokusset på sønnen som en bi-hovedperson undervejs i filmen. Selv om man ved, hvor handlingen overordnet bærer hen, så bliver filmen aldrig rigtig forudsigelig. Vigtigt tema - som én, der har arbejdet i SFO, genkender jeg lidt frygten for at blive genstand for den type mistanker. Det havde absolut ikke gjort noget, om den var blevet belønnet med en amerikansk pris af den større kaliber og derved havde fået endda større opmærksomhed.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Jeg finder det vanskeligt at vurdere en gammel film som denne, da standarden jo er øget i den grad for uhygge og effekter og måder at fortælle historier på. At dømme ud fra nyere standarder er det derfor en film af lavere kvalitet
Ok. Jeg synes nu, at det er de færreste nyere gysere der kan hamle op med 'Psycho'. Standarden i nyere tid efter min mening faldet gevaldigt. Ja, der er efter min mening næsten ikke nogen senere instruktører, der har kunnet skabe samme fortættede, uhyggelige stemning som Hitchcock gjorde i 'Psycho', 'The Birds' og 'Frenzy', samt lejlighedsvis også i hans andre film, der ikke var gysere, men indeholdt elementer, der var som taget ud af gyserfilm.
Kun Friedkins 'The Exorcist' og Kubricks 'The Shining', samt til dels Night M. Shyamalan har matchet Hitchcocks evne til at skabe den der helt unikke stemning af uhygge og/eller utryghed.
Og med hensyn til måder at fortælle historier, kan vore dages gyserfilms-instruktører godt gå hjem og lægge sig, sammenlignet med Hitchcock. There is no match.
Kan måske være det er et flashback det med Marina i Frankrig? Nåh, men bliver nok nødt til at sætte slutningen på igen, for jeg er slet ikke sikker nok.
Jeg medgiver at der produceres urimelig mange elendige gysere, som nok intet ville gøre for mig. Men når det gælder mine egne nakkehår, så lå de helt og aldeles stille, da jeg så Psycho. Det samme var ikke tilfældet, da jeg i sin tid så "The Ring", "Evil Dead" og "The Fly". Men bare fordi den ikke decideret klarede at gøre mig bange, betyder det som sagt ikke, at den ikke har andre kvaliteter. Og jeg tror da helt sikkert også, den havde haft en anden effekt på mig, hvis ikke jeg var vokset op med scener som disse:
Jeg synes nu der har været flere fantastiske gyserfilm efter Psycho. Mht. i dag, så har der også været nævneværdige film, men det er en genre der har det meget svært. Men Psycho er sgu eminent til trods for sin alder ;)
Jeg medgiver at der produceres urimelig mange elendige gysere, som nok intet ville gøre for mig. Men når det gælder mine egne nakkehår, så lå de helt og aldeles stille, da jeg så Psycho.
Hehe. Mine knæ rystede bogstaveligt talt, da jeg så den første gang. Og idag rives jeg også fuldstændig med af de der utrygge gåture rundt i Bates-husets skumle gange og lokaler, samt Hitchcocks skæve og pludselige kameravinkler.
Riqon (19665) skrev:
Det samme var ikke tilfældet, da jeg i sin tid så ..... "The Fly".
Er det David Cronenbergs film fra 1986, du sigter til? Altså den med Jeff Goldblum?
Riqon (19665) skrev:
Og jeg tror da helt sikkert også, den havde haft en anden effekt på mig, hvis ikke jeg var vokset op med scener som disse:
#19661 BN 11 år siden
Det forstår jeg ikke. Filmen slutter da med, at Marina igen er i Frankrig, ude ved havet, hvor hun danser eller pjatter rundt alene (modsat tidligt i filmen hvor Affleck var der sammen med hende, indtil de tog til USA). Jeg forstod de forudgående scener sådan, at Affleck bliver skilt fra Marina, men at de skilles i gensidig forståelse for, at forholdet ikke kan bære.
Man ser Affleck ved et hus, og derefter ses et barn og en kvinde på afstand (det er derfor jeg er i tvivl om hvem det er).
#19662 Riqon 11 år siden
Jeg finder det vanskeligt at vurdere en gammel film som denne, da standarden jo er øget i den grad for uhygge og effekter og måder at fortælle historier på. At dømme ud fra nyere standarder er det derfor en film af lavere kvalitet, men ser man den i historisk perspektiv og ved, hvor banebrydende den var, så er det jo noget andet. Jeg så den mest for at "uddanne mig" end fordi jeg egentlig forventede, jeg skulle kunne lide den i nogen grad, men historien var da overvejende spændende og Anthony Perkins er stadig værd at se i rollen som Norman Bates. Jeg giver den 5 for at vise filmen den respekt den fortjener, selv om min oplevelse nok var nærmere 4 stjerner.
My Week with Marilyn 4/6
Der er mange måder at lave en film om Marilyn Monroe på, men denne tilgang hvor man gives en uges indblik ind i denne sygelige kvindes sind, set fra perspektivet af en ung beundrer, fungerede overraskende godt. I sidste ende gøres hun hverken god eller ond, selv om hun har sine femme fatale-kvaliteter. Filmen var underholdende, humoristisk, til tider rørende og overvejende interessant.
Jagten 6/6
En sådan film som giver én ondt i maven af sympati for hovedpersonen og vrede/had mod hans forfølgere, som man dog - paradoksalt nok - godt kan forstå. (Bortset fra når man ikke kan og skriger "idioter" af fjernsynet.) Filmen er genialt fortalt, bl.a. med fokusset på sønnen som en bi-hovedperson undervejs i filmen. Selv om man ved, hvor handlingen overordnet bærer hen, så bliver filmen aldrig rigtig forudsigelig. Vigtigt tema - som én, der har arbejdet i SFO, genkender jeg lidt frygten for at blive genstand for den type mistanker. Det havde absolut ikke gjort noget, om den var blevet belønnet med en amerikansk pris af den større kaliber og derved havde fået endda større opmærksomhed.
#19663 BN 11 år siden
Ok. Jeg synes nu, at det er de færreste nyere gysere der kan hamle op med 'Psycho'. Standarden i nyere tid efter min mening faldet gevaldigt. Ja, der er efter min mening næsten ikke nogen senere instruktører, der har kunnet skabe samme fortættede, uhyggelige stemning som Hitchcock gjorde i 'Psycho', 'The Birds' og 'Frenzy', samt lejlighedsvis også i hans andre film, der ikke var gysere, men indeholdt elementer, der var som taget ud af gyserfilm.
Kun Friedkins 'The Exorcist' og Kubricks 'The Shining', samt til dels Night M. Shyamalan har matchet Hitchcocks evne til at skabe den der helt unikke stemning af uhygge og/eller utryghed.
Og med hensyn til måder at fortælle historier, kan vore dages gyserfilms-instruktører godt gå hjem og lægge sig, sammenlignet med Hitchcock. There is no match.
#19664 Ispep 11 år siden
Kan måske være det er et flashback det med Marina i Frankrig? Nåh, men bliver nok nødt til at sætte slutningen på igen, for jeg er slet ikke sikker nok.
#19665 Riqon 11 år siden
http://www.tumblr.com/photo/1280/bestwebsiteevar/6...
#19666 BN 11 år siden
Okay, dér fik jeg vist lige brugt dagens kvote af vendingen "efter min mening".
#19667 Ispep 11 år siden
Jeg synes nu der har været flere fantastiske gyserfilm efter Psycho. Mht. i dag, så har der også været nævneværdige film, men det er en genre der har det meget svært. Men Psycho er sgu eminent til trods for sin alder ;)
#19668 Riqon 11 år siden
Netop.
#19669 BN 11 år siden
Hehe. Mine knæ rystede bogstaveligt talt, da jeg så den første gang. Og idag rives jeg også fuldstændig med af de der utrygge gåture rundt i Bates-husets skumle gange og lokaler, samt Hitchcocks skæve og pludselige kameravinkler.
Er det David Cronenbergs film fra 1986, du sigter til? Altså den med Jeff Goldblum?
Tjah, det er jo også en grum scene på sin egen måde. ;-)
#19670 Riqon 11 år siden
Ja, altså ikke den fra 1958 :p men Cronenbergs film er monstercreepy.