Gravatar

#20011 Muldgraver 10 år siden

Tak, det hjalp mindst en smule. Jeg kunne ikke finde den udgivelse jeg har, men jeg kunne tydeligvis se, at Criterions udgivelse er værd at gå efter.

Tak :)

Jeg har vist ikke set så meget af ham, men indtil videre har jeg også været temmelig begejstret for Naked Lunch. Men den minder jo også på mange måder om Videodrome, både i temaer, æstetik og effekter.

The Fly er også ret sjov, og temmelig ulækker. Men den mangler ligesom noget grundlæggende, og hæver sig for mig aldrig rigtig op til det virkeligt uhyggelige, den er på en måde for sød og fantastisk i sine principper. Jeg har fået luret (ganske) lidt i litteraturens uhyggelige genre i løbet af foråret, og The Fly minder på mange måder om disse små historier, der pirrer vores trang til gru, men aldrig føles forblivende farlig.

Videodrome udtrykker til en vis grad denne farlighed, og eksempelvis Repulsion og Rosemary's Baby af Polanski er gode eksempler på en for mig vedvarende gru. Også flere af Hanekes film fremstiller denne vedvarende blottelse af det egentligt destruktive i mennesket, og hvordan mennesket ofte på en gang er frataget kontrollen over sin skæbne som et godt menneske, men dermed netop afsløret for, hvad det virkelig er. Og hvad man som seer også er. Dermed synliggøres destruktionskraft, og for subjektet blotlægges (forhåbentlig) ens eventuelle overdrevne forestillinger om egen (relation til en objektiv) godhed, og måske om godhedens væsen i det hele taget, hvilket for mig at se er en særdeles nyttig funktion :) Der er selvfølgelig også andre funktioner i genren, og ikke mindst andre fremragende instruktører :)

Hverken Eastern Promises eller A History of Violence husker jeg godt, men jeg husker dem som ok, uden de dog var noget særligt.

I det hele taget fremstår Cronenbergs æstetik mig ret poppet, men poppet på den gode måde, der altså benytter sig af det bedste fra en veletableret tradition, og samtidig føjer et værk til, som hverken er plat eller decideret ligegyldigt.

En kollega har lige pointeret for mig, at jeg bør få set Crash. Hendes beskrivelse af den lød temmelig interessant.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#20012 Slettet Bruger [1118230488] 10 år siden

#20011 -

Jeg kan ta' fejl, men så vidt jeg sjusse mig frem til, er det kun Criterions der er helt uklippet, alle andre udgaver er den såkaldt R-rated udgave eller biografudgaven, der også er klippet lidt i.

I følge IMDb, er der så alternative slutninger på tv-udgaver, men de lader ikke til at være tilgængelige på hjemmemarkedet.

Jeg er dog ret sikker på, at filmen har været snakket om en del herinde, så der er sikkert andre der ved mere end jeg gør. :)
Gravatar

#20013 Muldgraver 10 år siden

Ok, så har vi fået os fremsjusset til en ret ensartet opfattelse af udgaverne. Filmisk har det selvfølgelig en betydning, men ekstramaterialet ser ud til at være ret omfattende på Criterions udgivelse, og altså den største mangel ved min udgave, da der på den slet ikke er noget ekstramateriale. Jeg har dog alligevel ikke adgang til region 1, så der er vist ikke så meget for mig at gøre, og billedkvaliteten på min udgave er jo fin nok, og den var ikke for dyr. Tak i hvert fald :)

Jeg vil vældig gerne høre andres velvidende også.
Gravatar

#20014 Ispep 10 år siden

Tak for svaret. Jeg er enig omkring "The Fly". Den er ganske underholdende, men ikke uhyggelig. Til gengæld holder jeg meget af "A history of Violence" som jeg synes skildrer voldstemaet ret godt.

Jeg har ellers set de fleste film af Cronenberg. "Crash" var jeg ikke helt så hooked på, men bestemt interessant tematisk film. Jeg kan anbefale "Dead Ringers" som jeg så forleden. Den hører til de mere lavmælte film fra Cronenberg. Jeg kunne rigtigt godt lide den.

Gravatar

#20015 Muldgraver 10 år siden

Dead Ringers blev jeg ret interesseret i, da jeg hørte den delvist var et remake af Greenaways A Zed and Two Nouhgts. Greenaways film er ret vild, og jeg kunne forestille mig Cronenberg godt kunne lade sig inspirere til at få noget fint ud af den. Nu har jeg ikke indtryk af vi oftest deler smag, og jeg er jf. A History of Violence og Eastern Promises ikke sikker på, jeg er så begejstret for lavmælt Cronenberg. Men jeg er nu stadig ret interesseret :)
Gravatar

#20016 BN 10 år siden

Muldgraver (20015) skrev:
jeg er jf. A History of Violence og Eastern Promises ikke sikker på, jeg er så begejstret for lavmælt Cronenberg.

Den lavmælte Cronenberg er efter min mening klart bedst. 'The Dead Zone' og 'History of Violence' er filmiske perler, der udover det "lavmælte" har det tilfælles, at deres respektive hovedrolleindehavere (h.h.v. Christopher Walken og Viggo Mortensen) leverer absolut topklasse skuespil, ja, leverer deres stærkeste karakterskuespil nogensinde.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#20017 misuma 10 år siden

Return Of The Living Dead, BD

Genial film med en masse genial xtra materiale. Love it.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#20018 Ispep 10 år siden

Muldgraver (20015) skrev:
A History of Violence og Eastern Promises ikke sikker på, jeg er så begejstret for lavmælt Cronenberg. Men jeg er nu stadig ret interesseret :)

Jeg synes han har lavet gode film i "begge lejre". Og knap så gode. Jeg var bestemt ikke begejstret for "A Dangerous Method". Men tjek "Dead Ringers" ved lejlighed. Kan være jeg smider mine Cronenberg ratings på bordet.
Gravatar

#20019 Ispep 10 år siden

Enig mht. Viggo, men Walken er set bedre.
Gravatar

#20020 BN 10 år siden

Ispep (20019) skrev:

Enig mht. Viggo, men Walken er set bedre.

I hvilken film finder du ham bedre?
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)

Skriv ny kommentar: