Har for nylig opdaget Christopher Guest, og er derfor gået i gang med at se hans film.
Jeg er blevet helt vild med den humor, der er i hans film og mockumentary-idéen gør bare, at filmene bliver endnu sjovere. Derudover har jeg kun rosende ord om hans faste samarbejdspartnere på rollelisten. Meget af dialogen er improviseret og det er Eugene Levy, Harry Shearer, Michael McKean, Parker Posey, Christopher Guest og især Catherine O'Hara bare mestre i. O'Hara stjæler hver en scene hun er med i.
Jeg har fået set følgende film: Waiting for Guffman - 8/10 Måske den ryger endnu højere op ved et gensyn. Dette er klart den bedste!
Best in Show - 7/10 A Mighty Wind - 7/10
Jeg har lige modtaget For Your Consideration og This Is Spinal Tap, så dem glæder jeg mig til at få set.
Da det er ca. 9 år siden sidst jeg har set Star Wars-filmene, så har jeg også kastet mig over et gensyn med disse. Jeg har indtil videre fået set Episode I-III, og de må siges at være bedre end jeg huskede dem, så de er alle tre steget en karakter. De lever dog slet ikke op til den originale trilogi, som jeg nu glæder mig at smække i afspilleren. Så håber jeg, at de stadig er ligeså gode, som jeg husker dem. Problemet med den nye trilogi, synes jeg er, at de hurtigt bliver for computerspilsagtige. I nogle scener føles det som om, man sidder og ser på én, der spiller et spil. Det bliver aldrig helt medrivende. Derudover er Hayden Christensen ikke særlig ikke karismatisk, og virker ret stiv i sit skuespil. Heldigvis bliver han lidt bedre i Episode III. Episode III er det mest underholdende kapitel i den nye trilogi. Og så lå den nye trilogi ikke så langt fra den gamle rent visuelt, som jeg lige huskede.
Star Wars - Episode 1: The Phantom Menace - 6/10 Star Wars - Episode 2: Attack of the Clones - 5/10 Star Wars - Episode 3: Revenge of the Sith - 7/10
#22 vi er i hvert fald enige om placeringerne af den nye Star Wars trilogi. Tror dog jeg ligger 1-2 karakterer lavere på de første to episoder, imens 7/10 sikkert passer fint på den sidste. Tror også snart jeg trænger til et gensyn, og det skal nok ske inden den nye film udkommer.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
En chokerende afpillet og uigenkendelig Matthew McConaughey! De første minutter går på at komme sig over chokket inden man sådan for alvor kan læne sig tilbage og nyde filmen. Der er tale om et solidt karakterdrama, der formår at være relevant og barsk. Den kan forekomme mig en smule politisk korrekt i nogle skildringer og forhastet, men overall blev den båret af pragtpræstationer, som trækker meget op. Jeg kan kun beundre at McConaughey har været i stand til at vende hele karrieren på hovedet og gå fra ligegyldig til verdensklasse. Imponerende!! Jared Leto er næsten ligeså god!
The Weight of Elephants - 8/10
Stærkt drama om ensomhed og skrøbelighed, som folder sig omhyggeligt ud. Den har en subtil tilgang til emnet og opbygningen, alligevel følte jeg den "manglede" nogle ekstra minutter til at dvæle ved enkelte karakterer og problemstillinger, men stadig mere end god film. Stærkt skuespil.
Mr. Nobody - 9/10
Overrumplende rent visuelt og noget af det vildeste jeg længe har set. En af de historier der er svært at "fortælle om" og handlingen er også kringlet, spænder bredt i tid og rum med store ideer og temaer, som instruktøren takler let og elegant. Et gensyn står allerede for døren og vil ikke afvise en topkarakter.
Jovist er han supergod i 'The Deer Hunter', men det er trods kun en birolle, og jeg synes nu ikke, at han er bedre i 'The Deer Hunter' end i 'The Dead Zone'.
Jeg har altid været træt af, at han siden 'The Deer Hunter' næsten kun har haft biroller og ofte skurkeroller. Den mand havde specielt i sine yngre dage så meget karisma og autoritet, at han sagtens kunne bære en hovedrolle, ja, bære en hel film, og 'The Dead Zone' var en af de eneste film hvor han fik lov at gøre det.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Overrumplende rent visuelt og noget af det vildeste jeg længe har set. En af de historier der er svært at "fortælle om" og handlingen er også kringlet, spænder bredt i tid og rum med store ideer og temaer, som instruktøren takler let og elegant. Et gensyn står allerede for døren og vil ikke afvise en topkarakter.
Jeg har netop også set den, men var slet ikke ligeså begejstret. Scenerne på Mars var virkelig interessante, teenageårene ligeså, men resten af filmen var plaget af det, der efterhånden er blevet en standard i moderne SF-film: steril æstetik. Det var som at se en dårlig reklamefilm, fraværende såvel som enerverende, hvilket hverken Lorenz eller Satie kunne afhjælpe. Desværre.
En chokerende afpillet og uigenkendelig Matthew McConaughey! De første minutter går på at komme sig over chokket inden man sådan for alvor kan læne sig tilbage og nyde filmen. Der er tale om et solidt karakterdrama, der formår at være relevant og barsk. Den kan forekomme mig en smule politisk korrekt i nogle skildringer og forhastet, men overall blev den båret af pragtpræstationer, som trækker meget op. Jeg kan kun beundre at McConaughey har været i stand til at vende hele karrieren på hovedet og gå fra ligegyldig til verdensklasse. Imponerende!! Jared Leto er næsten ligeså god!
Tror jeg lander på en lille syver for denne. Et gedigent standardværk med en fin og ganske relevant fortælling, der trods sine klare sympatier ikke puster sig unødigt op, men lader karaktererne og konsekvenserne af deres liv tale for sig selv. McConaughey leverer en vild præstation, og skildringen af hans karakters udvikling, synes jeg, er det bedste ved filmen.
Ispep (20024) skrev:
Mr. Nobody - 9/10
Dette er et eksempel på en film, vi næppe kunne være mere uenige om :) Og hvis jeg skal give den en karakter lander jeg nok på 3. Sker der noget de sidste tre kvarter, som får det foregående i filmen til at fremstå anderledes?
#20021 Ispep 10 år siden
The Deer Hunter, selvfølgelig. Derudover er han også forrygende i "Catch me if You Can" og "True Romance".
#20022 Herrguth 10 år siden
Jeg er blevet helt vild med den humor, der er i hans film og mockumentary-idéen gør bare, at filmene bliver endnu sjovere.
Derudover har jeg kun rosende ord om hans faste samarbejdspartnere på rollelisten. Meget af dialogen er improviseret og det er Eugene Levy, Harry Shearer, Michael McKean, Parker Posey, Christopher Guest og især Catherine O'Hara bare mestre i. O'Hara stjæler hver en scene hun er med i.
Jeg har fået set følgende film:
Waiting for Guffman - 8/10
Måske den ryger endnu højere op ved et gensyn. Dette er klart den bedste!
Best in Show - 7/10
A Mighty Wind - 7/10
Jeg har lige modtaget For Your Consideration og This Is Spinal Tap, så dem glæder jeg mig til at få set.
Da det er ca. 9 år siden sidst jeg har set Star Wars-filmene, så har jeg også kastet mig over et gensyn med disse.
Jeg har indtil videre fået set Episode I-III, og de må siges at være bedre end jeg huskede dem, så de er alle tre steget en karakter. De lever dog slet ikke op til den originale trilogi, som jeg nu glæder mig at smække i afspilleren. Så håber jeg, at de stadig er ligeså gode, som jeg husker dem.
Problemet med den nye trilogi, synes jeg er, at de hurtigt bliver for computerspilsagtige. I nogle scener føles det som om, man sidder og ser på én, der spiller et spil. Det bliver aldrig helt medrivende.
Derudover er Hayden Christensen ikke særlig ikke karismatisk, og virker ret stiv i sit skuespil. Heldigvis bliver han lidt bedre i Episode III.
Episode III er det mest underholdende kapitel i den nye trilogi.
Og så lå den nye trilogi ikke så langt fra den gamle rent visuelt, som jeg lige huskede.
Star Wars - Episode 1: The Phantom Menace - 6/10
Star Wars - Episode 2: Attack of the Clones - 5/10
Star Wars - Episode 3: Revenge of the Sith - 7/10
#20023 Lord Beef Jerky 10 år siden
#20024 Ispep 10 år siden
The Weight of Elephants - 8/10
Stærkt drama om ensomhed og skrøbelighed, som folder sig omhyggeligt ud. Den har en subtil tilgang til emnet og opbygningen, alligevel følte jeg den "manglede" nogle ekstra minutter til at dvæle ved enkelte karakterer og problemstillinger, men stadig mere end god film. Stærkt skuespil.
Mr. Nobody - 9/10
#20025 BN 10 år siden
Jovist er han supergod i 'The Deer Hunter', men det er trods kun en birolle, og jeg synes nu ikke, at han er bedre i 'The Deer Hunter' end i 'The Dead Zone'.
Jeg har altid været træt af, at han siden 'The Deer Hunter' næsten kun har haft biroller og ofte skurkeroller. Den mand havde specielt i sine yngre dage så meget karisma og autoritet, at han sagtens kunne bære en hovedrolle, ja, bære en hel film, og 'The Dead Zone' var en af de eneste film hvor han fik lov at gøre det.
#20026 Ispep 10 år siden
Jeg ved godt, at det "kun" er en birolle han spiller i The Deer Hunter, men det er stadig hans bedste præstation ifølge mig. By far!
#20027 Pécuchet 10 år siden
Jeg har netop også set den, men var slet ikke ligeså begejstret. Scenerne på Mars var virkelig interessante, teenageårene ligeså, men resten af filmen var plaget af det, der efterhånden er blevet en standard i moderne SF-film: steril æstetik. Det var som at se en dårlig reklamefilm, fraværende såvel som enerverende, hvilket hverken Lorenz eller Satie kunne afhjælpe. Desværre.
#20028 BN 10 år siden
Well, well ... du er da i det mindst halvvejs på rette spor. ;-)
#20029 Ispep 10 år siden
Er det noget du ønsker at uddybe lidt mere?
#20030 Muldgraver 10 år siden
Tror jeg lander på en lille syver for denne. Et gedigent standardværk med en fin og ganske relevant fortælling, der trods sine klare sympatier ikke puster sig unødigt op, men lader karaktererne og konsekvenserne af deres liv tale for sig selv. McConaughey leverer en vild præstation, og skildringen af hans karakters udvikling, synes jeg, er det bedste ved filmen.
Dette er et eksempel på en film, vi næppe kunne være mere uenige om :) Og hvis jeg skal give den en karakter lander jeg nok på 3. Sker der noget de sidste tre kvarter, som får det foregående i filmen til at fremstå anderledes?