Gravatar

#2021 Lord Beef Jerky 15 år siden

The Amityville Horror (1979) (4/6) - Glimrende film der tager sin tid til, at udforske dens emne og så endda samtidig subtilt. Havde set remaket før denne, og denne er bestemt meget bedre.

Below (4/6) - Et mordmysterie med et spøgelse i en ubåd. Dejlig klaustrofobisk stemning, og man er altid en smule i tvivl om, hvad det næste er, der skal ske.

Krig Og Fred (2007) (3/6) - En miniserie på 6,5 timer set i træk gav en smule hovedpine, men den føltes egentlig ikke så lang, på trods af mange knap så interessante øjeblikke.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#2022 wimmie 15 år siden

12 Angry Men

Så fik jeg endelig set denne film og mine forventninger var høje; jeg har kun hørt godt om den - de eneste jeg har oplevet ikke kunne lide filmen var folk der generelt ikke kunne lide gamle sort/hvide film. Men denne film behøver skam ingen faver. Med et persongalleri på 12 personer og stort set udspillet i det samme lokale er her en helt fantastisk film der kører på fremragende skuespil, et godt manuskript og 12 forskellige personligheder som man på "kun" halvanden time lærer at kende med megen lidt beskrivelse og megen lidt baggrundshistorie frem for flotte effekter og storslåede landskaber.

Kort fortalt handler filmen om 12 nævninge der skal blive enige om en dom - en ung mand af ikke-amerikansk herkomst står anklaget for at have myrdet sin far, og dømmer de ham skyldig får han dødsdom.
11 af nævningene tror at det er en lige-ud-af-landevejen afgørelse; skyldig, men den sidste nævning mener ikke at man kan sende en mand i døden uden at overveje beviserne grundigt.

Jeg blev helt "blæst væk" af det simple sceneri og især skuespillet. Man når at få en god fornemmelse af hver af de 12 personer og hvilken type de hver især er ud fra ganske få beskrivelser; hints om deres jobs og baggrunde, måden de taler på og deres grunde for at stemme som de gør.

Jeg må sige at de skyhøje forventninger om en fantastisk filmoplevelse blev i den grad indfriet - én af de bedste film jeg længe har set :)

6/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#2023 filmz-Utyske 15 år siden

#2022 -

Helt enig, de sure mænd er godt nok sure og filmen er fantastisk. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#2024 wimmie 15 år siden

Hehe, ja - gnavne gamle mænd :D
Gravatar

#2025 Lord Beef Jerky 15 år siden

Også enig, 12 Angry Men er en fantastisk film!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#2026 Kruse 15 år siden

#2022: Helt enig! 12 Angry Men rangerer meget højt på min favoritliste. Et fantastisk mesterværk!
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#2027 wiseguy 15 år siden

The International

Halvkedelig og ganske forglemmelig thriller med Clive Owen, Naomi Watts og Ulrich Thomsen. Spændingskurven på filmen er flad som en pandekage og bortset fra et temmeligt gennemført shootout i Guggenheim, er der sku' ikke meget at skrive om.
Jo Thomsen er blevet en del dygtigere til engelsk, end da han i tidernes morgen stod og brægede "God wills it!!" ;)

3/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#2028 Skeloboy 15 år siden

Helt klart...12 Angry Men er en af mine 27 6/6 film:)...suveræn...og suveræn karakterskildring og persongalleri...og skuespil
Gravatar

#2029 Skeloboy 15 år siden

The Beast of Yucca Flats, 1961

Så stinkende ringe som noget kan være. Det havde jeg selvfølgelig forventet:)
Der sker et mord i starten på en topløs kvinde. Det har ingenting at gøre med filmen overhovedet, men her er begrundelsen for hvorfor scenen er med: According to an interview with Anthony Cardoza(producer), the scene was added after the film was complete because Coleman Francis(instruktør) liked nude scenes.

Resten af filmen giver ikke meget mening, og er utrolig ringe udført. Den er værre end Plan 9 From Outer Space og dårligere end Robot Monster, men Manos, The Hands of Fate er stadig ringere...

1/6
Gravatar

#2030 wimmie 15 år siden

Manos vil altid være ringere.... ;)

Så du denne i almindelig version eller Mystery Science Theater-versionen?

Skriv ny kommentar: