Sydstatsbonderøven Dale har svært ved at få det til at løbe rundt, da han bliver fyret fra sit job. Han har svært brug for penge til medicin til sin handicappede kone, så han beslutter modvilligt at åbne sin jord op for jagt. De lokale strømmer til, men hvad de ikke ved er, at der gemmer sig andet og mere end hjorte og vildsvin på Dales jord. Noget ondt og urgammelt jager i det gamle flodleje, og hidtil har Dale kunne holde det fra døren ved at lægge kød ud på sin bagtrappe hver aften. Men den mystiske beboer bryder sig ikke om de mange nye gæster på jorden, og snart begynder jægerne at forsvinde en efter en.
THE WILD MAN OF THE NAVIDAD er skudt på billig digital video og har eftersigende haft et budget på sølle $7000, så selv i exploitation-sammenhænge må den regnes for at være en amatørfilm. Den ses bedst som en slags pastiche over den lille subgenre af spekulationsfilm, der tager afsæt i myterne om Bigfoot og Sasquatch. En anden relevant sammenligning kunne være Peter Jacksons BAD TASTE, for lige netop Jacksons hjemmeproducerede debutfilm viser forskellen på talent og tyndbenet efterligning, når man kun har pebernødder og en rulle ståltråd at gøre godt med. BAD TASTE er måske ikke noget mesterværk, men den er i det mindste jævnt underholdende og godt skruet sammen. Modsat er THE WILD MAN OF THE NAVIDAD rent teknisk langt under middel. Lad gå at de fleste af rollerne er besat af lokale, der tydeligvis er valgt ud fra deres type fremfor talent og mest af alt lyder, som om de læser op fra et stykke papir, der befinder sig lige udenfor kameraets synsvinkel. Langt værre er det talentløse kameraarbejde og den forfærdelige klipning, der formår at suge ethvert tilløb til spænding ud af selv de mest tilspidsede situationer. Vi har bestemt ikke med kommende instruktørstjerner at gøre her.
Når filmen alligevel ikke er fuldstændig spildtid - i hvert fald ikke for en genrefan eller exploitation-entusiast - så skyldes det stemningen. Gennem sin fremragende scenografi og valget af de førnævnte typer, der mest består af lokale rednecks og den obligatoriske sherif, der naturligvis bijobber med at smugle hjemmebrændt, rammer THE WILD MAN OF THE NAVIDAD - trods sine meget store mangler - utroligt nok tonen temmelig godt fra de spekulationsfilm fra 1970'erne, den så gerne vil ligne. Med til at hive den op er også det ret gode lydarbejde, der er som taget lige ud af den originale MOTORSAVSMASSAKREN (hvad det rent faktisk også kan være, eftersom filmens producent er Kim Henkel, der som bekendt også var med til at lave Tobe Hoopers mesterværk). Alt i alt værd at se, hvis man er forvejen er til genren. Hvis ikke, bør man nok holde sig langt væk.
2/5
RETURN OF THE LIVING DEAD (1985)
Freddy har fået arbejde på et medicinsk lager og skal læres op af den gamle rotte Burt. Som afslutning på sin rundvisning fortæller Burt Freddy om lagerets hemmelighed. Han påstår, at den gamle zombiefilm NIGHT OF THE LIVING DEAD bygger på virkelige hændelser, men at det lykkedes militæret dengang at tysse sagen ned. Zombierne blev frosset og gemt i tønder, men en enkelt sending kom på afveje og har befundet sig i lagerets kælder siden slutningen af 1960'erne. Freddy er selvfølgelig skeptisk, så Burt viser tønderne frem - og selvfølgelig går det galt, en tønde lækker, og snart er lageret fuldt af levende døde. Helt katastrofalt bliver det dog først, da tumperne Burt og Freddy forsøger at afhjælpe problemet. Dan O'Bannons RETURN OF THE LIVING DEAD lyder måske ikke af så meget, men udførslen er helt i top, og der er reelt tale om et lille mesterværk med fremragende skuespillerpræstationer, en vildt underholdende historie, og nogle af de bedste effekter genren har set.
5/5
MASSACRE MAFIA STYLE
"The King of Palm Springs" alias Duke Mitchell var en mand af mange talenter. Han optrådte skiftevis som skuespiller, stand-up-komiker og crooner, og han kastede sig sågar over filminstruktion med den selvfinansierede MASSACRE MAFIA STYLE, som han også spiller hovedrollen i som Dominico "Mimi" Micelli. Mimi er søn af en eksileret godfather og rejser tilbage til USA for at vende familiens ulykke. Men han er af den gamle skole og passer med sine æresbegreber slet ikke ind i et moderne forbryderkartel, der forsøger at opretholde en facade af respektabilitet og legitimitet. Snart har han lagt sig ud med resten underverden. "You're either in, or you're in the way!" Det ville være synd at sige, at handlingen hænger specielt godt sammen, men det er heller ikke derfor, man skal se den. MASSACRE MAFIA STYLE er rendyrket trash-gangster-exploitation. Hårdtslående som bare fanden, ilagt absurde monologer, pludselige sangindslag og ultravold. Man kommer aldrig til at lytte til Dean Martins "Tik-a-tee, tik-a-tay" på samme måde efter at have set den. MMS er udgivet i et meget begrænset oplag af 500 eksemplarer af Mitchells egen søn, og overførslen er desværre taget fra en gammel videomaster. Til gengæld er dobbeltdisken spækket med ekstramateriale om multitalentet Duke Mitchell, og så kan man jo altid håbe på, at Grindhouse Releasing får fingeren ud og udsendt den flotte version, de har lovet de sidste syv år.
3/5
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
The Amityville Horror 2 (3/6) - En dybt fragmenteret film hvor første halvdel er den første film om igen (nu tilsat perversiteter) og anden halvdel er Eksorcisten om igen. Alligevel er den fascinerende og holder interessen.
The Ugly Truth (3/6) - En af de bedre typiske amerikanske romantiske komedier, men selvom humoren ofte virker, er opbygningen for gennemskuelig og selve forholdet imellem de to hovedpersoner udvikler sig alt for utroværdigt.
The Abandoned (4/6) - Havde sgu egentlig ikke forventet at en så klassisk historie kan fungere så optimalt udelukkende pga. indpakningen, men stemningen er dejlig klam, og det redder den alt for traditionelle historie i sidste ende.
Street Trash (3/6) - Sindsygt mange solide grin i denne kitschede 80'er "gyser". Desværre mangler filmen en rød tråd, og det gør, at den føles meget længere end den egentlig er.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Så Easy Rider for første gang igår. Kæft noget lort! Hvorfor den er sådan en klassiker går fuldstændig over hovedet på mig. Den handler ikke om en skid og slutter midt i handlingen... Eller nærmere "handlingen.." Eneste plus var Jack i en ung udgave. Hvad missede jeg???
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#2051 Thomsen 15 år siden
Sydstatsbonderøven Dale har svært ved at få det til at løbe rundt, da han bliver fyret fra sit job. Han har svært brug for penge til medicin til sin handicappede kone, så han beslutter modvilligt at åbne sin jord op for jagt. De lokale strømmer til, men hvad de ikke ved er, at der gemmer sig andet og mere end hjorte og vildsvin på Dales jord. Noget ondt og urgammelt jager i det gamle flodleje, og hidtil har Dale kunne holde det fra døren ved at lægge kød ud på sin bagtrappe hver aften. Men den mystiske beboer bryder sig ikke om de mange nye gæster på jorden, og snart begynder jægerne at forsvinde en efter en.
THE WILD MAN OF THE NAVIDAD er skudt på billig digital video og har eftersigende haft et budget på sølle $7000, så selv i exploitation-sammenhænge må den regnes for at være en amatørfilm. Den ses bedst som en slags pastiche over den lille subgenre af spekulationsfilm, der tager afsæt i myterne om Bigfoot og Sasquatch. En anden relevant sammenligning kunne være Peter Jacksons BAD TASTE, for lige netop Jacksons hjemmeproducerede debutfilm viser forskellen på talent og tyndbenet efterligning, når man kun har pebernødder og en rulle ståltråd at gøre godt med. BAD TASTE er måske ikke noget mesterværk, men den er i det mindste jævnt underholdende og godt skruet sammen. Modsat er THE WILD MAN OF THE NAVIDAD rent teknisk langt under middel. Lad gå at de fleste af rollerne er besat af lokale, der tydeligvis er valgt ud fra deres type fremfor talent og mest af alt lyder, som om de læser op fra et stykke papir, der befinder sig lige udenfor kameraets synsvinkel. Langt værre er det talentløse kameraarbejde og den forfærdelige klipning, der formår at suge ethvert tilløb til spænding ud af selv de mest tilspidsede situationer. Vi har bestemt ikke med kommende instruktørstjerner at gøre her.
Når filmen alligevel ikke er fuldstændig spildtid - i hvert fald ikke for en genrefan eller exploitation-entusiast - så skyldes det stemningen. Gennem sin fremragende scenografi og valget af de førnævnte typer, der mest består af lokale rednecks og den obligatoriske sherif, der naturligvis bijobber med at smugle hjemmebrændt, rammer THE WILD MAN OF THE NAVIDAD - trods sine meget store mangler - utroligt nok tonen temmelig godt fra de spekulationsfilm fra 1970'erne, den så gerne vil ligne. Med til at hive den op er også det ret gode lydarbejde, der er som taget lige ud af den originale MOTORSAVSMASSAKREN (hvad det rent faktisk også kan være, eftersom filmens producent er Kim Henkel, der som bekendt også var med til at lave Tobe Hoopers mesterværk). Alt i alt værd at se, hvis man er forvejen er til genren. Hvis ikke, bør man nok holde sig langt væk.
2/5
RETURN OF THE LIVING DEAD (1985)
Freddy har fået arbejde på et medicinsk lager og skal læres op af den gamle rotte Burt. Som afslutning på sin rundvisning fortæller Burt Freddy om lagerets hemmelighed. Han påstår, at den gamle zombiefilm NIGHT OF THE LIVING DEAD bygger på virkelige hændelser, men at det lykkedes militæret dengang at tysse sagen ned. Zombierne blev frosset og gemt i tønder, men en enkelt sending kom på afveje og har befundet sig i lagerets kælder siden slutningen af 1960'erne. Freddy er selvfølgelig skeptisk, så Burt viser tønderne frem - og selvfølgelig går det galt, en tønde lækker, og snart er lageret fuldt af levende døde. Helt katastrofalt bliver det dog først, da tumperne Burt og Freddy forsøger at afhjælpe problemet.
Dan O'Bannons RETURN OF THE LIVING DEAD lyder måske ikke af så meget, men udførslen er helt i top, og der er reelt tale om et lille mesterværk med fremragende skuespillerpræstationer, en vildt underholdende historie, og nogle af de bedste effekter genren har set.
5/5
MASSACRE MAFIA STYLE
"The King of Palm Springs" alias Duke Mitchell var en mand af mange talenter. Han optrådte skiftevis som skuespiller, stand-up-komiker og crooner, og han kastede sig sågar over filminstruktion med den selvfinansierede MASSACRE MAFIA STYLE, som han også spiller hovedrollen i som Dominico "Mimi" Micelli.
Mimi er søn af en eksileret godfather og rejser tilbage til USA for at vende familiens ulykke. Men han er af den gamle skole og passer med sine æresbegreber slet ikke ind i et moderne forbryderkartel, der forsøger at opretholde en facade af respektabilitet og legitimitet. Snart har han lagt sig ud med resten underverden. "You're either in, or you're in the way!"
Det ville være synd at sige, at handlingen hænger specielt godt sammen, men det er heller ikke derfor, man skal se den. MASSACRE MAFIA STYLE er rendyrket trash-gangster-exploitation. Hårdtslående som bare fanden, ilagt absurde monologer, pludselige sangindslag og ultravold. Man kommer aldrig til at lytte til Dean Martins "Tik-a-tee, tik-a-tay" på samme måde efter at have set den.
MMS er udgivet i et meget begrænset oplag af 500 eksemplarer af Mitchells egen søn, og overførslen er desværre taget fra en gammel videomaster. Til gengæld er dobbeltdisken spækket med ekstramateriale om multitalentet Duke Mitchell, og så kan man jo altid håbe på, at Grindhouse Releasing får fingeren ud og udsendt den flotte version, de har lovet de sidste syv år.
3/5
#2052 Highland Park 15 år siden
Jeg har endnu ikke set den, men det må der rådes bod på. :)
Hvilken udgave så du?:
http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid...
#2053 Thomsen 15 år siden
#2054 Highland Park 15 år siden
Jeg havde overset, at den eneste udgave med uændret lydspor er i 4:3. Træls. Pokkers til rettigheder.
#2055 Lord Beef Jerky 15 år siden
The Ugly Truth (3/6) - En af de bedre typiske amerikanske romantiske komedier, men selvom humoren ofte virker, er opbygningen for gennemskuelig og selve forholdet imellem de to hovedpersoner udvikler sig alt for utroværdigt.
The Abandoned (4/6) - Havde sgu egentlig ikke forventet at en så klassisk historie kan fungere så optimalt udelukkende pga. indpakningen, men stemningen er dejlig klam, og det redder den alt for traditionelle historie i sidste ende.
Street Trash (3/6) - Sindsygt mange solide grin i denne kitschede 80'er "gyser". Desværre mangler filmen en rød tråd, og det gør, at den føles meget længere end den egentlig er.
#2056 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#2057 Highland Park 15 år siden
#2058 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#2059 davenport 15 år siden
Hvorfor den er sådan en klassiker går fuldstændig over hovedet på mig. Den handler ikke om en skid og slutter midt i handlingen... Eller nærmere "handlingen.."
Eneste plus var Jack i en ung udgave.
Hvad missede jeg???
#2060 Skeloboy 15 år siden