#2294 Apropos, så var Kim Larsen i Madsens talk show igår:
"Man kan godt blive bekymret for det åndelige niveau, når hele nationen bliver underholdt af "X-faktor" og "Vild med Dans", mens højskolerne står tomme" sagde Kim Larsen.
Hvor har han ret. Det er ikke så meget, at der sendes tomhjernet lort i TV. Det har altid været tilfældet. Problemet er at programfladerne på alle de store kanaler er sølet ind i tomhjernet amatøragtigt reality lort, kun i få tilfælde afbrudt af kvalitets TV. Men selvfølgelig, hvis public service er at opfylde befolkningens krav om TV narkotika, som ikke stiller krav til hjerneaktivitet, så opfyldes det krav jo til fulde. Men jo Kim. Folk kunne jo slukke for skærmen og tage på højskole, men hvem vil gå glip af de spændende afsnit omkring næste uges amatører? Fik Silas iøvrigt kneppet fru Belafonte? Eller fik Claus Elming? Det må jo næsten være ugens højdepunkter i enten TV eller Se og Hør!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Der er på et tidspunkt i 3. eller 4. afsnit, hvor Jax læser en definition på anarki nedfældet på en væg i en hule i Nevada. Jeg indrømmer definitionen havde sine fordele i øjeblikket. Der vil blot være mange problemer med "gøre hvad man har lyst til", afhængig af hvilkn/n gruppe/r man hører til / ikke hører til.
Selvfølgelig. Der vil altid være problemer i forhold til sådan et samfund, men ikke desto mindre er det jo en fristende tanke, kun at være ansvarlig for sig selv og sine nærmeste og ikke skulle stå til ansvar overfor nogen andre. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
nayze: Yeah, Versus er faktisk go' zombiespas, og jeg havde faktisk glemt, at jeg mangler at købe den. Det må der gøres noget ved zom... ups, sometime soon! :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Et fint Sci-Fi drama med inspiration fra "2001". Sam Rockwell er filmen. Han er stortset den eneste skuespiller i filmen foruden Kevin Spacey som giver stemme til robotten Gerty. Selve rumskibet (eller hvad man nu ellers vil kalde det) ligner til for veksling det fra "2001" og det samme med månelandskabet. Men det er langt fra den samme historie. Historien i "Moon" er noget mere simpel. Sam arbejder på en rumstation med at sende energiforsyninger til jorden (som den i fremtiden er blevet afhængig af). Han står til at skulle slutte sin tjeneste efter 3 år og glæder sig til at vende hjem til kone og barn, men så sker der nogle ting som gør dette lidt sværere (ellers ville der ikke være nogen film). Sam Rockwell spiller godt og det er takket være ham at filmen er seværdig for historien er desværre en banal omgang. I øvrigt er det rart at se en film hvor underlægningsmusikken ikke tager overhånd og når den bliver brugt er meget afdæmpet.
7/10
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
I øvrigt er det rart at se en film hvor underlægningsmusikken ikke tager overhånd og når den bliver brugt er meget afdæmpet.
Den slags brug af filmmusik er der alt for meget af nutildags. Jeg savner tit de dage (som sluttede engang i halvfemserne) hvor underlægningsmusikken ofte sparkede døren ind og råbte: Rend mig om jeg gider spille 2. violin! Giv mig en rolle i filmen.
Med få undtagelser er de fleste komponister i dag desværre begravet så meget i baggrunden af filmene, at den eneste kritik de får er: Tak fordi vi ikke lagde mærke til dig, for når/hvis vi gør det, kalder vi din musik for enerverende og overlæsset :(
#2305 Det kommer også lidt an på hvilke film der er tale om. Man kunne sagtens have valgt noget musik i denne som ville skåret mere igennem, men i en så minimalistisk film som denne kunne det nemt have taget fokus væk fra det vigtige.
Så alting med måde. Det er også kedeligt hvis der bliver brugt langsomt, enerverende osv. i en hårdkogt actionfilm.
Og i nogle film er det helt bedst helt at undvære musikken, f.eks i film som baserer sig på realisme.
Men noget musik jeg virkelig er irriteret over er de action/thriller/gysserfilm hvor man på lang afstand kan fornemme hvad der skal ske pga. musikken. Nu skal I være bange, nu kan I være rolige etc. Der dræber underlægningsmusikken ligefrem spændingen.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Men noget musik jeg virkelig er irriteret over er de action/thriller/gysserfilm hvor man på lang afstand kan fornemme hvad der skal ske pga. musikken. Nu skal I være bange, nu kan I være rolige etc. Der dræber underlægningsmusikken ligefrem spændingen.
Det er en af de af andre generelle uretfærdigheder som filmmusik også altid skal høre for :) Nogle gange er det selvfølgelig en fair kritisk, men jeg hører det så tit at jeg mener at det nok er den største fordom som filmmusik har imod sig.
I "Jaws" er det nemlig præcis sådan. Når man hører temaet, ved man hvad der sker. Ødelægger det spændingen? Naturligvis ikke og og filmen er jo også blandt de film som har skræmt flest biografgængere.
Der er kun en gang i hele filmen, hvor temaet ikke følger den sultne haj og det er en lille genialtet. Fordi vi på det tidspunkt i filmen er så vant til at høre temaet, før hajen kommer, er chokket af hajen, uden det alarmerende tema, så meget bedre og giver hele "You're gonna need a bigger boat"-scenen en masse vægt.
Spændingen ved Hitchcocks film var også at publikum vidste hvad der skete, og på samme måde dræber underlægningsmusik, der fortæller hvad der sker, ikke nødvendigvis spændingen, men kan være med til at højne den.
Jeg forstår godt kvinden føler sig forfuldt, når man høre det her musik, sublimt score, er vild med violinerne deri, skaber en "herlig" utryg stemning.
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Spændingen ved Hitchcocks film var også at publikum vidste hvad der skete, og på samme måde dræber underlægningsmusik, der fortæller hvad der sker, ikke nødvendigvis spændingen, men kan være med til at højne den.
Desuden ved publikum heller ikke altid, HVAD der vil ske, kun at et eller andet vil ske.
Ja, sommetider skyldes musikken noget andet end vi regner med, hvilket scenen her beviser:
#2301 filmz-Bruce 14 år siden
"Man kan godt blive bekymret for det åndelige niveau, når hele nationen bliver underholdt af "X-faktor" og "Vild med Dans", mens højskolerne står tomme" sagde Kim Larsen.
Hvor har han ret. Det er ikke så meget, at der sendes tomhjernet lort i TV. Det har altid været tilfældet. Problemet er at programfladerne på alle de store kanaler er sølet ind i tomhjernet amatøragtigt reality lort, kun i få tilfælde afbrudt af kvalitets TV. Men selvfølgelig, hvis public service er at opfylde befolkningens krav om TV narkotika, som ikke stiller krav til hjerneaktivitet, så opfyldes det krav jo til fulde. Men jo Kim. Folk kunne jo slukke for skærmen og tage på højskole, men hvem vil gå glip af de spændende afsnit omkring næste uges amatører? Fik Silas iøvrigt kneppet fru Belafonte? Eller fik Claus Elming? Det må jo næsten være ugens højdepunkter i enten TV eller Se og Hør!
#2302 filmz-Utyske 14 år siden
Selvfølgelig. Der vil altid være problemer i forhold til sådan et samfund, men ikke desto mindre er det jo en fristende tanke, kun at være ansvarlig for sig selv og sine nærmeste og ikke skulle stå til ansvar overfor nogen andre. :)
#2303 evermind 14 år siden
#2304 filmz-jonasgr 14 år siden
Et fint Sci-Fi drama med inspiration fra "2001". Sam Rockwell er filmen. Han er stortset den eneste skuespiller i filmen foruden Kevin Spacey som giver stemme til robotten Gerty. Selve rumskibet (eller hvad man nu ellers vil kalde det) ligner til for veksling det fra "2001" og det samme med månelandskabet. Men det er langt fra den samme historie. Historien i "Moon" er noget mere simpel. Sam arbejder på en rumstation med at sende energiforsyninger til jorden (som den i fremtiden er blevet afhængig af). Han står til at skulle slutte sin tjeneste efter 3 år og glæder sig til at vende hjem til kone og barn, men så sker der nogle ting som gør dette lidt sværere (ellers ville der ikke være nogen film). Sam Rockwell spiller godt og det er takket være ham at filmen er seværdig for historien er desværre en banal omgang. I øvrigt er det rart at se en film hvor underlægningsmusikken ikke tager overhånd og når den bliver brugt er meget afdæmpet.
7/10
'Cause I'm evil"
#2305 Michael Andersen 14 år siden
Den slags brug af filmmusik er der alt for meget af nutildags. Jeg savner tit de dage (som sluttede engang i halvfemserne) hvor underlægningsmusikken ofte sparkede døren ind og råbte: Rend mig om jeg gider spille 2. violin! Giv mig en rolle i filmen.
Med få undtagelser er de fleste komponister i dag desværre begravet så meget i baggrunden af filmene, at den eneste kritik de får er: Tak fordi vi ikke lagde mærke til dig, for når/hvis vi gør det, kalder vi din musik for enerverende og overlæsset :(
#2306 filmz-jonasgr 14 år siden
Så alting med måde. Det er også kedeligt hvis der bliver brugt langsomt, enerverende osv. i en hårdkogt actionfilm.
Og i nogle film er det helt bedst helt at undvære musikken, f.eks i film som baserer sig på realisme.
Men noget musik jeg virkelig er irriteret over er de action/thriller/gysserfilm hvor man på lang afstand kan fornemme hvad der skal ske pga. musikken. Nu skal I være bange, nu kan I være rolige etc.
Der dræber underlægningsmusikken ligefrem spændingen.
'Cause I'm evil"
#2307 Michael Andersen 14 år siden
Det er en af de af andre generelle uretfærdigheder som filmmusik også altid skal høre for :) Nogle gange er det selvfølgelig en fair kritisk, men jeg hører det så tit at jeg mener at det nok er den største fordom som filmmusik har imod sig.
I "Jaws" er det nemlig præcis sådan. Når man hører temaet, ved man hvad der sker. Ødelægger det spændingen? Naturligvis ikke og og filmen er jo også blandt de film som har skræmt flest biografgængere.
Der er kun en gang i hele filmen, hvor temaet ikke følger den sultne haj og det er en lille genialtet. Fordi vi på det tidspunkt i filmen er så vant til at høre temaet, før hajen kommer, er chokket af hajen, uden det alarmerende tema, så meget bedre og giver hele "You're gonna need a bigger boat"-scenen en masse vægt.
Spændingen ved Hitchcocks film var også at publikum vidste hvad der skete, og på samme måde dræber underlægningsmusik, der fortæller hvad der sker, ikke nødvendigvis spændingen, men kan være med til at højne den.
#2308 elwood 14 år siden
Jeg forstår godt kvinden føler sig forfuldt, når man høre det her musik, sublimt score, er vild med violinerne deri, skaber en "herlig" utryg stemning.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#2309 BN 14 år siden
Desuden ved publikum heller ikke altid, HVAD der vil ske, kun at et eller andet vil ske.
Ja, sommetider skyldes musikken noget andet end vi regner med, hvilket scenen her beviser:
[url=
#2310 MOVIE1000 14 år siden