Gravatar

#2481 rockysds 14 år siden

Men så I ikke, da en kæmpestor robot lader vandet på John Turturros hoved? Comedy gold, folkens. Comedy gold!
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#2482 Lord Beef Jerky 14 år siden

Secret Window (2/6) - Fornærmende, forudsigeligt og fuldstændig overbrugt twist ødelægger hvad der kunne have været en fin lille overnaturlig thriller.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#2483 wimmie 14 år siden

#2482

Helt enig - den slutning ødelagde hele filmen...
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#2484 Skeloboy 14 år siden

Strawberry & Chocolate, 1994

Politik, sex, homoseksualitet og den cubanske revolution.

Diego er homoseksuel, religiøs og drikker amerikasnk whiskey. Han bliver forelsket i den kommunistiske(nærmere betegnet, dialektisk materialist), pro-cubanske og heteroseksuelle David. I starten vil David udforske Diego, men det udvikler sig til et varmt venskab.

Den er meget lige ud af landevejen, især i forhold til Memories of Underdevelopment og Lucia(som er fra samme boks). Det gør den selvfølgelig mere håndgribelig, men også knap så interessant. Filmen er velskrevet, skuespillet er helt fint, og historie er god. Men den mangler lige lidt mere pondus.

4/6
Gravatar

#2485 Wangsgaard 14 år siden

#2482 # 2483
Helt enig, total dårlig slutning som amn alligevel har gættet indenfor de første 15 min.
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#2486 Lord Beef Jerky 14 år siden

Avatar (4-5/6) You were right, I was wrong. Perfekt skiveskåret efter en ganske velkendt skabelon med elskværdige karakterer og fed action. Ligegyldig hvor simpel filmen virker på overfladen, er budskabet MEGET relevant i disse tider, jeg ville bare håbe at filmen kom ud lidt før, så klimahovederne i Bella Centeret kunne se filmen, og få hele debatten serveret så sort/hvid som overhovedet muligt.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#2487 Skeloboy 14 år siden

I Am Cuba, 1964

Poetisk film om revolutionens komme på Cuba. Den er delt op i fire historier, der på forskellig viser det cubanse samfund. Fra det amerikanske casino til de fattige hjemløse og arbejdere og studerende. Der er meget få replikker i den. Historierne er ikke overlappende, men de er bundet sammen af en kvindelige voice-over, der for alvor giver filmen dybde.

Det er en produktion, der skulle fremme den internationale socialisme, men budskabet er ikke klart og tydeligt.

Jeg har ført set Cranes Are Flying af Kalatozov, som er et mesterværk. Det er I Am Cuba alt for kompliceret til, men den filmtekniske side er imponerende. Den kan nemlig godt være lidt tung at danse med, men det er mindst ligeså meget cinematogafens film. Sergey Urusevsky, som også var med på Cranes Are Flying, er en sand mester. Det trækker den lige en ekstra karakter op. Den indeholder et af de mest imponerende tracking shot, jeg nogensinde har set. Det er kun 2.28 minutter, men for satan da, det er godt lavet. Se på eget ansvar, men spoileren er ikke voldsom(NB: lyden er fra filmen, så slå bare den fra): [url=

5/6

Men konklusionen må da hvertfald være: hvis man vil se lidt om cubanske film(selvom denne film er af en russisk instruktør), så er 50 Years of Cuban Revolution et rigtig godt sted at starte. Også hvis man gerne vil se film, der udfordrer ens syn på, hvordan film man kan være.

Her er en prioriteret rækkefølge:
Memories of Underdevelopment, 5/6
Lucia, 5/6
I Am Cuba, 5/6
Strawberry & Chocolate, 4/6


Gravatar

#2488 filmz-jonasgr 14 år siden

Time of the Wolf

Hmm, tja, jow, huh. Ja hvem har sagt at en film skulle være nem at sluge, i hvert fald ikke Michael Haneke. Min reaktion da rulleteksterne begyndte var førnævnte opremsning hvor jeg simpelthen prøver på at finde hoved og hale i det hele, men hele tiden ender ved en blind vej og må vende tilbage til udgangspunktet. På overfladen lyder den ellers ikke så kompliceret. Vi befinder os i en postapokalyptisk verden. Hvornår, ved vi ikke. Hvorhenne, ved vi heller ikke. Hvad der helt præcist er sket, ved vi ikke. Vi bliver smidt direkte ind i historien hvor personerne i centrum er Anna og Georges (kender af Haneke vil vide at forældrene altid hedder Anna og George, eftersigende en interne joke) samt deres børn Ben og Eva. Startsekvens følger familien hjem til deres hus, de træder ind i boligen og bliver mødt af en mand med gevær samt hans kone og søn. Hvad vil de, spørger Georges ligesom vi som seere også sidder og er forundret over handlingsforløbet. Georges forsøger naturligvis at berolige dem, kort efter lyder geværet, Georges er blevet dræbt. 5 minutter er gået og vi som seere er ikke blevet præsenteret for noget der ligner et plot og den følelse man sidder med kan mest af alt betegnes som forvirring og chok. Derefter går det som det ofte gør i sådanne type film. Vi følger Anne og familien og deres forsøg på at overleve, for det er i virkeligheden det som drejer sig om, kampen om overlevelse. Deres interne kampe med andre folk, folks utroværdighed, mistroiskhed osv. Den foregår i et overraskende langsomt tempo, i hvert fald i forhold til starten. Haneke giver sig tid til at betragte personerne, uden meget dialog, simpelthen for at se menneskelige reaktioner. Hvorledes folk reagerer når de er blottet for alt undtaget tøj. Det voldsomme ligger i billederne, som i få øjeblikke kan virke meget voldsomme. Ofte mennesker som simpelthen er døde af sult og som ligger og flyder. På mange måder en trist film, også fordi der ikke umiddelbart ser ud til at være en vej ud af den situation de er havnet i. Hvilket naturligvis også gør at folk simpelthen bryder sammen. Hvad er det der får folk til at kæmpe for overlevelse under sådanne omstændigheder, når det med tiden kun bliver værre ?

Skuespillet er over hele linjen sublimt, især er det nogle ret så dygtige børneskuespillere som Haneke har hyret, som heldigvis ikke er oversentimentale. Og Isabelle Huppert gør det rigtig godt som den enlige mor, som hele tiden prøver at holde fatningen men som vi i kraft af Isabelle Hupperts gode skuespil hele tid kan se revner i facaden.
For nogle vil det nok være et irritationsmoment at vi ikke får nogle forklaring på hvad der er sket for at personerne er havnet i denne situation, hvor alt i øvrigt er mørkt og golde landskaber fremragende kinematografi, men for mig hjælper det endnu mere at sætte sig ind i den situation som personerne er i. Vi som seere er ligeså forvirrede som dem. Man kan spørge sig selv, hvor meget man egentlig ville være i stand til at fatte hvis sådan en situation opstod, man ville nok være alt for chokeret til overhovedet at kunne fatte noget som helst, det er i hvert fald mit hypotetiske gæt.

Alt det ovenstående er meget godt og gør også en god film, men det der har naget mig ligesiden er egentlig hvad det er Haneke ønsker med denne film. Er det blot en ligetil film som forsøger at illustrere hvorledes mennesker vil forsøge alt for at overleve og at familier holder samme uanset hvad. Jeg tvivler meget på det, da det på ingen måde vil ligne Haneke. Måske er der en social kommentar gemt som prøver at belyse hvad der sker når vi fjerner alle love. Hvilke love gælder så og hvad med dem der træder udenfor disse ”opstillede love”. I øvrigt er der hele situation med toget som jeg på stående fod ikke helt har forstået.

Ellers er det en ret god film, men som nok lige skal analyseres lidt nøjere og måske ses igen. I øvrigt var der især en scene som for mig virkede voldsom. Kan sige så meget at det inkluderede heste.

8/10
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#2489 filmz-Bruce 14 år siden

Rome afsnit 3-4 - BD

Hmmm det er rimeligt underholdende, men ikke mere. Jeg er lidt i vildrede over, hvad HBO og BBC ville med denne serie og åbenbart postede så mange penge i? Det har indtil nu ikke været nogle momenter som falder én ind at fremhæve.

En historie, som kører lidt frem og tilbage, med to soldater som omdrejningspunkt, men aldrig rigtig nogle forløsninger i form af scener, som skiller sig ud, eller stærke replikskifter, hvor man sidder tilbage og føler man overvejer en "stor" serie.

Indtil videre absolut slave af "I Claudius".

Serie: 7/10
Video: 7/10
Audio: 7/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#2490 Skeloboy 14 år siden

#2489 - så det 1. afsnit af Rome, så gad jeg ikke mere. Skuespillet var stift, kulisserne var alt for opsatte.

Men kan du ikke uddybe det lidt mere?...Så ikke helt 7/10 svarer til din anmeldelse...ville mere gætte på 5-6/10..:)

Skriv ny kommentar: