Lige som forventet; spækket med gode skuespillere, action, humor, stemningsfyldte London-billeder, onde skurke, gåder der skal løses og flotte scenarier. Robert Downey Jr. er god som altid, men det er næsten Jude Law som Dr. Watson der stjæler billedet.
En fed og flot film der klart skal ejes på Blu-ray
5/6
The Inglorious Bastards (1977)
Ganske underholdende men man skal ikke forvente skuespil på oscar-plan, hehe Masser af action, men ikke så blodig eller "Exploitation-agtig" som jeg havde regnet med, når man tænker på at den har imponeret og inspireret Tarantino. Ikke den mest troværdige eller realistiske krigsfilm, men den er nu ganske sjov - nok den mest lethjertede krigsfilm jeg har set ;)
4/6
Grace
Grace bliver gravid med ønskebarnet - kort inden hun skal føde er hun og hendes mand involdveret i en bilulykke - manden og det ufødte barn dør, men Grace beslutter sig for at gå terminen ud og føde den døde baby. Men få minutter efter fødslen vågner barnet op og Grace er ekstatisk...dog mistænker hun hurtigt at noget er galt; hvad er den ulækre lugt og hvorfor sværmer fluer hele tiden omkring hendes barn?
Filmen starter godt og bliver både spændende og klam og ideen er god - desværre bliver den lidt fjollet hen imod slutningen og filmens finale går lidt over gevind; det ødelægger desværre lidt af fornøjelsen.
3/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Modtog før jul boksen The Films of Alejandro Jodorowsky...har set alle tre film i dag, og min hjerne er rigtig underlig lige nu...men anyway, her er lidt kort om filmene:
Fando Y Lis, 1968
Alejandros Jodorowskys første film er utrolig underlig. Den impotente Fando og den lamme Lis leder efter den magiske by, Tar.
De møder en masse på deres vej, og det er bare mærkeligt. Det opsummere egentlig meget godt mit indtryk. Fyldt med syrede billeder og scener. For det meste er den mere interessant end god.
3½/6
El Topo, 1970 Langt mere er der at komme efter i El Topo. Hovedpersonen rider ind i en by, der er blevet fuldstændig nedslagtet, og det fører ham frem til en kvinde, Mara. Det er en western i første halvdel og en kærlighedshistorie i anden halvdel. Den er blodig og bizar og meget spirituel.
4½/6
The Holy Mountain, 1973 Vi ser en tilsyneladende død mand, der har huller i hænderne. Han bliver slæbt op på et kors og stenet. Her starter en lang række af religiøse symboler og andre mærkværdigheder. Den er mere bizar og mere syret end de to foregående, men den er også bedre. Det skyldes, at den er meget mere gennemført. Hvor de to andre kan føles total formålsløse, er denne en del mere tydelig. Og de forskellige groteske scenarier er bedre lavet og mere opfindsomme.
5/6
In conclusion Jodorowsky er helt 100% sin egen. Det er ikke kun positivt, men for det meste er det rigtig interessant at overvære. Filmene er meget symbolske og ikke mindst er de dybt originale. Selvom det er ikke er de bedste karakterer, de her har fået, så vil jeg helt sikkert anbefalen boksen. Der tilhører også to soundtracks samt den utroligt mærkelige kortfilm, La Cravate, som er hans første film. Der er dværge og personer med manglende lemmer i alle film, og de foregår i golde landskaber og indebærer en del sex(som ikke er udpræget grafisk). Det er forskruet og grotesk.
Den er dyr over Play, men den kan købes en del billigere over amazon.com...det er lykkedes mig, at få den igennem tolden hvertfald:)
Avatar: endnu en film der viser hvor visionær James Cameron er på de teknisk flotte film. Bør helt klart vinde Oscar for effekter - klart den flotteste 3D film jeg har set, især fordi den benytter sig mest af dybden, fremfor bare at lade ting springe ud i ansigtet på én. Historien er dog set næsten magen til og bedre i Danser Med Ulve. Er spændt på om den holder ved et gensyn hvor man ikke er helt fortabt i de nye visuelle landskaber, dyr og planter. Men bestemt et syn værd - især i Imperial række 10. :-)
Giver den nok en forsigtig 4-5 / 6. Tror det vil kræve et gensyn før jeg kan vurdere om den er til 4 eller 5.
En romcom som hverken er særlig romantisk eller sjov men til gengæld intelligent. Der er ikke mange closeups i filmen og Bollock/grant er forholdsvis neddroslet i deres spil. Personerne ændre sig ikke ret meget og Grant har ikke meget på spil selvom man kan mærke manuskriptets mekanik arbejder for hvor ærgerligt det er at miste tilliden og pengene fra en ligegyldig familie og lidt pigebørn som man ikke ser meget til. Det er udpræget en romcom for kvinder nærmere betegnet fra humaniora retningen - en fantasi om scenariet hvor de frasige sig jobbet som resultatet af at de skamme sig over at tjene (mange)penge og the object of desire som mister de væmmelige penge. -Gere slap af med en dårlig handel og en gnaven partner:) men den var selvfølgelig også mere rom end com.
Jeg er ikke ekspert i genren, men Knocked up havde en fornærmende ringe præmis men var til gengæld sjov - man kan ikke vinde altid.
#2581 wimmie 14 år siden
#2582 filmz-Bruce 14 år siden
#2583 wimmie 14 år siden
Lige som forventet; spækket med gode skuespillere, action, humor, stemningsfyldte London-billeder, onde skurke, gåder der skal løses og flotte scenarier.
Robert Downey Jr. er god som altid, men det er næsten Jude Law som Dr. Watson der stjæler billedet.
En fed og flot film der klart skal ejes på Blu-ray
5/6
The Inglorious Bastards (1977)
Ganske underholdende men man skal ikke forvente skuespil på oscar-plan, hehe
Masser af action, men ikke så blodig eller "Exploitation-agtig" som jeg havde regnet med, når man tænker på at den har imponeret og inspireret Tarantino.
Ikke den mest troværdige eller realistiske krigsfilm, men den er nu ganske sjov - nok den mest lethjertede krigsfilm jeg har set ;)
4/6
Grace
Grace bliver gravid med ønskebarnet - kort inden hun skal føde er hun og hendes mand involdveret i en bilulykke - manden og det ufødte barn dør, men Grace beslutter sig for at gå terminen ud og føde den døde baby.
Men få minutter efter fødslen vågner barnet op og Grace er ekstatisk...dog mistænker hun hurtigt at noget er galt; hvad er den ulækre lugt og hvorfor sværmer fluer hele tiden omkring hendes barn?
Filmen starter godt og bliver både spændende og klam og ideen er god - desværre bliver den lidt fjollet hen imod slutningen og filmens finale går lidt over gevind; det ødelægger desværre lidt af fornøjelsen.
3/6
#2584 Skeloboy 14 år siden
Fando Y Lis, 1968
Alejandros Jodorowskys første film er utrolig underlig. Den impotente Fando og den lamme Lis leder efter den magiske by, Tar.
De møder en masse på deres vej, og det er bare mærkeligt. Det opsummere egentlig meget godt mit indtryk. Fyldt med syrede billeder og scener. For det meste er den mere interessant end god.
3½/6
El Topo, 1970
Langt mere er der at komme efter i El Topo. Hovedpersonen rider ind i en by, der er blevet fuldstændig nedslagtet, og det fører ham frem til en kvinde, Mara. Det er en western i første halvdel og en kærlighedshistorie i anden halvdel. Den er blodig og bizar og meget spirituel.
4½/6
The Holy Mountain, 1973
Vi ser en tilsyneladende død mand, der har huller i hænderne. Han bliver slæbt op på et kors og stenet. Her starter en lang række af religiøse symboler og andre mærkværdigheder. Den er mere bizar og mere syret end de to foregående, men den er også bedre. Det skyldes, at den er meget mere gennemført. Hvor de to andre kan føles total formålsløse, er denne en del mere tydelig. Og de forskellige groteske scenarier er bedre lavet og mere opfindsomme.
5/6
In conclusion
Jodorowsky er helt 100% sin egen. Det er ikke kun positivt, men for det meste er det rigtig interessant at overvære. Filmene er meget symbolske og ikke mindst er de dybt originale. Selvom det er ikke er de bedste karakterer, de her har fået, så vil jeg helt sikkert anbefalen boksen. Der tilhører også to soundtracks samt den utroligt mærkelige kortfilm, La Cravate, som er hans første film. Der er dværge og personer med manglende lemmer i alle film, og de foregår i golde landskaber og indebærer en del sex(som ikke er udpræget grafisk). Det er forskruet og grotesk.
Den er dyr over Play, men den kan købes en del billigere over amazon.com...det er lykkedes mig, at få den igennem tolden hvertfald:)
The Films of Alejandro Jodorowsky
#2585 McPeter 14 år siden
Giver den nok en forsigtig 4-5 / 6. Tror det vil kræve et gensyn før jeg kan vurdere om den er til 4 eller 5.
#2586 filmz-Narniabæver 14 år siden
De to fortsættelser til Aladdin er ikke så ringe, og der er mere spænding på, men man savner Robin Williams i den originale udgave.
Man kan se filmen er 15 år gammel, men også fuld af nostalgi!
8/10
#2587 evermind 14 år siden
#2588 McPeter 14 år siden
#2589 evermind 14 år siden
#2590 jessup 14 år siden
En romcom som hverken er særlig romantisk eller sjov men til gengæld intelligent. Der er ikke mange closeups i filmen og Bollock/grant er forholdsvis neddroslet i deres spil. Personerne ændre sig ikke ret meget og Grant har ikke meget på spil selvom man kan mærke manuskriptets mekanik arbejder for hvor ærgerligt det er at miste tilliden og pengene fra en ligegyldig familie og lidt pigebørn som man ikke ser meget til. Det er udpræget en romcom for kvinder nærmere betegnet fra humaniora retningen - en fantasi om scenariet hvor de frasige sig jobbet som resultatet af at de skamme sig over at tjene (mange)penge og the object of desire som mister de væmmelige penge. -Gere slap af med en dårlig handel og en gnaven partner:) men den var selvfølgelig også mere rom end com.
Jeg er ikke ekspert i genren, men Knocked up havde en fornærmende ringe præmis men var til gengæld sjov - man kan ikke vinde altid.
4/6