Det er meget længe siden jeg sidst har set en gyser der er så uhyggelig! Herligt.
Filmen er lavet som en hyldest til gyserne fra slut 70'erne og start 80'erne. Både i stil og i tema. Produktionen er fremragende. Både på billedsiden, lydsiden og i klipningen er der ramt fuldstændig plet, og filmen fremstår som autentisk for perioden. Jeg mener at ha læst et sted, at markedsføringen går på at filmen dengang blev købt af Spielberg, for at undgå at den skulle komme i konkurrence med hans Poltergeist. Snedigt :)
Med hensyn til indhold og form, bringer den associationer til old-school horrorfilm som Psycho, Rosemary's Baby og andre psykologiske gysere. Man kommer unægteligt til at tænke på Hitchkock. Opbygningen er langsom - meget endda, og der bliver fokuseret på forventningen og det det man ikke ser. Endda helt uden splattereffekter og lette chokløsninger. For nogle vil den måske virke kedelig og langtrukken, men jeg elskede den nøjsommelige opbygning og krybende uhygge. Og så er der selvfølgelig et payoff når alt kommer til alt. :)
Historien er sådanset ganske simpel, og handler om en ung pige der er collegestudent og som lige har fundet en ny lejlighed. Hun kommer i pengebekneb og leder derfor efter et job der kan betale regningerne. En dag falder hun over et opslag et sted på "campus".
Mere vil jeg sådan set ikke røbe, og jeg vil anbefale at man hverken ser traileren eller læser om den på IMDB. Men 85% af anmelderne på rottentomatoes anbefaler den, og den får i gennemsnit 7.1/10.
Lifeforce (3/6) - Tak til Highland Park for at sparke mig i gang. Filmen var en sær fornøjelse. Det er naturligvis ikke en god film, men den har bestemt sine dejligt kitschede øjeblikke, der gør, at det ikke er sidste gang, jeg ser den. Hele filmen er fyldt med forklaringer, og bevæger sig derfor i et meget højt tempo, men selve dukkerne, effekterne og i sær den til tider dybt latterlige dialog, hiver det hele op på et meget underholdende plan. Min favoritscene må stadig være, når hovedpersonen hiver fat i en kvinde, kalder hende for en masochist, for derefter at henvende sig til hans makker, der siger at han glædeligt vil overvære det hele, da han er en naturlig voyeur.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Lige en række hurtige anmeldelser af de seneste film
The Verdict
Paul Newman er som altid fænomenal i dette retssalsdrama - men skuespillet er generelt upåklageligt, filmen er spændende og slutningen er god ;)
4/6
Anatomy of a murder
Endnu en retssagsfilm - denne gang med suveræne James Stewart (i en af hans bedste roller). Sagen er rigtig spændende og faktisk også tidsløs - emnet omkring voldtægt og selvtægt er ind imellem oppe at vende i nyere film også - f.eks. i "The Accused" og "A Time to Kill". Mindst lige så gode er Ben Gazzara, George C. Scott og Lee Remick i deres respektive biroller.
5/6
Bedtime Stories
And now for something completely different...
Satte udelukkende denne på fordi jeg trængte til noget hjernedødt...og mit ønske blev opfyldt ;) Historien om Skeeter (Adam Sandler) der opdager at de historier han fortæller sin søsters børn går i opfyldelse i det virkelige liv, starter egl. meget godt og har potentiale til underholde og til at vise nogle rigtig eventyrlige scener. Desværre falder det hele til jorden og disse "evner" bliver langt fra udnyttet. Oven i dét har man smidt en CGi-marsvin med overdimensionerede øjne; hvilket smadrer realismen i filmen. Eneste lyspunkt er Guy Pearce som snobbet rival - selvom man kan undre sig over hvad han laver i filmen. Det samme kan siges om Keri Russell, Courtney Cox, Russell Brand og Jonathan Pryce.
2/6 (én stjerne for ideen og én stjerne for Guy Pearce...og så er jeg gavmild)
Papillon
En grum historie om 2 franskmænds forsøg på at flygte fra den frankse koloni af en fængelsø. Steve McQueen og Dustin Hoffman leverer begge rigtig gode præstationer, og man kan vel kalde Steve McQueens rolle en mere alvorlige pendant til sin rolle i "The Great Escape" - der på trods af emnets alvor havde et glimt i øjet.
5/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Min favoritscene må stadig være, når hovedpersonen hiver fat i en kvinde, kalder hende for en masochist, for derefter at henvende sig til hans makker, der siger at han glædeligt vil overvære det hele, da han er en naturlig voyeur.
Haha, ja det er ret morsomt: Colonel Tom Carlsen: She's resisting. I'm going to have to force her to tell me. Despite appearances, this woman is a masochist. An extreme masochist. She wants me to force the name out of her. She wants me to hurt her. I can see the images in her mind. You want to stay? Otherwise wait outside! Colonel Colin Caine: Not at all. I'm a natural voyeur. :D
Filmen er i det hele taget fuld af fede one-liners; A naked girl is not going to get out of this complex.
Collect the pieces and watch them.
Here I go...
Jeg gad godt vide, hvordan filmen så ud i hovedet på henholdsvis Dan O'Bannon og Tobe Hopper, før den blev lavet.
#2816 Hehe, seværdig var den i hvert fald. Egentlig mindede den mig meget mere om Carpenters tidlige film end Hoopers. Anyway, dejlig kitschet og campet, så tak for anbefalingen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#2818 Haha nej, men jeg kan da godt nævne hende. Jeg hylder alle film der viser patter indenfor 10 minutters spilletid, og Lifeforce er ret konsekvent mht. Mathilda Mays nøgenhed, så derfor kan den kun hyldes.
#2811 evermind 14 år siden
#2812 duuk74 14 år siden
Det er meget længe siden jeg sidst har set en gyser der er så uhyggelig! Herligt.
Filmen er lavet som en hyldest til gyserne fra slut 70'erne og start 80'erne. Både i stil og i tema.
Produktionen er fremragende. Både på billedsiden, lydsiden og i klipningen er der ramt fuldstændig plet, og filmen fremstår som autentisk for perioden.
Jeg mener at ha læst et sted, at markedsføringen går på at filmen dengang blev købt af Spielberg, for at undgå at den skulle komme i konkurrence med hans Poltergeist. Snedigt :)
Med hensyn til indhold og form, bringer den associationer til old-school horrorfilm som Psycho, Rosemary's Baby og andre psykologiske gysere. Man kommer unægteligt til at tænke på Hitchkock.
Opbygningen er langsom - meget endda, og der bliver fokuseret på forventningen og det det man ikke ser. Endda helt uden splattereffekter og lette chokløsninger.
For nogle vil den måske virke kedelig og langtrukken, men jeg elskede den nøjsommelige opbygning og krybende uhygge. Og så er der selvfølgelig et payoff når alt kommer til alt. :)
Historien er sådanset ganske simpel, og handler om en ung pige der er collegestudent og som lige har fundet en ny lejlighed. Hun kommer i pengebekneb og leder derfor efter et job der kan betale regningerne. En dag falder hun over et opslag et sted på "campus".
Mere vil jeg sådan set ikke røbe, og jeg vil anbefale at man hverken ser traileren eller læser om den på IMDB. Men 85% af anmelderne på rottentomatoes anbefaler den, og den får i gennemsnit 7.1/10.
Klart anbefalelsesværdig herfra
#2813 Lord Beef Jerky 14 år siden
#2814 wimmie 14 år siden
The Verdict
Paul Newman er som altid fænomenal i dette retssalsdrama - men skuespillet er generelt upåklageligt, filmen er spændende og slutningen er god ;)
4/6
Anatomy of a murder
Endnu en retssagsfilm - denne gang med suveræne James Stewart (i en af hans bedste roller). Sagen er rigtig spændende og faktisk også tidsløs - emnet omkring voldtægt og selvtægt er ind imellem oppe at vende i nyere film også - f.eks. i "The Accused" og "A Time to Kill". Mindst lige så gode er Ben Gazzara, George C. Scott og Lee Remick i deres respektive biroller.
5/6
Bedtime Stories
And now for something completely different...
Satte udelukkende denne på fordi jeg trængte til noget hjernedødt...og mit ønske blev opfyldt ;)
Historien om Skeeter (Adam Sandler) der opdager at de historier han fortæller sin søsters børn går i opfyldelse i det virkelige liv, starter egl. meget godt og har potentiale til underholde og til at vise nogle rigtig eventyrlige scener.
Desværre falder det hele til jorden og disse "evner" bliver langt fra udnyttet. Oven i dét har man smidt en CGi-marsvin med overdimensionerede øjne; hvilket smadrer realismen i filmen.
Eneste lyspunkt er Guy Pearce som snobbet rival - selvom man kan undre sig over hvad han laver i filmen. Det samme kan siges om Keri Russell, Courtney Cox, Russell Brand og Jonathan Pryce.
2/6 (én stjerne for ideen og én stjerne for Guy Pearce...og så er jeg gavmild)
Papillon
En grum historie om 2 franskmænds forsøg på at flygte fra den frankse koloni af en fængelsø. Steve McQueen og Dustin Hoffman leverer begge rigtig gode præstationer, og man kan vel kalde Steve McQueens rolle en mere alvorlige pendant til sin rolle i "The Great Escape" - der på trods af emnets alvor havde et glimt i øjet.
5/6
#2815 filmz-Utyske 14 år siden
#2816 Highland Park 14 år siden
Haha, ja det er ret morsomt:
Colonel Tom Carlsen: She's resisting. I'm going to have to force her to tell me. Despite appearances, this woman is a masochist. An extreme masochist. She wants me to force the name out of her. She wants me to hurt her. I can see the images in her mind. You want to stay? Otherwise wait outside!
Colonel Colin Caine: Not at all. I'm a natural voyeur.
:D
Filmen er i det hele taget fuld af fede one-liners;
A naked girl is not going to get out of this complex.
Collect the pieces and watch them.
Here I go...
Jeg gad godt vide, hvordan filmen så ud i hovedet på henholdsvis Dan O'Bannon og Tobe Hopper, før den blev lavet.
#2817 Lord Beef Jerky 14 år siden
#2818 Highland Park 14 år siden
Men jeg er meget skuffet over, at du ikke nævnte Mathilda May! Læser kæresten med? ;)
#2819 Lord Beef Jerky 14 år siden
#2820 Highland Park 14 år siden