Det er lidt ærgerligt, at folk ikke poster anmeldelserne i de respektive films tråde - når muligt. Filmz' søgefunktion er jo ikke meget bevendt, så det hele ligger bare her i et stort rod. :/
Det er lidt ærgerligt, at folk ikke poster anmeldelserne i de respektive films tråde - når muligt. Filmz' søgefunktion er jo ikke meget bevendt, så det hele ligger bare her i et stort rod. :/
Du mener i filmz anmeldelsers tråde eller hva'?
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Jeg har fået set et par film i dag, og jeg vil lige kort skrive om mine indtryk:
Overnight
Overnight handler om en nobody bartender, Troy Duffy, der skriver et manuskript og pludselig er han en somebody med en kontrakt med Miramax om at filmatisere sit eget manuskript "The Boondock Saints", mens hans store ego og sammenstød med Harvey Weinstein ødelægger det hele for ham inden at det overhovedet begyndte. Det der gør denne dokumentar interessant, er ikke at historien er specielt godt fortalt eller at den byder på redigering og fortælling som Michael Moore kan gøre det. Men istedet er den interessant, fordi Troy Duffy er en original som man sjældent har set dem. Han har et enormt ego og snakker om at han er "the best in the business" inden at han overhovedet har bevist noget. Han har en tro på egne evner som jeg sjældent har set før, og så er han både ubehøvlet og har lettere alkoholiske tendenser. Det er ganske interessant at følge udviklingen fra talentfuld newcomer til trainwreck.
4/6
Burn After Reading
Jeg har godt kunne lide alle de film fra Coen-brødrene som jeg tidligere har set, selvom at jeg dog havde brug for et gensyn for at værdsætte Fargo. Men Burn After Reading er en skuffende størrelse. Den er slet ikke på niveau med de tidligere Coen-brødre film som jeg har set, og den virker nærmere som en ferie, hvor Coen-brødrene og det talentfulde cast slappe af og have det sjovt. Og den er da også ganske udemærket, men det føles som en halvhjertet Coen-film.
3/6
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Spansk slasher, der foregår i USA, men er optaget i Madrid med lokale skønheder og et par amerikanske B-skuespillere på rollelisten. En gal morder huserer på et universitet, og politiet er sikre på, at han skal findes blandt personalet. Mysteriet forstærkes af, at han tilsyneladende hver gang stjæler en kropsdel fra sine ofre.
Filmen er forholdsvis veludført, naturligvis med sin andel af dårligt skuespil og med nogle for tiden ganske brutale og grafiske mord. Den virker sine steder mere som en italiensk giallo end som en slasher med den behandskede morder og vægten på hans traumatiske barndom, men de to genrer er jo i forvejen også nært beslægtede.
5/6
THREE ON A MEATHOOK (1972)
Fire piger har motorstop langt ude på landet og tilbydes en overnatningsmulighed af en ung fyr, der bor på en nærliggende gård sammen med sin far. Men om natten myrdes pigerne på grusom vis. Om morgenen skælder faren sønnen ud for at have fået et tilbagefald og have taget alt for stor en risiko ved at bringe pigerne med hjem. Drengen ender med at stikke af til storbyen, hvor han møder en pige, han forelsker sig i og vil tage med hjem, og det skulle han naturligvis aldrig have gjort.
Langsommelig exploitation-horror med et udmærket twist, der dog formentligt ville være bedre i en uklippet version. Den eneste version, der er tilgængelig, mangler efter sigende op mod 10 minutters effekter.
2/6
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Jeg læste at det skulle være "The greatest sports film ever", og det er måske ikke en typisk sportsfilm som vi ellers kender dem; for det første er sporten pool, for det andet handler det ikke så meget om selve spillet og turneringerne men handler mere om personlige sejre og nederlag. Paul Newman har aldrig været bedre (måske lige i Cool Hand Luke), han er på én gang arrogant og et dumdristigt fjols som man har lyst til at stikke et par flade ;) - og samtidig et sårbart og elskeligt individ som har haft alt for travlt med at køre sit eget spil til at indse hvor selvdestruktiv han har været - og hvor meget han sårer dem der holder af ham. HVorfor han ikke vandt sin oscar dét år er mig en gåde.
Han var virkelig én af de helt store skuespillere og efterhånden tæt på at tage min personlige førsteplads fra James Stewart som datidens helt store "leading man". Hvor Stewart var god til at spille den sympatiske og godmodige type var Newman især god til at spille meget nuancerede typer der på én gang var rebelsk og fandenivolds og sårbar - og ofte med et glimt i øjet. I hvert fald er filmverdenen langt fattigere uden.
En fantastisk film hvor også alle birollerne (George C. Scott, Piper Laurie bl.a.) leverer pragtpræstationer.
6/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
#2879 - jeg elsker selv den film også 6/6 herfra. Jeg ved ikke med "sportsfilm" men en af de bedste gambling film jeg har set:)
#2869 - angående educational shorts , mental hygiene films, social hygiene films mm. så kender du nok til Prelinger Archives? mange underholdende reklamer er der også.
#2871 Highland Park 14 år siden
#2872 BN 14 år siden
DANSER MED ULVE 'ulideligt banal og naiv'??
I beg to differ!
#2873 Nicki52 14 år siden
Du mener i filmz anmeldelsers tråde eller hva'?
#2874 Skeloboy 14 år siden
#2875 Highland Park 14 år siden
#2874: Derfor skrev jeg også "når muligt". :)
#2876 filmz-Narniabæver 14 år siden
#2877 Kruse 14 år siden
Overnight
Overnight handler om en nobody bartender, Troy Duffy, der skriver et manuskript og pludselig er han en somebody med en kontrakt med Miramax om at filmatisere sit eget manuskript "The Boondock Saints", mens hans store ego og sammenstød med Harvey Weinstein ødelægger det hele for ham inden at det overhovedet begyndte. Det der gør denne dokumentar interessant, er ikke at historien er specielt godt fortalt eller at den byder på redigering og fortælling som Michael Moore kan gøre det. Men istedet er den interessant, fordi Troy Duffy er en original som man sjældent har set dem. Han har et enormt ego og snakker om at han er "the best in the business" inden at han overhovedet har bevist noget. Han har en tro på egne evner som jeg sjældent har set før, og så er han både ubehøvlet og har lettere alkoholiske tendenser. Det er ganske interessant at følge udviklingen fra talentfuld newcomer til trainwreck.
4/6
Burn After Reading
Jeg har godt kunne lide alle de film fra Coen-brødrene som jeg tidligere har set, selvom at jeg dog havde brug for et gensyn for at værdsætte Fargo. Men Burn After Reading er en skuffende størrelse. Den er slet ikke på niveau med de tidligere Coen-brødre film som jeg har set, og den virker nærmere som en ferie, hvor Coen-brødrene og det talentfulde cast slappe af og have det sjovt. Og den er da også ganske udemærket, men det føles som en halvhjertet Coen-film.
3/6
#2878 Thomsen 14 år siden
Spansk slasher, der foregår i USA, men er optaget i Madrid med lokale skønheder og et par amerikanske B-skuespillere på rollelisten. En gal morder huserer på et universitet, og politiet er sikre på, at han skal findes blandt personalet. Mysteriet forstærkes af, at han tilsyneladende hver gang stjæler en kropsdel fra sine ofre.
Filmen er forholdsvis veludført, naturligvis med sin andel af dårligt skuespil og med nogle for tiden ganske brutale og grafiske mord. Den virker sine steder mere som en italiensk giallo end som en slasher med den behandskede morder og vægten på hans traumatiske barndom, men de to genrer er jo i forvejen også nært beslægtede.
5/6
THREE ON A MEATHOOK (1972)
Fire piger har motorstop langt ude på landet og tilbydes en overnatningsmulighed af en ung fyr, der bor på en nærliggende gård sammen med sin far. Men om natten myrdes pigerne på grusom vis. Om morgenen skælder faren sønnen ud for at have fået et tilbagefald og have taget alt for stor en risiko ved at bringe pigerne med hjem. Drengen ender med at stikke af til storbyen, hvor han møder en pige, han forelsker sig i og vil tage med hjem, og det skulle han naturligvis aldrig have gjort.
Langsommelig exploitation-horror med et udmærket twist, der dog formentligt ville være bedre i en uklippet version. Den eneste version, der er tilgængelig, mangler efter sigende op mod 10 minutters effekter.
2/6
#2879 wimmie 14 år siden
Jeg læste at det skulle være "The greatest sports film ever", og det er måske ikke en typisk sportsfilm som vi ellers kender dem; for det første er sporten pool, for det andet handler det ikke så meget om selve spillet og turneringerne men handler mere om personlige sejre og nederlag.
Paul Newman har aldrig været bedre (måske lige i Cool Hand Luke), han er på én gang arrogant og et dumdristigt fjols som man har lyst til at stikke et par flade ;) - og samtidig et sårbart og elskeligt individ som har haft alt for travlt med at køre sit eget spil til at indse hvor selvdestruktiv han har været - og hvor meget han sårer dem der holder af ham. HVorfor han ikke vandt sin oscar dét år er mig en gåde.
Han var virkelig én af de helt store skuespillere og efterhånden tæt på at tage min personlige førsteplads fra James Stewart som datidens helt store "leading man".
Hvor Stewart var god til at spille den sympatiske og godmodige type var Newman især god til at spille meget nuancerede typer der på én gang var rebelsk og fandenivolds og sårbar - og ofte med et glimt i øjet. I hvert fald er filmverdenen langt fattigere uden.
En fantastisk film hvor også alle birollerne (George C. Scott, Piper Laurie bl.a.) leverer pragtpræstationer.
6/6
#2880 jessup 14 år siden
#2869 - angående educational shorts , mental hygiene films, social hygiene films mm. så kender du nok til Prelinger Archives? mange underholdende reklamer er der også.
http://www.archive.org/details/prelinger