Jeg har set en del rigtig gode film på det seneste, men denne var den eneste, hvor det kom bag på mig, at den ville være så underholdende og grundlæggende imponerede.
Tre brødre vokser op i Chicago og filmen foregår primært i 1870-71, og to af dem er med til at skabe byens fremtid på hver sin vis. Ledende optil: Historisk spoiler:
The Great Fire of 1871
Filmen har et par få mislyde, der dog ikke ødelægger den på nogen måde. Fascinerede magtspil og rivalisering mellem to brødre og en storslået 20-minutters afslutning.
8,5/10
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Jeg så Vertigo for første gang nogensinde i lørdags og jeg blev ganske enkelt blæst omkuld!
Først må jeg lige smide en kommentar omkring Kim Novak. Hvor er hun dog så ufattelig smuk og naturlig. Kemien mellem James Stewart og Kim Novak er en anden ting der er værd at kommentere. Den fungerer helt fantastisk og er ægte, intens og yderst interessant. Dette er en af de film, hvor jeg ville ønske at jeg kunne skrive en fyldestgørende anmeldelse, så andre fik lyst til at se filmen. Det fortjener den. Den har alt. Humor, kærlighed, fantastisk historie, et overordnet twist så brilliant bygget op, at alle andre jeg har set falder til jorden. Hitchcock er ganske enkelt en suveræn instrøktør og denne film kunne meget vel gå hen og betegnes som en af de bedste, jeg nogensinde havde set. Jeg plejer normalt at give karakter efter 6-skalaen, men denne gang er et 6/6 ikke filmen værdigt nok. Filmen har for mange små finurlige detaljer og genialiter, at den simpelthen er for god til en 6/6'er, så derfor:
10/10 - Intet mindre. Denne film er sublim!
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
#572 Velkommen på vognen Bony :) Ja, der er intet over den film! Jeg kan så forsikre dig, at hvert efterfølgende gensyn ikke bliver dårligere, tværtimod. Hvilken version har du? Og det er en ganske ubehagelig retssag ikk? :) Kan det blive [url=
#574 "Enig" vil svare til at give finnerne to timers orlov i 1940 og en ekstra gang havregrød, efter at have pulet den russiske bjørn.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#575 & 576 - Jeg købte den i den nye digitalt restaurerede udgave. Den stod også rigtig flot og farverne (især rød som i youtube klippet fra restauranten) stod vanvittigt flot på skærmen. Men kan den fåes på BD..?! Den ville jeg bestemt gerne eje en dag. :)
Retssagen. Den er jo fuldstændig absurd. Den dommer er helt forfærdelig. Lidt underholdende hvor han kommer med en lang svada om Fergusons fejl og mangler og så tilføjer at juryen ikke skal medtage det i deres afsigelse af dommen, men at det er en sag mellem Ferguson og hans egen samvittighed. Bang, tag den Scottie! :)
Den scene hvor Kim Novak vågner op i Stewarts lejlighed er også et fantastisk eksempel på hvor god denne film er. Kemien mellem de to er så ubeskrivelig smuk. Kim Novak er selv ubeskrivelig smuk og da hun åbner døren og går hen mod ilden, er det umuligt selv at mærke et stik af forelskelse i hende. Hendes sensualitet skinner simpelthen igennem og brænder sig fast på nethinden.
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
#578 Kan desværre ikke fåes på BD endnu, men overvejer selv den udgave du har. Det er legacy udgaven ikke? Og er derudover, mærkeligt nok, helt enig i det hele :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#571 rockysds 15 år siden
Jeg har set en del rigtig gode film på det seneste, men denne var den eneste, hvor det kom bag på mig, at den ville være så underholdende og grundlæggende imponerede.
Tre brødre vokser op i Chicago og filmen foregår primært i 1870-71, og to af dem er med til at skabe byens fremtid på hver sin vis. Ledende optil:
Historisk spoiler:
Filmen har et par få mislyde, der dog ikke ødelægger den på nogen måde. Fascinerede magtspil og rivalisering mellem to brødre og en storslået 20-minutters afslutning.
8,5/10
#572 Bony 15 år siden
Først må jeg lige smide en kommentar omkring Kim Novak. Hvor er hun dog så ufattelig smuk og naturlig. Kemien mellem James Stewart og Kim Novak er en anden ting der er værd at kommentere. Den fungerer helt fantastisk og er ægte, intens og yderst interessant. Dette er en af de film, hvor jeg ville ønske at jeg kunne skrive en fyldestgørende anmeldelse, så andre fik lyst til at se filmen. Det fortjener den. Den har alt. Humor, kærlighed, fantastisk historie, et overordnet twist så brilliant bygget op, at alle andre jeg har set falder til jorden. Hitchcock er ganske enkelt en suveræn instrøktør og denne film kunne meget vel gå hen og betegnes som en af de bedste, jeg nogensinde havde set.
Jeg plejer normalt at give karakter efter 6-skalaen, men denne gang er et 6/6 ikke filmen værdigt nok. Filmen har for mange små finurlige detaljer og genialiter, at den simpelthen er for god til en 6/6'er, så derfor:
10/10 - Intet mindre. Denne film er sublim!
#573 Benway 15 år siden
#574 elwood 15 år siden
Men ja det er sku en fed film 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#575 Takfornu 15 år siden
Så du den i den nye DVD-udgave eller på BD eller så heldig at se den på det store lærred ???
Den er også en af de få film jeg har givet 10/10 !
#576 filmz-Bruce 15 år siden
#574 "Enig" vil svare til at give finnerne to timers orlov i 1940 og en ekstra gang havregrød, efter at have pulet den russiske bjørn.
#577 elwood 15 år siden
I knew it!
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#578 Bony 15 år siden
Retssagen. Den er jo fuldstændig absurd. Den dommer er helt forfærdelig. Lidt underholdende hvor han kommer med en lang svada om Fergusons fejl og mangler og så tilføjer at juryen ikke skal medtage det i deres afsigelse af dommen, men at det er en sag mellem Ferguson og hans egen samvittighed. Bang, tag den Scottie! :)
Den scene hvor Kim Novak vågner op i Stewarts lejlighed er også et fantastisk eksempel på hvor god denne film er. Kemien mellem de to er så ubeskrivelig smuk. Kim Novak er selv ubeskrivelig smuk og da hun åbner døren og går hen mod ilden, er det umuligt selv at mærke et stik af forelskelse i hende. Hendes sensualitet skinner simpelthen igennem og brænder sig fast på nethinden.
#579 filmz-Bruce 15 år siden
#580 Takfornu 15 år siden