Il Gatto a nove code - The Cat o' Nine Tails (1971)
Instruktør: Dario Argento Medvirkende: James Franciscus, Karl Malden, Catherine Spaak m.fl.
En blind, forhåndværende journalist (Oscar vinderen, Karl Malden), slår sig sammen med en ung journalist (James Franciscus) i forsøget på at opklare nogle mord, begået i forbindelse med et indbrud på et institut for genteknologi.
Filmen kredser om nogle emner som, i moderne genteknologi, betegnes som almindelig forskningsområde. Men i Italien i 1971 må det have været et interessant og epokegørende twist, med en form for sci-fi undertoner. Viden om kromosom abnormaliteten XYY, også kendt som Klinefelter's Syndrom, havde kun været offentligt kendt i 10 år, og var stadig et forholdsvis ukendt område. Filmens hovedpunkt omhandler forskning indenfor netop dette område. Et ønske om en måde hvorpå man kan teste personer fra barnsben og på den måde, allerede isolere dem helt fra små - inden de begår kriminalitet. Filmen kører nemlig på den tit misforståede påstand om at personer med Klinefelter's Syndrom, per definition er ekstra tilbøjelige til at begå kriminalitet end andre. Samme som er set i fx "Alien 3", hvor de indsatte i fængslet på Fiorina, alle er "Dobbelt Kromosom Y-indsatte". Udover den spændende biologiske indsigt, rører Argento også ved, datiden taget i betragning, tabu-området homoseksualitet.
Argento har desuden gjort filmen ekstra interessant, ved at tilføje morderens synspunkt som en vigtig detalje i filmen. Man ser meget af handlingen fra morderens øjne, hvilket giver én en lidt uhyggelig indsigt i en morders tanker og handlinger. Man tvinges til at tænke som en morder og stå "på den forkerte side".
Filmens lydside er interessant. Musikken komponeret af den Oscar-vindende Ennio Morricone, mest kendt for at have komponeret musikken til Sergio Leones "The Good, the bad and the ugly", "Once Upon a Time in the West" og "The Untouchables". Som også set i Argentos "Suspiria", giver musikken et ekstra pift til det nervepirrende som foregår. Den fænger imidlertid ikke helt så godt som musikken fra det italienske rockband "Goblin" gjorde det i "Suspiria", men ikke desto mindre så passer den klassiske "spaghetti-western" lyd, på en mærkelig måde ufattelig godt ind i Giallo-universet i "The Cat o' Nine Tails".
Filmen er på mange områder yderst spændende, underholdende og klart anbefalelsesværdig, hvis man 'tør' begå sig ud i Gialloens spændende univers. Personligt fandt jeg de biologiske aspekter yderst interessante i denne form for indpakning, grundet min egen studieretning og interesse indenfor biologi. Man kan selvfølgelig diskutere om det urealistiske og lidt groteske i historien var nogen hindring, men jeg fandt det ikke overskyggende. Jeg åd det hele med hud og hår og har indtil videre set min bedste Argento film. Jeg mangler dog stadig en masse, men glæder mig nu bare endnu mere til mere Giallo.
4/6
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Psycho (Universal Legacy Series 2-disc) Region 1 - NTSC
Hvem siger at dvd'en er død ...
Hitchcock's mesterværk har snart været udsendt et par gange, så ved første øjekast tænker man hvofor skal den nu ud igen ?
Jo, et er at den nu er blevet renset og gået efter alle kunstens regler, men har også på denne udgave er der lagt en masse lækkert nyt ekstra guf bl.a. et nyt og fremragende kommentarspor af forfatteren Stephen Rebello der for snart mange år siden udgav bogen "Alfred Hitchcock and the Making of Psycho" om filmens tilblivelse, som er et must imo hvis man er fan af filmen. Man får også et 15 minutters uddrag af Truffauts berømte interview med Hitchcock og den altid gode "Lamb to the Slaughter" fra serien Hitchcock Presents.
Billedet er en tand lysere og med mere kontrast, hvilket gør at den ser flottere ud end nogensinde.
Lyden virker også bedre end på min tidligere udgave, så nu kan man rigtig nyde Hermanns musik.
Min gamle udgave bliver helt klart sendt på pension, så kommer den ikke på BD, så bliver det denne udgave, som skal stå på reolen.
Fik set Transformers og den starter egentlig OK den förste time, paa trods af mindre begavede replikker. Da robotterne saa begynder at snakke gaar det da helt galt og resten af filmen er et rent CGI helvede.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Under et topmøde i Spanien om terrorbekæmpelse nedskydes den amerikanske præsident ligesom han skal tale til en masse mennesker. Panikken breder sig med lynets hast og ender i kaos, da der kort efter sprænger en bombe. I menneskemændgen står den godmodige amerikanske turist Lewis, og sammen med Secret Service Agenten Barnes gennemgår han sine private videooptagelser fra dagen. De opdager, at ikke alt er, som det ser ud til at være og jagten så går jagten ind på mulige mistænkte til fods og i bil for fulde gardiner i en masse retninger.
Fik du det hele med ... ???
Nå ikke vi spoler lige tiden en god halv time tilbage og ser det hele igen, for at sikre os at du fik det hele med. Nå ... men det behøver imidlertid ikke, for det gør filmen adskillige gange selv, blot med forskellige personers synsvinkel hvergang.
Det er ikke som i fx Krzysztof Kieslowski Blind Chance, Peter Howitt Sliding Doors eller Tom Tykwers Lola Rent , som spiller på tesen "hvad nu hvis ..." hvor små forskelle kan gøre et stort udfald. Her er det mere for at vi skal se de forskellige personers motiver og karaktere, da selve hanlingen ikke udspiller sig over særlig lang tid.
Ideen er god nok, men her dræbes den af en film fyldt med klicher og typiske action_film_person_typer og ikke personer af kød og blod, hvilket er synd for, der er masser af dygtige skuespillere med og masser af action.
Film 4/10
Der er rigtig gang i lydsporet, der brager derud af og er mixet meget højere end almindeligt så hold volumen nede lige i starten, ellers får du sikkert andre beboere på besøg rimeligt hurtigt. Nu skulle man tro at det gav følelsen af at være tilstede, men nej sådan virkede det ikke på mig. Jeg blev irreteret og skruede ned.
Audio 5/10
Billedet var pænt, men langt fra en film man skal sælge BD på, så har du kun en 40-42" skærm og en dvd-afspiller, som kan kan opscalere til 1080p kan du sagtens vente til den havner i tilbudskassen/reolen, for det er ikke en film, der vinder på BD.
Uhhha her var tale om en rigtig god film, som fortjener en rigtig god omtale, som jeg vil vende tilbage til på et senere tidspunkt, men blot sige at David Mamet er tilbage bedre end nogensinde med en film som byder på både rigtig godt skuespil, en velskrevet dialog og ikke en forudsigelig handling. Nej, dette er bestemt ikke endnu endnu en amerikaniseret martial arts flic med Jet Li.
Film 8/10
Dette er et stille lydspor uden alt for mange effekter og musik, men meget velmixet og knald på i de scener der påkræver det. Stik imod Vantage Point før gav det en følelse af nærvær og følelsen af at være tilstede og ikke bare tilskuere til handlingen.
Audio 8/10
Billedet var flot, meget flot ! Flotte farver, og uden fnidder og anden snask, som kunne ødelægge oplevelsen.
Når man i første omgang får øje på coveret til thrilleren “Vacancy” og ser det i forbindelse med en skuespiller som Luke Wilson, der gør sig primært i komedier af forskellig slags, tænker de fleste nok, at dette er en film man skal holde sig langt fra, da det umuligt kan være nogen vellykket kombination. Men har man fulgt ham siden starten i Bottle Rocket og videre i Wes Andersons øvrige nedtonede og excentriske sorte komedier, Rushmore og The Royal Tennenbaums, ja så ved man også, at Wilson gemmer på et langt større og alsidigt talent, der klart overskygger brormand Owens. I ”Vacancy” der bedst kan beskrives som lige dele kammerspil, lige dele slasher/thriller, får man endnu et bevis på at det er tilfældet. Luke Wilson gør det kort og godt bragende godt i samtlige af instruktør Nimrod Antals ultra nervepirrende 82 min lange film, der åbner med en forrygende titelsekvens i bedste Hitchcock stil komplet med et theme, der gør dennes hofkomponist Bernard Herman stor ære , inden der morfes elegant over i nummerpladen på det unge nyseparerede par Amy, (en yderst velspillende Kate Beckinsale og Davids, (Luke Wilson) bil, mens de begir sig hjemad via en snørklet landevej i nattens mulm og mørke.
Midt i et af mange skænderier kører de galt og ender, efter et kort ophold hos den lokale mekaniker, med at måtte tilbringe natten på et afsidesliggende motel som de eneste gæster, hvor de hurtigt erfarer, efter en mildt sagt frustrerende snak med den temmelig irriterende og provokerende forpagter Mason, (en ultra klam Frank Whaley), http://widescreen-screensavers.net/wide-screen-sav... , at der er noget uldent ved stedet. Lidt efter på hotelværelset bliver de bekræftet i deres mistanke, da de finder en række bånd indeholdende nogle brutale snufffilm, som til deres skræk viser sig at være optaget på selv samme værelse de befinder sig i. David spotter efterfølgende, at de bliver overvåget og pludselig befinder det unge par sig nu fanget mutters alene langt ude på bøhlandet med en flok psykopatiske mordere, der er i fuld kontrol med deres ofre. http://widescreen-screensavers.net/wide-screen-sav... David og Amy er nu tvunget til at lægge fortiden og deres interne problemer bag sig og samarbejde, hvis de skal ha’ bare den mindste chance for at slippe fra rædslerne med livet i behold.
Nimrod Antal har kreeret en film, der starter ligeså kontant som den afsluttes. Der er ingen lang forhistorie og ingen lang efterrationalisering. Hvad han i stedet gør, er at la’ David og Amys fortid udspille sig i form af spydige kommentarer og hadefulde blikke mens filmen er i fremdrift, så det overlapper perfekt og hurtigt, uden at det dog virker forceret, med hovedplottet og kampen mod ondskaben, der muligvis kan vise sig at blive redningen på deres forhold. Om det så bliver til en løsning la’ Antal publikum om med en åben slutning, der lader spørgsmålet hænge frit i luften. Historien er som sagt ganske enkel og filmens location stort set holdt et sted og alligevel så går det aldrig hen på noget tidspunkt og bliver kedeligt eller statisk. Nimrod Antal varierer nemlig kløgtigt sin handling, så det ikke kun bliver et indelukket psykologisk gys men også fysisk, når han b. la. tager publikum på et par ture ned i nogle ufatteligt klaustrofobiske tunneller og drabelige jagter over gårdspladsen af det unge par, der er hamrende intense men så omvendt kun er det, fordi opbygningen til dem er så fænomenalt godt udført, her effektivt lavet i en af de første scener på motellet.
Knock, Knock...
Genskabelsen, eller forsøget på genskabelsen af Amy og Davids liv sammen afhænger af konflikten med morderne i filmen, som der ikke bliver gjort noget for at mystificere. Det er nemlig også helt og aldeles ligegyldig for den rolle de udgør, er symbolet på kontrol frem for noget andet bedst illustreret i form af stedets forpagter Mason, (mesterligt creepy og excentrisk spillet af Frank Whaley), som slår tonen an i scenen, hvor han tager imod det unge par i receptionen. Forløbet her virkede langsomt og lettere irriterende da jeg så filmen første gang, men jeg ku’ se ved andet gennemsyn, at det jo er helt bevidst den måde Nimrod Antal bygger det op på. Masons langsomme veksling af Davids sedler til mønter, bliver således ikke blot en understregning af hans karakter og hans handlinger senere hen, men af hele temaet om kontrol. Mason nyder at styre dem rundt i manegen her og pisse dem af, også selv om det drejer sig om noget så simpelt som udveksling af småmønter. De to andre medskurke i filmen er stort set anonyme, men igen har det sin logiske årsag, da de er at betragte som Masons forlængede arm og værktøj han bruger til at udføre sine perverse gerninger med.
Ud over at være godt spillet, mere end kompetent instrueret, og skrevet, (Mark L. Smith), nyder Nimrod Antal stor gavn af sin fotograf og landsmand ungarske Andrzej Sekula, hvis billeder er lækkert kræs for øjnene, både når det gælder de mere stemningsfulde scener som introen, de mange nervepirrende scener undervejs, samt den helt igennem forrygende actionprægede finale. Højst underligt fik ”Vacancy” ikke biografpremiere herhjemme og det er synd og skam, for det havde den virkelig fortjent. At blive sendt direkte ud på DVD fremkommer nu for mig, efter at ha’ set den to gange, helt absurd. Hvis i sidder derude og mangler en fremragende thriller med et intelligent manuskript og toppræstationer både foran og bag kameraet, ja så gør jer selv den tjeneste at få fat på filmen, som kan fås til en billig penge de fleste steder. Det vil i ikke fortryde.
Lige et par anmeldelser af film jeg har fået set de sidste par uger :)
Penelope
Ganske sød eventyrfilm med Christina Ricci og James McAvoy i hovedrollerne. Historien i sig selv er ikke vildt original; Penelope bliver født ind i en rig familie - der desværre viser sig at have en forbandelse hvilende over sig; den næste pige der bliver født vil have et ansigt som en gris. Penelope viser sig at være den næste pige - og hun er såmænd en rigtig sød, klog og køn pige - hvis man lige ser bort fra griseørerne og trynen... Hendes kærlige men overfladiske mor prøver at beskytte hende ved at spærre hende inde i deres palæ men samtidig at finde en bejler til hende for hvis én af blåt blod vil elske hende, vil forbandelsen blive hævet...men ak; alle der ser den stakkels Penelope flygter i skræk og rædsel...lige indtil hun møder Max. Men hvorfor flygter han ikke? Tingene går naturligvis ikke som de burde og Penelope flygter for første gang nogensinde hjemmefra og opdager en verden udenfor - og møder den frisindede Annie (Reese Witherspoon).
Filmen er et lille hyggeligt festfyrværkeri af farver og flotte billeder - og fine præstationer af skuespillerne. Lidt sukkersød - men det er jo eventyr :)
4/6
The Searchers (1956)
Jeg havde forventet meget af denne John Wayne western som tidligere på året blev kåret som verdens bedste western. Og jeg må indrømme at jeg blev skuffet. Filmen er såmænd ikke dårlig, men den vil nok ikke komme på min western top5 - måske ikke engang min top10. Det er imho heller ikke John Waynes bedste præstation (indrømmet, jeg har ikke set vildt mange - men min favorit er nok "The Cowboys".) Historien om to mænd der tager ud på en årelang rejse for at finde to søstre der er blevet kidnappet af indianere (den ene deres halvbror og den anden (Wayne) deres onkel), er spændende og underholdende nok, men jeg tog mig selv i at irriteres over nogle af filmens sidehistorie og forsøg på humoristiske indslag - nogle virkede andre knap på meget. Men flot er den nu :)
3/6
Dr. Strangelove
Jeg vil ikke sige så meget om denne film (de fleste kender den nok). Men hvor det dog ægrer mig at Stanley Kubrick ikke længere er i denne verden til at lave flere film som denne (samt The Shining og Full Metal Jacket). USA er på vej ind i en meget kold krig med Rusland - ved et uheld ;) Satiren er tyk nok til at skære i med en Fiskars og humoren er generelt helt fantastisk :) Peter Sellers gør det godt i alle sine 3 roller men George C. Scott skal nu også lige nævnes for værende fænomenal :) Se den - og lad være med at vente lige så længe som mig (selvom jeg dog så den som barn og ikke fattede en brik...og vistnok faldt i søvn)
6/6
Sex and the City - the Movie
Har set det meste af serien og har været ganske underholdt - dog nok aldrig som storfan ;) Filmen følger desværre ikke helt med serien imho - der går lidt for meget drama og tudefjæs i den; selvom den naturligvis stadig har sine sjove momenter. Sarah Jessica Parker irriterede mig dog ganske grumt den første halvdel af filmen...er det bare mig eller passer det ikke til "Carrie" at være så hys?
Anyway, generelt skuffende - vil hellere se serien igen :)
2½/6[/6]
[b]Resident Evil 3
Ja, jeg indrømmer det; jeg elsker Resident Evil filmene :D De er mine guilty pleasures og jeg skammer mig ikke over at sige det (særlg emget i hvert fald) - har det i øvrigt på samme måde med Charlies Anges-filmene ;P Paul W.S.Anderson skaber måske ikke stor filmkunst, men når jeg vil underholdes og ikke tænke dybt imens, så ser jeg gerne Resident Evil :) 3'eren følger forgængerne ganske fint men er nok det svageste led. Dog bliver der skudt zombier, blodet splatter og one-liners flyver gennem luften mindst lige så ofte som blod og hjernemasse gør det. Jeg ser gerne en 4'er :D
3/6
The Proposition (blu-ray)
Har med vilje gemt det bedste til sidst ;) John Hillcoats fantastiske "western" (den foregår i Australien) er intet mindre end fantastisk. Charlie Burns er i en mildest talt træls situation; han har fået valget mellem at lade sin lillebror Mikey hænge juledag eller selv at slå sin storebror Arthur ihjel... Alle 3 brødre er efterlyst af politiet men Arthur er den eneste der ikke kan fanges...de eneste der kan komme tæt nok på ham er hans brødre. Jeg vil ikke afsløre andet end at tingene ikke helt er som man måske tror; tingene bliver hurtigt vendt på hovedet..hvem er gode? hvem er onde? Og er det overhovedet så sort/hvidt? - Filmen skal ses... hvorfor? 1. Scenografien...flotte billeder af et goldt og tørt Australsk landskab i midten af 1800-tallet. 2. Musikken...Nick Cave (der i øvrigt har skrevet manuscriptet) leverer musikken - og kender man til ham og hans sange/digte kan man straks genkende det her. Det er på én gang smukt og foruroligende. 3. Skuespillet... er så godt som det vist kan gøres; Guy Pearce er som altid god i rollen som Charlie; han har i alle sine film den fantastiske evne til at være badass eller blød og blid som et lam og i denne film er rollen som selvskrevet til ham. Ray Winstone...hvorfor den mand ikke har en oscar endnu fatter jeg ikke. Hans rolle som Captain Stanley; manden som er rejst fra London til den golde og hede ødemark i Australien for at "civilisere" landet og snart indser at Australien er langt fra England - ikke kun i afstand...Og hans valg kommer til at koste ham dyrt. Emily Watson er perfekt i rollen som hans følsomme og trofaste kone der på trods af mandens mere eller mindre tvivlsomme metoder står bag ham. Sidst men ikke mindst er Danny Huston (som jeg sidst så som "overvampyr" i 30 Days of Night") karismatisk som storebroderen Arthur...for hvad er Arthur? De indfødte kalder ham en "hund", loven kalder ham et "monster" men for Charlie og Mikey er han familie...
Ingen 1-dimensionelle personportrætter i denne film.
Nu glæder jeg mig endnu mere til at se John Hillcoats "The Road" ;)
[b]6/6[b/]
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Havde lile film hygge weekend med en ven, og vi fik jovt nok også set den omtalte Western.
The Proposition: jeg andede ikke hvad jeg gik ind til med den her film, jeg må sige jeg så mere filmen som en slags oplevelse end en reel a-b film, jeg tror en del af skylden er de meget drømmene digte, er der årsagen.
Nick Cave og hans nærmest drømmene tekster, henleder mig til en særlig tilstand, man sidder ikke og venter på det næste skudopgør, det her er ikke en hel traditonel western.
Scenariet i Australien er utrolig flot i filmen og silouhet scenerne er Postkort værdige for at bruge et anderledes udtryk.
Det mest geniale synes jeg var fremstillinging af Arthur Her sad jeg og forventede en fandivoldsk ond mand, men da man så endelig møder ham virker han relativ fornuftig, og man forstår hvorfor Charlie har svært ved og dræbe ham, i starten, jeg skiftede meget mellem og tænke nøj hvor er han led til, ajj hvor er det egentlig trist skæbne for den familie.
Ray Winstone nogen kedlig bikarakter er han ikke i den her film, og man fanges straks af hans skuespil, i starten virkede han bare som den usympatiske person, der ingen midler skyr for at fange Arthur, men langtsomt introduceres man for hans Kone og hans kamp med og bringe "ro og fred" til verden mod alle odds.
En ganske særlig Western er det her i hvertfald, og den skal vidst ses et par gange for lige og få det hele med.
Så springer vi lige i genren.
Clerks Hvad kan siges om den film som ikke er sagt før, genial dialog, og sjove karakter, jeg more mig over den film hvergang, især Randal som opføre sig som en komplet idiot er fantastisk scenen med moren med sin lile datter er en af mine farvoritter.
Men der er så mange geniale scener, eller rettere dialoger, fordi den her film score klart højest på dialogen, Randal og Dante's snak omkring ødelæggelsen af The Deathstar, man kan virkelig mærke at Kevin Smith er filmelsker, og de her er en film for filmnørder and people alike.
Speed Racer min ven havde ikke set den, så jeg gik med til og se den igen, filmen skal klart ses for sine overdådige farver i HD, det er refrenche material.
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#291 duuk74 16 år siden
Den er sgu for egen regning den der ;)
#292 Bony 16 år siden
Instruktør: Dario Argento
Medvirkende: James Franciscus, Karl Malden, Catherine Spaak m.fl.
En blind, forhåndværende journalist (Oscar vinderen, Karl Malden), slår sig sammen med en ung journalist (James Franciscus) i forsøget på at opklare nogle mord, begået i forbindelse med et indbrud på et institut for genteknologi.
Filmen kredser om nogle emner som, i moderne genteknologi, betegnes som almindelig forskningsområde. Men i Italien i 1971 må det have været et interessant og epokegørende twist, med en form for sci-fi undertoner. Viden om kromosom abnormaliteten XYY, også kendt som Klinefelter's Syndrom, havde kun været offentligt kendt i 10 år, og var stadig et forholdsvis ukendt område. Filmens hovedpunkt omhandler forskning indenfor netop dette område. Et ønske om en måde hvorpå man kan teste personer fra barnsben og på den måde, allerede isolere dem helt fra små - inden de begår kriminalitet. Filmen kører nemlig på den tit misforståede påstand om at personer med Klinefelter's Syndrom, per definition er ekstra tilbøjelige til at begå kriminalitet end andre. Samme som er set i fx "Alien 3", hvor de indsatte i fængslet på Fiorina, alle er "Dobbelt Kromosom Y-indsatte". Udover den spændende biologiske indsigt, rører Argento også ved, datiden taget i betragning, tabu-området homoseksualitet.
Argento har desuden gjort filmen ekstra interessant, ved at tilføje morderens synspunkt som en vigtig detalje i filmen. Man ser meget af handlingen fra morderens øjne, hvilket giver én en lidt uhyggelig indsigt i en morders tanker og handlinger. Man tvinges til at tænke som en morder og stå "på den forkerte side".
Filmens lydside er interessant. Musikken komponeret af den Oscar-vindende Ennio Morricone, mest kendt for at have komponeret musikken til Sergio Leones "The Good, the bad and the ugly", "Once Upon a Time in the West" og "The Untouchables". Som også set i Argentos "Suspiria", giver musikken et ekstra pift til det nervepirrende som foregår. Den fænger imidlertid ikke helt så godt som musikken fra det italienske rockband "Goblin" gjorde det i "Suspiria", men ikke desto mindre så passer den klassiske "spaghetti-western" lyd, på en mærkelig måde ufattelig godt ind i Giallo-universet i "The Cat o' Nine Tails".
Filmen er på mange områder yderst spændende, underholdende og klart anbefalelsesværdig, hvis man 'tør' begå sig ud i Gialloens spændende univers. Personligt fandt jeg de biologiske aspekter yderst interessante i denne form for indpakning, grundet min egen studieretning og interesse indenfor biologi. Man kan selvfølgelig diskutere om det urealistiske og lidt groteske i historien var nogen hindring, men jeg fandt det ikke overskyggende. Jeg åd det hele med hud og hår og har indtil videre set min bedste Argento film. Jeg mangler dog stadig en masse, men glæder mig nu bare endnu mere til mere Giallo.
4/6
#293 Takfornu 16 år siden
Hvem siger at dvd'en er død ...
Hitchcock's mesterværk har snart været udsendt et par gange, så ved første øjekast tænker man hvofor skal den nu ud igen ?
Jo, et er at den nu er blevet renset og gået efter alle kunstens regler, men har også på denne udgave er der lagt en masse lækkert nyt ekstra guf bl.a. et nyt og fremragende kommentarspor af forfatteren Stephen Rebello der for snart mange år siden udgav bogen "Alfred Hitchcock and the Making of Psycho" om filmens tilblivelse, som er et must imo hvis man er fan af filmen. Man får også et 15 minutters uddrag af Truffauts berømte interview med Hitchcock og den altid gode "Lamb to the Slaughter" fra serien Hitchcock Presents.
Billedet er en tand lysere og med mere kontrast, hvilket gør at den ser flottere ud end nogensinde.
Lyden virker også bedre end på min tidligere udgave, så nu kan man rigtig nyde Hermanns musik.
Min gamle udgave bliver helt klart sendt på pension, så kommer den ikke på BD, så bliver det denne udgave, som skal stå på reolen.
Film 7/10
Audio 7/10
Video 7/10
#294 filmz-jonasgr 16 år siden
'Cause I'm evil"
#295 Takfornu 16 år siden
En gang til for prins Knud ...
Under et topmøde i Spanien om terrorbekæmpelse nedskydes den amerikanske præsident ligesom han skal tale til en masse mennesker. Panikken breder sig med lynets hast og ender i kaos, da der kort efter sprænger en bombe. I menneskemændgen står den godmodige amerikanske turist Lewis, og sammen med Secret Service Agenten Barnes gennemgår han sine private videooptagelser fra dagen. De opdager, at ikke alt er, som det ser ud til at være og jagten så går jagten ind på mulige mistænkte til fods og i bil for fulde gardiner i en masse retninger.
Fik du det hele med ... ???
Nå ikke vi spoler lige tiden en god halv time tilbage og ser det hele igen, for at sikre os at du fik det hele med. Nå ... men det behøver imidlertid ikke, for det gør filmen adskillige gange selv, blot med forskellige personers synsvinkel hvergang.
Det er ikke som i fx Krzysztof Kieslowski Blind Chance, Peter Howitt Sliding Doors eller Tom Tykwers Lola Rent , som spiller på tesen "hvad nu hvis ..." hvor små forskelle kan gøre et stort udfald. Her er det mere for at vi skal se de forskellige personers motiver og karaktere, da selve hanlingen ikke udspiller sig over særlig lang tid.
Ideen er god nok, men her dræbes den af en film fyldt med klicher og typiske action_film_person_typer og ikke personer af kød og blod, hvilket er synd for, der er masser af dygtige skuespillere med og masser af action.
Film 4/10
Der er rigtig gang i lydsporet, der brager derud af og er mixet meget højere end almindeligt så hold volumen nede lige i starten, ellers får du sikkert andre beboere på besøg rimeligt hurtigt. Nu skulle man tro at det gav følelsen af at være tilstede, men nej sådan virkede det ikke på mig. Jeg blev irreteret og skruede ned.
Audio 5/10
Billedet var pænt, men langt fra en film man skal sælge BD på, så har du kun en 40-42" skærm og en dvd-afspiller, som kan kan opscalere til 1080p kan du sagtens vente til den havner i tilbudskassen/reolen, for det er ikke en film, der vinder på BD.
Video 5/10
#296 Takfornu 16 år siden
Uhhha her var tale om en rigtig god film, som fortjener en rigtig god omtale, som jeg vil vende tilbage til på et senere tidspunkt, men blot sige at David Mamet er tilbage bedre end nogensinde med en film som byder på både rigtig godt skuespil, en velskrevet dialog og ikke en forudsigelig handling. Nej, dette er bestemt ikke endnu endnu en amerikaniseret martial arts flic med Jet Li.
Film 8/10
Dette er et stille lydspor uden alt for mange effekter og musik, men meget velmixet og knald på i de scener der påkræver det. Stik imod Vantage Point før gav det en følelse af nærvær og følelsen af at være tilstede og ikke bare tilskuere til handlingen.
Audio 8/10
Billedet var flot, meget flot ! Flotte farver, og uden fnidder og anden snask, som kunne ødelægge oplevelsen.
Video 7/10
#297 Takfornu 16 år siden
Aleksander Sokururov viser hvorledes noget trist kan vendes til noget smukt ...
Dette er ikke en film som skal forklares og analyseres, men ses, sanses og føles.
Film 8/10
Måske ikke HD MA, DTS Super Delux 8.5, THX 2.4 ... Nej helt simpelt og enkelt og smukt.
Audio 8/10
Billederne er smukke og hver frame/indstilling et kunstværk, skabt ved hjælp af simple ting som glas, spejle og gode linser og ikke CGI
Video 8/10
Den er bland de 10 bedste film jeg har set ... Nej oplevet .... Nej følt ... i år !
#298 NightHawk 16 år siden
Trailer :
Når man i første omgang får øje på coveret til thrilleren “Vacancy” og ser det i forbindelse med en skuespiller som Luke Wilson, der gør sig primært i komedier af forskellig slags, tænker de fleste nok, at dette er en film man skal holde sig langt fra, da det umuligt kan være nogen vellykket kombination. Men har man fulgt ham siden starten i Bottle Rocket og videre i Wes Andersons øvrige nedtonede og excentriske sorte komedier, Rushmore og The Royal Tennenbaums, ja så ved man også, at Wilson gemmer på et langt større og alsidigt talent, der klart overskygger brormand Owens. I ”Vacancy” der bedst kan beskrives som lige dele kammerspil, lige dele slasher/thriller, får man endnu et bevis på at det er tilfældet. Luke Wilson gør det kort og godt bragende godt i samtlige af instruktør Nimrod Antals ultra nervepirrende 82 min lange film, der åbner med en forrygende titelsekvens i bedste Hitchcock stil komplet med et theme, der gør dennes hofkomponist Bernard Herman stor ære , inden der morfes elegant over i nummerpladen på det unge nyseparerede par Amy, (en yderst velspillende Kate Beckinsale og Davids, (Luke Wilson) bil, mens de begir sig hjemad via en snørklet landevej i nattens mulm og mørke.
Midt i et af mange skænderier kører de galt og ender, efter et kort ophold hos den lokale mekaniker, med at måtte tilbringe natten på et afsidesliggende motel som de eneste gæster, hvor de hurtigt erfarer, efter en mildt sagt frustrerende snak med den temmelig irriterende og provokerende forpagter Mason, (en ultra klam Frank Whaley), http://widescreen-screensavers.net/wide-screen-sav... , at der er noget uldent ved stedet. Lidt efter på hotelværelset bliver de bekræftet i deres mistanke, da de finder en række bånd indeholdende nogle brutale snufffilm, som til deres skræk viser sig at være optaget på selv samme værelse de befinder sig i. David spotter efterfølgende, at de bliver overvåget og pludselig befinder det unge par sig nu fanget mutters alene langt ude på bøhlandet med en flok psykopatiske mordere, der er i fuld kontrol med deres ofre. http://widescreen-screensavers.net/wide-screen-sav... David og Amy er nu tvunget til at lægge fortiden og deres interne problemer bag sig og samarbejde, hvis de skal ha’ bare den mindste chance for at slippe fra rædslerne med livet i behold.
Nimrod Antal har kreeret en film, der starter ligeså kontant som den afsluttes. Der er ingen lang forhistorie og ingen lang efterrationalisering. Hvad han i stedet gør, er at la’ David og Amys fortid udspille sig i form af spydige kommentarer og hadefulde blikke mens filmen er i fremdrift, så det overlapper perfekt og hurtigt, uden at det dog virker forceret, med hovedplottet og kampen mod ondskaben, der muligvis kan vise sig at blive redningen på deres forhold. Om det så bliver til en løsning la’ Antal publikum om med en åben slutning, der lader spørgsmålet hænge frit i luften. Historien er som sagt ganske enkel og filmens location stort set holdt et sted og alligevel så går det aldrig hen på noget tidspunkt og bliver kedeligt eller statisk. Nimrod Antal varierer nemlig kløgtigt sin handling, så det ikke kun bliver et indelukket psykologisk gys men også fysisk, når han b. la. tager publikum på et par ture ned i nogle ufatteligt klaustrofobiske tunneller og drabelige jagter over gårdspladsen af det unge par, der er hamrende intense men så omvendt kun er det, fordi opbygningen til dem er så fænomenalt godt udført, her effektivt lavet i en af de første scener på motellet.
Knock, Knock...
Genskabelsen, eller forsøget på genskabelsen af Amy og Davids liv sammen afhænger af konflikten med morderne i filmen, som der ikke bliver gjort noget for at mystificere. Det er nemlig også helt og aldeles ligegyldig for den rolle de udgør, er symbolet på kontrol frem for noget andet bedst illustreret i form af stedets forpagter Mason, (mesterligt creepy og excentrisk spillet af Frank Whaley), som slår tonen an i scenen, hvor han tager imod det unge par i receptionen. Forløbet her virkede langsomt og lettere irriterende da jeg så filmen første gang, men jeg ku’ se ved andet gennemsyn, at det jo er helt bevidst den måde Nimrod Antal bygger det op på. Masons langsomme veksling af Davids sedler til mønter, bliver således ikke blot en understregning af hans karakter og hans handlinger senere hen, men af hele temaet om kontrol. Mason nyder at styre dem rundt i manegen her og pisse dem af, også selv om det drejer sig om noget så simpelt som udveksling af småmønter. De to andre medskurke i filmen er stort set anonyme, men igen har det sin logiske årsag, da de er at betragte som Masons forlængede arm og værktøj han bruger til at udføre sine perverse gerninger med.
Ud over at være godt spillet, mere end kompetent instrueret, og skrevet, (Mark L. Smith), nyder Nimrod Antal stor gavn af sin fotograf og landsmand ungarske Andrzej Sekula, hvis billeder er lækkert kræs for øjnene, både når det gælder de mere stemningsfulde scener som introen, de mange nervepirrende scener undervejs, samt den helt igennem forrygende actionprægede finale. Højst underligt fik ”Vacancy” ikke biografpremiere herhjemme og det er synd og skam, for det havde den virkelig fortjent. At blive sendt direkte ud på DVD fremkommer nu for mig, efter at ha’ set den to gange, helt absurd. Hvis i sidder derude og mangler en fremragende thriller med et intelligent manuskript og toppræstationer både foran og bag kameraet, ja så gør jer selv den tjeneste at få fat på filmen, som kan fås til en billig penge de fleste steder. Det vil i ikke fortryde.
5 / 6.
DVD & Blu-Ray :
http://www.axelmusic.com/productDetails/0433961828...
#299 wimmie 16 år siden
Penelope
Ganske sød eventyrfilm med Christina Ricci og James McAvoy i hovedrollerne. Historien i sig selv er ikke vildt original; Penelope bliver født ind i en rig familie - der desværre viser sig at have en forbandelse hvilende over sig; den næste pige der bliver født vil have et ansigt som en gris.
Penelope viser sig at være den næste pige - og hun er såmænd en rigtig sød, klog og køn pige - hvis man lige ser bort fra griseørerne og trynen...
Hendes kærlige men overfladiske mor prøver at beskytte hende ved at spærre hende inde i deres palæ men samtidig at finde en bejler til hende for hvis én af blåt blod vil elske hende, vil forbandelsen blive hævet...men ak; alle der ser den stakkels Penelope flygter i skræk og rædsel...lige indtil hun møder Max. Men hvorfor flygter han ikke?
Tingene går naturligvis ikke som de burde og Penelope flygter for første gang nogensinde hjemmefra og opdager en verden udenfor - og møder den frisindede Annie (Reese Witherspoon).
Filmen er et lille hyggeligt festfyrværkeri af farver og flotte billeder - og fine præstationer af skuespillerne.
Lidt sukkersød - men det er jo eventyr :)
4/6
The Searchers (1956)
Jeg havde forventet meget af denne John Wayne western som tidligere på året blev kåret som verdens bedste western. Og jeg må indrømme at jeg blev skuffet. Filmen er såmænd ikke dårlig, men den vil nok ikke komme på min western top5 - måske ikke engang min top10.
Det er imho heller ikke John Waynes bedste præstation (indrømmet, jeg har ikke set vildt mange - men min favorit er nok "The Cowboys".)
Historien om to mænd der tager ud på en årelang rejse for at finde to søstre der er blevet kidnappet af indianere (den ene deres halvbror og den anden (Wayne) deres onkel), er spændende og underholdende nok, men jeg tog mig selv i at irriteres over nogle af filmens sidehistorie og forsøg på humoristiske indslag - nogle virkede andre knap på meget.
Men flot er den nu :)
3/6
Dr. Strangelove
Jeg vil ikke sige så meget om denne film (de fleste kender den nok). Men hvor det dog ægrer mig at Stanley Kubrick ikke længere er i denne verden til at lave flere film som denne (samt The Shining og Full Metal Jacket).
USA er på vej ind i en meget kold krig med Rusland - ved et uheld ;)
Satiren er tyk nok til at skære i med en Fiskars og humoren er generelt helt fantastisk :)
Peter Sellers gør det godt i alle sine 3 roller men George C. Scott skal nu også lige nævnes for værende fænomenal :)
Se den - og lad være med at vente lige så længe som mig (selvom jeg dog så den som barn og ikke fattede en brik...og vistnok faldt i søvn)
6/6
Sex and the City - the Movie
Har set det meste af serien og har været ganske underholdt - dog nok aldrig som storfan ;)
Filmen følger desværre ikke helt med serien imho - der går lidt for meget drama og tudefjæs i den; selvom den naturligvis stadig har sine sjove momenter. Sarah Jessica Parker irriterede mig dog ganske grumt den første halvdel af filmen...er det bare mig eller passer det ikke til "Carrie" at være så hys?
Anyway, generelt skuffende - vil hellere se serien igen :)
2½/6[/6]
[b]Resident Evil 3
Ja, jeg indrømmer det; jeg elsker Resident Evil filmene :D De er mine guilty pleasures og jeg skammer mig ikke over at sige det (særlg emget i hvert fald) - har det i øvrigt på samme måde med Charlies Anges-filmene ;P
Paul W.S.Anderson skaber måske ikke stor filmkunst, men når jeg vil underholdes og ikke tænke dybt imens, så ser jeg gerne Resident Evil :)
3'eren følger forgængerne ganske fint men er nok det svageste led. Dog bliver der skudt zombier, blodet splatter og one-liners flyver gennem luften mindst lige så ofte som blod og hjernemasse gør det.
Jeg ser gerne en 4'er :D
3/6
The Proposition (blu-ray)
Har med vilje gemt det bedste til sidst ;)
John Hillcoats fantastiske "western" (den foregår i Australien) er intet mindre end fantastisk.
Charlie Burns er i en mildest talt træls situation; han har fået valget mellem at lade sin lillebror Mikey hænge juledag eller selv at slå sin storebror Arthur ihjel... Alle 3 brødre er efterlyst af politiet men Arthur er den eneste der ikke kan fanges...de eneste der kan komme tæt nok på ham er hans brødre.
Jeg vil ikke afsløre andet end at tingene ikke helt er som man måske tror; tingene bliver hurtigt vendt på hovedet..hvem er gode? hvem er onde? Og er det overhovedet så sort/hvidt?
- Filmen skal ses... hvorfor?
1. Scenografien...flotte billeder af et goldt og tørt Australsk landskab i midten af 1800-tallet.
2. Musikken...Nick Cave (der i øvrigt har skrevet manuscriptet) leverer musikken - og kender man til ham og hans sange/digte kan man straks genkende det her. Det er på én gang smukt og foruroligende.
3. Skuespillet... er så godt som det vist kan gøres; Guy Pearce er som altid god i rollen som Charlie; han har i alle sine film den fantastiske evne til at være badass eller blød og blid som et lam og i denne film er rollen som selvskrevet til ham.
Ray Winstone...hvorfor den mand ikke har en oscar endnu fatter jeg ikke. Hans rolle som Captain Stanley; manden som er rejst fra London til den golde og hede ødemark i Australien for at "civilisere" landet og snart indser at Australien er langt fra England - ikke kun i afstand...Og hans valg kommer til at koste ham dyrt.
Emily Watson er perfekt i rollen som hans følsomme og trofaste kone der på trods af mandens mere eller mindre tvivlsomme metoder står bag ham.
Sidst men ikke mindst er Danny Huston (som jeg sidst så som "overvampyr" i 30 Days of Night") karismatisk som storebroderen Arthur...for hvad er Arthur? De indfødte kalder ham en "hund", loven kalder ham et "monster" men for Charlie og Mikey er han familie...
Ingen 1-dimensionelle personportrætter i denne film.
Nu glæder jeg mig endnu mere til at se John Hillcoats "The Road" ;)
[b]6/6[b/]
#300 elwood 16 år siden
The Proposition: jeg andede ikke hvad jeg gik ind til med den her film, jeg må sige jeg så mere filmen som en slags oplevelse end en reel a-b film, jeg tror en del af skylden er de meget drømmene digte, er der årsagen.
Nick Cave og hans nærmest drømmene tekster, henleder mig til en særlig tilstand, man sidder ikke og venter på det næste skudopgør, det her er ikke en hel traditonel western.
Scenariet i Australien er utrolig flot i filmen og silouhet scenerne er Postkort værdige for at bruge et anderledes udtryk.
Ray Winstone nogen kedlig bikarakter er han ikke i den her film, og man fanges straks af hans skuespil, i starten virkede han bare som den usympatiske person, der ingen midler skyr for at fange Arthur, men langtsomt introduceres man for hans Kone og hans kamp med og bringe "ro og fred" til verden mod alle odds.
En ganske særlig Western er det her i hvertfald, og den skal vidst ses et par gange for lige og få det hele med.
Så springer vi lige i genren.
Clerks Hvad kan siges om den film som ikke er sagt før, genial dialog, og sjove karakter, jeg more mig over den film hvergang, især Randal som opføre sig som en komplet idiot er fantastisk scenen med moren med sin lile datter er en af mine farvoritter.
Men der er så mange geniale scener, eller rettere dialoger, fordi den her film score klart højest på dialogen, Randal og Dante's snak omkring ødelæggelsen af The Deathstar, man kan virkelig mærke at Kevin Smith er filmelsker, og de her er en film for filmnørder and people alike.
Speed Racer min ven havde ikke set den, så jeg gik med til og se den igen, filmen skal klart ses for sine overdådige farver i HD, det er refrenche material.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"