Gravatar

#3081 Kruse 14 år siden

Har lige fået set Caché. Den var egentlig taget ret så god. Jeg blev faktisk overrasket til slut over hvor meget jeg alligevel var blevet revet med af filmen. Med hensyn til slutningen
så sad jeg, da der var en tyve minutter tilbage, og tænkte: "Åh nej, jeg tror sgu' ikke at Haneke har tænkt sig at afsløre hvem der sender kassetterne og tegningerne." Så det kom ikke som en overraskelse, og selvom jeg da i sekundet gerne ville have svar, så tror faktisk kun at filmen var blevet dårligere hvis Haneke havde givet os svarene. Hvad det rent faktisk betyder, er svært at vide præcis, da det vel egentlig kun er Haneke som ved det. Men jeg kan godt lide tanken om, som jeg har læst lidt om et par steder, at båndende og tegningerne kommer fra instruktøren selv, og udelukkende bruges som et "plot device" der skal føre karaktererne videre i filmen. Det virker også meget plausibelt, når man tænker over hvordan Haneke godt kan lide at "lege" med publikum og deres opfattelse af filmmediet. Og på samme tid give en kritik på hvordan så mange andre film bruger ulogiske og urealistiske plot devices til at føre deres film videre.

Jeg har svært ved at give en egentlig anmeldelse og forklaring, da jeg faktisk ikke helt forstår betydningen, men interessant var den da i hvert fald. Simpel og kompliceret film på engang, men tilgengæld også utrolig effektiv.

5/6
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#3082 gi-jones 14 år siden

Wimmie: Jeg synes nu at Knights Tale er langt mere end en en guilty pleasure, og en helt anden grad af gennemført end den tåbelige (omend ufrivilligt morsomme Armageddon). Den er enormt simpel, men er både sjov og original og fører sin historie helt til dørs. Jeg er vild med den :)

Vil gerne høre hvad Evermind siger til sagen, når han har set den.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#3083 Bony 14 år siden

Hmm, mit tidligere indlæg forsvandt, så prøver lige igen.

Jeg synes også, at det er en herlig film. Alan Tudyk er sgu sej! :)

Btw. gi-jones, super fedt quote du har smidt i boksen. Hahaha.... :D
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#3084 wimmie 14 år siden

Kruse (3081) skrev:
Har lige fået set Caché. Den var egentlig taget ret så god. Jeg blev faktisk overrasket til slut over hvor meget jeg alligevel var blevet revet med af filmen. Med hensyn til slutningen
så sad jeg, da der var en tyve minutter tilbage, og tænkte: "Åh nej, jeg tror sgu' ikke at Haneke har tænkt sig at afsløre hvem der sender kassetterne og tegningerne." Så det kom ikke som en overraskelse, og selvom jeg da i sekundet gerne ville have svar, så tror faktisk kun at filmen var blevet dårligere hvis Haneke havde givet os svarene. Hvad det rent faktisk betyder, er svært at vide præcis, da det vel egentlig kun er Haneke som ved det. Men jeg kan godt lide tanken om, som jeg har læst lidt om et par steder, at båndende og tegningerne kommer fra instruktøren selv, og udelukkende bruges som et "plot device" der skal føre karaktererne videre i filmen. Det virker også meget plausibelt, når man tænker over hvordan Haneke godt kan lide at "lege" med publikum og deres opfattelse af filmmediet. Og på samme tid give en kritik på hvordan så mange andre film bruger ulogiske og urealistiske plot devices til at føre deres film videre.

Jeg har svært ved at give en egentlig anmeldelse og forklaring, da jeg faktisk ikke helt forstår betydningen, men interessant var den da i hvert fald. Simpel og kompliceret film på engang, men tilgengæld også utrolig effektiv.

5/6

Hvor sjovt... blev selv lige færdig med Caché omkring kl. 01.00 og har det på samme måde som dig - jeg har også svært ved at bedømme hvad jeg egl. mener og tror. Jeg har læst den samme konklusion som dig og er helt enig i at det er en plausibel forklaring - og en ret fed én af slagsen.
Jeg skal vist lige fordøje den før jeg kan give en karakter - lige da den sluttede sad jeg med den dér "Huh?"-følelse men jo mere man tænker over den og læser om den, jo mere mening giver det.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#3085 jessup 14 år siden

Spørgsmålet med Cache er vel om det centrale er hvem der sender båndene - jeg ser det ikke som en whodunnit. Det er selvfølgelig i hovedpersonens interesse uden tviv, men det er ikke afgørende for min oplevelse om det er "instruktøren" eller måske nogle af en yngre generation eller noget helt andet. En dejlig film.
This is just until June
Gravatar

#3086 wimmie 14 år siden

Jeg er på mange måder enig.. Og jeg kunne godt lide realismen i filmen; de langtrukne scener der ikke altid har til andet formål end at vise filmens personer lave ting som virkelige mennesker gør.

Men jeg har stadig ikke helt funder ud af om disse "slow paced" film er mig...ikke at jeg behøver en masse action, og jeg kedede mig ikke under filmen, men jeg tror jeg skal se nogle flere Haneke-film (har indtil videre kun set Funny Games US). Min interesse er fanget, men det kan gå begge veje tror jeg ;)
Uden tvivl en interessant film af en (meget) interessant instruktør men om jeg nogensinde kommer til at se hans film som mesterværker vil tiden vise.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#3087 filmz-Narniabæver 14 år siden

Løvernes Konge 3:

For næsten fem år siden udkom selv-parodi på den første Oscar vindene Løverne Konge film, og jeg må håbe denne parodi kommer igen på DVD!

I strømmen af parodi baserede film fra sidste årti, laver Simba og hans venner parodier på Shyalman, Riverdance og Fiddler on a Roof med mere.

7/10
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#3088 chronaden 14 år siden

parodi parodi parodi parodi parodiparodiparodiparodiparodi
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#3089 RasmusFL 14 år siden

La Pianiste (Michael Haneke, 2001)

Hvis ikke jeg var godt i gang med en tvungen dansk-histiorie opgave, der skal afleveres inden længe, så havde jeg kastet mig over denne film med en tilbundsgående anmeldelse. På ære.

Jeg har set alle Hanekes film på nær 'Ulvetider' - og for mig overgår østrigeren sig selv med denne film. Samspillet mellem hans observerende kamera og modbydeligt gode skuespillere er muligvis aldrig set mere intenst. Finder man Isabelle Hupperts ansigt intetsigende er filmen sej og dræbende. Hvis ikke er man rigtig godt på vej til en uforglemmelig filmoplevelse.

Filmen bryder grænser og når helt ind til benet af en menneskefortælling, der virker som en af de mest hudlæst ægte der nogensinde er skudt på film. Haneke desikerer et lidende mennesker meget smukt og meget rystende. Han skærer med rolig, men omhyggelig hånd og intet tabu kommer i vejen for hans mål.

Skip psykologitimen om nødvendigt, for 'Pianisten' ér psykologiundervisning. Det er - eller føles i hvert fald som - et studie i menneskelige bevægemønstre.

Mesterligt.
6/6
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#3090 jessup 14 år siden

#3089 du har virkelig god smag.
This is just until June

Skriv ny kommentar: