Brett : ”Let’s leave here. Go home and make love all night long”.
Archie : ”You can’t walk out on Citizen Kane. That’s considered cinematic blasphemy”.
Brett : ”Oh well…Take me home, get me naked, and I’ll show you blasphemy sire!”
Oprindelig var idéen fra instruktør Marc Klein at lave sin debutfilm over hele Melissa Banks populære novelle samling The Girls Guide To Hunting an Fishing, http://www.amazon.com/Girls-Guide-Hunting-Fishing/... hvilket dog ikke ku’ lade sig gøre af simple økonomiske årsager og i stedet måtte han derfor nøjes med at bygge handlingen op over de to dele ; My Old Man og The Worst Thing a Suburban Girl Could Imagine. Af samme rettighedsmæssige hensyn var Klein dermed også tvunget til at ændre navnet på hovedpersonen i bogen fra Jane til Brett, inden han ku’ fortsætte sit projekt og endelig selv stå bag kameraet som commander in chief. Tidligere havde Klein i sin egenskab af manuskriptforfatter arbejdet for hhv. Peter Chelsom på Serendipityhttp://www.imdb.com/title/tt0240890/ og Ridley Scott på A Good Yearhttp://www.imdb.com/title/tt0401445/ , så forudsætningerne for at ku’ skabe en romantisk komedie med mere på hjerte end blot det sædvanlige lette og luftige tant og fjas var bestemt til stede. Men som man har set det så mange gange før hos andre der tager springet fra manuskriptforfatter til instruktør, er det sjældent tilfældet at det lykkedes med særlig stor succes til at starte med. Marc Klein lykkedes dog heldigvis at bryde den statistik med solid hjælp fra sit manuskript, der byder på mange morsomme replikker og en historie der er overraskende uforudsigelig for genren.
Desuden nyder Klein særdeles godt af to yderst charmerende præstationer i de to hovedroller spillet af Sarah Michelle Gellar og Alec Baldwin, som man umiddelbart slet ikke kan forestille sig vil gå i spænd sammen pga. den store aldersforskel. http://www.blu-ray.com/movies/screenshot.php?movie... Den fordom bliver dog hurtig brudt når man ser filmen, for de to skuespillere må siges at fungere glimrende sammen og udstråler lige præcis den kemi der er nødvendig for at gøre deres romance og plottet troværdigt. Imens sørger de fire vigtigste biroller i plottet for lige dele humor via Bretts veninde Chloe, (Maggie Grace) og hendes chef Fay Faulkner, (Vanessa Branch) primært i første halvdel af filmen og lige dele seriøsitet ved Bretts far Robert, (James Naughton) og hendes bror Ethan, (Ebon Moss) i anden del, hvor det uventede stilskifte finder sted.
Marc Klein åbner dog på ganske traditionel facon sin romantiske komedie om korrekturlæseren og små neurotikeren Brett Eisenberg, (Sarah Michelle Gellar), hvis dagligdag på et lokalt forlag kører i tomgang trods rimelig gode arbejdsforhold. For at forsøge at ændre på sit liv og få noget ny inspiration beslutter Brett og veninden Chloe, (Maggie Grace), http://www.blu-ray.com/movies/screenshot.php?movie... sig for at opsøge den succesfulde forlægger og playboy Archie Knox, (Alec Baldwin), til et af hans foredrag, hvor der hurtigt efter et kort møde opstår kemi imellem Brett og Archie, da de begge finder ud af at de har mere til fælles end blot interessen for de store litterære værker. Archie slynger omkring sig med referencer og Brett er solgt til stanglakrids lige på stedet. Men i kulissen lurer hendes nyligt hjemvendte kæreste den stratenrøveragtige sjuft Jed, (Chris Carmack), og den efterfølgende dag opstår der uventet problemer på forlaget, da Brett opdager at hendes gamle chef er blevet fyret til fordel for den langt yngre og arrogante Fay Faulkner, (Vanessa Branch) og at hun desuden selv er blevet degraderet og forflyttet til et usselt kontor på bekostning af Faulkners egen assistent, hvilket bliver dråben der definitivt får bægret til at flyde over og Brett til at kaste sig ud i et forhold med den langt ældre Archie, der muligvis kan vise sig at være hendes løsning på både de følelsesmæssige og arbejdsrelaterede problemer i hhv. privatlivet og på jobbet.
I have a Goldfish!
Men så enkelt har Marc Klein dog ikke tænkt sig at lade historien udspille sig og undervejs i forholdet dukker der pludselig flere knapt så romantiske sider frem hos Archie, alt imens hans rolle som kæreste langsom udvikler sig til en faderfigur, som Brett bliver faretruende forblændet af og bundet til, da det viser sig at hendes egen familie og især hendes højt elskede far er midt i en altoverskyggende tragedie. Brett må nu tvunget af omstændighederne ud i en langt alvorligere konflikt end tidligere, hvis hun vil bevare chancen for at få sit liv tilbage på rette spor.
My way out...
Stilskiftet i ”Suburban Girl” fra klassisk romantisk komedie til seriøst drama har, hvad man kan se ud fra mange kommentarer rundt omkring på nettet, været et tvist der har været mere end svært at acceptere hos de fleste. Nogle synes det virker malplaceret, andre at det slet ikke sku’ ha’ været der og andre igen synes at det allerede fra starten af sku’ ha’ været mikset ind i handlingen. Selv om det unægtelig er en uventet drejning handlinger tager, ja så synes jeg nu at det lykkedes Marc Klein at lave overgangen ganske vellykket og på den måde styrke den røde tråd om personlig udvikling og faderbinding, der er filmens tema. Modsat andre der havde foretrukket at filmen havde holdt sig på den traditionelle landevej, ja så beundrer jeg faktisk Klein for at ha’ modet til at vove så satset et træk i sin debut og i en genre, hvor det forudsigelig nærmest forventes at stå i kø. Det gør det bestemt ikke her. Har man lyst til at se en film der tør være anderledes i sin opbygning, uforudsigelig i sin afslutning, som byder på charmerende og varierende skuespil i topklasse, er morsom og rørende skrevet, samt indeholder flere scener der taler til både lattermusklerne og hjertet, ja så går man ikke forgæves ved at købe eller leje ”Suburban Girl”.
4/6
Interview med Marc Klein – Tribeca Film Festival
Hvis man har fået lyst til at købe filmen, vil jeg anbefale R1 udgaven, der indeholder et meget ærligt, selvkritisk og detaljeret kommentarspor med instruktør Marc Klein. Her får man b. la. interessante anekdoter fra hans mange samtaler med Alec Baldwin om hvordan visse scener ku’ gøres bedre, Kleins inspiration fra Woody Allen, samt om hvor svær en process det var at optage filmen der pga. sit lowbudget er lavet udelukkende on location.
Ken Burns - The West 8/10 Ken Burns - The Civil War 8/10 Ken Burns - Thomas Jefferson (1997) 7/10 Ken Burns - Lewis & Clark: The Journey of the Corps of Discovery 7/10
og ...
Simon Schama's Power of Art 9/10
Det er både godt og ondt at ligge syg, men man kan så fordrive tiden med at se en masse gode dokumentarfilm :-)
Specielt Simon Schama's Power of Art .... wau - spændende måde at høre om kunst og kunstværker på :)
John Carpenters dommedags gyser fra 1987 har en del tydelige kvaliteter, men desværre er den ikke forældet med ynde. Trods en gennemført ubehagelig dommedags stemning og nogle effektive chok momenter, fejler den i sidste ende på nogle lettere ufrivilligt komiske øjeblikke og Jameson Parkers utroligt kiksede 80’er moustache. Selv ikke gode gamle Donald Pleasence, Father Loomis i filmen, kan redde dette værk fra en lavere karakter. Den får alligevel 2 stjerner udelukkende pga. den ubehagelige stemning, nogle utroligt ildevarslende drømme sekvenser og en slutning, der ikke slipper taget på tilskueren lige med det samme.
Der er ikke så mange som har hørt om Arrested Developement, ihvert fald ikke det brede publikum. Så en lille introduktion til dette forunderlige univers er på sin plads. Plotttet er, som det gælder for de fleste sitcoms/komedieserier, meget enkelt. Serien tager udgangspunkt i familien Bluth, en familie som er blevet velhavende ved forskellige investeringer. George Sr. (Jeffrey Tambor ) ser frem til at trække sig tilbage og har planlagt en stor afskedsfest på familiens yacht. Det er også her at Michael (Jason Bateman), den mellemste søn regner med at det er ham som skal overtage firmaet. Som fortælleren (Ron Howard) siger ”why is Michael so happy ?”.... ”because he knows that this is the last time he is ever going to speak to his family again”. Desværre bliver det hans mor Lucille (Jessica Walter) som overtager virksomheden. Kort efter bliver yachten ransaget af fbi og George Sr. Bliver smidt i fængsel mistænkt for bedrageri. Dette starter et nye kapitel for familien Bluth som må indskrænke sig til at leve som normale borgere og ikke mindst spare på pengene, hvilket ikke er nemt for de fleste. Michael er naturligvis skuffet og beslutter sig for at forlade familien sammen med sin søn George Michael (Michael Cera). Først skal han dog lige sige farvel til sin far, som giver ham dissse ord med på vejen : ”I choose your mother because you can't charge a husband and wife for the same crime”, ”yeah dad, I'm pretty sure that's wrong”, ”Oh I got the worse lawyers”. Michael bliver dog overtalt til at hjælpe familien på rette vej kurs igen og ikke mindst finde ud af hvad og hvem det er der har bedraget hvem.
Det er uden tvivl en serie som ikke er så lettilgengægelig for alle, idet dens fortælleteknik er lidt anerledes. Det hele bliver fortalt gennem en i øvrigt fantastisk Ron Howard som guider os igennem hele historien. Der er lidt dokumentarisk fiction over det. Så på den front er det måske ikke så underligt at den blot fik tre sæsoner, ja den var endda ved at blive annuleret allerede efter den første. Den har dog fået rigtig god kritik og har også vundet en del priser. Og det er forståeligt nok for det er vanvittig morsomt. Dette skyldes ikke mindst det meget farverige persongalleri. Det er egentlig en klassisk opskrift på en komedie, man har disse meget stereotype personer som hver i ser spiller op til hinanden. Lad os starte fra en ende af. Vi har Michael (Jason Bateman) som jeg allerede har omtalt. Han er den midterste af i alt fire søskende. Han er meget hårdtarbejdende og har aldrig svigtet firmaet og udadtil virker han som den perfekte mand, som også sørger for at tage sig godt af sin søn George Michael. Hans kærlighedsliv til gengæld er en katastrofe. Lige siden sin kone døde, har han ikke haft nogen fast kæreste og det viser sig at det ikke er helt let for ham at binde sig til en anden kvinde. Så er der han søn George Michael (Michael Cera), som næsten er en tro kopi af sin far. Han arbejde i den ”frozen banana stand” som har været i familiens hænder i de sidste mange år. Til gengæld er han meget genert og usikker og dette bliver ikke bedre af at han forelsker sig i hans kusine Mae ”Maeby” Fünke (Alia Shawkat) hun er en komplet modsætning til GM, nogle vil kalde hende en rebel og gør alt hvad hun kan for at snyde sig igennem tilværelsen. Hun er datter af Lindsay Bluth Fünke (Portia de Rossi) og Tobias Fünke (David Cross). Lindsay er Michaels søster og elsker at shoppe, hvilket er lidt af et problem når hun nu ikke må bruge penge og så er hun luddoven. Tobias er nok den sjoveste af figurerne. Han er egentlig uddannet terapeut, men efter at have giver kunstigt åndedræt til en person som han troede var i nød men egenligt bare lå og fik sig en lur, er han blevet frataget sin licens og prøver at bliver skuespiller, bla. Med hjælp fra Carl Weathers og så er han i øvrigt en såkaldt ”never-nude”. Det vil sige at han kan aldrig være nøgen ikke engang alene, så han går hele tiden i cut-offs, altså også når han går i bad. Så har vi George ”Gob” Bluth II (Will Arnett) Michaels bror, som er en mislykket magiker, hvilket han dog ikke selv mener. Hans anden bror Byron ”Buster” Bluth er mors dreng og er den eneste i familien som synes at mor er den bedste i verden. Og som har studeret alt fra Native American tribal ceremonies to cartography (the mapping of uncharted territories.) Og så har vi selvfølgelig moren Lucille som aldrig går af vejen for en god whisky og som praktisk talt alle i familien hader. Og George Sr. Som er meget manipulerende, især med sine egne børn. Dertil skal lægges en masse fantastisk gæsteoptrædener af blandt andet Ben Stille, Lizza Minelli, Zach Braf og Charlize Theron. Især sidstnævnte viser virkelig sit store talent som en af sin generations bedste skuespillerinder. Og så får vi hende at se med britisk accent som der nok ikke er så mange der har hørt før. Alt i alt har vi her at gøre med en af de sjoveste komedieserier der er lavet i mange år, måske siden Seinfeld. Anbefales.
10/10
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
En solid thriller med Spader i dobbelt hovedrolle som tvilling. Filmen er instrueret af en hans faste samarbejdspartnere (Jacks Back,The Stick up, I witness) men er nok bedst kendt som manden bag Roadhouse:).
De sender en del film med Spader på TV2s kanaler i øjeblikket. Spader kan sagtens spille lige ud af landevejen(som Walken også kan) men har en række besynderlige roller bag sig i bla. Secretary, Sex,lies and Videotape og Crash. I flere af hans film levere han en præstation der nærmest er autonom i forhold til filmen og han har derfor en kvalitet der i min mening ofte gør ham seværdig selvom filmen ikke er det.
I serien Boston Legal vil overspillet og krukkeriet ingen ende tage i hans samspil med Shatner. Personligt håber jeg på bedre film fra hans side i fremtiden.
Film der kan anbefales med Spader:
De gyldne 80ere hvor han for det meste var et røvhul:
Pretty in Pink Less Than Zero (en af hans bedste biroller) Sex,lies and videotape Baby Boom- husker den ikke særlig detaljeret men det er som at havne i en tidslomme.
1990erne White Palace - fremragende melodrama hvor han spiller overfor Susan Sarandon True Colors Bob Roberts - meget lille rolle The Music of Chance - fin lille film Dream lover - hvis man er glad for major tvists Crash
Er igang med at se Sarah Connor Chronicles for tiden og fik helt lyst til at gense Terminator - den oprindelige. Ender altid med at sætte 2'eren på - tror helt jeg havde glemt for fed den første også er.
Var egenligt ret imponeret over DTS sporet - selvom det selvfølgelig var lidt 80'er lyd, så var lydene egentligt ret fyldige og baghøjtalerne blev da også brugt en smule - især til sidst.
Er til dags dato stadig fantastisk imponeret over den visionære sci-fi atmosfære Cameron har skabt helt tilbage i '84...
Er lige kommet hjem fra forpremieren på Body of Lies.
Det var en god, men ret barsk film om terror i mellemøsten. Det var en Ridley Scott film, så det var som sædvanligt utroligt godt håndværk. Flot filmet, god musik, god lyd. Og rigtigt godt skuespil over hele linjen - der var ikke rigtigt nogen der faldt udenfor, men især Russel Crow og Leo gjorde det godt, samt en jordansk efterretningschef som var helt utrolig god også. Lidt barske billeder et par enkelte gange dog, men generelt en god film der nok er en 4½ / 6 værd vil jeg tro lige umiddelbart. Tror sagtens den kan tåle et gensyn eller to. :-)
#351 NightHawk 16 år siden
Suburban Girl : 2007 af Marc Klein
http://www.blu-ray.com/movies/screenshot.php?movie...
Brett : ”Let’s leave here. Go home and make love all night long”.
Archie : ”You can’t walk out on Citizen Kane. That’s considered cinematic blasphemy”.
Brett : ”Oh well…Take me home, get me naked, and I’ll show you blasphemy sire!”
Oprindelig var idéen fra instruktør Marc Klein at lave sin debutfilm over hele Melissa Banks populære novelle samling The Girls Guide To Hunting an Fishing, http://www.amazon.com/Girls-Guide-Hunting-Fishing/... hvilket dog ikke ku’ lade sig gøre af simple økonomiske årsager og i stedet måtte han derfor nøjes med at bygge handlingen op over de to dele ; My Old Man og The Worst Thing a Suburban Girl Could Imagine. Af samme rettighedsmæssige hensyn var Klein dermed også tvunget til at ændre navnet på hovedpersonen i bogen fra Jane til Brett, inden han ku’ fortsætte sit projekt og endelig selv stå bag kameraet som commander in chief. Tidligere havde Klein i sin egenskab af manuskriptforfatter arbejdet for hhv. Peter Chelsom på Serendipity http://www.imdb.com/title/tt0240890/ og Ridley Scott på A Good Year http://www.imdb.com/title/tt0401445/ , så forudsætningerne for at ku’ skabe en romantisk komedie med mere på hjerte end blot det sædvanlige lette og luftige tant og fjas var bestemt til stede. Men som man har set det så mange gange før hos andre der tager springet fra manuskriptforfatter til instruktør, er det sjældent tilfældet at det lykkedes med særlig stor succes til at starte med. Marc Klein lykkedes dog heldigvis at bryde den statistik med solid hjælp fra sit manuskript, der byder på mange morsomme replikker og en historie der er overraskende uforudsigelig for genren.
Desuden nyder Klein særdeles godt af to yderst charmerende præstationer i de to hovedroller spillet af Sarah Michelle Gellar og Alec Baldwin, som man umiddelbart slet ikke kan forestille sig vil gå i spænd sammen pga. den store aldersforskel. http://www.blu-ray.com/movies/screenshot.php?movie... Den fordom bliver dog hurtig brudt når man ser filmen, for de to skuespillere må siges at fungere glimrende sammen og udstråler lige præcis den kemi der er nødvendig for at gøre deres romance og plottet troværdigt. Imens sørger de fire vigtigste biroller i plottet for lige dele humor via Bretts veninde Chloe, (Maggie Grace) og hendes chef Fay Faulkner, (Vanessa Branch) primært i første halvdel af filmen og lige dele seriøsitet ved Bretts far Robert, (James Naughton) og hendes bror Ethan, (Ebon Moss) i anden del, hvor det uventede stilskifte finder sted.
Marc Klein åbner dog på ganske traditionel facon sin romantiske komedie om korrekturlæseren og små neurotikeren Brett Eisenberg, (Sarah Michelle Gellar), hvis dagligdag på et lokalt forlag kører i tomgang trods rimelig gode arbejdsforhold. For at forsøge at ændre på sit liv og få noget ny inspiration beslutter Brett og veninden Chloe, (Maggie Grace), http://www.blu-ray.com/movies/screenshot.php?movie... sig for at opsøge den succesfulde forlægger og playboy Archie Knox, (Alec Baldwin), til et af hans foredrag, hvor der hurtigt efter et kort møde opstår kemi imellem Brett og Archie, da de begge finder ud af at de har mere til fælles end blot interessen for de store litterære værker. Archie slynger omkring sig med referencer og Brett er solgt til stanglakrids lige på stedet. Men i kulissen lurer hendes nyligt hjemvendte kæreste den stratenrøveragtige sjuft Jed, (Chris Carmack), og den efterfølgende dag opstår der uventet problemer på forlaget, da Brett opdager at hendes gamle chef er blevet fyret til fordel for den langt yngre og arrogante Fay Faulkner, (Vanessa Branch) og at hun desuden selv er blevet degraderet og forflyttet til et usselt kontor på bekostning af Faulkners egen assistent, hvilket bliver dråben der definitivt får bægret til at flyde over og Brett til at kaste sig ud i et forhold med den langt ældre Archie, der muligvis kan vise sig at være hendes løsning på både de følelsesmæssige og arbejdsrelaterede problemer i hhv. privatlivet og på jobbet.
I have a Goldfish!
Men så enkelt har Marc Klein dog ikke tænkt sig at lade historien udspille sig og undervejs i forholdet dukker der pludselig flere knapt så romantiske sider frem hos Archie, alt imens hans rolle som kæreste langsom udvikler sig til en faderfigur, som Brett bliver faretruende forblændet af og bundet til, da det viser sig at hendes egen familie og især hendes højt elskede far er midt i en altoverskyggende tragedie. Brett må nu tvunget af omstændighederne ud i en langt alvorligere konflikt end tidligere, hvis hun vil bevare chancen for at få sit liv tilbage på rette spor.
My way out...
Stilskiftet i ”Suburban Girl” fra klassisk romantisk komedie til seriøst drama har, hvad man kan se ud fra mange kommentarer rundt omkring på nettet, været et tvist der har været mere end svært at acceptere hos de fleste. Nogle synes det virker malplaceret, andre at det slet ikke sku’ ha’ været der og andre igen synes at det allerede fra starten af sku’ ha’ været mikset ind i handlingen. Selv om det unægtelig er en uventet drejning handlinger tager, ja så synes jeg nu at det lykkedes Marc Klein at lave overgangen ganske vellykket og på den måde styrke den røde tråd om personlig udvikling og faderbinding, der er filmens tema. Modsat andre der havde foretrukket at filmen havde holdt sig på den traditionelle landevej, ja så beundrer jeg faktisk Klein for at ha’ modet til at vove så satset et træk i sin debut og i en genre, hvor det forudsigelig nærmest forventes at stå i kø. Det gør det bestemt ikke her. Har man lyst til at se en film der tør være anderledes i sin opbygning, uforudsigelig i sin afslutning, som byder på charmerende og varierende skuespil i topklasse, er morsom og rørende skrevet, samt indeholder flere scener der taler til både lattermusklerne og hjertet, ja så går man ikke forgæves ved at købe eller leje ”Suburban Girl”.
4/6
Interview med Marc Klein – Tribeca Film Festival
Hvis man har fået lyst til at købe filmen, vil jeg anbefale R1 udgaven, der indeholder et meget ærligt, selvkritisk og detaljeret kommentarspor med instruktør Marc Klein. Her får man b. la. interessante anekdoter fra hans mange samtaler med Alec Baldwin om hvordan visse scener ku’ gøres bedre, Kleins inspiration fra Woody Allen, samt om hvor svær en process det var at optage filmen der pga. sit lowbudget er lavet udelukkende on location.
DVD & Blu-Ray :
http://www.axelmusic.com/productDetails/0143814503...
#352 Takfornu 16 år siden
Ken Burns - The Civil War 8/10
Ken Burns - Thomas Jefferson (1997) 7/10
Ken Burns - Lewis & Clark: The Journey of the Corps of Discovery 7/10
og ...
Simon Schama's Power of Art 9/10
Det er både godt og ondt at ligge syg, men man kan så fordrive tiden med at se en masse gode dokumentarfilm :-)
Specielt Simon Schama's Power of Art .... wau - spændende måde at høre om kunst og kunstværker på :)
#353 filmz-Narniabæver 16 år siden
Den første Bollywood tegnefilm der var ventetiden værd.
En efterladt hund må både kæmpe mod en gangster hund og sin kærlighed til Lajla, som skurken også elsker.
10/10
#354 NightHawk 16 år siden
Men ku' vi ikke høre lidt mere om de nævnte dokumentarfilm andet end blot en karakter ? :)
#355 Bobby Singer 16 år siden
John Carpenters dommedags gyser fra 1987 har en del tydelige kvaliteter, men desværre er den ikke forældet med ynde. Trods en gennemført ubehagelig dommedags stemning og nogle effektive chok momenter, fejler den i sidste ende på nogle lettere ufrivilligt komiske øjeblikke og Jameson Parkers utroligt kiksede 80’er moustache. Selv ikke gode gamle Donald Pleasence, Father Loomis i filmen, kan redde dette værk fra en lavere karakter. Den får alligevel 2 stjerner udelukkende pga. den ubehagelige stemning, nogle utroligt ildevarslende drømme sekvenser og en slutning, der ikke slipper taget på tilskueren lige med det samme.
2/6
#356 filmz-jonasgr 16 år siden
Der er ikke så mange som har hørt om Arrested Developement, ihvert fald ikke det brede publikum. Så en lille introduktion til dette forunderlige univers er på sin plads. Plotttet er, som det gælder for de fleste sitcoms/komedieserier, meget enkelt. Serien tager udgangspunkt i familien Bluth, en familie som er blevet velhavende ved forskellige investeringer. George Sr. (Jeffrey Tambor ) ser frem til at trække sig tilbage og har planlagt en stor afskedsfest på familiens yacht. Det er også her at Michael (Jason Bateman), den mellemste søn regner med at det er ham som skal overtage firmaet. Som fortælleren (Ron Howard) siger ”why is Michael so happy ?”.... ”because he knows that this is the last time he is ever going to speak to his family again”. Desværre bliver det hans mor Lucille (Jessica Walter) som overtager virksomheden. Kort efter bliver yachten ransaget af fbi og George Sr. Bliver smidt i fængsel mistænkt for bedrageri. Dette starter et nye kapitel for familien Bluth som må indskrænke sig til at leve som normale borgere og ikke mindst spare på pengene, hvilket ikke er nemt for de fleste. Michael er naturligvis skuffet og beslutter sig for at forlade familien sammen med sin søn George Michael (Michael Cera). Først skal han dog lige sige farvel til sin far, som giver ham dissse ord med på vejen : ”I choose your mother because you can't charge a husband and wife for the same crime”, ”yeah dad, I'm pretty sure that's wrong”, ”Oh I got the worse lawyers”. Michael bliver dog overtalt til at hjælpe familien på rette vej kurs igen og ikke mindst finde ud af hvad og hvem det er der har bedraget hvem.
Det er uden tvivl en serie som ikke er så lettilgengægelig for alle, idet dens fortælleteknik er lidt anerledes. Det hele bliver fortalt gennem en i øvrigt fantastisk Ron Howard som guider os igennem hele historien. Der er lidt dokumentarisk fiction over det. Så på den front er det måske ikke så underligt at den blot fik tre sæsoner, ja den var endda ved at blive annuleret allerede efter den første. Den har dog fået rigtig god kritik og har også vundet en del priser. Og det er forståeligt nok for det er vanvittig morsomt. Dette skyldes ikke mindst det meget farverige persongalleri. Det er egentlig en klassisk opskrift på en komedie, man har disse meget stereotype personer som hver i ser spiller op til hinanden. Lad os starte fra en ende af. Vi har Michael (Jason Bateman) som jeg allerede har omtalt. Han er den midterste af i alt fire søskende. Han er meget hårdtarbejdende og har aldrig svigtet firmaet og udadtil virker han som den perfekte mand, som også sørger for at tage sig godt af sin søn George Michael. Hans kærlighedsliv til gengæld er en katastrofe. Lige siden sin kone døde, har han ikke haft nogen fast kæreste og det viser sig at det ikke er helt let for ham at binde sig til en anden kvinde. Så er der han søn George Michael (Michael Cera), som næsten er en tro kopi af sin far. Han arbejde i den ”frozen banana stand” som har været i familiens hænder i de sidste mange år. Til gengæld er han meget genert og usikker og dette bliver ikke bedre af at han forelsker sig i hans kusine Mae ”Maeby” Fünke (Alia Shawkat) hun er en komplet modsætning til GM, nogle vil kalde hende en rebel og gør alt hvad hun kan for at snyde sig igennem tilværelsen. Hun er datter af Lindsay Bluth Fünke (Portia de Rossi) og Tobias Fünke (David Cross). Lindsay er Michaels søster og elsker at shoppe, hvilket er lidt af et problem når hun nu ikke må bruge penge og så er hun luddoven. Tobias er nok den sjoveste af figurerne. Han er egentlig uddannet terapeut, men efter at have giver kunstigt åndedræt til en person som han troede var i nød men egenligt bare lå og fik sig en lur, er han blevet frataget sin licens og prøver at bliver skuespiller, bla. Med hjælp fra Carl Weathers og så er han i øvrigt en såkaldt ”never-nude”. Det vil sige at han kan aldrig være nøgen ikke engang alene, så han går hele tiden i cut-offs, altså også når han går i bad. Så har vi George ”Gob” Bluth II (Will Arnett) Michaels bror, som er en mislykket magiker, hvilket han dog ikke selv mener. Hans anden bror Byron ”Buster” Bluth er mors dreng og er den eneste i familien som synes at mor er den bedste i verden. Og som har studeret alt fra Native American tribal ceremonies to cartography (the mapping of uncharted territories.) Og så har vi selvfølgelig moren Lucille som aldrig går af vejen for en god whisky og som praktisk talt alle i familien hader. Og George Sr. Som er meget manipulerende, især med sine egne børn. Dertil skal lægges en masse fantastisk gæsteoptrædener af blandt andet Ben Stille, Lizza Minelli, Zach Braf og Charlize Theron. Især sidstnævnte viser virkelig sit store talent som en af sin generations bedste skuespillerinder. Og så får vi hende at se med britisk accent som der nok ikke er så mange der har hørt før.
Alt i alt har vi her at gøre med en af de sjoveste komedieserier der er lavet i mange år, måske siden Seinfeld. Anbefales.
10/10
'Cause I'm evil"
#357 jessup 16 år siden
En solid thriller med Spader i dobbelt hovedrolle som tvilling. Filmen er instrueret af en hans faste samarbejdspartnere (Jacks Back,The Stick up, I witness) men er nok bedst kendt som manden bag Roadhouse:).
De sender en del film med Spader på TV2s kanaler i øjeblikket. Spader kan sagtens spille lige ud af landevejen(som Walken også kan) men har en række besynderlige roller bag sig i bla. Secretary, Sex,lies and Videotape og Crash. I flere af hans film levere han en præstation der nærmest er autonom i forhold til filmen og han har derfor en kvalitet der i min mening ofte gør ham seværdig selvom filmen ikke er det.
I serien Boston Legal vil overspillet og krukkeriet ingen ende tage i hans samspil med Shatner. Personligt håber jeg på bedre film fra hans side i fremtiden.
Film der kan anbefales med Spader:
De gyldne 80ere hvor han for det meste var et røvhul:
Pretty in Pink
Less Than Zero (en af hans bedste biroller)
Sex,lies and videotape
Baby Boom- husker den ikke særlig detaljeret men det er som at havne i en tidslomme.
1990erne
White Palace - fremragende melodrama hvor han spiller overfor Susan Sarandon
True Colors
Bob Roberts - meget lille rolle
The Music of Chance - fin lille film
Dream lover - hvis man er glad for major tvists
Crash
00erne
Secretary
#358 McPeter 16 år siden
Var egenligt ret imponeret over DTS sporet - selvom det selvfølgelig var lidt 80'er lyd, så var lydene egentligt ret fyldige og baghøjtalerne blev da også brugt en smule - især til sidst.
Er til dags dato stadig fantastisk imponeret over den visionære sci-fi atmosfære Cameron har skabt helt tilbage i '84...
#359 filmz-Narniabæver 16 år siden
Terkel er oppe mod et par bøller i skolen, imens at en ville tage livet af ham.
Venter med spænding på en fortsættelse.
10/10
Det Magiske Sværd:
Frederick du Chau har ikke haft den store succes med hans film, og Det Magiske Sværd fra for ti år siden var en af dem i denne fortælling om Camelot.
8/10
Dinosaurene:
Da ABC Biograferne i Horsens stadigvæk var der, så jeg bl.a. Dinosaurene, og det er et rigtig nostalgisk blik på år 2000.
10/10
The Karate Kid:
Jeg har anmeldt filmen før, men både DVD indholdet og soundtracket kunne have været bedre.
5/10
#360 McPeter 16 år siden
Det var en god, men ret barsk film om terror i mellemøsten.
Det var en Ridley Scott film, så det var som sædvanligt utroligt godt håndværk. Flot filmet, god musik, god lyd. Og rigtigt godt skuespil over hele linjen - der var ikke rigtigt nogen der faldt udenfor, men især Russel Crow og Leo gjorde det godt, samt en jordansk efterretningschef som var helt utrolig god også. Lidt barske billeder et par enkelte gange dog, men generelt en god film der nok er en 4½ / 6 værd vil jeg tro lige umiddelbart. Tror sagtens den kan tåle et gensyn eller to. :-)