Hold da op. Har lige fået set første afsnit af Mad Men på BD, og det var virkelig fremragende. Det er sjældent at jeg har set et første afsnit af en serie være så god, så det lover da bestemt godt for resten af serien. Stemning, dialog og skuespil. Alt sammen virkelig godt.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Med navne som Oprah (you know who) og Tyler Perry, skulle denne film allerede være en succes. Det hjælper også på det at man har en humanistisk historie som aldrig bliver trættende for folk at se. En sort teenager, en ordentlig slampert som nogle nok vil sige, der er gravid for anden gang med sin fars barn og desuden får tæsk i hjemmet af moderen (hvalen på sofaen som datteren kalder hende). Dette skal nok vække sympatien hos de fleste. Virkeligheden er at der er folk der hver dag oplever ting som Precious.
Det er en coming-of-age historie hvor vi følger Precious i en stream of consciousness tilstand på vej mod sine frihed fra moderen. Det er derfor også vigtigt at nykommeren Sidibe gør Precious (som hun ganske ironisk bliver kaldt) troværdig. Jeg nød at følge hende, på den måde at det var en interessant rejse. For derhjemme for hun ellers tæsk skal jeg love for. Moderen er nærmere et monster end et menneske og hun bliver spillet fremragende af Monique. Hun er kødbjerg som ikke laver andet end at sidde i sofaen og se TV og så ellers kommandere med datteren. Nå ja hvis hun ikke lige gør jobbet ordentlig får hun lige et glas eller en stegepande i nakken, hun er jo alligevel dum som snot. Moderen har i hvert fald ingen tiltro til hende. Naturligt nok har Precious det heller ikke. Sidibe transformerer det godt ud på lærredet i form af en usikker mumlen. Mange af gangene havde jeg svært ved at forstå hvad hun sagde, men det viser blot hendes usikkerhed. Der er alligevel ingen der vil hende noget, set fra hendes synspunkt. Hendes største drøm er at blive hyldet som en stjerne ligesom dem på MTV; skrive autografer etc. Hun får også en venner, ja endog et par stykker på den nye skole hun bliver sendt hen på. Der er heldigvis en lærer, spillet godt af Paula Patton, som presser Precious. Men som også vil hende det godt og sættter ting i gang for at hun kan komme videre.
Det karakteriserer dog også en af minusserne ved filmen. På nær Precious, så er personerne endimensionale.. Moderen er et monster, men hun viser ikke tegn på medlidenhed eller sårbarhed. Det er muligt at hun blot er et monster, men på trods af at Monique spiller godt, så bliver det blot trættende at se hende bande og svovle og tæske løs. På samme måde spiller Paula Patton den gode samaritaner, som skal bliver Precious redning og hvor hun føler sig tryg. Dermed bliver linjerne også trukket klart op og vi bliver aldrig på noget tidspunkt utrygge ved hvad der skal ske og hvilken skæbne Precious kommer til at lide. Så er det godt at Precious indeholder lidt af hvert. Sårbarhed, utryghed, raseri, angst, omsorg.
7/10
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Har set det første og andet afsnit i denne scifi serie, og syntes den ser super ud, første afsnit var en smule langsom, men alt det som var galt med første bliver rettet op i andet afsnit. Så den glæder jeg mig til at se færdig :)
#3631 filmz-jonasgr 14 år siden
'Cause I'm evil"
#3632 Kruse 14 år siden
#3633 filmz-jonasgr 14 år siden
Med navne som Oprah (you know who) og Tyler Perry, skulle denne film allerede være en succes. Det hjælper også på det at man har en humanistisk historie som aldrig bliver trættende for folk at se. En sort teenager, en ordentlig slampert som nogle nok vil sige, der er gravid for anden gang med sin fars barn og desuden får tæsk i hjemmet af moderen (hvalen på sofaen som datteren kalder hende). Dette skal nok vække sympatien hos de fleste. Virkeligheden er at der er folk der hver dag oplever ting som Precious.
Det er en coming-of-age historie hvor vi følger Precious i en stream of consciousness tilstand på vej mod sine frihed fra moderen. Det er derfor også vigtigt at nykommeren Sidibe gør Precious (som hun ganske ironisk bliver kaldt) troværdig. Jeg nød at følge hende, på den måde at det var en interessant rejse. For derhjemme for hun ellers tæsk skal jeg love for. Moderen er nærmere et monster end et menneske og hun bliver spillet fremragende af Monique. Hun er kødbjerg som ikke laver andet end at sidde i sofaen og se TV og så ellers kommandere med datteren. Nå ja hvis hun ikke lige gør jobbet ordentlig får hun lige et glas eller en stegepande i nakken, hun er jo alligevel dum som snot. Moderen har i hvert fald ingen tiltro til hende. Naturligt nok har Precious det heller ikke. Sidibe transformerer det godt ud på lærredet i form af en usikker mumlen. Mange af gangene havde jeg svært ved at forstå hvad hun sagde, men det viser blot hendes usikkerhed. Der er alligevel ingen der vil hende noget, set fra hendes synspunkt. Hendes største drøm er at blive hyldet som en stjerne ligesom dem på MTV; skrive autografer etc.
Hun får også en venner, ja endog et par stykker på den nye skole hun bliver sendt hen på. Der er heldigvis en lærer, spillet godt af Paula Patton, som presser Precious. Men som også vil hende det godt og sættter ting i gang for at hun kan komme videre.
Det karakteriserer dog også en af minusserne ved filmen. På nær Precious, så er personerne endimensionale.. Moderen er et monster, men hun viser ikke tegn på medlidenhed eller sårbarhed. Det er muligt at hun blot er et monster, men på trods af at Monique spiller godt, så bliver det blot trættende at se hende bande og svovle og tæske løs. På samme måde spiller Paula Patton den gode samaritaner, som skal bliver Precious redning og hvor hun føler sig tryg. Dermed bliver linjerne også trukket klart op og vi bliver aldrig på noget tidspunkt utrygge ved hvad der skal ske og hvilken skæbne Precious kommer til at lide. Så er det godt at Precious indeholder lidt af hvert. Sårbarhed, utryghed, raseri, angst, omsorg.
7/10
'Cause I'm evil"
#3634 filmz-Bruce 14 år siden
#3635 filmz-Narniabæver2010 14 år siden
Det er sommer og det er sol og det er søndag.
En dreng forelsker sig i en pige en dejlig Californisk sommerdag, men det bliver en kort affære inden at sommeren er omme.
Feel good retro komedie med sjove og mærkelige indslag selvom den er lidt langtrukken.
9/10
#3636 cansi 14 år siden
Expectations vs. reality scenen er helt klart en af min ynglings scener fra sidste år ;)
#3637 filmz-Narniabæver2010 14 år siden
#3638 knipsknips 14 år siden
Godt nok en rodet og forvirrende film. Skudscenerne og "splatter" effekterne er dog fremragende så blodige og drabelige de er lavet :D
2/6
#3639 Kiksmann 14 år siden
Har set det første og andet afsnit i denne scifi serie, og syntes den ser super ud, første afsnit var en smule langsom, men alt det som var galt med første bliver rettet op i andet afsnit. Så den glæder jeg mig til at se færdig :)
#3640 Skeloboy 14 år siden