Starten af 1900-tallet i en svensk arbejderfamilie med mange børn. Faren Sigge(Mikael Persbrandt) har hang til alkohol, og har et usikkert havnearbejde. Det fører til en strejke. Maria(Maria Heiskanen) har vundet et kamera, som hun så vil sælge, men fotografen Pedersen(Jesper Christensen) overtaler hende til at beholde det.
Mikael Persbrandt imponerer igen, og er mindst ligeså god som han er i Himlens Hjerte og Dag & Nat. Heiskanen er også ganske seværdig.
Filmens helt store styrke er dens overordnede produktion, mens historien godt kan trække lidt ud. Der er ikke travlt.
Weekenden stod på et par klassikere og en nyere film.
Fredag: Close Encounters of the Third Kind - blu-ray, director's cut
Havde længe glædet mig til at se denne sci-fi klassiker men må desværre indrømme at jeg blev ret skuffet. Jeg kan sagtens se at mange af scenerne er flot/godt lavet, men jeg ville bare ønske at jeg havde set filmen for 33 år siden da den blev vist første gang. Jeg synes den virkede ret langtrukken og kedede mig faktisk undervejs. Den karikerede fremstilling af kone og larmende børn var også lidt for meget for min smag.
Var faktisk ret ærgerlig over at filmen ikke ramte mig bedre. Tror ikke jeg kommer til at se den igen, så nu har jeg den i overskud på blu-ray hvis der er nogen i kbh der mangler den kan vi måske lave en deal. :-)
3 / 6 (havde i virkeligheden nok mest en 2/6 oplevelse, men giver en ekstra pga. kvaliteten af effekterne osv. i forhold til datidens standard) :-)
Lørdag: Bolt - blu-ray
Hyggelig animeret film om en desillusioneret superhelt-hund. :-) Var ret godt lavet, fin brug af vinkler og effekter. Var egentligt rimeligt godt underholdt, men synes dog den manglede lige det sidste for at have følelsen af den magi Pixar formår at skabe i deres film.
Kan godt anbefales, især hvis man er til tegnefilm eller har børn. :-) Og især på blu-ray.
4 / 6
Søndag: Unforgiven / De Nådesløse - dvd
Clint Eastwood, Morgan Freeman og Gene Hackman i en rigtig god og stemningsfuld western fra 1992. Eastwood gør det som sædvanligt fremragende. Skuddueller, lovløshed, venskab, hævn, whiskey og ludere er nogle af nøgleordene for filmen. Især de sidste 20min af filmen er særdeles stemningsfuld - super underholdning og bestemt anbefalelsesværdig.
Sjovt nok så så jeg også "Close encounters..." her i fredags - også på BD i Director's Cut :D Jeg havde dog en lidt anderledes oplevelse af den.
Close Encounters of the Third Kind - Dir. cut. BD
Det er efterhånden en del år siden jeg sidst så den - vil gætte på ca. 10 år, så jeg glædede mig til at se den igen og så endda i HD. Siden sidst har jeg været i USA og har rent faktisk kørt en "omvej" på små 350 km. i sne for at komme til "Devil's Tower" - det berømte bjerg i filmen :)
Jeg nød hvert sekund af filmen og var straks tilbage i Spielbergs "glory days" med sci-fi og eventyrstemning. Filmen har ikke verdens hurtigste pace, men det generede mig slet ikke og jeg var tryllebundet af karaktererne og stemningen i filmen...sådan laves film desværre slet ikke længere - ikke engang af Spielberg selv. Scenen hvor man første gang ser en gruppe mennesker stå og observere UFO'erne er helt fantastisk og har en atmosfære som jeg har svært ved at forestille mig lavet i dag. Jeg har det på samme måde når jeg ser Poltergeist, E.T., Jaws og Raiders of the Lost Ark. Hvor meget jeg end ønsker Spielberg tilbage til disse genrer, så er jeg bange for at det er en overstået tid og at det i dag bliver ødelagt af al for meget CGI (Indy 4).
Close Encounters...fremstår for mig stadig som værende tæt på et mesterværk med en dejlig stemning og godt skuespil - især fra Richard Dreyfuss.
9/10 (øver mig i at bruge 10-skala ;)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Det er nu ikke mere end et par år siden at jeg så "Close Encounter of the First Kind" for første gang og jeg kunne rigtig godt lide den, så man behøver skam ikke at have set den for mange år siden for at kunne værdsætte den. 5/6 fra mig af :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Fin underholdning, der dog heller ikke er meget mere end det. Dog var jeg okay underholdt i gennem hele filmen måske på grund af dens korte spilletid gjorde, men den var da ganske udmærket.
#3821 Skeloboy 14 år siden
#3822 wimmie 14 år siden
Sällskapsresan 1 og 2?
Stig-Helmer FTW! :p
#3823 filmz-Martychris 14 år siden
Ja, Ondskan er bare en utrolig film. Jeg blev så vred da jeg så den!
#3824 Skeloboy 14 år siden
Starten af 1900-tallet i en svensk arbejderfamilie med mange børn. Faren Sigge(Mikael Persbrandt) har hang til alkohol, og har et usikkert havnearbejde. Det fører til en strejke. Maria(Maria Heiskanen) har vundet et kamera, som hun så vil sælge, men fotografen Pedersen(Jesper Christensen) overtaler hende til at beholde det.
Mikael Persbrandt imponerer igen, og er mindst ligeså god som han er i Himlens Hjerte og Dag & Nat. Heiskanen er også ganske seværdig.
Filmens helt store styrke er dens overordnede produktion, mens historien godt kan trække lidt ud. Der er ikke travlt.
7/10
#3825 McPeter 14 år siden
Fredag:
Close Encounters of the Third Kind - blu-ray, director's cut
Havde længe glædet mig til at se denne sci-fi klassiker men må desværre indrømme at jeg blev ret skuffet. Jeg kan sagtens se at mange af scenerne er flot/godt lavet, men jeg ville bare ønske at jeg havde set filmen for 33 år siden da den blev vist første gang. Jeg synes den virkede ret langtrukken og kedede mig faktisk undervejs. Den karikerede fremstilling af kone og larmende børn var også lidt for meget for min smag.
Var faktisk ret ærgerlig over at filmen ikke ramte mig bedre. Tror ikke jeg kommer til at se den igen, så nu har jeg den i overskud på blu-ray hvis der er nogen i kbh der mangler den kan vi måske lave en deal. :-)
3 / 6 (havde i virkeligheden nok mest en 2/6 oplevelse, men giver en ekstra pga. kvaliteten af effekterne osv. i forhold til datidens standard) :-)
Lørdag:
Bolt - blu-ray
Hyggelig animeret film om en desillusioneret superhelt-hund. :-) Var ret godt lavet, fin brug af vinkler og effekter. Var egentligt rimeligt godt underholdt, men synes dog den manglede lige det sidste for at have følelsen af den magi Pixar formår at skabe i deres film.
Kan godt anbefales, især hvis man er til tegnefilm eller har børn. :-)
Og især på blu-ray.
4 / 6
Søndag:
Unforgiven / De Nådesløse - dvd
Clint Eastwood, Morgan Freeman og Gene Hackman i en rigtig god og stemningsfuld western fra 1992. Eastwood gør det som sædvanligt fremragende. Skuddueller, lovløshed, venskab, hævn, whiskey og ludere er nogle af nøgleordene for filmen. Især de sidste 20min af filmen er særdeles stemningsfuld - super underholdning og bestemt anbefalelsesværdig.
5 / 6
#3826 wimmie 14 år siden
Sjovt nok så så jeg også "Close encounters..." her i fredags - også på BD i Director's Cut :D
Jeg havde dog en lidt anderledes oplevelse af den.
Close Encounters of the Third Kind - Dir. cut. BD
Det er efterhånden en del år siden jeg sidst så den - vil gætte på ca. 10 år, så jeg glædede mig til at se den igen og så endda i HD. Siden sidst har jeg været i USA og har rent faktisk kørt en "omvej" på små 350 km. i sne for at komme til "Devil's Tower" - det berømte bjerg i filmen :)
Jeg nød hvert sekund af filmen og var straks tilbage i Spielbergs "glory days" med sci-fi og eventyrstemning. Filmen har ikke verdens hurtigste pace, men det generede mig slet ikke og jeg var tryllebundet af karaktererne og stemningen i filmen...sådan laves film desværre slet ikke længere - ikke engang af Spielberg selv. Scenen hvor man første gang ser en gruppe mennesker stå og observere UFO'erne er helt fantastisk og har en atmosfære som jeg har svært ved at forestille mig lavet i dag.
Jeg har det på samme måde når jeg ser Poltergeist, E.T., Jaws og Raiders of the Lost Ark. Hvor meget jeg end ønsker Spielberg tilbage til disse genrer, så er jeg bange for at det er en overstået tid og at det i dag bliver ødelagt af al for meget CGI (Indy 4).
Close Encounters...fremstår for mig stadig som værende tæt på et mesterværk med en dejlig stemning og godt skuespil - især fra Richard Dreyfuss.
9/10 (øver mig i at bruge 10-skala ;)
#3827 McPeter 14 år siden
Jeg kunne godt se at enkelt-scener fungerede rigtigt godt, men filmen som helhed ramte bare ikke plet.
#3828 Kruse 14 år siden
#3829 Lord Beef Jerky 14 år siden
#3830 MMB 14 år siden
Fin underholdning, der dog heller ikke er meget mere end det. Dog var jeg okay underholdt i gennem hele filmen måske på grund af dens korte spilletid gjorde, men den var da ganske udmærket.