#3830 - hehe, det er sjældent godt, når kort spilletid er grunden til en film bliver lidt bedre.
Import/Export, 2007
Hvis virkeligheden kunne filmes, fristes man til at tænke. Man følger to personer: Olga fra Ukraine, der forlader sin datter for at tage til Wien; Pauli fra Wien, der tager afsted til Øst-Europa for at hjælpe sin stedfar. Olga er en velmenende pige, der prøver, men desværre møder hun personer, der af den ene eller anden grund ikke kan lide hende. Pauli er en lidt barskere type.
Deres liv er kedelige og triste, dog ikke 100% håbløse. Skæbnen er ikke god ved dem, men de lever heller ikke i sølet. Det er her filmens suveræn største styrke ligger: den handler ikke om personer, der konstant lever på bunden, den handler om virkelig og ægte mennesker. Det er ikke en decideret sørgelig historie, men depressionen er konstant til stede.
Ulrich Seidl tager sig god tid, og har et par interessante vinkler af og til. Den kan sammenlignes med film som Lilja-4-Ever og 4 Months, 3 Weeks and 2 Days. Kameraet følger begivenhederne frem for at diktere dem. Det gennemgående tema må være nedværdigelse: ludere bliver nedværdiget, kollegaer nedværdiger Olga, Pauli bliver overfaldet osv. Der er meget nøgenhed med, og den er generelt råt og ærligt fortalt.
Den kræver tålmodighed, men det er en af de film, man ikke lige glemmer.
Ulrich Seidl"Neither of the leading actors had ever appeared before a camera before. In real life, Paul Hofmann, the Austrian, is very close to the role he plays. He is also unemployed, hangs out, seeking love and brawls. Ekateryna rak, the Ukrainian, used to be a nurse and plays one in the film. Before this role she had never been to the West, and she doesn’t plan to live here now."
Ulrich Seidl:"...IMPORT EXPORT is more documentary than “Dog Days”, since to a large degree it was shot in real, hence documentary, existing locations and worlds. That is, in two real hospitals, real Employment Offices, real internet sex parlours and geriatric hospitals."
Speaking of geriatric hospitals: Here, too, you mingled actors with real patients. Was it difficult to shoot with the dying?
Ulrich Seidl: "The only difficulties came from officials and staff, who tried everything to interfere with my project..."
Så hvis man er til dokumentarlignende, socialrealistiske film...så er der slet ingen vej uden om Import/Export
Rosemary's Baby, 1968 Lige en klassiker fra morgenstunden.
Rosemary flytter en ind med sin mand i Bramford-bygninge. Den har et voldsomt historie. De møder et ældre ægtepar, som de bliver venner med. Rosemary blvier gravid, og det går ikke helt som det skal.
Polanski er en stemningens mester, og det er netop for stemningens skyld, man skal se denne film. Det er nærmest en lang opbygning til finalen. Konstant er der en stemning af forventning, spænding og en følelse af, at der foregår noget, som man aldrig får at se.
Den bærer helt tydeligt præg af, at den er lavet i slut-60'erne, og til tider er den lettere outdated. Men gennemført stemning og en rigtig god, skræmt Mia Farrow.
En film som ofte er blevet omtalt her på sitet at den ikke længere behøver en intro, og hver gang man læser om den, flyver det med rosende ord. Derfor slog jeg også til da den kom på DR2.
Jeg blev meget positiv over Karl Markovics skuespil som forbryderen Sally, mens jeg fik ondt af Martin Brambach som spiller Hauptscharführer Holst da Sally er på besøg hjemme hos ham og man møder hans kone, samtidig kunne jeg godt lide hans indbildte forestilling om hans forsøg på at redde jøderne fra udryddelse. At denne film vandt en Oscar er velfortjent, for den er fortalt på en god måde, selvom den ikke udpensler de grusomheder der kunne foregå i en KZ lejr, slipper det alligevel aldrig seerens øje, for det søger vores øre for at levere.
The Ruins ( 2008 ) Set d.13/04-10 DVD HD-Projektor 5.1 Surround Trailer:
Nu skal vi så til noget man ser meget, meget lidt til i horrorgenren - farlige planter...ja...jeg ved det godt..alarmklokkerne bimler for fuld skrue! Nu har jeg set to film der omhandler dette emne og det er The Little Shop of Horrors fra 1960 ( og det var ikke en rar oplevelse ) og The Ruins fra 2008 (baseret frit efter Scott B. Smiths bestselle ). Carter Smith debutfilm er heldigvis bedre end forventet. Fire venner er på ferie i Mexico og undervejs møder de tyskeren Mathias hvis bror er forsvundet i junglen under udgravningen af nogle Mayaruiner, og Mathias overtaler de fire venner til at tage med. Vi ved alle at det helt sikkert vil vise sig at være en meget dum beslutning, for junglen og udgravningen er selvfølgelig ikke noget man skal spøge med. The Ruins er hverken rigtig uhyggelig eller skræmmende men tilgengæld underholdende og fint spillet. Den farlige flora i de gamle ruiner er mere til grin end noget andet men heldigvis har den en sekundær rolle i filmen. Det primære er nemlig vennernes desperate kamp for overlevelse og det psykologiske spil imellem dem virker helt suverænt - især da de begynder at miste forstanden og chancerne for komme væk bliver mindre og mindre. Et andet plus er at filmen er smukt fotograferet on location og at det hele sker i bagende jungle sol og ikke i dis og mørke som ellers er hvad man er vant til i denne genre. Helt sikkert et friskt pust og interflora´s slogan "Husk, hvad blomster kan gøre" får også en helt ny betydning...
Fimen: 3/5 chainsaws. Billede: 4/5. Lyd: 4/5.
Grindhouse-geeks, horror-buffs, gore-hounds & exploitation-aficionados! Velkommen til www.sorensencinema.blogspot.com
De fleste tænker sikkert på action/komedie filmen med "the rock" i når de læser titlen, men der findes en anden film fra 2007. Filmen er filmet ligesom Cloverfield/ the blair witch projekt, det handler om en gruppe unge, der har hørt rygter om en amerikaner der forsvandt i 1961i Guineas junglen, der er en dusør på ham, så de vil finde ham og få dusøren, men de møder mange forhindringer under vejs, blandt andet det lokale folk som ikke har et godt rygte for at tage sig ordentligt af turister, og kan de holde hinandens selskab ud, og vil de overleve junglen. De vil lave deres egen dukomentar om den forsvundne amerikaner, så de kan tjene penge, og blive berømte. Selve måden filmen er filmet på med at det skal forstille at være en slags dagbog, gør det hele mere realistisk og uhyggelig, helt klart en af de bedste gysere jeg længe har set, spilletiden passer perfekt og den kan anbefales for folk som har brug for spænding.
5/6
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Heavenly Creatures, 1994 Kate Winslet viser allerede her enorm styrke. Det gør Melanie Lynskey nu også. De visuelle effekter, instruktionen, manuskriptet, ja faktisk alt, er unikt. Og det virker.
Historien er udført med enorm kreativitet, og man bliver draget ind i filmen af de to pigers intense venskab. Det er chokerende, smukt og intenst.
9/10, og en 40. plads på Top25 (11 pladser fra en 10/10)
#3838 Jeg har længe gerne ville se "Heavenly Creatures" og din lille anmeldelse fik mig nu til at bestille den hjem. Så nu vil jeg gå og glæde mig til at den kommer i postkassen.
#3831 Skeloboy 14 år siden
Import/Export, 2007
Hvis virkeligheden kunne filmes, fristes man til at tænke. Man følger to personer: Olga fra Ukraine, der forlader sin datter for at tage til Wien; Pauli fra Wien, der tager afsted til Øst-Europa for at hjælpe sin stedfar. Olga er en velmenende pige, der prøver, men desværre møder hun personer, der af den ene eller anden grund ikke kan lide hende. Pauli er en lidt barskere type.
Deres liv er kedelige og triste, dog ikke 100% håbløse. Skæbnen er ikke god ved dem, men de lever heller ikke i sølet. Det er her filmens suveræn største styrke ligger: den handler ikke om personer, der konstant lever på bunden, den handler om virkelig og ægte mennesker. Det er ikke en decideret sørgelig historie, men depressionen er konstant til stede.
Ulrich Seidl tager sig god tid, og har et par interessante vinkler af og til. Den kan sammenlignes med film som Lilja-4-Ever og 4 Months, 3 Weeks and 2 Days. Kameraet følger begivenhederne frem for at diktere dem. Det gennemgående tema må være nedværdigelse: ludere bliver nedværdiget, kollegaer nedværdiger Olga, Pauli bliver overfaldet osv. Der er meget nøgenhed med, og den er generelt råt og ærligt fortalt.
Den kræver tålmodighed, men det er en af de film, man ikke lige glemmer.
8/10
#3832 MMB 14 år siden
Nej, det har du ret i, men lige i dag passede det mig rigtig godt med en film på kun 1 time og 20 minutter.
#3833 Skeloboy 14 år siden
Ulrich Seidl"Neither of the leading actors had ever appeared before a camera before. In real life, Paul Hofmann, the Austrian, is very close to the role he plays. He is also unemployed, hangs out, seeking love and brawls. Ekateryna rak, the Ukrainian, used to be a nurse and plays one in the film. Before this role she had never been to the West, and she doesn’t plan to live here now."
Ulrich Seidl:"...IMPORT EXPORT is more documentary than “Dog Days”, since to a large degree it was shot in real, hence documentary, existing locations and worlds. That is, in two real hospitals, real Employment Offices, real internet sex parlours and geriatric hospitals."
Speaking of geriatric hospitals: Here, too, you mingled actors with real patients. Was it difficult to shoot with the dying?
Ulrich Seidl: "The only difficulties came from officials and staff, who tried everything to interfere with my project..."
Så hvis man er til dokumentarlignende, socialrealistiske film...så er der slet ingen vej uden om Import/Export
#3834 Skeloboy 14 år siden
Lige en klassiker fra morgenstunden.
Rosemary flytter en ind med sin mand i Bramford-bygninge. Den har et voldsomt historie. De møder et ældre ægtepar, som de bliver venner med. Rosemary blvier gravid, og det går ikke helt som det skal.
Polanski er en stemningens mester, og det er netop for stemningens skyld, man skal se denne film. Det er nærmest en lang opbygning til finalen. Konstant er der en stemning af forventning, spænding og en følelse af, at der foregår noget, som man aldrig får at se.
Den bærer helt tydeligt præg af, at den er lavet i slut-60'erne, og til tider er den lettere outdated. Men gennemført stemning og en rigtig god, skræmt Mia Farrow.
8/10
#3835 Kiksmann 14 år siden
En film som ofte er blevet omtalt her på sitet at den ikke længere behøver en intro, og hver gang man læser om den, flyver det med rosende ord. Derfor slog jeg også til da den kom på DR2.
Jeg blev meget positiv over Karl Markovics skuespil som forbryderen Sally, mens jeg fik ondt af Martin Brambach som spiller Hauptscharführer Holst da Sally er på besøg hjemme hos ham og man møder hans kone, samtidig kunne jeg godt lide hans indbildte forestilling om hans forsøg på at redde jøderne fra udryddelse.
At denne film vandt en Oscar er velfortjent, for den er fortalt på en god måde, selvom den ikke udpensler de grusomheder der kunne foregå i en KZ lejr, slipper det alligevel aldrig seerens øje, for det søger vores øre for at levere.
Filmen skal have et stort 8/10.
#3836 rammy 14 år siden
Set d.13/04-10
DVD
HD-Projektor
5.1 Surround
Trailer:
Nu skal vi så til noget man ser meget, meget lidt til i horrorgenren - farlige planter...ja...jeg ved det godt..alarmklokkerne bimler for fuld skrue!
Nu har jeg set to film der omhandler dette emne og det er The Little Shop of Horrors fra 1960 ( og det var ikke en rar oplevelse ) og The Ruins fra 2008 (baseret frit efter Scott B. Smiths bestselle ). Carter Smith debutfilm er heldigvis bedre end forventet.
Fire venner er på ferie i Mexico og undervejs møder de tyskeren Mathias hvis bror er forsvundet i junglen under udgravningen af nogle Mayaruiner, og Mathias overtaler de fire venner til at tage med. Vi ved alle at det helt sikkert vil vise sig at være en meget dum beslutning, for junglen og udgravningen er selvfølgelig ikke noget man skal spøge med.
The Ruins er hverken rigtig uhyggelig eller skræmmende men tilgengæld underholdende og fint spillet. Den farlige flora i de gamle ruiner er mere til grin end noget andet men heldigvis har den en sekundær rolle i filmen. Det primære er nemlig vennernes desperate kamp for overlevelse og det psykologiske spil imellem dem virker helt suverænt - især da de begynder at miste forstanden og chancerne for komme væk bliver mindre og mindre. Et andet plus er at filmen er smukt fotograferet on location og at det hele sker i bagende jungle sol og ikke i dis og mørke som ellers er hvad man er vant til i denne genre. Helt sikkert et friskt pust og interflora´s slogan "Husk, hvad blomster kan gøre" får også en helt ny betydning...
Fimen: 3/5 chainsaws.
Billede: 4/5.
Lyd: 4/5.
#3837 MOVIE1000 14 år siden
De fleste tænker sikkert på action/komedie filmen med "the rock" i når de læser titlen, men der findes en anden film fra 2007.
Filmen er filmet ligesom Cloverfield/ the blair witch projekt, det handler om en gruppe unge, der har hørt rygter om en amerikaner der forsvandt i 1961i Guineas junglen, der er en dusør på ham, så de vil finde ham og få dusøren, men de møder mange forhindringer under vejs, blandt andet det lokale folk som ikke har et godt rygte for at tage sig ordentligt af turister, og kan de holde hinandens selskab ud, og vil de overleve junglen. De vil lave deres egen dukomentar om den forsvundne amerikaner, så de kan tjene penge, og blive berømte.
Selve måden filmen er filmet på med at det skal forstille at være en slags dagbog, gør det hele mere realistisk og uhyggelig, helt klart en af de bedste gysere jeg længe har set, spilletiden passer perfekt og den kan anbefales for folk som har brug for spænding.
5/6
#3838 Skeloboy 14 år siden
Kate Winslet viser allerede her enorm styrke. Det gør Melanie Lynskey nu også. De visuelle effekter, instruktionen, manuskriptet, ja faktisk alt, er unikt. Og det virker.
Historien er udført med enorm kreativitet, og man bliver draget ind i filmen af de to pigers intense venskab. Det er chokerende, smukt og intenst.
9/10, og en 40. plads på Top25 (11 pladser fra en 10/10)
#3839 Herrguth 14 år siden
#3840 McPeter 14 år siden