Gravatar

#3971 filmz-jonasgr 14 år siden

Ja jeg synes det er en middelmådig film (The Young Victoria). Flotte kostumer, godt skuespil og også underholdende. Desværre er størstedelen af figurerne endimensionale og Victoria bliver gjort til en bagatel i britisk historie på trods af at den fremstiller hendes mange personligheder.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#3972 MMB 14 år siden

Kan nu ikke se, hvorfor Walkabout skulle være så meget bedre end de 3 første afsnit, selvom det da var spændende at se, at
Locke var lam i benene før.
Gravatar

#3973 filmz-Bruce 14 år siden

#3970 You'll never walk alone :)

#3971 Jeg ser det nu ikke som en bagatel, for filmen sætter sig kun for at skildre Victorias liv op til hun er 22-23 år. Fokus er alene på hendes situation, hvorledes hun blev dronning, hendes første periode med politik og rådgivere, samt selvfølgelig skildringen af kærligheden med belgiske prins Albert. Med titlen "Young..." in mente, er der altså her plads til sequels, som parallel til Cate Winslett filmen Elizabeth, som sfstedkom en "... golden age" opfølger og hvor en tredie film er planlagt til 2017, for at følge den sidste periode af hendes liv. Således er der plads til både en "Menopause Victoria" og opfølgere, skulle man have lyst.

Der er ikke noget planlagt bagatelliseren over denne tilgang til biografier, som man ofte før har set udført. Coco Avant Chanel, Control, Aviator og Untergang er alle uddrag af korte men markerende perioder af en given protagonists liv. Jeg ville elske en udførlig film om Victorias og ikke mindst Howard Hughes liv, men det er hverv som i omfang kræver mindst helaftens spilletid, for at virke seriøse nok.

Mht. endimensionelle figurer, så vil jeg godt give dig ret. Disse biografier har som sådan ikke meget mere i tankerne, end fortællingen om en en given periode i en persons liv domineret af én faktor, man vil prøve og holde fokus på. Derfor er det centrale omdrejningspunkt for fortællingen egentlig ikke plot baseret, men lineært beskrivende om de år, man følger. Derfor er der undervejs ikke nogle egentlige biroller, som bliver markant mere vigtige end andres, end dem som nu er tilstede og har mulighed for at påvirke Victorias liv i de få år vi følger hende.

Spørgsmålet er nærmere, om man kan lide denne for for selektive biografier, som aldrig sætter sig ud for at plot underholde sit publikum, men lader det være den enkelte seers interesse for de historiske elementer, at blive succesfuldt forført i et par timers fortælling.

Det er ikke hver gang jeg er i stand til at nyde den slags. Det kommer helt an på, som jeg vel nærmest er blevet berygtet for at sige, eksekveringen af spilletiden. Og jeg var godt underholdt af det britiske skuespil og ikke mindst sansen for periode dramaet med dets originale lokationer og kostumer, som ofte er 50% af succesfaktoren for undertegnede. I tilfældet Aviator missede de sidste 50%, eftersom det ikke var muligt for mig at underkaste mig den historiske opfattelse af personen Howard Hughes, som Scorsese gerne ville iscenesætte. Det virkede ikke som flydende historiefortælling, men som et fortænkt forsøg på manipulering.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3974 Kruse 14 år siden

#3969: Jeg overvejede skam også kraftigt at give den 6/6, og det kan også være at jeg med tiden hæver karakteren når oplevelsen får tid til at synke helt ind. Uanset hvad var det i hvert fald en meget kraftig oplevelse.

Og er du gal hvor ser "Enter the Void" vanvittig interessant ud! Den skal absolut ses!
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#3975 BN 14 år siden

#3966 - bruce:

Herligt at se en til der kan lide denne film '(Young Victoria') - jeg troede nærmest, jeg var den eneste herinde! Er fuldstændig enig i dine betragtninger omkring den.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#3976 filmz-Bruce 14 år siden

#3975 Vi er en lille klike :) Man tror man ser en verden med 100 minutters overdådig CGI og så har man bare brugt den engelske overklasses faciliteter :)
Gravatar

#3977 filmz-jonasgr 14 år siden

Med bagatel mente jeg egentlig også at det eneste der gør historien i filmen interessant er fordi vi ved hvilken hersker hun blev og hvad hun formåede at gøre i sin regeringstid. Det gør instruktøren jo så seeren opmærksom på til sidst, som et billigt trick. Men hendes tid inden synes jeg er en bagatel, som den bliver fremstillet i filmen. Endimensionale personer omkring hende, som opfører sig som var de med i et realityshow. De opfører sig så urealistisk fjollede, at det blev ufrivilligt morsomt. Jeg går i hvert fald ikke ud fra at det hele skulle fremstå humoristisk.

Men du har nok ret i din sidste bemærkning. Jeg tager det som givet at lokationer, kostumer og historiske faktaer er som det skal være. Men disse kostumedramaer skal kunne noget mere end det for at jeg bliver involveret i filmen.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#3978 BN 14 år siden

Bruce (3976) skrev:
#3975 Vi er en lille klike :) Man tror man ser en verden med 100 minutters overdådig CGI og så har man bare brugt den engelske overklasses faciliteter :)

;-)
Gravatar

#3979 BN 14 år siden

chronaden (3970) skrev:

Endelig én mere der kan lide den, was beginning to think i was all alone D:

Hov, så slet ikke, at vi faktisk er 3, og at mine ord blev et ekko af dine! ;-)
Gravatar

#3980 filmz-Bruce 14 år siden

#3977 Det er muligt tiden og dens konventioner fremstiller adelen som urealistisk fjollede og at dette kan synes ufrivilligt morsomt. Men der er faktisk belæg for en stor del af indholdet i denne film, helt ned til talerne ved middagsbordet. Hvad der må synes urealistisk morsomt i en tidsperiode som vores, har været nationalpolitisk alvor på allerhøjeste plan i en anden.

Det var en tid, hvor overvægt af ansatte i kongehuset, som var godkendt af den ene politisk fløj, kunne medføre en konstitutionel regeringskrise som aldrig set før, for verdens største imperium. Hvor alliancer, svarende til nutidens NATO, blev skabt ved at mingle ved dronningens teselskaber Så jo, konventioner, traditioner og skikke, kan da så absolut synes fjollede, men personligt synes jeg nærmere det er uhyre interessant at opleve, hvorledes man forsøgte af opnå magtindflydelse dengang.

Conroy:

What on Earth have I done with my life?
I had many gifts, you know.
As a boy, I was tipped for success.

Indbegrebet af en mand, som har spildt sit liv. Og med de ord, går det endelig op for Victorias mor, at hun har spildt sit liv ved at være i hans selskab.

Skriv ny kommentar: