Jeg så fornylig Death Sentence med Kevin Bacon. Ikke et mesterværk, men et væk indenfor hævngenren. Der er mere fokus på konsekvenserne af hans handlinger og hvordan det påvirker ham, det er interessant og rart med en afveksling fra genrens konstante tjubang (det er der dog også rigeligt af). En god fil med en supergod (som altid) Kevin Bacon.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Helt enig. En god blanding af "Death Wish", ("Death Sentence" er også baseret på den bog der oprindeligt skulle ha' dannet baggrund for "Death Wish 2"), og "Taxi Driver", med Kevin Bacon i topform. John Goodman er nu også herlig grum som bandelederens far. Filmen er afgjort en klar forbedring fra James Wang i forhold til den rædselsfuldt ringe "Saw".
Jagten på Kevin Bacon midvejs, der er filmet nærmest ud i et take, og så det afsluttende shoot-out er i øvrigt fremragende lavet.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Sidder med en utrolig følelse efter af at have oplevet noget, der helt overgår sidste uges sidste afsnit af Lost, som bliver bæst helt af pinden i forhold til denne series sidste 2 afsnit. Begynder man at gengive disse kommer man hurtigt til kort, for dialogen er fyldt med spogblomster, energi og liv, og samt en handling, der tager nogle drejninger, der på en måde er ventet og så alligevel overraskende, gør at citater og gengivelser fx i form af et mindre resume (et referat vil fylde for meget!) vil slet ikke byde serien/sæsonen retfærdighed.
Utroligt, at man efter 3 sæsoner stadig tænker "Hvad kan der nu ske?" optil Sæson 4, der starter den 25 juli for, det er en serie, der hele tiden udvikler sig og tager nye chancer, og et persongalleri man virkelig gider at interessere sig for, for godt som man tror en har forladt serien dukker han/hun op igen, som en gammel ven man ikke har set i lang tid, men glædes ved gensynet af, også selvom det kun er for en kort stund, eller på fuldtid igen.
En anden ting som gør denne serie noget specielt er måden den bringer amerikansk historie ind i handlingen både direkte og indirekte, så man hele tiden ved hvornår vi er, og kan sætte tingene og handlingen ind i en større sammenhæng.
Hvor andre serier er støvsuget for ting der kan give moralske opstød eller moske virke direkte prokerende, ligger denne serie og sæson ikke fingrene imellem på nogen måde, men belyser klart, uden at være stødende, en masse stærke problemer og politiske temaer fra 60'erne på en sober måde, så det er seeren der skal tage stilling til sexisme, utroskab, homofobi, antisemitisme, racisme og mange andre emner, der stadig er aktuelle i dag.
Hvor serier som fx Heroes taber pusten ved gensyn, så vinder Mad Men, for så ligger man virkelig mærke til en masse små detaljer.
#4204 Hmmm det kan være man skulle tage sig sammen og få set de sidste 6 afsnit i aften :) Nu har jeg set de første 6 to gange med forskellige "synsgrupper", men kan ikke vente meget længere.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#4204 Helt enig. Det er en fantastisk serie. Jeg er selv halvvejs i 3. sæson og den har formået at "forny" sig og stadigvæk holde fast ved den samme atmosfære. Jeg kan især også lide, at figurerne i serien indeholder mange forskellige sider. Der er ingen såkaldt "gode" eller "dårlige" personer, noget jeg frygtede da jeg startede på serien. Og som du også er inde på er det dejligt med de historiske referencer. Blandt andet er de firmaer som de repræsenterer firmaer som de fleste kan nikke genkendende til (især hvis man er fra USA), hvilket i hvert fald for mig betyder noget.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Jeg finder også sæson 3 mægtig god. Især sæsonens tre sidste afsnit, på nær en enkelt lille detalje/replik, der lige ødelægger helhedsindtrykket af det ellers perfekte afsnit 11. Men bestemt en fremragende serie og en eminent sæson.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
# 4205 Er altid frisk på et gensyn med Sterling & Co :) Go get some Luckies, a Gibson Martini or Greyhound and check into The Hilton - Click pay per view and get busy ;)
En rigtig glimrende film fra Sidney Lumet. Richard Burton spiller en psykiater der en dag, får en en ny problemfyldt patient ind, spillet af Peter Firth. Den unge mand undgik med nød og næppe fængsel, mod istedet at blive sendt til psykiater, efter at han voldsomt blinder seks heste med en metalspids. Det er så op til psykiateren Martin Dysart(Richard Burton) at trænge ind i psyken på Alan Strang(Peter Firth), og finde ud af hvorfor at han gjorde som han gjorde, og sørge for at "helbrede" ham, så han kan komme videre i livet.
Da "Equus" er adapteret fra et teaterstykke har den, ligesom flere af Sidney Lumet's bedste film, en høj intimitet i størstedelen af scenerne mellem Richard Burton og Peter Firth. Manuskriptet er også rigtigt godt, og Sidney Lumet har gjort et adeles godt stykke arbejde i at transformere det til en god film. Men det der virkelig er filmens styrke er præstationerne fra Richard Burton og Peter Firth, som begge fortjent blev Oscar-nomineret. Richard Burton har en intensitet og en kontrol over hver en scene og replik, som tydeligt skinner igennem i filmen. Men det er i særdeleshed Peter Firth der stjæler opmærksomheden. Han er virkelig fremragende og kan nemt matche Richard Burtons ellers glimrende præstation i filmen.
Alt i alt en glimrende film med to fremragende præstationer.
5/6
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Min bedste fjende Jeg har lige set den film. FUCK hvor er den syg. Det der sker i denne her film, har jeg aldrig set før i dansk, jo faktisk, i en mild udgave, nemlig Zappa. Selvfølgelig var det dårligt skuespil fra børnene og meget lidt optræden af de dygtige skuespillere Kim Bodnia og Dar Salim. Instruktøren har ikke gjort særlig godt arbejde med børnene. De kan ikke stinke så meget. Filmen handler om at to nørder starter en klub for tage hævn over mobberne. Men i sidste ende, går det helt galt. Det er ihvertfald ikke en ungdomsfilm for de mindste. Der er for store taboer: Nazisme, vold, mobning, død. Man får de lidt dårligt når den er færdig. Der sker meget klamt. Den bedre end "Storm".
Jeg gir den 3 ud 6 for Oliver Ussing var instruktør og har skrevet manus.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
#4201 lagoni 15 år siden
#4202 wimmie 15 år siden
Enig, én af de bedre i genren - Bacon er jo altid seværdig (eller, i Davenports verden; spisværdig)
#4203 NightHawk 15 år siden
Helt enig. En god blanding af "Death Wish", ("Death Sentence" er også baseret på den bog der oprindeligt skulle ha' dannet baggrund for "Death Wish 2"), og "Taxi Driver", med Kevin Bacon i topform. John Goodman er nu også herlig grum som bandelederens far. Filmen er afgjort en klar forbedring fra James Wang i forhold til den rædselsfuldt ringe "Saw".
Jagten på Kevin Bacon midvejs, der er filmet nærmest ud i et take, og så det afsluttende shoot-out er i øvrigt fremragende lavet.
#4204 Takfornu 15 år siden
Sidder med en utrolig følelse efter af at have oplevet noget, der helt overgår sidste uges sidste afsnit af Lost, som bliver bæst helt af pinden i forhold til denne series sidste 2 afsnit. Begynder man at gengive disse kommer man hurtigt til kort, for dialogen er fyldt med spogblomster, energi og liv, og samt en handling, der tager nogle drejninger, der på en måde er ventet og så alligevel overraskende, gør at citater og gengivelser fx i form af et mindre resume (et referat vil fylde for meget!) vil slet ikke byde serien/sæsonen retfærdighed.
Utroligt, at man efter 3 sæsoner stadig tænker "Hvad kan der nu ske?" optil Sæson 4, der starter den 25 juli for, det er en serie, der hele tiden udvikler sig og tager nye chancer, og et persongalleri man virkelig gider at interessere sig for, for godt som man tror en har forladt serien dukker han/hun op igen, som en gammel ven man ikke har set i lang tid, men glædes ved gensynet af, også selvom det kun er for en kort stund, eller på fuldtid igen.
En anden ting som gør denne serie noget specielt er måden den bringer amerikansk historie ind i handlingen både direkte og indirekte, så man hele tiden ved hvornår vi er, og kan sætte tingene og handlingen ind i en større sammenhæng.
Hvor andre serier er støvsuget for ting der kan give moralske opstød eller moske virke direkte prokerende, ligger denne serie og sæson ikke fingrene imellem på nogen måde, men belyser klart, uden at være stødende, en masse stærke problemer og politiske temaer fra 60'erne på en sober måde, så det er seeren der skal tage stilling til sexisme, utroskab, homofobi, antisemitisme, racisme og mange andre emner, der stadig er aktuelle i dag.
Hvor serier som fx Heroes taber pusten ved gensyn, så vinder Mad Men, for så ligger man virkelig mærke til en masse små detaljer.
#4205 filmz-Bruce 15 år siden
#4206 filmz-jonasgr 15 år siden
Og som du også er inde på er det dejligt med de historiske referencer. Blandt andet er de firmaer som de repræsenterer firmaer som de fleste kan nikke genkendende til (især hvis man er fra USA), hvilket i hvert fald for mig betyder noget.
'Cause I'm evil"
#4207 rockysds 15 år siden
#4208 Takfornu 15 år siden
# 4206 Betyder også meget for mig ;)
# 4207 Tror godt jeg er klar over hvilken ;)
#4209 Kruse 15 år siden
En rigtig glimrende film fra Sidney Lumet. Richard Burton spiller en psykiater der en dag, får en en ny problemfyldt patient ind, spillet af Peter Firth. Den unge mand undgik med nød og næppe fængsel, mod istedet at blive sendt til psykiater, efter at han voldsomt blinder seks heste med en metalspids. Det er så op til psykiateren Martin Dysart(Richard Burton) at trænge ind i psyken på Alan Strang(Peter Firth), og finde ud af hvorfor at han gjorde som han gjorde, og sørge for at "helbrede" ham, så han kan komme videre i livet.
Da "Equus" er adapteret fra et teaterstykke har den, ligesom flere af Sidney Lumet's bedste film, en høj intimitet i størstedelen af scenerne mellem Richard Burton og Peter Firth. Manuskriptet er også rigtigt godt, og Sidney Lumet har gjort et adeles godt stykke arbejde i at transformere det til en god film. Men det der virkelig er filmens styrke er præstationerne fra Richard Burton og Peter Firth, som begge fortjent blev Oscar-nomineret. Richard Burton har en intensitet og en kontrol over hver en scene og replik, som tydeligt skinner igennem i filmen. Men det er i særdeleshed Peter Firth der stjæler opmærksomheden. Han er virkelig fremragende og kan nemt matche Richard Burtons ellers glimrende præstation i filmen.
Alt i alt en glimrende film med to fremragende præstationer.
5/6
#4210 Nicki52 15 år siden
Jeg har lige set den film. FUCK hvor er den syg. Det der sker i denne her film, har jeg aldrig set før i dansk, jo faktisk, i en mild udgave, nemlig Zappa. Selvfølgelig var det dårligt skuespil fra børnene og meget lidt optræden af de dygtige skuespillere Kim Bodnia og Dar Salim. Instruktøren har ikke gjort særlig godt arbejde med børnene. De kan ikke stinke så meget. Filmen handler om at to nørder starter en klub for tage hævn over mobberne. Men i sidste ende, går det helt galt. Det er ihvertfald ikke en ungdomsfilm for de mindste. Der er for store taboer: Nazisme, vold, mobning, død. Man får de lidt dårligt når den er færdig. Der sker meget klamt. Den bedre end "Storm".
Jeg gir den 3 ud 6 for Oliver Ussing var instruktør og har skrevet manus.