Gravatar

#4581 Bony 15 år siden

Bruce (4579) skrev:
Når jeg ser de fleste forsøg idag på at levere mideværdige one-liners, så er det sjældent jeg hører nogle, som kommer i nærheden af den 20. referenceværdige af slagsen fra Double Indemnity. De er hardcore, intelligente og ofte tvetydige og gode minder fra en tid, hvor Chandler og Dashiell Hammet var kongerne af ord.

Jeg er helt enig. Især hvad angår mindeværdige citater fra "Double Indemnity". F.eks. så kendte jeg til følgende citat længe før jeg overhovedet vidste, at der var noget der hed film-noir, Billy Wilder eller "Double Indemnity" for den sags skyld. Det er et genialt citat der efter min mening, nærmest slår hovedet på sømmet og er tæt på at være hele essensen af film-noir genren.

Yes, I killed him. I killed him for money - and a woman - and I didn't get the money and I didn't get the woman. Pretty, isn't it?

Indsat i spoiler-warning, bare lige for en sikkerheds skyld. :-)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#4582 filmz-Utyske 15 år siden

De må i øvrigt gerne snart udgive den på BD. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#4583 filmz-Bruce 15 år siden

Jeg manglede lige at svare.

NightHawk (4552) skrev:
Og den der "du er ikke i målgruppen" undskyldning er jeg godt nok ved at være godt og grundigt træt af bliver smidt på bordet nærmest per refleks, hvis man kommer med kritik af filmene. Du er jo heller ikke i målgruppen vel, så hvorfor bliver du modsat ved med at forsvare dem ?

Nu var det heller ikke min mening, at lade "målgruppen" som argument stå alene. Den største grund til undring kom nu mere af, at du tilsyneladende var så godt inde i bogforlægget, at det stod klart, at forfatterens temaer som forstået af dig, var i clinch med dine holdninger fra bog ét.

Med mindre min interesse var af en anden karakter end forventningen om en god film, f.eks. at jeg brændte så højt for at kunne debattere med om en given films lydspor a la Transformers på blu-ray, ville min interesse for at se en sådan film være ganske minimal. Men hvis du gerne vil kunne være med i en kritisk debat om temaerne, kunne jeg såmænd godt forstå din interesse. Hvis du blot gerne vil kunne kvalitetsbedømme film indenfor denne genre, så vil jeg da give dig et cadeau for tålmodighed, når du fortsætter efter film ét :)

Jeg kunne så godt tænke mig, at du skrev lidt om Twilight filmenes kvaliteter på disse punkter. Jeg læste et andet sted, at du skrev at de var et frisk og nyskabende pust til genren, men hvad helt præcist består det nyskabende i ? Ja, jeg kan kun få øje på en stak af klicheer som bliver genbrugt og som klart udstiller seriens store svagheder og mangel på opfindsomhed.

Vampyr/varulve franchisen, har nu været succesrig i over et årti, kulminerende indenfor de sidste år med et stadigt større stigende antal film. Lost Boys, Blade franchisen, Bram Stokers Dracula, Underworld franchisen, 30 Days of Night, Wolfman, True Blood, Being Human, Buffy, Let the Right one In, Daybreakers, Jennifers Body og Thirst. Den gennemgående røde tråd er, at det er film, som jeg vil vædde på, trækker det mandlige snarere end det kvindelige, i biografen eller til TV skærmen. Primært er det action- og horror elementerne der trækkes på, kombineret med erotik og sex og selvom sidstnævnte så absolut ikke skal fornægtes det kvindelige publikums interesse, så har jeg på fornemmelsen, at kombinationen af teenagelivet med kærlighedsproblemerne i centrum, er en ganske lille uudnyttet niche af det samlede potentiale indenfor genren.

I den henseende ser jeg intet nyt ifht. Camerons Titanic, Robert Redford i Den Store Gatsby eller Vore Bedste År eller Pretty Woman. Engang imellem kommer disse film, der som et sort hul opsuger kvindernes, i alderen 10-90 år, interesse og resultatet er en storm på biograferne for at se generationens teenage idoler i en kærlighedsaffære som, uanset hvor corny den måtte se ud i drenge og mænds øjne, rammer plet.

Det nyskabende i mine øjne er så efter min mening, at Twilight franchisen finder ind til upløjet jord, som ellers er alt andet end jomfrueligt.

Så kommer diskussionen, hvorvidt Twilight franchisen gør dette med bravour, forrygende skuespil eller har et godt plot. Det skal da ikke være en hemmelighed, at jeg ikke får opfyldt min kvote af testosteron underholdning med Twilight. Heller ikke at dialogen til tider er skrevet af George Lucas. Jeg vælger så at se filmene i et anderledes lys, end én fan af Star Wars, som forventer "det man plejer" og når basishistorien ER ungdomskærlighed og relationer for piger, jamen så er jeg også mere overbærende.

Jeg ser store svagheder i filmene, især 2'eren, men jeg ser også basale ting, som faktisk lykkes og jeg kan slet ikke relatere til de til tider nærmest had-agtige udfald, der fremkommer indimellem.

Med alt det lort, som ellers tilflyder biograferne af action skabeloner, komedier, kærligheds- og spoof film, så mener jeg, at man kan man spilde sin tid endnu værre.

Og til sidst, så er 3, 2 og 4 stjerner i mine øjne ikke så meget et forsvar for film, som de er kritik. Men polariseringen hos brugerne taget i betragtning, så er dette vist ikke et element, så mange kigger efter :)

"Twilight" serien er blevet kørt op på et hysterisk niveau, hvor det slet ikke er berettiget til at være, fordi niveauet på de punkter jeg har remset op er så ufattelig lavt. [/quote]
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4584 filmz-Bruce 15 år siden

Og sidste paragraf herover er så ups'et kommet med :)
Gravatar

#4585 NightHawk 15 år siden

# 4584 -

Jeg skriver lige et svar til dit indlæg, men det bliver så først i morgen.

Har lige fået et par timer til at gå med at få overblik over et længere svar som jeg havde lovet at lægge op i "Buffy" tråden og nu skal resten af i dag bruges på at se film. :)

Lød i øvrigt som en rigtig hyggelig filmaften dig og din datter havde forleden. Holder også meget af "The General" selv, så kan kun være enig i de høje karakterer. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#4586 filmz-Bruce 15 år siden

#4585 Det var en rigtig hyggelig aften :) Det er stadig en af de få film, hvor hun decideret ler undervejs, så uden tvivl virker falde-på-halen stadig. Men man skal heller ikke underkende den timing som stumfilm udviklede. Simpelt, men uhyre effektivt.

Go' filmaften :)
Gravatar

#4587 NightHawk 15 år siden

# 4586 -

Tak, skal du ha'. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#4588 Chili bom bom 15 år siden

SALT:
Havde glædet mig lidt til at se filmen, selvom jeg ikke helt vidste hvad den gik ud på! Jeg blev stærkt positivt overrasket over at se Angelina Jolie tilbage i en sådan rolle. Det er i den type roller (action/thriller/lettere psykotisk) jeg bedst kan li hende :)

Filmen skulle lige sætte sig ind, i en halv dags tid efter, hvor jeg så kom til konklusionen at det var en film jeg rigtig godt kunne li. Med spænding, masser af action, og en umiddelbart meget rodet og forvirrende historie, men som alligevel går op i en højere enhed til sidst. :)
Den får 4/6 fra mig!

SHREK 4:
Havde ikke de store forventninger, kunne ret godt li film 1+2 men 3'eren skuffede fælt. Kan faktisk dårligt huske den, da jeg ikke har set den siden dengang den udkom.
Men jeg må sige at 4'eren var LANGT bedre end 3'eren. Havde jeg siddet derhjemme havde jeg skrald grinet mange steder i filmen, men holdte mig lidt tilbage nu hvor man sidder i en biograf. Den var underholdende fra start til slut, længden af filmen var passende, en ny skurk er fundet, og man ser hele fortællingen om shrek og hans liv fra en ny vinkel - hvilket gav resulterede i at man sad og stor grinede af donkey og puss in boots. Man troede man havde set alt fra dem.....men nej :D
Filmen gjorde mig i rigtig rigtig godt humør og derfor strækker jeg mig og gir den 5/6!
"Livet er fan'me til at holde ud" - Buster
Gravatar

#4589 filmz-Utyske 15 år siden

Cop Out

Hvad kan man sige? Anmelderne havde ret, filmen er ikke sjov, bortset fra 2-3 scener, der fik mig til at fnise lidt.

Udover dét, er filmen bragende kedelig, hvilket selvfølgelig lidt giver sig selv, når det er en komedie, der ikke formår at være sjov.

Det er ret interessant, at der faktisk er en god portion talent at arbejde med i filmen, men alligevel fejler Smith næsten på alle niveauer. Han forsøger bl.a. at komme med sjove referencer til andre actionfilm, som "Lethal Weapon", men det virker bare lidt dumt i udførelsen.

Det er ikke den første skuffelse jeg har oplevet fra Smiths hånd, men de andre er vokset på mig med tiden, f.eks. "Chasing Amy", som jeg nu betragter som en af hans bedste, men jeg kan slet ikke forestille mig at denne film bliver bedre ved gensyn.

Det er bare en småkedelig actionkomedie, der på mange måder virker som et standardprodukt, der bare skulle sælges på Willis' navn.

Jeg er ellers stor fan af Smith og også ret glad for Willis, men det her..

3/10
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#4590 Lord Beef Jerky 15 år siden

#4589 Jeg var satme også skuffet, og jeg kan li' samtlige af Smiths andre film... selv Jersey Girl. Men ja, 3/10 passer sgu nok meget fint. Øv.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: