Gravatar

#4591 DarkLight 15 år siden

Chili bom bom (4588) skrev:
SALT:
Havde glædet mig lidt til at se filmen, selvom jeg ikke helt vidste hvad den gik ud på! Jeg blev stærkt positivt overrasket over at se Angelina Jolie tilbage i en sådan rolle. Det er i den type roller (action/thriller/lettere psykotisk) jeg bedst kan li hende :)

Filmen skulle lige sætte sig ind, i en halv dags tid efter, hvor jeg så kom til konklusionen at det var en film jeg rigtig godt kunne li. Med spænding, masser af action, og en umiddelbart meget rodet og forvirrende historie, men som alligevel går op i en højere enhed til sidst. :)
Den får 4/6 fra mig!

Havde den ikke først prem i September?
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#4592 NightHawk 15 år siden

# 4591 -

Jeg går ud fra, at hun pga. sit arbejde har været til en forpremiere eller noget i den stil. :)

"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#4593 Chili bom bom 15 år siden

#4591 Jo den har først premiere i september og har faktisk heller ikke haft premiere i usa endnu. Men som min bror (Nighthawk) siger, så kan jeg se visse film før tid, pga mit arbejde - jeg kan komme med til screeninger på film og pressevisninger osv...vi så den så også uden undertekster hvilket gav en ekstra udfordring når liev schreiber mumler så meget som han gør i filmen :)

Men til jer der godt kan li fede action scener kan godt glæde sig :)
"Livet er fan'me til at holde ud" - Buster
Gravatar

#4594 dyg 15 år siden

#4589 - Jeg må desværre give dig helt ret. Filmen er hårdere at komme igennem end Knight and Day var (og der var jeg ved at falde i søvn 3-4 gange). Og så er musikken virkelig dårlig og irriterende.

Øv!
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#4595 NightHawk 15 år siden

Du må undskylde Bruce, jeg kom helt fra det igen. :)

Jeg har lige skrevet et par opfølgende kommentarer, som kun skal ses som en afslutning fra min side. Jeg har også et par anmeldelser der skal skrives færdigt, så vil egentlig hellere bruge tiden på det. Måtte blot ha' luft for min harme forleden efter at ha' oplevet "Eclipse" som en kæmpe skuffelse, især set i lyset af de 4 stjerner herinde og at David Slade sad i instruktørstolen. :)

Bruce (4583) skrev:
Nu var det heller ikke min mening, at lade "målgruppen" som argument stå alene. Den største grund til undring kom nu mere af, at du tilsyneladende var så godt inde i bogforlægget, at det stod klart, at forfatterens temaer som forstået af dig, var i clinch med dine holdninger fra bog ét.

Med mindre min interesse var af en anden karakter end forventningen om en god film, f.eks. at jeg brændte så højt for at kunne debattere med om en given films lydspor a la Transformers på blu-ray, ville min interesse for at se en sådan film være ganske minimal. Men hvis du gerne vil kunne være med i en kritisk debat om temaerne, kunne jeg såmænd godt forstå din interesse. Hvis du blot gerne vil kunne kvalitetsbedømme film indenfor denne genre, så vil jeg da give dig et cadeau for tålmodighed, når du fortsætter efter film ét :)

Begge af sidstnævnte muligheder du beskriver, er jeg interesseret i at snakke om, men da vi allerede har vendt og drejet den religiøse subtekst, og især Meyers syn på kvindens rolle som Bella repræsenterer, tidligere og Meyer sådan set ikke har mere at fortælle på den front, hvilket også glimrende illustrere hendes ganske middelmådige evner som forfatter, ja så er næste skridt at kigge nærmere på opbygningen af hendes univers mht. karakter-udviklingen, de indbyrdes forhold, dialogen og selve formidlingen af den overordnede historie, og også her viser det sig, uden at ta’ subteksten/budskaberne med i betragtning, at Meyer skriver på et helt ufatteligt overfladisk niveau, der gør det uforståeligt for mig, at franchisen kan opnå den statuts den har fået i dag. Og er der noget der kan sætte mit pis i kog, så er det hvis noget bliver udråbt som værende nærmest epokegørende for genren, et fænomen, noget helt unikt og fantastik der overgår alt andet ungdomsrelateret fantasy, når det på ingen måde er tilfældet. Der er tale om en middelmådig forfatter, der meget simpelt har opfanget at film/tv-serier med vampyrer er populære og på den måde er lykkedes med at skabe en hype for en historie, der er ingenting i andet end et opkog af ”Romeo & Julie”.

Jeg undrer mig også over, hvorfor hun placerer handlingen i et teenage/highschool miljø, når hun åbenlyst ingen interesse har i at bruge det til noget som helst i forhold til sine karakterer, ligesom jeg finder det absurd, at Bella’s forbilleder er Jane Austens kvinderoller, som hun jo idolisere men på ingen måde tilsyneladende er inspireret af i sin egen væremåde. Her kunne Meyer jo oplagt ha’ lavet nogle paralleller, men ak det løber også bare ud i sandet, og det gælder for så vidt også for mange af de andre handlingstråde der kører fuldstændig i selvsving.

Vampyr/varulve franchisen, har nu været succesrig i over et årti, kulminerende indenfor de sidste år med et stadigt større stigende antal film. Lost Boys, Blade franchisen, Bram Stokers Dracula, Underworld franchisen, 30 Days of Night, Wolfman, True Blood, Being Human, Buffy, Let the Right one In, Daybreakers, Jennifers Body og Thirst. Den gennemgående røde tråd er, at det er film, som jeg vil vædde på, trækker det mandlige snarere end det kvindelige, i biografen eller til TV skærmen. Primært er det action- og horror elementerne der trækkes på, kombineret med erotik og sex og selvom sidstnævnte så absolut ikke skal fornægtes det kvindelige publikums interesse, så har jeg på fornemmelsen, at kombinationen af teenagelivet med kærlighedsproblemerne i centrum, er en ganske lille uudnyttet niche af det samlede potentiale indenfor genren.

Det er rigtigt at de fleste film/Tv-serier indenfor genren fokuserer på action, horror, erotik og sex og højst sandsynligt først og fremmest tiltrækker et mandligt publikum, men her er ”Buffy The Vampire Slayer” så undtagelsen der bekræfter reglen, for den serie er rettet mindst ligeså meget mod piger som mod drenge og kombinerer igennem hele serien, først med Buffy og hendes venner i centrum og senere hendes lillesøster, netop teenagelivet og diverse kærlighedsproblemer på forbindtlig vis og hvor en sammenligning mellem Joss Whedon og hans stab af forfattere kontra Stephanie Meyer viser en niveauforskel, i hhv. historieformidling, karakterudvikling, dialog og samspil mellem det overnaturlige element og virkelighedens verden, der er på størrelse med grand canyon. Man kan f.eks. se et fantastisk eksempel på den gammeldags type romantik, som den Meyer også stræber efter i sin serie, i "Buffy TVS" - sæson 3 hvor styrken i hendes kærlighed alene er nok til at få sin elskede tilbage fra helvede. Det er storladent og episk men bliver aldrig, modsat ”Twilight”, tåkrummende plat fordi grundmaterialet skuespillerne har at arbejde med er i en helt anden liga.

I den henseende ser jeg intet nyt ifht. Camerons Titanic, Robert Redford i Den Store Gatsby eller Vore Bedste År eller Pretty Woman. Engang imellem kommer disse film, der som et sort hul opsuger kvindernes, i alderen 10-90 år, interesse og resultatet er en storm på biograferne for at se generationens teenage idoler i en kærlighedsaffære som, uanset hvor corny den måtte se ud i drenge og mænds øjne, rammer plet.

Med undtagelse af ”Titanic”, som dog indeholdt et par rigtig gode skuespilspræstationer, (og nej, jeg tænker IKKE på Billy Zane :D), så er de andre film sagtens nogen, jeg kan sidde og nyde med jævne mellemrum. ”Pretty Woman” synes jeg faktisk er en rigtig god film, som jeg har set flere gange, og jeg elsker f.eks. en film som ”Little Women” og en tv-serie som ”Anne Of Green Gables”, så det ultimativt romantiske har jeg intet imod. Men de film du nævner, og mine egne eksempler, er så også i mine øjne på et helt andet niveau end ”Twilight” og så ser jeg dem gerne med største fornøjelse. :)

Det nyskabende i mine øjne er så efter min mening, at Twilight franchisen finder ind til upløjet jord, som ellers er alt andet end jomfrueligt.

Ja, det kan jeg godt følge dig i, men heri ligger der så også et betydeligt problem ved det, at Meyer samtidig kastrerer hele vampyr/varulve mytologien, i hvad end afskygninger de har haft igennem tiderne, fordi de begge repræsenter menneskets mest primitive instinkter/den dyriske side og derfor kommer det også til, hvordan man end vender og drejer det, til at virke utrolig tamt. Og så tænker jeg ; hvorfor så overhovedet bruge de to myter hvis Meyer kun er ude på at ta’ alt det væk fra dem som gør dem fascinerende? Her kunne Meyer jo så i stedet ha’ valgt et andet overnaturligt set-up, f.eks. rumvæsner, og stadig fået trumfet sine budskaber igennem, men samtidig er det set fra hendes synsvinkel da også klart nok, at hun vælger vampyrer/varulve, da budskaberne dermed bliver ekstra forstærket ved det, at hun gør traditionelle rovdyr drevet frem af basale drifter til dresserede kæledyr. Men i den proces ja så er det at hun også, i mine øjne, taber nerven og uforudsigeligheden i de romantiske intriger bland seriens trekløver. Ja de snerrer da lidt af hinanden, men det bliver bare aldrig rigtigt fængende på nogen måde.

Så kommer diskussionen, hvorvidt Twilight franchisen gør dette med bravour, forrygende skuespil eller har et godt plot. Det skal da ikke være en hemmelighed, at jeg ikke får opfyldt min kvote af testosteron underholdning med Twilight. Heller ikke at dialogen til tider er skrevet af George Lucas. Jeg vælger så at se filmene i et anderledes lys, end én fan af Star Wars, som forventer "det man plejer" og når basishistorien ER ungdomskærlighed og relationer for piger, jamen så er jeg også mere overbærende.

Jeg ser store svagheder i filmene, især 2'eren, men jeg ser også basale ting, som faktisk lykkes og jeg kan slet ikke relatere til de til tider nærmest had-agtige udfald, der fremkommer indimellem.

Her mener jeg så, at ”Twilight” franchisen falder helt igennem og det har ikke noget at gøre med testeteron kvoter men derimod, at det hele kører i ring i det nærmest ulidelige. Det var for så vidt ok med mig, at den første film dvælede ved Bella og Edwards forhold og havde der blot været tale om en enkelt film, så kunne jeg godt ha’ tilgivet den for sin banale kærlighedshistorie. Men når der er tale om en længere serie af film, så mener jeg godt man kan forlange, at forfatteren ikke blot kopiere sig selv fra film 1 og læner sig tilbage i sofaen. I ”New Moon” byttes der jo blot rundt på Edward og Jacobs position i forhold til Bella, hvor Jacob falder ind i samme rollemønster som Edward endda med næsten samme replikker, så som da han først lægger an på hende, hvorpå han trækker sig tilbage fordi han er bange for, at hans superstyrke vil skade hende, præcis som det også har været Edwards mantra. Da han så er tilbage i ”Eclipse” ryger forholdet tilbage til udgangspunktet atter engang. Det er virkelig ringe og meget uopfindsomt skrevet.

Med alt det lort, som ellers tilflyder biograferne af action skabeloner, komedier, kærligheds- og spoof film, så mener jeg, at man kan man spilde sin tid endnu værre.

Helt enig, men ”Twilight” hører efter min mening stadigvæk til i den svageste ende af de tilbud, der er i biografen.

Og til sidst, så er 3, 2 og 4 stjerner i mine øjne ikke så meget et forsvar for film, som de er kritik. Men polariseringen hos brugerne taget i betragtning, så er dette vist ikke et element, så mange kigger efter :)

Jeg har det på nogenlunde samme måde med ”Twilight”, som du har haft det med de ”Avatar” vs. ”Borte Med Blæsten” diskussioner der har været, hvor nogle har ment at ”Avatar” pga. sin megen omtale og indtjening kan sammenlignes med ”Borte Med Blæsten”s mesterværk status, hvilket i mine øjne er blæst helt ud af propositioner fordi alle elementer, mht. karakterudvikling/beskrivelse, dialog, manuskript, skuespil samt det visuelle fungerer i sidstnævnte modsat ”Avatar”, hvor det kun er det visuelle der fungerer. Men ellers er der ligesom ”Twilight” tale om et yderst spinkelt skelet, der kun lige akkurat kan holde sig oprejst takket være en stor boble af varm luft kaldet hype, og så fortjener det i mine øjne heller ikke at blive betragtet som noget unikt.

Jeg synes nu i øvrigt, at 4 stjerner til ”Eclipse” er en grov overvurdering af en film der bortset fra et par flasback-historier og et lille drys af selvironi kører på repeat. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#4596 gi-jones 15 år siden

Chili bom bom (4593) skrev:
#4591 Jo den har først premiere i september og har faktisk heller ikke haft premiere i usa endnu. Men som min bror (Nighthawk) siger, så kan jeg se visse film før tid, pga mit arbejde - jeg kan komme med til screeninger på film og pressevisninger osv...vi så den så også uden undertekster hvilket gav en ekstra udfordring når liev schreiber mumler så meget som han gør i filmen :)

Men til jer der godt kan li fede action scener kan godt glæde sig :)
Af ren nysgerrighed, hvad er det så for et arbejde du har?
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#4597 Chili bom bom 15 år siden

Slumdog Millionaire:

Fik endelig taget mig sammen til at se den. Har egentlig længe villet - men ja, så kommer der andre undskyldninger i vejen.

Synes den var rigtig godt bygget op, overskuelig handling, fantastisk flot fotograferet og godt sammensat. :) Jeg var meget begejstret for den - fascineret og chokeret af kulturen og miljøet i filmen.

Den får 5/6 fra mig!
"Livet er fan'me til at holde ud" - Buster
Gravatar

#4598 chronaden 15 år siden

Ja, jeg troede også de små inderbørn havde det som blommen i et æg.
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#4599 NightHawk 15 år siden

# 4598 -

Ja da, for hun havde da helt sikkert slet ingen anelse om i forvejen, at der var stor fattigdom i Indien. :P

Eller kunne det blot være, at det var måden det er skildret på som gjorde indtryk?
Gravatar

#4600 filmz-Bruce 15 år siden

#4595 Tak skal du have for din udredning :) Har følt mig nøgen siden i går, eftersom TDC har lukket min bredforbindelse, faktisk nedtaget nummeret og jeg nu har fået en nødløsning installeret pga. en god IT chef, som bruger 2 timer på at få mig op og køre på 3G. Så nu er jeg oppe igen og jeg skal nok lige kommentere, men lige nu er jeg blot glad for at komme "på" igen.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: