#4879 Wow, havde slet ikke regnet med, at du rent faktisk ville gøre det =) Men jeg er enig i din anmeldelse og bedømmelse af Karate Kid... jeg genså den sidste år for første gange siden teenageårene, og jeg må erkende, at det ganske enkelt er en fantastisk ungdomsfilm.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Camille, 1936 Camille er ikke noget fint. Tilgengæld har hun stil og klasse. Hun lever sammen med en baron, der giver hende penge. Der er ingen tvivl om, at hun har følelser for ham, men de bliver så voldsomt overskygget af følelserne for Armand. Han dukker op i hendes liv, og hvis hun opgiver baronen, mister hun også hendes liv i sus og dus.
Hvis man ved selvsyn skal se, hvorfor Garbo var så stor, så er det her filmen(mangler et par stykker endnu dog). Hun spiller med en indre passion, jeg sjældent har set før. Og det passer perfekt til denne tragiske kærlighedshistorie, der ligger nr. 33 på AFI's 100 Years... 100 Passions
Bruger jeg bare lidt objektivitet, så er det jo også nede på 6/10.
Hvorfor skal man bruge objektivitet i en SUBJEKTIV vurdering?
Jeg spørger ikke for at kritisere, men for at forstå dit vurderingsgrundlag. Jeg har det selv sådan med film, at hvis de river mig med følelsesmæssigt og/eller med hensyn til spændingsniveauet, og hvis min oplevelse udelukkende er positiv, ja, så er det dét, der betyder ALT for min vurdering - og ikke noget som helst andet. Jeg må også sige, at de film, jeg vurderer til 9/10, aldrig er nogen hvor jeg vurderer, at der er en del, endsige mange tekniske eller skuespilmæssige svagheder.
Jeg kan med andre ikke bruge objektivitet til andet end f.eks. at anerkende rent teknisk vellykket håndværk i forskellige film, som disse kvaliteter til trods IKKE river mig med, og IKKE giver mig en stor, gennemført oplevelse.
Queen Christina, 1933 Det ser ud til, at Garbo næsten kun har spillet med i tragiske kærlighedshistorie. Her spiller hun Dronning Christina af Sverige, der er fastlåst i hendes rolle. Hun klæder sig ud som dreng og rejser rundt. Her møder hun den spanske udsending, Antonio, som hun forelsker sig i. Det skaber selvfølgelig problemer.
Hun spiller igen rigtig godt, og filmen er fantastisk godt lavet, men kan godt vade lidt rundt i det til tider.
7/10
Den sidste Garbo bliver så Ninotchka. Det er også min første Lubitsch-film. Jeg er lidt bange for den, for er ikke sådan rigtig glad for ældre komedier...
Michael Mann instruerer Johnny Depp i rollen som den berygtede bankrøver John Dillinger, der huserede i USA i 30'erne, og Christian Bale i rollen som papfiguren, der forsøger at fange ham.
Filmen fokus er nærmest udelukkende på Dillinger som cool bandit, og alle scener udover hans virker mest som undskyldninger for at bringe filmen videre til næste scene med ham. Derfor er det måske forståeligt, at de øvrige roller til sammenligning virker meget flade (Christian Bale bestiller ikke meget andet end at være tilstede og sige sine replikker), men ikke engang Dillinger formår at vække den store interesse i den tid, filmen bruger på ham. Det er kun underholdende til en vis grænse at se ham røve banker og forføre kvinden, han kaster sin interesse på, for der er intet drive i det, men der synes bare at mangle et drive i karakteren – dét har politiet i det mindste nødvendigvis.
Scenerne virker som nøgterne illustrationer af, hvad der sker, men ikke af følelserne og motiverne bag, hvilket desværre går hen og bliver kedeligt i løbet af næsten 2½ time. Filmen lagde ellers lovende ud og havde også undervejs flere gode kameraskud, men det er en noget tom fornemmelse, den efterlader.
2/6
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Jeg valgte at ignorere filmens åbenlyse amoralske pointer (11-årig pige trænet som assassin går amok i blodrus...og får selv en god lag tæv), og lod mig underholde af filmens fede actionscener og humor :)
5/6
Defendor
En noget anderledes superheltehistorie - jep, mere anderledes end Kick Ass' tilgang til genren - med en altid velspillende Woody Harrelson i rollen som Defendor; den selvudnævnte superhelt - bl.a. bevæbnet med hvepse og glaskugler :D Rørende og overraskende realistisk :)
4/6
Daybreakers
Yay, tilbage til de klamme og blodige vampyr-film á la 30 Days of Night. Hvor vampyrer ikke glimter i sollys og romanticerer unge high school piger men dræber og mæsker sig i mennskeblod. Her er masse af blod, splat og action - og et ganske cool "take" på vampyrgenren.
4/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
#4881 chronaden 15 år siden
Gene Wilder ftw! :D
#4882 Lord Beef Jerky 15 år siden
#4883 Skeloboy 15 år siden
Tror ikke jeg kender nogen på min alder, der ikke har prøvet at lave tranesparket...:)
#4884 Skeloboy 15 år siden
Camille er ikke noget fint. Tilgengæld har hun stil og klasse. Hun lever sammen med en baron, der giver hende penge. Der er ingen tvivl om, at hun har følelser for ham, men de bliver så voldsomt overskygget af følelserne for Armand. Han dukker op i hendes liv, og hvis hun opgiver baronen, mister hun også hendes liv i sus og dus.
Hvis man ved selvsyn skal se, hvorfor Garbo var så stor, så er det her filmen(mangler et par stykker endnu dog). Hun spiller med en indre passion, jeg sjældent har set før. Og det passer perfekt til denne tragiske kærlighedshistorie, der ligger nr. 33 på AFI's 100 Years... 100 Passions
8/10
#4885 BN 15 år siden
Hvorfor skal man bruge objektivitet i en SUBJEKTIV vurdering?
Jeg spørger ikke for at kritisere, men for at forstå dit vurderingsgrundlag. Jeg har det selv sådan med film, at hvis de river mig med følelsesmæssigt og/eller med hensyn til spændingsniveauet, og hvis min oplevelse udelukkende er positiv, ja, så er det dét, der betyder ALT for min vurdering - og ikke noget som helst andet. Jeg må også sige, at de film, jeg vurderer til 9/10, aldrig er nogen hvor jeg vurderer, at der er en del, endsige mange tekniske eller skuespilmæssige svagheder.
Jeg kan med andre ikke bruge objektivitet til andet end f.eks. at anerkende rent teknisk vellykket håndværk i forskellige film, som disse kvaliteter til trods IKKE river mig med, og IKKE giver mig en stor, gennemført oplevelse.
#4886 Skeloboy 15 år siden
#4887 BN 15 år siden
Haha. Nårh, derfor. ;-)
#4888 Skeloboy 15 år siden
Det ser ud til, at Garbo næsten kun har spillet med i tragiske kærlighedshistorie. Her spiller hun Dronning Christina af Sverige, der er fastlåst i hendes rolle. Hun klæder sig ud som dreng og rejser rundt. Her møder hun den spanske udsending, Antonio, som hun forelsker sig i. Det skaber selvfølgelig problemer.
Hun spiller igen rigtig godt, og filmen er fantastisk godt lavet, men kan godt vade lidt rundt i det til tider.
7/10
Den sidste Garbo bliver så Ninotchka. Det er også min første Lubitsch-film. Jeg er lidt bange for den, for er ikke sådan rigtig glad for ældre komedier...
#4889 evermind 15 år siden
Michael Mann instruerer Johnny Depp i rollen som den berygtede bankrøver John Dillinger, der huserede i USA i 30'erne, og Christian Bale i rollen som papfiguren, der forsøger at fange ham.
Filmen fokus er nærmest udelukkende på Dillinger som cool bandit, og alle scener udover hans virker mest som undskyldninger for at bringe filmen videre til næste scene med ham. Derfor er det måske forståeligt, at de øvrige roller til sammenligning virker meget flade (Christian Bale bestiller ikke meget andet end at være tilstede og sige sine replikker), men ikke engang Dillinger formår at vække den store interesse i den tid, filmen bruger på ham. Det er kun underholdende til en vis grænse at se ham røve banker og forføre kvinden, han kaster sin interesse på, for der er intet drive i det, men der synes bare at mangle et drive i karakteren – dét har politiet i det mindste nødvendigvis.
Scenerne virker som nøgterne illustrationer af, hvad der sker, men ikke af følelserne og motiverne bag, hvilket desværre går hen og bliver kedeligt i løbet af næsten 2½ time. Filmen lagde ellers lovende ud og havde også undervejs flere gode kameraskud, men det er en noget tom fornemmelse, den efterlader.
2/6
#4890 wimmie 15 år siden
Jeg valgte at ignorere filmens åbenlyse amoralske pointer (11-årig pige trænet som assassin går amok i blodrus...og får selv en god lag tæv), og lod mig underholde af filmens fede actionscener og humor :)
5/6
Defendor
En noget anderledes superheltehistorie - jep, mere anderledes end Kick Ass' tilgang til genren - med en altid velspillende Woody Harrelson i rollen som Defendor; den selvudnævnte superhelt - bl.a. bevæbnet med hvepse og glaskugler :D
Rørende og overraskende realistisk :)
4/6
Daybreakers
Yay, tilbage til de klamme og blodige vampyr-film á la 30 Days of Night. Hvor vampyrer ikke glimter i sollys og romanticerer unge high school piger men dræber og mæsker sig i mennskeblod. Her er masse af blod, splat og action - og et ganske cool "take" på vampyrgenren.
4/6