Kiss Me Deadly, 1955 Strukturen er klassisk noir, men indholdet er mere grumt. Vores hovedperson er en del mere brutal end man er vant til, og hele mysteriet er meget mere underligt.
Jeg var noget skeptisk da jeg hørte at det var en serie der foregik i nutiden, da jeg er utrolig glad for de "gamle" Sherlock Holmes tv-film, og jeg syntes den nye Sherlock Holmes film var noget bras. Men for katten hvor var min skepsis ubegrundet. Dette er simpelthen noget af det bedste tv jeg har set meget meget længe! Vi følger Sherlock og Dr. Watson fra de mødes første gang, og gennem deres første sag sammen. Det er fremragende fortalt, og kemien mellem skuespillerne er perfekt. Serien foregår i nutidens London og udtrykket kan minde om de danske nyere krimier som f.eks. Rejseholdet og Ørnen - der er bare lidt mere stil og format over det her.
Der bliver snakket i mobiler, brugt gps osv, men det passer rigtig godt ind, og virker ikke som gimmicks. Der bliver også brugt moderne virkemidler som f.eks. text indover skærmer til at illustrere hvad der foregår i Sherlock's tanker imens han undersøger og det fungerer rigtig godt. Ved den gamle serie kunne man godt blive hægtet af undervejs, da man egentlig ikke rigtig havde nogle forudsætninger for at gætte med på mysterierne.
Serien tager også det bedste fra den Engelske krimitradition og er solidt opbygget og fortalt, men tempoet er højere og der er ingen "brune farver" her.
Serien har det hele - mystik, solidt skuespil, en fremragende Sherlock portrættering, lækker produktion, og føles i det hele taget som et frisk pust indenfor krimigenren. Endda helt uden effekter og eksplosioner (til forskel fra filmen). Absolut anbefalet!
Her er så lidt blandet ungarsk. De tre første er fra The Hungarian Masters Collection udgivet af Second Run DVD, den sidste er fra Artifical Eye.
My Way Home (Így Jöttem), Miklos Jancsó, 1964 Jancsó er en af de store klassikere i ungarsk film. My Way Home lever desværre ikke helt op til hans ry. Historien om en ungarsk soldat på vej er bestemt ikke uinteressant, men den mangler gennemslagskraft.
Voers hovedperson møder en russer, der skal tage sig af ham. De former et venskab uden at kunne forstå hinanden. Det kunne have været udgangspunktet for en helt fantastisk historie, men den bevæger sig kun lige over det middelmådige.
Det skyldes, at de lange takes ikke bliver opvejet af en ordentlig komposition eller en historie, der kan holde en fanget. Den er ikke spild af tid, men det er ikke en af de østeurpæiske film, jeg vil anbefale først.
6/10
Love (Szerelem), Károly Makk, 1971 Tab, hukommelse og Stalin En ældre kvinde ligger i hendes seng, mens hun bliver passet af svigerdatteren. Hvad hun ikke ved er, at hendes søn er en politisk fange. Svigerdatteren gør, hvad hun kan for at holde det hemmeligt.
Filmen foregår i et langsomt tempo, der passer rigtig godt til den håbløse situation personerne er i. Erindringer bliver vist i hurtige snapshots, og det giver en fantastisk effekt.
Det er et rørende portræt, der i al sin stilhed rummer en voldsom kritik af det stalinistiske styre.
8/10
Diary For My Children (Napló Gyermekeimnek), Márta Mészáros, 1982 Juli vender tilbage til Ungarn i 1947 efter at have boet i Rusland i flere år. Hun har nu mistet hendes forældre, og skal derfor bo ved hendes farfar og tanten Magda. Juli og Magda er filmens nøglepersoner. Magda er stalinist, men tidligere rebel og Juli har sit eget teenageoprør med familien og skolen.
Juli kan ikke lide den regelrette og stramme Magda, og bor kun hos Magda grundet bedsteforældrene. Det er ikke en glad film. De ældre personers minder er med til at give filmen et tragisk prag fra et land, der har store sår.
Juli gør oprør, fordi hun gerne vil være fri. Magda og andre af personerne accepterer deres plads og stiller sig tilfreds. Men det gør Juli ikke. Magda er Ungarns historie og Juli er fremtiden(og dermed kritikken af det stalinistiske styre). Det er instruktørerens erindring, og det er en autobiografisk fiktionsfilm. Julis flashback er stærke og i det hele taget er det en stille og fremragende film, der fortjener at blive set af flere.
8/10
The Man From London (A Londoni Ferfi), Béla Tarr, 2007
Dette er et mesterværk udi sort/hvide-kompositioner og kameraføring. Tarrs velkendte glidende long-takes er helt perfekte i denne utroligt stille historie. Stille på overfladen, that is. Vores hovedperson lever et trøsteløst liv som signalmand. Han er vidner til en forbrydelse, og han bryder langsom ud af hans ensomme skal og tager igen del i verden.
Tilda Swinton spiller hans kone, og det er fandeme sublimt skuespil. Inspektøren, der udforsker forbrydelsen er med i et par scener, og det er de mest geniale. Med det melankolske soundtrack og hans langsomme, beherskede tale samt det flydende kamera, er scenerne helt og aldeles hypnotiserende.
Jeg har Karoly Makk's "Another Way", (Egysmasra Nezve), der også handler om det stalinistiske styre, stående på hylden, men har stadig ikke fået den set.
Er det en film du evt. har set ?
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
#5266 - den Béla Tarr-film lyder ret fantastisk. Syv timer lange 'Satantango' er ikke stedet jeg føler lyst til at starte, men måske det her kunne være en passende introduktion til instruktøren?
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
#5261 misuma 14 år siden
Jeps, fandt denne udgave for 50 i Block'en. Stallone spiller så eminent som en kuet underdog som ender med at ta' kampen op.
Filmen manglede bare Eye Of The Tiger sangen i slutsekvensen ;D
#5262 BN 14 år siden
Jeps. ;-)
#5263 Skeloboy 14 år siden
Strukturen er klassisk noir, men indholdet er mere grumt. Vores hovedperson er en del mere brutal end man er vant til, og hele mysteriet er meget mere underligt.
7/10
#5264 duuk74 14 år siden
Sherlock - A Study In Pink (episode 1)
Jeg var noget skeptisk da jeg hørte at det var en serie der foregik i nutiden, da jeg er utrolig glad for de "gamle" Sherlock Holmes tv-film, og jeg syntes den nye Sherlock Holmes film var noget bras.
Men for katten hvor var min skepsis ubegrundet.
Dette er simpelthen noget af det bedste tv jeg har set meget meget længe!
Vi følger Sherlock og Dr. Watson fra de mødes første gang, og gennem deres første sag sammen.
Det er fremragende fortalt, og kemien mellem skuespillerne er perfekt.
Serien foregår i nutidens London og udtrykket kan minde om de danske nyere krimier som f.eks. Rejseholdet og Ørnen - der er bare lidt mere stil og format over det her.
Der bliver snakket i mobiler, brugt gps osv, men det passer rigtig godt ind, og virker ikke som gimmicks.
Der bliver også brugt moderne virkemidler som f.eks. text indover skærmer til at illustrere hvad der foregår i Sherlock's tanker imens han undersøger og det fungerer rigtig godt.
Ved den gamle serie kunne man godt blive hægtet af undervejs, da man egentlig ikke rigtig havde nogle forudsætninger for at gætte med på mysterierne.
Serien tager også det bedste fra den Engelske krimitradition og er solidt opbygget og fortalt, men tempoet er højere og der er ingen "brune farver" her.
Serien har det hele - mystik, solidt skuespil, en fremragende Sherlock portrættering, lækker produktion, og føles i det hele taget som et frisk pust indenfor krimigenren.
Endda helt uden effekter og eksplosioner (til forskel fra filmen).
Absolut anbefalet!
9.5/10
#5265 elwood 14 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#5266 Skeloboy 14 år siden
My Way Home (Így Jöttem), Miklos Jancsó, 1964
Jancsó er en af de store klassikere i ungarsk film. My Way Home lever desværre ikke helt op til hans ry. Historien om en ungarsk soldat på vej er bestemt ikke uinteressant, men den mangler gennemslagskraft.
Voers hovedperson møder en russer, der skal tage sig af ham. De former et venskab uden at kunne forstå hinanden. Det kunne have været udgangspunktet for en helt fantastisk historie, men den bevæger sig kun lige over det middelmådige.
Det skyldes, at de lange takes ikke bliver opvejet af en ordentlig komposition eller en historie, der kan holde en fanget. Den er ikke spild af tid, men det er ikke en af de østeurpæiske film, jeg vil anbefale først.
6/10
Love (Szerelem), Károly Makk, 1971
Tab, hukommelse og Stalin
En ældre kvinde ligger i hendes seng, mens hun bliver passet af svigerdatteren. Hvad hun ikke ved er, at hendes søn er en politisk fange. Svigerdatteren gør, hvad hun kan for at holde det hemmeligt.
Filmen foregår i et langsomt tempo, der passer rigtig godt til den håbløse situation personerne er i. Erindringer bliver vist i hurtige snapshots, og det giver en fantastisk effekt.
Det er et rørende portræt, der i al sin stilhed rummer en voldsom kritik af det stalinistiske styre.
8/10
Diary For My Children (Napló Gyermekeimnek), Márta Mészáros, 1982
Juli vender tilbage til Ungarn i 1947 efter at have boet i Rusland i flere år. Hun har nu mistet hendes forældre, og skal derfor bo ved hendes farfar og tanten Magda. Juli og Magda er filmens nøglepersoner. Magda er stalinist, men tidligere rebel og Juli har sit eget teenageoprør med familien og skolen.
Juli kan ikke lide den regelrette og stramme Magda, og bor kun hos Magda grundet bedsteforældrene. Det er ikke en glad film. De ældre personers minder er med til at give filmen et tragisk prag fra et land, der har store sår.
Juli gør oprør, fordi hun gerne vil være fri. Magda og andre af personerne accepterer deres plads og stiller sig tilfreds. Men det gør Juli ikke. Magda er Ungarns historie og Juli er fremtiden(og dermed kritikken af det stalinistiske styre). Det er instruktørerens erindring, og det er en autobiografisk fiktionsfilm. Julis flashback er stærke og i det hele taget er det en stille og fremragende film, der fortjener at blive set af flere.
8/10
The Man From London (A Londoni Ferfi), Béla Tarr, 2007
Dette er et mesterværk udi sort/hvide-kompositioner og kameraføring. Tarrs velkendte glidende long-takes er helt perfekte i denne utroligt stille historie. Stille på overfladen, that is. Vores hovedperson lever et trøsteløst liv som signalmand. Han er vidner til en forbrydelse, og han bryder langsom ud af hans ensomme skal og tager igen del i verden.
Tilda Swinton spiller hans kone, og det er fandeme sublimt skuespil. Inspektøren, der udforsker forbrydelsen er med i et par scener, og det er de mest geniale. Med det melankolske soundtrack og hans langsomme, beherskede tale samt det flydende kamera, er scenerne helt og aldeles hypnotiserende.
9/10 og ind på TOP250 på nr. 210
#5267 Tenebrae 14 år siden
http://www.amazon.co.uk/Sherlock-Blu-ray-Benedict-...
http://www.amazon.co.uk/Sherlock-DVD-Benedict-Cumb...
#5268 NightHawk 14 år siden
Jeg har Karoly Makk's "Another Way", (Egysmasra Nezve), der også handler om det stalinistiske styre, stående på hylden, men har stadig ikke fået den set.
Er det en film du evt. har set ?
#5269 RasmusFL 14 år siden
#5270 Antlion 14 år siden
Jeg vil købe denne collection, hvis jeg var dig. Det er den perfekte introduktion til Tarrs œuvre!