Prefab People, Family Nest og The Outsider kan også anbefales, men det er helt sikkert Man From London, Werchmeister Harmonies og Damnation der er bedst.
Satantango er samme temaer, teknik osv. den er dog bare de 7½ time.
Jeg så selv Damnation først, derefter Werckmeister Harmonies
Det perfekte kup Richael, Patric og Sonny er røget ind for bevæbnet røveri, de nåede det bare ikke før banken lukkede. Ind i fængslet venter de på kriminalinspektør Jansen (Tommy Kenter) tager dem til afhøring. Men de sidder derinde prøver de at finde en god plan til et godt kup.
Det er tre forholdsvis ukendte skuespiller i filmen som hovedrollerne. Anders Brink Madsen, Henrik Vestergaard Nielsen og Frederik Meldal Nørgaard er nærmest fast cast på Dennis Petersen film. Det er Dennis Petersen anden spillefilm. De er fuldstændig skør og gak i låget. De ting de fantaserer i kuppet er nogle gange så åndsvagt det bliver sjovt. Robert Hansen, Tommy Kenter, Camilla Bendix og Ole Thestrup er nok de eneste skuespiller vi rigtig kender, men deres roller er så små at det er nærmest gæst roller. Der er 56 mennesker i filmen inkl. statister.
3 ud af 6 stjerner
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
The Man From London (A Londoni Ferfi), Béla Tarr, 2007
Dette er et mesterværk udi sort/hvide-kompositioner og kameraføring. Tarrs velkendte glidende long-takes er helt perfekte i denne utroligt stille historie. Stille på overfladen, that is. Vores hovedperson lever et trøsteløst liv som signalmand. Han er vidner til en forbrydelse, og han bryder langsom ud af hans ensomme skal og tager igen del i verden.
Tilda Swinton spiller hans kone, og det er fandeme sublimt skuespil. Inspektøren, der udforsker forbrydelsen er med i et par scener, og det er de mest geniale. Med det melankolske soundtrack og hans langsomme, beherskede tale samt det flydende kamera, er scenerne helt og aldeles hypnotiserende.
9/10 og ind på TOP250 på nr. 210
Heh, den er jeg også ved at se for tiden... det vil sige, jeg satte den på den anden dag, men arbejdsdagen havde været lang, og jeg var åbenbart for træt til at se film, hvorfor jeg nåede desværre ikke så langt. Det jeg nåede at få med var dog helt vidunderlig fortælleudtryk og stemningsmætning. Jeg ser frem til at se resten, når jeg engang får tid... og ikke er for træt.
Dette er den anden film i samarbejdet Hitchcock og Selznick.
Filmen handler om den unge Dr. Edwards som skal overtage styringen af et psykiatrisk hospital. Her arbejder den unge kvindelige læge Dr. Constance. De to unge læger forelsker sig i hinanden, men et hukommelsestab spiller Dr. Edwards et pus, og de to må nu spille kispus med politiet for at opklare den mystiske sag.
Denne film adskiller sig meget fra den forrige film som Hitchcock lavede for Selznick, men filmen bærer et kraftigt præg af at det er det sammen filmhold som arbejder sammen igen. Dette er efter min overbevisning IKKE den bedste Hitchcock film som bevæger sig ned i menneskets sind, den bærer præg af at den er alt for vel arrangeret, som Hitchcock selv har nævnt for Truffaut (en filmkritiker/journalist): "en tilfældig menneskejagt pakket ind i pseudo-psykoanalyse". Jeg ved at der mange som nævner denne som en af de bedste Hitchcock film, desværre syntes jeg den bærer præg af at der er nogle scener som overhovedet ikke virker. Dog har filmen en god historie og indeholder gode scener, nogle af mine favorit scener er følgende; den unge kvindelige læge (spillet af Bergman) kommer tilbage til hospitalet, og skal forklarer overfor sine kollegaer (som tilfældigvis sidder ved et afsluttet måltid) hvad hun og den nye læge har foretaget dem, hendes kollegaer tilbyder hende noget mad, og hun udbryder med glæde i blikket og stemmen at hun skam har fået leverpølse (seksuel frustration?? Det tror jeg ^^). Eller den billedkunst som Hitchcock viser os ved det første kys. Jeg kan ikke afslører meget mere, for så vil jeg ødelægge filmen for de af jer som ikke har set denne film. Nu er filmen ikke en nedadgående spiral, Gregory Peck som spiller den unge Dr. Edwardes, levere en ganske god præstation (vidste i at Peck spiller med i to remake af film han selv har spillet hovedrollen i?? Moby Dick 56 + 98, Cape Fear 62 + 91), og Bergman havde en speciel plads i Hitchcocks hjerte.
Lidt sjovt er det at, filmens manusskrift, igen ikke er skrevet at Hitchcock, men af Ben Hecht, som sammen med Selznick begge selv var i en psykoanalyse, og de fik en psykoanalytiker med på filmen som konsulent. Hitchcock nægtede dog at diskutere noget om ham selv og filmen med hende. Det skal vi nok alle takke ham for, det var nok ikke sikkert vi havde set nogen af de film som han så lavede senere hen.
I denne DVD version som jeg har set, udgivet som Alfred Hitchcock: The master of suspense af Scanbox, er der intet ekstra materiale, jeg har læst mig til at der er to afslutninger på denne film, så er der nogen der ser filmen på BD med alternativ slutning, må de meget gerne sende en PM.
Inden jeg slutter, vil jeg klart anbefale denne film til de af jer som kan lide Hitchcock og endnu ikke har set den, for til trods for at filmen ikke ligger på højde med Rear Window, Vertigo og Psycho, så er man som altid godt underholdt i mesterens selskab.
En lille horror-flick, hvor Joel Schumacher igen er på slap instruktørline. Denne gang leger han med det okkulte og en tudsegammel - og ditto grim - nazist, hvilket i sig selv jo er ganske spændende, men filmen bærer præg af kedeligt skuespil og et plot, der ikke just hænger sammen på den mest overbevisende måde.
2/6
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
#5271 Skeloboy 14 år siden
Prefab People, Family Nest og The Outsider kan også anbefales, men det er helt sikkert Man From London, Werchmeister Harmonies og Damnation der er bedst.
Satantango er samme temaer, teknik osv. den er dog bare de 7½ time.
Jeg så selv Damnation først, derefter Werckmeister Harmonies
#5272 Nicki52 14 år siden
Richael, Patric og Sonny er røget ind for bevæbnet røveri, de nåede det bare ikke før banken lukkede. Ind i fængslet venter de på kriminalinspektør Jansen (Tommy Kenter) tager dem til afhøring. Men de sidder derinde prøver de at finde en god plan til et godt kup.
Det er tre forholdsvis ukendte skuespiller i filmen som hovedrollerne. Anders Brink Madsen, Henrik Vestergaard Nielsen og Frederik Meldal Nørgaard er nærmest fast cast på Dennis Petersen film. Det er Dennis Petersen anden spillefilm. De er fuldstændig skør og gak i låget. De ting de fantaserer i kuppet er nogle gange så åndsvagt det bliver sjovt. Robert Hansen, Tommy Kenter, Camilla Bendix og Ole Thestrup er nok de eneste skuespiller vi rigtig kender, men deres roller er så små at det er nærmest gæst roller. Der er 56 mennesker i filmen inkl. statister.
3 ud af 6 stjerner
#5273 Muldgraver 14 år siden
Heh, den er jeg også ved at se for tiden... det vil sige, jeg satte den på den anden dag, men arbejdsdagen havde været lang, og jeg var åbenbart for træt til at se film, hvorfor jeg nåede desværre ikke så langt. Det jeg nåede at få med var dog helt vidunderlig fortælleudtryk og stemningsmætning. Jeg ser frem til at se resten, når jeg engang får tid... og ikke er for træt.
#5274 knipsknips 14 år siden
Fuck en gang møg... Fede kills, men ellers er den godt no ringe :)
1/6
#5275 evermind 14 år siden
#5276 knipsknips 14 år siden
#5277 misuma 14 år siden
#5278 Kiksmann 14 år siden
Dette er den anden film i samarbejdet Hitchcock og Selznick.
Filmen handler om den unge Dr. Edwards som skal overtage styringen af et psykiatrisk hospital. Her arbejder den unge kvindelige læge Dr. Constance. De to unge læger forelsker sig i hinanden, men et hukommelsestab spiller Dr. Edwards et pus, og de to må nu spille kispus med politiet for at opklare den mystiske sag.
Denne film adskiller sig meget fra den forrige film som Hitchcock lavede for Selznick, men filmen bærer et kraftigt præg af at det er det sammen filmhold som arbejder sammen igen.
Dette er efter min overbevisning IKKE den bedste Hitchcock film som bevæger sig ned i menneskets sind, den bærer præg af at den er alt for vel arrangeret, som Hitchcock selv har nævnt for Truffaut (en filmkritiker/journalist): "en tilfældig menneskejagt pakket ind i pseudo-psykoanalyse". Jeg ved at der mange som nævner denne som en af de bedste Hitchcock film, desværre syntes jeg den bærer præg af at der er nogle scener som overhovedet ikke virker.
Dog har filmen en god historie og indeholder gode scener, nogle af mine favorit scener er følgende; den unge kvindelige læge (spillet af Bergman) kommer tilbage til hospitalet, og skal forklarer overfor sine kollegaer (som tilfældigvis sidder ved et afsluttet måltid) hvad hun og den nye læge har foretaget dem, hendes kollegaer tilbyder hende noget mad, og hun udbryder med glæde i blikket og stemmen at hun skam har fået leverpølse (seksuel frustration?? Det tror jeg ^^). Eller den billedkunst som Hitchcock viser os ved det første kys. Jeg kan ikke afslører meget mere, for så vil jeg ødelægge filmen for de af jer som ikke har set denne film.
Nu er filmen ikke en nedadgående spiral, Gregory Peck som spiller den unge Dr. Edwardes, levere en ganske god præstation (vidste i at Peck spiller med i to remake af film han selv har spillet hovedrollen i?? Moby Dick 56 + 98, Cape Fear 62 + 91), og Bergman havde en speciel plads i Hitchcocks hjerte.
Lidt sjovt er det at, filmens manusskrift, igen ikke er skrevet at Hitchcock, men af Ben Hecht, som sammen med Selznick begge selv var i en psykoanalyse, og de fik en psykoanalytiker med på filmen som konsulent. Hitchcock nægtede dog at diskutere noget om ham selv og filmen med hende. Det skal vi nok alle takke ham for, det var nok ikke sikkert vi havde set nogen af de film som han så lavede senere hen.
I denne DVD version som jeg har set, udgivet som Alfred Hitchcock: The master of suspense af Scanbox, er der intet ekstra materiale, jeg har læst mig til at der er to afslutninger på denne film, så er der nogen der ser filmen på BD med alternativ slutning, må de meget gerne sende en PM.
Inden jeg slutter, vil jeg klart anbefale denne film til de af jer som kan lide Hitchcock og endnu ikke har set den, for til trods for at filmen ikke ligger på højde med Rear Window, Vertigo og Psycho, så er man som altid godt underholdt i mesterens selskab.
7/10
#5279 Yoda 14 år siden
En lille horror-flick, hvor Joel Schumacher igen er på slap instruktørline. Denne gang leger han med det okkulte og en tudsegammel - og ditto grim - nazist, hvilket i sig selv jo er ganske spændende, men filmen bærer præg af kedeligt skuespil og et plot, der ikke just hænger sammen på den mest overbevisende måde.
2/6
#5280 Kiksmann 14 år siden