Gravatar

#5641 Skeloboy 14 år siden

Fish Tank, 2009
En socialrealistisk fortælling om en 15-årig utilpasset pige. For det meste er det superhøj standard, men desværre er der en lille del af historien, der ikke fungerer for undertegnet.
Det er Keira og Mias behandling af hende
.
Katie Jarvis er filmens helt store plus. Man føler virkelig med hende. Hun er frustreret, vred og har ikke meget lykke i sit liv. Hendes mor er ligeglad, og hun har ikke rigtig nogen venner. Som moderen siger: "jeg havde nært fået dig aborteret". Men så flytter en ny kæreste ind hos moderen, og hendes liv ændrer sig. For første gang får hun opmærksomhed.

Hun bor i et boligområde, der tydeligt bære præg af fattigdom. Det er filmens anden styrke. Se blot billedet af Mias lillesøster, der ryger og drikker. Der er mange kvaliteter i filmen, der bliver skæmmet af et dårligt valg i historien.

En ting rørte mig dog.
Tanken om, at Tyler bliver efterladt alene

8/10
Gravatar

#5642 Lord Beef Jerky 14 år siden

#5640 Jeg tror også den opnår 5/6 ved gensyn. Det er sgu nok bare, at jeg forventede noget helt andet hvis jeg skal være ærlig. Men ja for helvede den er sjov. Elsker scenen hvor han bliver fyret, bossen kaster et æble efter ham og hurtigt siger "I've got a dog!"
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#5643 knipsknips 14 år siden

Under Angreb - The Siege

New York bliver ramt af en serie terror angreb, og hæren bliver i sidste ende sat ind imod sin egen befolkning.
Stabile præsentationer af Denzel, Bruce Willis og Tony Shalhoub.
Meget relevant film i øjeblikket med forhøjet terrorberedskab rundt omkring i verden.

4/6
Gravatar

#5644 Locke 14 år siden

Godfather I

Hvor
Jeg så denne herlige film i biografen i den såkaldte "DIGITAL 4K" udgave her til aften.

Handling
Handlingen behøver jeg vist ikke skrive om ;-)

Bedømmelse
10/10

Hvorfor
Jeg har kun set 2 film som jeg vil give 10/10: Godfather I og Godfather II.
Jo flere gange jeg får set dem jo mere reflekterer jeg over hvorfor jeg egentlig synes så godt om dem.

Historien - Jeg er bare vild med gangster/mafia film, så kort kan det siges. Denne film rummer så meget mere end lige kriminaliteten. I lige så høj grad er der lagt vægt på at beskrive, hvor meget disse patriarker (Brando og Pacino) er villige til at gøre for at beskytte og holde sammen på deres familie. Derfor kan jeg sætte mig ind, hvorfor de gør som de gør, selvom jeg ikke nødvendigvis havde gjort det samme i deres sted ;-)

Skuespillet - Marlon Brando vandt en oscar for hans rolle som Godfather, men personligt synes jeg, at Al Pacino stjæler billedet, som han for øvrigt også gør i 2'eren. Ufatteligt så lile en mand kan virke så skræmmende og intens. Han brænder simpelthen igennem lærredet. Derudover er der solide skuespilspræstationer over hele linien fra de resterende skuespillere.

Sceneriet - Filmen foregår primært 2 steder: Sicilien og New York. Derudover er der et lille afstik til Las Vegas. Ligegyldigt hvilken af disse steder det foregår føles det autentisk for mig. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om jeg befinder mig i New York i 40-50'erne.

Glæder mig til at se 2'eren i biffen i næste uge :-)

Bud White: The Nite Owl case made you. Do you want to tear all that down?
Ed Exley: With a wrecking ball... You want to help me swing it?
Gravatar

#5645 Skeloboy 14 år siden

#5644 - men altså...hvad der er jo ikke så meget at sige til det...hvad skulle man ellers give dem :)
Gravatar

#5646 Locke 14 år siden

#5645 - Nej vel :-)
Gravatar

#5647 Highland Park 14 år siden

Hvordan var kvaliteten af visningen?
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#5648 Locke 14 år siden

Jeg vil sige, at det var mere det med at se den i biografen, der var det fede. Billedkvaliteten var svingende og blev aldrig rigtigt god. Måske har de kunnet gøre mere ved 2'eren. Det kan jeg lige give en tilbagemelding på i næste uge
Gravatar

#5649 Highland Park 14 år siden

Hmm... det lyder ikke godt. Vinterberg beskrev den ellers således:
http://politiken.dk/kultur/film/ECE1071832/the-godfather-er-tilbage-i-faenomenal-udgave/ skrev:
Uden mørket intet lys
Godfather-filmene – etteren frem for alle – er billedkunst: åbningsscenens totale mørke, så stemmen og øjnene, der dukker frem og i en treminutters ’udzooming’ bliver til bedemanden foran skrivebordet i Vito Corleones tilskoddede kontor.

[...]

Og uden Gordon Willis’ kamera mellem lys og mørke ikke halvt så stor en virkning af Coppolas og Puzos fortællekunst med at forvandle gangsterfilm til familiesaga, mellem antik tragedie og tv-soap.

[...]

Den ridsede og knækkede filmstrimmels negativer er restaureret, som Coppola og Willis selv godkendte det til Blue Ray-udgaven i 2008.

Men i stort biografformat genskabes dybden først helt med 4K-teknikkens 4.096 pixels i bredden.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#5650 Locke 14 år siden

Nu ejer jeg faktisk kun filmene på DVD, men jeg har læst at blue ray versionerne er grumsede med støj (Nogen der kan verificere dette?). Jeg tror, at det må være samme master, som bliver brugt til biograf versionen.

Problemet er nok, som du selv citerer:

"Den ridsede og knækkede filmstrimmels negativer er restaureret"

Tror det er svært at gøre dem meget bedre kvalitetsmæssigt, når man desværre ikke har opbevaret negativerne bedre.

Skriv ny kommentar: