Gravatar

#5951 filmz-Myrepip 14 år siden

Aliens Anthology - BD

Havde et par venner på besøg og pusheren af min næste projektor, som donerede pizzaer og da stemningen var "drengeagtig" blev vi enige om at tjekke Aliens ud i den nye blu-ray udgave. Det er nok ret så ligegyldigt at fortælle om handlingen på et filmforum.

Vi valgte at se Special Edition udgaven, som jeg husker anderledes end den special edition udgave, som er i Quadrilogy udgaven, men jeg kan tage fejl. Kolonist sekvenserne i starten virkede endnu mere udvidede.

Der bredte sig dog en skuffelse blandt os, som filmen kom tættere på halvvejs mærket. Jeg har som vel de fleste haft et svagt punkt for Aliens, som rendyrket actionfilm, men det var tydeligt, hvor dramaturgisk svag filmen var og hvor karikeret 80'er agtig på den ufede måde, især marineinfanteristerne fremstod. Game over manden Bill Paxton er dog stadig uforlignelig morsom.

Cinematografisk var det så absolut også nogle trin ned ad rangstigen ifht. den overlegne 1'er. Men vi holdt ud og der kom da en smule gang i løjerne, selvom det ingenlunde var i nærheden af, hvad nogle af os havde husket den for. Jeg har faktisk på fornemmelsen, at Alien 3 i den nyklippede udgave, nu overtager andenpladsen i quadrilogien.

Nå. Det tekniske. Jeg havde småkigget på udgaven på et Pioneer 50" 509'er og var på forhånd godt tilfreds, men på en projektor og storskærm ændrede den konklusion sig. Det skal pointeres, at den brugte filmstock til Aliens alle dage har været problematisk. Ekstrem grynet især i mørke sekvenser og en svag detaljegrad. I den nye version nu, er der sekvenser med uhørt skarphed og detaljegrad ifht. kildematerialet og stadig med et fint lag af filmgryn. De fleste lysstærke sekvenser ser godt ud, især nærbilleder. Men der var også flere sekvenser, hvor der opstod store fokus problemer og hvor hud fik et kraftigt kontrast skud for boven tangerende til mørke halos udenom karakterer.

Mørke sekvenser klarer sig ganske fint, selvom der faktisk ikke er så mange af dem. Der er altid en del lys tilstede, selv udendøre og stemningsmæssigt er det ikke så gennemført, som kapitel 1.

Jeg er dog stadig imponeret over, at man overhovedet har kunnet presset det ud af billedet, som vi ser nu. Det er en præstation. Jeg vil dog absolut foretrække at se den en anden gang på en stor fladskærm og ikke skudt op på lærred.

Blu-ray formatet er meget afslørende overfor brugen af special effects nu. Rumskibs sekvenser er nu tydeligt lag ovenpå et andet lag og i det hele taget virker mange af effekterne ganske outdated. Lyden er meget front intensiv, men potent. Der er dog ikke den klang klarhed vi kender det fra nye udgaver, hverken på denne eller Alien. Dialog er klar og tydelig, men heller ikke så fyldig, som man forventer af nye udgivelser.

Film:
7/10

Video:
7/10

Audio:
7/10
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#5952 loki 14 år siden

Speak (2004)

[x] Kan godt anbefales.
[-] Kan ses.
[-] Den rene elendighed.

Nu har jeg efterhånden fået set Kristen Stewart i en del film (Panic Room, Zathura, The Messengers, Adventureland samt 3 x Twilight) og dette er afgjort en af hendes bedre, hvis ikke den bedste, præstation. Et meget personligt "lille" drama med nogle store temaer.
www.peakoil.dk
Gravatar

#5953 Batsy 14 år siden

Black hawk down

En af scotts bedste film, i 2000

Den er underholdene, med flotte billeder fantatisk skuespil og bare rolle liste!
Den viser virkelig krigens tab og soldaters mod i krig.

Må virkelig sige, det her en af de bedste krigs film jeg har set, og scott formår at skabe en rigtig dramtisk krigsdrama.

6/6

"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#5954 Bony 14 år siden

Helt enig Mr. Batsy! Fantastisk film.. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#5955 Batsy 14 år siden

5954# Er altid glad for at nogen er enig med mig :)
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#5956 Skeloboy 14 år siden

Code 46, 2003
I en ikke nærmere bestemt fremtid er verden delt op i de priviligerede og dem, der må leve udenfor. Tim Robbins er en af dem, der lever indenfor i byerne. De kan ikke forlades eller entreres, med mindre man har et bestemt pas. Han skal udforske svindel med passen, og her møder han Maria(spillet af Samantha Morton). Deres valg har store konsekvenser.

Fremtidsverden er forholdsvis uforklaret, hvilket er fedt. Man får at vide, at man kan tage nogle vira, der kan ændrer på ens person, at folk er klonet(titlet Code 46 henviser til en lov, der siger, at man ikke kan være sammen med nogen med samme DNA). Det er en tragisk kærlighedshistorie, der er underligt distanceret, men det virker rigtig godt.

Er slet ikke bekendt med Michael Winterbottom, men efter at have set The Killer Inside Me i sommers og denne, skal der klart ses noget mere. Code 46 er sgu en god og i en rigtig interessant verden. Stemningen er lige mig.

8/10
Gravatar

#5957 wimmie 14 år siden

Også ret enig, Black Hawk Down er én af de bedste nyere krigsfilm :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#5958 Lord Beef Jerky 14 år siden

Jeg synes det bedste ved Black Hawk Down er, at man glemmer den ufatteligt hurtigt igen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#5959 elwood 14 år siden

Hvilken?
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#5960 Skeloboy 14 år siden

#5958 - haha, enig :)

Skriv ny kommentar: