Gravatar

#1191 Bates 14 år siden

Er der nogen som har Eclipse Series 14: Rossellini’s History Films, og kan anbefale filmene? Jeg får helt lyst til at at købe den, bare ved at kigge stills som criterion har på deres hjemmeside.

på forhånd tak. :)
Gravatar

#1192 database 14 år siden

Taxi Driver

Selvom det er over en måned siden, at jeg så Taxi Driver, har jeg først fået fordøjet filmen og reflekteret grundigt nu. Min anmeldelse er slet ikke fyldestgørende over for denne tidløse klassiker, men jeg giver det alligevel et forsøg.

Da jeg først så filmen, forstod jeg egentlig ikke, hvad jeg lige havde været vidne til. På trods af at jeg havde set de fleste af Scorseses værker og mente at jeg kendte hans stil og historiefortælling rimlig godt, havde jeg ingen anelse om, hvad meningen med Taxi Driver var, eller hvad den prøvede at fortælle.

Alligevel voksede filmen inde i mit hoved. Jeg blev ved med at tænke over den. Filmen havde sat sig fuldstændig fast på min nethinde, og lige meget hvad jeg gjorde, kunne jeg ikke lade være med at tænke over den. Det er en af de eneste film, der har haft den effekt på mig. Måske endda den eneste.

Selve handlingen i filmen kender de fleste af jer sikkert, så der er ingen grund til at opremse den. Det helt store tema er ensomhed. Et tema, der er skildret så godt, at ensomheden nærmest rammer en som et slag i ansigtet. En effekt der skyldes tre årsager. For det første De Niros geniale præstation, som er hans bedste lige efter Raging Bull. Hans indlevelsesevne og beherskning af underspil er hovedårsagen til, at Travis Bickle fremstår så interessant. Man kan ikke undgå at føle sympati med ham, på trods af at han er mentalt forstyrret, og ofte er hans gerninger gennemsyret med groteskhed. Ved hjælp af sin berømte method-acting og enorme talent, har De Niro skabt et af verdens bedste skuespilpræstationer.

Den anden årsag er Martin Scorseses billiante instruktion, og Paul Schraders inspirationsrige manusskript. Man kan ikke gøre andet end at tage hatten af for de to herre, der har skabt noget så sjældent som en film, der rent faktisk skiller sig ud i mængden af ligegyldige Hollywoodproduktioner. Filmen er noget af det mest originale og nyskabende som både Hollywood og Scorsese har spyttet ud.

En tredje ting som skal fremhæves er Bernard Herrmanns originale score. Musikken passer perfekt til resten af filmen, og bidrager med at skabe stemningen i filmen, netop den ensomhed Travis går rundt og bærer på. Musikken kunne måske virke som et underligt valg fra Scorseses side, men den passer lige ind.

Her en måned efter at have set filmen, er jeg blæst væk. Det er nok den bedste og underligste førstegangsoplevelse jeg har haft i forbindelse med en film. Til dem af jer, der ikke har set den, skal I virkelig glæde jer, da I har noget stort i vente. Snyd ikke jer selv for dette uovertrufne mesterværk. Nok en af de stærkeste film jeg nogensinde har set!

6/6 og 10/10
Gravatar

#1193 filmz-Bruce 14 år siden

Bolt - BD

Fik set denne Disney sag igår, Som Lasseter fra Pixar havde været inde over med råd. Faktisk blev denne animationsfilm færdiggjort på 18 måneder i stedet for normalt 4 år. Det er en ok film, særdeles underholdende til tider, men uden den samme magi, som man normalt er vant til, havde Pixar været den drivende kraft.

Idéen er ekstremt overeksponeret. for tiden De senere år har vi set Underdog og Firehouse Dog og Bolt er blot endnu en idé af slagsen. The Truman Show, blot for en hund. Bolt er en normal hund, som ender op med at være stjerne i en TV serie om superhunden Bolt, der har diverse superkræfter. Producenterne optager alle afsnit på en måde, så Bolt tror, at det den udfører er virkeligheden og den er dermed overbevist om, at den lever i sit TV univers.

Bolt er absolut de to andre film overlegne og børn vil elske dette Disney eventyr, som absolut fanger de små poder. Den mangler dog to dimensionaliteten fra Pixars film, som mixer voksen med børne humor og ender derfor med at være blot endnu et traditionelt Disney eventyr, som aldrig får klassiker status, men sikkert bliver en franchise på nogle direct to dvd eventyr.

Hvad der dog gør denne film til noget seværdigt er dens audio- og video præsentation, som er intet mindre i top. Jeg kan ikke sige een eneste dårlig ting. Billedet er perfekt. Farver og kontrast, detaljegrad ... sublim. Og lyden! Hold da kæft. Jeg har endda kun set Dolby Digital 5.1 sporet, det danske og det var suverænt, så jeg har absolut tænkt mig at gense den med det originale DTS HD Master Audio 6.1 som formentlig vil smadre min kælder. Et meget flot atmosfærisk lydbillede, perfekt kalibreret og med en bas så dyb på de rigtige steder, at man får gang i tarmsystemet.

Jeg afspillede denne film med Dynamic EQ, en feature som gør, at man ved lavere volume alligevel får den korrekte gengivelse af surround og LFE samt dialog. Det virker fantastisk.

Film: 6/10
Audio: 10/10
Video: 10/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#1194 davenport 14 år siden

Så lige den nye X-files i morges. Jeg synes den var god og spændende, og efter hvad jeg har hørt, så var jeg positivt overrasket.
Kæft Gillian Anderson ser gammel og slidt ud efterhånden...
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#1195 database 14 år siden

#1194 Jeg syntes, at X-files var en okay thriller, men det var slet ikke en X-files film. Og klimakset var virkelig ringe.
Gravatar

#1196 Highland Park 14 år siden

davenport (1194) skrev:
Kæft Gillian Anderson ser gammel og slidt ud efterhånden...

Det kan du ikke mene! Ikke Scully! :(
Jeg synes nu, at hun så godt nok ud i "The Last King of Scotland".
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#1197 Michael Andersen 14 år siden

Hun er ellers i bikini under rulletekster. Det er godt nok lidt på afstand, men alligevel. Flotte ben :)

Var der andre end mig der grinede, da man så et foto af præsident George W. Bush samtidigt med at de første strofer af X-Files-temaet blev spillet? :D
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#1198 Highland Park 14 år siden

#1197: Oh la la... :) Jeg har endnu ikke set filmen men at dømme ud fra de billeder, jeg har set fra den, holder hun sig skam godt.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#1199 lagoni 14 år siden

Kender I det når man har haft en rigtig dum dag og en film så kan overraske og redde hele dagen? Sådan var det med Crank i går. Virkelig overdreven action (der går tre minutter, før han opdager han bare skal køre hurtigt og fem minutter efter bliver han nødt til at starte et slagsmål med en bande), men med tilpas humoristisk tilgang. Desuden virkelig flot filmet og sat sammen generelt. Statham er perfekt til rollen og spiler utrolig godt i en rolle der ellers kan være svær at lave troværdig. 5/6, hvis man er klar på plat action.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#1200 Takfornu 14 år siden

# 1199 - Tænk den film fangede mig på ingen måde da jeg i sin tid så den, så jeg kan ikke give den mere end 1/6 eller 1/10.
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !

Skriv ny kommentar: