Scott Pilgrim vs The World - Du kan se den med popbriller på eller skralde lagene af og ane en vis alvor hvis man altså vil. Filmen skal snart ses igen da den er fyldt med guf til både øre og øje.
5/6
[Fynsk accent on] Den er feee [Fynsk accent off]
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Jeg har en svaghed for Michael Cera's stil i skuespil og finder det bare så forfriskende, hvilket desværre får mange andres skuespil til at fremstå lettere karikeret.
Aaah, jeg ved godt det ikke var særligt retfærdigt.
Vertigo Så fik jeg i dag set mine første Hitchcock film, hvilket bestemt heller ikke bliver den sidste! For selvom jeg lidt havde frygtet, at filmen, der trods alt er over 50 år gammel, ville se noget uddateret ud, så viste det sig heldigvis ikke at være tilfældet. Tværtimod, filmens billedside er fremragende. Fra første øjekast var der heller ikke nogen tvivl om, at Hitchcock er en fabelagtig instruktør, og jeg må indrømme, at jeg er ret imponeret over hans instruktion. I hovedrollen ser vi den charmerende og storspillende James Stewart, der gør det fantastisk som den tidligere politimand, der er blevet ansat til at skyge sin vens kone. Denne kone, der er spillet af den gudesmukke Kim Novak, er tilsyneladende blevet besat af en død kvinde, hvilket er årsagen til ansættelsen. Dette er filmens omdrejningspunkt, hvor et af de helt store spørgsmål er, hvorvidt Madeleine Elster er besat af denne kvinde eller ej.
Plottwistet, hvor man finder ud af, at Madeleine slet ikke er Madeleine, er fantastisk, og det formår virkelig at overraske seeren. Desuden venter seeren i spænding på at få at vide, om John Ferguson nogensinde finder ud af, at denne Judy Barton, som ligner Madeleine forurolignde meget, faktisk ER den samme person.
Når jeg ser denne film, kan jeg ikke lade vær med at tænke på, hvor god en film det egentlig er, som jeg overværer. Musikken af Bernard Herrmann er perfekt og formår at fange filmens stemning sublimt, skuespillet er forrygende, billedsiden er mere end bare flot, og instruktionen er banebrydende. Jeg er virkelig imponeret over denne perle af en film, som ikke indeholder mange dårlige ting, omend
slutningen, hvor nonnen kommer og forskrækker Madeleine, der i virkeligheden viser sig at være en skuespiller ansat af hendes påståede mand som en undskyldning for at dræbe konen (dette er meget kompliceret at forklare, jeg går ud fra I kender historien...). Jeg føler desværre denne forskrækkelse, som resulterer i Judy Bartons (Madeleines) død virker meget forhastet, og desværre ikke som en helt optimal slutning.
Når dette er sagt, så er Vertigo dog intet mindre end en fremragende film, som godt kan snige sig op på 10-tallet ved et gensyn. 9/10
Det lyder som om, der er mest stemning for Rear Window og Shadow of Doubt, og da jeg har hørt mest om Rear Window, bliver det formentlig den, som jeg ser næste gang.
#6641 Wangsgaard 15 år siden
Min søster har den i hvertfald derhjemme:) vil hellere læse bogen før jeg skal se serien. Den bliver vist på dr 1 i næste uge.
#6642 Steffan Rasmussen 15 år siden
[Fynsk accent on] Den er feee [Fynsk accent off]
#6643 misuma 15 år siden
Aaah, jeg ved godt det ikke var særligt retfærdigt.
#6644 MMB 15 år siden
Så fik jeg i dag set mine første Hitchcock film, hvilket bestemt heller ikke bliver den sidste! For selvom jeg lidt havde frygtet, at filmen, der trods alt er over 50 år gammel, ville se noget uddateret ud, så viste det sig heldigvis ikke at være tilfældet. Tværtimod, filmens billedside er fremragende. Fra første øjekast var der heller ikke nogen tvivl om, at Hitchcock er en fabelagtig instruktør, og jeg må indrømme, at jeg er ret imponeret over hans instruktion.
I hovedrollen ser vi den charmerende og storspillende James Stewart, der gør det fantastisk som den tidligere politimand, der er blevet ansat til at skyge sin vens kone. Denne kone, der er spillet af den gudesmukke Kim Novak, er tilsyneladende blevet besat af en død kvinde, hvilket er årsagen til ansættelsen. Dette er filmens omdrejningspunkt, hvor et af de helt store spørgsmål er, hvorvidt Madeleine Elster er besat af denne kvinde eller ej.
Når jeg ser denne film, kan jeg ikke lade vær med at tænke på, hvor god en film det egentlig er, som jeg overværer. Musikken af Bernard Herrmann er perfekt og formår at fange filmens stemning sublimt, skuespillet er forrygende, billedsiden er mere end bare flot, og instruktionen er banebrydende. Jeg er virkelig imponeret over denne perle af en film, som ikke indeholder mange dårlige ting, omend
9/10
Hvilken Hitchcock film skal jeg se næste gang?
#6645 gi-jones 15 år siden
#6646 Skeloboy 15 år siden
Rear Window
Rebecca
North By Northwest
Notorious
Shadow of Doubt
#6647 jessup 15 år siden
#6648 MMB 15 år siden
#6649 Bates 15 år siden
#6650 wimmie 15 år siden
Enig, Rope er én af mine favoritter; den er virkelig fedt lavet med meget få midler :)