#1321 - jeps, og bortset fra få scener, som virkelig er nogle dræbere, så er den helt klart værd at se. Så den dog også i et køre, og det vil jeg ikke nødvenigvis anbefale.
I første omgang: hvorfor fanden købte jeg den her film? Surfede lidt på Play.com, og så var den der til 3.99 Euro, og pludselig væltede barndomsminderne over mig: "den har jeg da set før for over 20 år siden?" Godt nok havde jeg kun meget svage erindringer om den.
Selvfølgelig skulle den bestilles. Så er det jo også Nicole Kidmans debutfilm. Fra starten står det klart, at der her er tale om en vaskeægte 80'er film, præsenteret i VHS-kvalitet og uden undertekster, så jeg skulle lige vende mig til den australske accent.
Men er filmen god? Well, den er 80'er fed, og selvom jeg kun var 9 år da 80'erne stoppede, kan jeg stadig huske lyden af film og havde hvertfald også en BMX selv.
Nå ja, hvad med handlingen? Den er dejlig fjollet: en flok unge falder over stjålne walkie-talkies, som de selv stjæler. Derefter får de både banditter og politi på nakken. Så er der selvfølgelig BMX tricks og stunt.
Skuespillet er jævnt til ringe, manuskriptet er so-so, soundtracket er vaskeægte 80'er. Tjek blot traileren:
Nogle mænd ligner bare ... mænd og så er vi nogle, som uanset om vi er 10 år ældre end Don Draper fra Mad Men, altid vil ligne drenge ... som gerne vil ligne mænd.
En af nydelserne ved at se Mad Men, er Jon Hamm's personifikation af reklamemanden Don Draper. Altid stilig, upåklageligt klædt og med et udseende som burde kunne omvende Ellen Degeneres, seksuelt. Heldigvis er det lykkedes at parre ham med en kvinde, som matcher hans karisma, nemlig January Jones som Betty Draper. Hun er ikke kun en reinkarnation af Grace Kelly. Yndefuld, smuk og ufejlbarligt portrætterende den hjemmegående amerikanske husmor anno 1960, som uden at kny tager alle husholdningens pligter på sine skuldre, som traditionen sig hør og bør i en lykkelig familie. Hun er også grunden til, at Ellen Degeneres IKKE omvendes seksuelt.
Men en ting er overflade, en anden hvad der foregår under den. Og vasketøjet der stilles til skue er ikke så meget anderledes fra vor tid, blot er man mere kultiveret og langt mindre ekshibitionistisk omkring afvigende tilbøjeligheder, utroskab etc.
Det er ufatteligt, at et præmis så simpelt som ovenstående, er så uforskammet underholdende, men desværre i en grad, så tiden flyver afsted.
For at vende tilbage til Don og Betty, så er det i detaljerne af deres karakterer, at genialiteten ligger. Don har det med at tage et sug af cigaretten, trække læberne sammen og nærmest uden at kunne se det, spytte lidt tobak ud. Man skal se det, for at vide, hvor macho agtigt en sådan detalje kan se ud. På den anden side, skal Betty blot kaste et enkelt blik, så er man overbevist om, at man betragter en af de store kvindelige filmstjerner fra Hollywoods guldalder.
Det er ikke fair at fokusere på disse to hovedpersoner alene, eftersom Man Men er en kollektiv succes. Men grundstammen er disse to karakterer og det er tydeligt, at det perfekte forhold langsomt er ved at gå op i limningen. Det har været på vej længe, men det er en af Mad Mens store forcer, at tingenes tilstand ikke bliver skåret ud i pap for os og at ... ting ta'r tid. Der er små øjeblikke med lykke og man håber, at Don vågner op og vender skuden inden det er for sent. Men detaljeringen til trods, føles intet langsommeligt eller kedeligt.
Uhmmm!
9/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Så fik jeg omsider set den meget omdiskuterede film her på filmz, nemlig Ondskabens Hotel. Jeg havde hørt både godt og dårligt om Kubricks gyser, så det var ikke med de helt store forventninger, at jeg satte dvd'en i. Og jeg elskede hvert minut af dette vidunderlige værk.
Allerede fra de betagende billeder af landskabet i starten, er det tydeligt, at Kubrick har lagt sjæl i denne film. Jeg er virkelig imponeret over den måde han fornår at opbygge spænding og uhygge, samtidig med at man kommer ind under huden på karaktererne. Samtidig har Kubrick lagt så mange fortolkningsmuligheder i filmen, at man griber sig selv i at overveje den ene skøre teori efter den anden. Der er virkelig stof til eftertanke her, og ønsker man en filmoplevelse, der ikke bare skal rystes af, så snart man har overværet den, så er Ondskabens Hotel den rette film.
Jack Nicholson er intet mindre end genial som Jack. Man føler virkelig hans udvikling gennem filmen, og Nicholson leverer en præstation, der ligger lige på grænsen mellem troværdig og rablende gal. Resten af castet gør det også rigtig godt. Her skal Shelley Duvall også fremhæves, der ligeledes giver en utrolig stærk præstation.
Der er ingen vej udenom. Kubrick har her skabt en af de mest effektive gysere i mands minde. Filmen er næppe uhyggelig for en, der ser den i dag, men ikke desto mindre efterlader den en klam følelse i hovedet på seeren. Nutiden gyserinstruktører kunne virkelig lære noget af at se Hr. Kubricks mesterværk.
Jeg er virkelig imponeret over den måde han fornår at opbygge spænding og uhygge ...................... Kubrick har her skabt en af de mest effektive gysere i mands minde. Filmen er næppe uhyggelig for en, der ser den i dag, men ikke desto mindre efterlader den en klam følelse i hovedet på seeren.
På den ene side skriver du, at Kubrick formår at opbygge uhygge, og at filmen er en af de mest effektive gysere i mands minde - på den anden side siger du, at filmen næppe er uhyggelig for en, der ser den idag.
Jeg er ikke helt med: Mener du, at nutidens unge, der er opvokset med diverse splatter-gysere ('Saw' o.lign.) ikke vil synes, den er uhyggelig, fordi dens uhygge er mere psykologisk end fysisk? Eller hvad tænker du på?
#1326 Hovsa, det er resultatet af at gå så sent i seng :D
Jeg mener netop, som du så korrekt formulerer, at dens uhyge er mere psykologisk end fysik, og at den ikke tyr til billige chok, som f.eks. nutidens intruktører har en tendens til at fylde deres film med :)
Jeg synes også at Ondskabens Hotel er rigtig god, men jeg synes dog ikke den er uhyggelig. Desuden synes jeg heller ikke at Jack udvikler sig gennem filmen. Han er psykopat fra begyndelsen. Det gode for mig ligger i detaljerne. Sådan noget som kameravinkel, musik, farvevalg etc. Der kan jeg altid blive imponeret over Kubrick.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
BMX Bandits, 1983 Skuespillet er jævnt til ringe, manuskriptet er so-so, soundtracket er vaskeægte 80'er. Tjek blot traileren: Men den er rigtig 80'er fed!!! IMDB
Totalt fed trailer, minder om Hackers med Jonny L. Miller (nok mest kendt fra Transpotting) og intet mindre end Angelina J. Dog er den fra 95, men som sagt i samme stil, sikkert fede film hvis man intet kender til BMX og internettet.
Hvad hed forresten den der film med Kevin Bacon på cykel??? (nu skræmmer jeg mig selv :p)
Quicksilver fra 1986... ikke helt sikker på at jeg har set hele filmen.
#1321 Bates 15 år siden
Overvejer lidt at købe den, så har man i hvertfald underholdning til en hel dag. :)
#1322 Skeloboy 15 år siden
Men har skrevet en lille anmeldelse her:
http://filmz.dk/forum/tagwall/what-we-saw-number-1...
#1323 Skeloboy 15 år siden
I første omgang: hvorfor fanden købte jeg den her film? Surfede lidt på Play.com, og så var den der til 3.99 Euro, og pludselig væltede barndomsminderne over mig: "den har jeg da set før for over 20 år siden?" Godt nok havde jeg kun meget svage erindringer om den.
Selvfølgelig skulle den bestilles. Så er det jo også Nicole Kidmans debutfilm. Fra starten står det klart, at der her er tale om en vaskeægte 80'er film, præsenteret i VHS-kvalitet og uden undertekster, så jeg skulle lige vende mig til den australske accent.
Men er filmen god? Well, den er 80'er fed, og selvom jeg kun var 9 år da 80'erne stoppede, kan jeg stadig huske lyden af film og havde hvertfald også en BMX selv.
Nå ja, hvad med handlingen? Den er dejlig fjollet: en flok unge falder over stjålne walkie-talkies, som de selv stjæler. Derefter får de både banditter og politi på nakken. Så er der selvfølgelig BMX tricks og stunt.
Skuespillet er jævnt til ringe, manuskriptet er so-so, soundtracket er vaskeægte 80'er. Tjek blot traileren:
Men den er rigtig 80'er fed!!!
3/6
IMDB
#1324 filmz-Bruce 15 år siden
Nogle mænd ligner bare ... mænd og så er vi nogle, som uanset om vi er 10 år ældre end Don Draper fra Mad Men, altid vil ligne drenge ... som gerne vil ligne mænd.
En af nydelserne ved at se Mad Men, er Jon Hamm's personifikation af reklamemanden Don Draper. Altid stilig, upåklageligt klædt og med et udseende som burde kunne omvende Ellen Degeneres, seksuelt. Heldigvis er det lykkedes at parre ham med en kvinde, som matcher hans karisma, nemlig January Jones som Betty Draper. Hun er ikke kun en reinkarnation af Grace Kelly. Yndefuld, smuk og ufejlbarligt portrætterende den hjemmegående amerikanske husmor anno 1960, som uden at kny tager alle husholdningens pligter på sine skuldre, som traditionen sig hør og bør i en lykkelig familie. Hun er også grunden til, at Ellen Degeneres IKKE omvendes seksuelt.
Men en ting er overflade, en anden hvad der foregår under den. Og vasketøjet der stilles til skue er ikke så meget anderledes fra vor tid, blot er man mere kultiveret og langt mindre ekshibitionistisk omkring afvigende tilbøjeligheder, utroskab etc.
Det er ufatteligt, at et præmis så simpelt som ovenstående, er så uforskammet underholdende, men desværre i en grad, så tiden flyver afsted.
For at vende tilbage til Don og Betty, så er det i detaljerne af deres karakterer, at genialiteten ligger. Don har det med at tage et sug af cigaretten, trække læberne sammen og nærmest uden at kunne se det, spytte lidt tobak ud. Man skal se det, for at vide, hvor macho agtigt en sådan detalje kan se ud. På den anden side, skal Betty blot kaste et enkelt blik, så er man overbevist om, at man betragter en af de store kvindelige filmstjerner fra Hollywoods guldalder.
Det er ikke fair at fokusere på disse to hovedpersoner alene, eftersom Man Men er en kollektiv succes. Men grundstammen er disse to karakterer og det er tydeligt, at det perfekte forhold langsomt er ved at gå op i limningen. Det har været på vej længe, men det er en af Mad Mens store forcer, at tingenes tilstand ikke bliver skåret ud i pap for os og at ... ting ta'r tid. Der er små øjeblikke med lykke og man håber, at Don vågner op og vender skuden inden det er for sent. Men detaljeringen til trods, føles intet langsommeligt eller kedeligt.
Uhmmm!
9/10
#1325 database 15 år siden
Så fik jeg omsider set den meget omdiskuterede film her på filmz, nemlig Ondskabens Hotel. Jeg havde hørt både godt og dårligt om Kubricks gyser, så det var ikke med de helt store forventninger, at jeg satte dvd'en i. Og jeg elskede hvert minut af dette vidunderlige værk.
Allerede fra de betagende billeder af landskabet i starten, er det tydeligt, at Kubrick har lagt sjæl i denne film. Jeg er virkelig imponeret over den måde han fornår at opbygge spænding og uhygge, samtidig med at man kommer ind under huden på karaktererne. Samtidig har Kubrick lagt så mange fortolkningsmuligheder i filmen, at man griber sig selv i at overveje den ene skøre teori efter den anden. Der er virkelig stof til eftertanke her, og ønsker man en filmoplevelse, der ikke bare skal rystes af, så snart man har overværet den, så er Ondskabens Hotel den rette film.
Jack Nicholson er intet mindre end genial som Jack. Man føler virkelig hans udvikling gennem filmen, og Nicholson leverer en præstation, der ligger lige på grænsen mellem troværdig og rablende gal. Resten af castet gør det også rigtig godt. Her skal Shelley Duvall også fremhæves, der ligeledes giver en utrolig stærk præstation.
Der er ingen vej udenom. Kubrick har her skabt en af de mest effektive gysere i mands minde. Filmen er næppe uhyggelig for en, der ser den i dag, men ikke desto mindre efterlader den en klam følelse i hovedet på seeren. Nutiden gyserinstruktører kunne virkelig lære noget af at se Hr. Kubricks mesterværk.
6/6
#1326 BN 15 år siden
På den ene side skriver du, at Kubrick formår at opbygge uhygge, og at filmen er en af de mest effektive gysere i mands minde - på den anden side siger du, at filmen næppe er uhyggelig for en, der ser den idag.
Jeg er ikke helt med: Mener du, at nutidens unge, der er opvokset med diverse splatter-gysere ('Saw' o.lign.) ikke vil synes, den er uhyggelig, fordi dens uhygge er mere psykologisk end fysisk? Eller hvad tænker du på?
#1327 Skeloboy 15 år siden
Og selvfølgelig er den god, det er jo Kubrick, så enkelt kan det siges;)
Et stykke tid siden jeg har set den, men de to piger der står på gangen, kan stadige freake mig ud....
#1328 database 15 år siden
Jeg mener netop, som du så korrekt formulerer, at dens uhyge er mere psykologisk end fysik, og at den ikke tyr til billige chok, som f.eks. nutidens intruktører har en tendens til at fylde deres film med :)
#1329 filmz-jonasgr 15 år siden
Der kan jeg altid blive imponeret over Kubrick.
'Cause I'm evil"
#1330 Kiksmann 15 år siden
Totalt fed trailer, minder om Hackers med Jonny L. Miller (nok mest kendt fra Transpotting) og intet mindre end Angelina J. Dog er den fra 95, men som sagt i samme stil, sikkert fede film hvis man intet kender til BMX og internettet.
Hvad hed forresten den der film med Kevin Bacon på cykel???
(nu skræmmer jeg mig selv :p)
Quicksilver fra 1986... ikke helt sikker på at jeg har set hele filmen.