Gravatar

#7481 Neranders 15 år siden

Dr. Strangelove

En ekstremt paranoid amerikansk general iværksætter en mission, hvor over 30 bombefly sendes til Rusland med atombomber. Mens filmen udspiller sig for vores åsyn, følger vi besætningen ombord på det ene fly, en britisk RAF kaptajn, der ihærdigt forsøger at finde koderne til at kalde flyene tilbage og præsidenten og hans rådgiver The Warroom. Hvad der måske vil være mest væsentlig at fremhæve for filmen, vil være, hvor fabelagtig den fungere som samfunds-satire og med kulsort humor beretter om optagten til en omgang atomkrig. Peter Sellers indtager hele tre roller; RAF kaptajnen, den amerikanske præsident og dennes rådgiver Dr. Strangelove.

Egentlig synes jeg det er en underlig film, men humoren sidder dog lige i skabet og hjælper med at trække den lidt op, så jeg lander på 4/6 eller 7/10 om man vil.
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#7482 Neranders 15 år siden

Zodiac

David Fincher vender tilbage til en seriemorder historie, men er alligevel milevidt fra Se7en. Trods vore kære hovedpersoner jæger Zodiac morderen, er det ikke den handlingstråd, der er den interessante. Det væsentlige er derimod at følge hovedpersonernes besættelse af at finde morderen. I de bærende roller har vi Jake Gyllenhall og Mark Ruffalo. Den ene som tegneserie tegner for en avis, den anden som politimand. Skuespillet i filmen er fremragende, og det gør sig ikke kun gældende for de to nævnte herrer, men resten af ensemblet.

Selvom filmen varer næsten tre timer, føles den aldrig, hverken lang eller kedelig på nogen måde. Det er sjældent jeg finder mig selv, så opslugt af en film. Den er fascinerende og intens på en måde, så den nærmest knuger en hånd om hjertet og i visse scener hen mod slutningen, glemmer man nærmest at trække vejret. Stort applaus til Fincher for denne film, der når samme højder som Se7en. 6/6 eller 10/10.
"That's rough, buddy."
Gravatar

#7483 Kruse 15 år siden

#7482: Helt enig! Det er en fantastisk film :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#7484 Babo Rises 15 år siden

Det er en FED og intelligent thriller, ja.. Fight Club vil dog altid være min favorit Fincher-film :)
Gravatar

#7485 duuk74 15 år siden

#7482-84

Det der har afholdt mig fra at se den er at man kender udfaldet på forhånd, er det ikke et noget der skaber et anti-klimaks?
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#7486 Riqon 15 år siden

duuk74 (7485) skrev:
Det der har afholdt mig fra at se den er at man kender udfaldet på forhånd, er det ikke et noget der skaber et anti-klimaks?

Det korte svar: Nej.

Det lidt længere svar: Har du nogensinde set Columbo? Det interessante i denne form for krimi er, at man ved fra starten af, hvem morderen er. Betyder det, at serien er kedelig? Bestemt ikke - man nyder efterforskningen! Man ved, man er lidt foran, men det er den viden, der gør hele rejsen så underholdende. Man ved, morderen bliver afsløret til sidst, men det spændende er at finde ud af hvordan. Og som Neranders fremhæver, så er det interessante i Zodiac ikke mindst "at følge hovedpersonernes besættelse af at finde morderen". Der er da også lidt belønning på den anden konto til sidst (helt meningsløst er den del af plottet ikke). Det interessante ved Zodiac er ikke så meget historien, som det er måden historien bliver fortalt på.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#7487 Neranders 15 år siden

Babo Rises (7484) skrev:
Fight Club vil dog altid være min favorit Fincher-film :)

Fight Club sagde mig ikke det helt store, men jeg kan først besejle dens skæbne ved gensyn.

duuk74 (7485) skrev:

Jeg kendte ikke rigtig noget til Zodiac mordene inden jeg så filmen, så den del af filmen var også interessant for mig. Men det er ikke en krimi, og det er uvæsentlig, om man, på forhånd, ved hvem morderen er. Et andet eksempel er "The asssassination of Jesse James by the coward Robert Ford". Her bliver filmens klimaks afsløret allerede i titlen, men her hjælper det faktisk med at gøre filmen endnu mere intens, da man ved, man er på vej til den uundgåelige slutning. "Zodiac" fungere på samme måde, og ligeså "There will be blood".
"That's rough, buddy."
Gravatar

#7488 Bruce 15 år siden

#7482 Helt enig. Superb thriller. Finchers svendestykke.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#7489 BN 15 år siden

Neranders (7487) skrev:
Fight Club sagde mig ikke det helt store, men jeg kan først besejle dens skæbne ved gensyn.

Vil det sige, at du skal ud og sejle den dag, du skal gense den? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#7490 Neranders 15 år siden

BN (7489) skrev:
Vil det sige, at du skal ud og sejle den dag, du skal gense den? ;-)

Haha! :D Det var ikke lige den bedste stavefejl at begå. Mente selvfølgelig besegle. :)
Men er det rent faktisk tilfældet, bliver jeg nok nød til at vente et par år, til når de gamle er flyttet hjem fra Dubai og har købt ny og større båd, så skal jeg nok få set Fight Club igen. ;)
"That's rough, buddy."

Skriv ny kommentar: