Gravatar

#7611 Kruse 15 år siden

Soutland Tales

Ja, så fik jeg den set. Jeg har dog egentligt ikke den store lyst til at skrive særligt meget om den. Jeg er en stor fan af "Donnie Darko", som er en film jeg elsker meget, og derfor ærgrer det mig at Richard Kelly ikke formår at leverer noget i nærheden af dens kvaliteter. "Southland Tales" er dog en smule bedre en "The Box", som var elendig, hvorimod denne film nærmere bare er middelmådig, selvom at den til tider svinger imod det dårlige. Jeg er egentligt glad for at jeg læste "The Prequel Saga"(De tre graphic novels, som også findes digitalt på den amerikanske BD-udgivelse), da nogen af detaljerne uden tvivl giver mere mening, end hvis jeg ikke havde læst den. Flere af personerne ville man uden tvivl også stille sig undrende overfor hvem er, hvis man ikke i forvejen har fået den læst. Selvom at man dog stadig undrer sig over hvorfor at de overhovedet er med i filmen. Det er en meget ambitiøs fortælling, men jeg kan ikke lade være med at føle at Kelly har alt for mange bolde i luften på en gang i forhold til hvad han kan styre, og derfor falder de fleste også til jorden. Dialogen virker tit for konstrueret og heller ikke naturlig for de forskellige karakterer. Yderligere er der tilføjet en voice-over, som udover at den skal forsøge at hænge nogle løse tråde sammen, ved at forklare meningen overfor tilskueren, så bruges den også til at fortælle en masse passager fra det nye testamente, i et forsøg på at skabe en vis dybsindighed. Men det fremstår desværre bare for mig som et billigt trick, der ikke fungerer særligt godt. Skuespillet er for det meste af tiden ganske udemærket. Men sommetider er det dog decideret dårligt. Isærs Dwayne "The Rock" Johnson's nervøse/neurotiske/paranoide look ligner noget taget direkte fra en tegnefilm.

Når det så er sagt, så kan jeg skam godt lide nogle af filmens idéer. Plus at produktionsværdien er ganske fin og til tider er filmen ganske okay. Richard Kelly har bare slået et for stort brød op i forhold til hvad han kan bage.

5/10
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#7612 knipsknips 15 år siden

127 Hours

1 time og 32 minutter, i selskab med En mand, og en arm der sidder fast.
Umiddelbart ikke det mest spændende, men med Danny Boyle bag kameraet, så er jeg sgu dybt imponeret.

James Franco spiller fremragende, og man keder sig aldrig. Kamera føringen er lækker, og "kulisserne" smukke, at se på.

Fuld forståeligt, at filmen er nomineret i diverse Oscar kategorier.

5-6/6
Gravatar

#7613 MOVIE1000 15 år siden

Kruse det eneste jeg kan huske fra den var hvor de lavede musical delen med the killers, ellers kan jeg intet huske fra filmen, men lige den del kunne jeg meget godt lide.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#7614 IK 15 år siden

Jeg tror sgu jeg springer over. Men tak for input. :)
Gravatar

#7615 NightHawk 15 år siden

# 7611 -

Tak for anmeldelsen. :) Ganske interessant lige at få hørt din menig om filmen.

Jeg kan sagtens følge dig i en del af kritikken både mht. personskildringen og den overordnede historie, som i første omgang er meget forvirrende. Men hvis man tager "Prequel Sagaen" med i betragtning, (som du også har gjort), så synes jeg nu modsat dig, at det hele giver mening, især ang. den religiøse subtekst, også selv om det uden tvivl stadigvæk er på et temmelig abstrakt plan, at det hele foregår. Mht. til den forcerede dialog så ser jeg det som et helt bevidst komisk træk fra Kellys side, og ligeså mht. måden flere af karakterene agere på, netop som befandt man sig i et syret tegneserie-univers. Voice-overen ser jeg heller ikke som påtaget dybsindig, men mere et forsøg fra Richard Kelly, (og her kunne man sagtens argumentere for, at han skulle ha' droppet det), på at forbinde den religiøse subtekst med bl.a det politiske magtspil og anti-war budskab han vil illustrere.

Jo flere gange jeg har læst "Prequel sagaen" og set filmen, jo flere brikker er der faldet på plads i Richard Kellys kaotiske puslespil, og jeg synes den samlede saga er et helt enestående værk, som jeg ikke kan være andet end svært imponeret af.

Så jeg er bestemt ikke enig i din karakter og ligger selv, for den samlede "Southland Tales" saga, på 5/6.

# 7614 -

Har du mod på at høre andre input, før du bestemmer dig om du vil gi' filmen en chance? :)

http://www.dvdtalk.com/reviews/32571/southland-tal...
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#7616 Collateral 15 år siden

The American 5/6

Jeg var pjattet med filmen. Skal anmelde den til bdlive, så vil ikke skrive en masse her (og vil heller ikke belemre denne tråd med link når det kommer op), men smider link op i min top 60 tråd når den kommer op.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#7617 Batsy 15 år siden

Cop out

Skulle have set Harry Brown, men noget siger mig at jeg skulle have valgt den i stedet.
Øv den her er lidt af en fuser meduser, Bruce er ok, ham den sorte( nu jeg næsten lyder jeg racistisk) er sku satme træls at høre på.
Resten af skuespillerne kan intet, intet, historien er ringe og ikke særlig godt fortalt.
Der er nogle steder hvor man kan lige smile eller slå et lille klask på låret. Det takker jeg Willis for. Alt i alt en middelgang fuser som er kun leje prisen værd.

2,5/6
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#7618 Babo Rises 15 år siden

Og du sagde jeg var mild i min dom mht. The Box :) Southland Tales fandt jeg røvelendig. Den er så rodet, grinagtig, pinlig, lang og dårligt spillet, at jeg ikke engang finder de ideer gode.
Gravatar

#7619 Lord Beef Jerky 15 år siden

Southland Tales = 3/10 max.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#7620 Babo Rises 15 år siden

Lord Beef Jerky (7619) skrev:
Southland Tales = 3/10 max.

That's more like it :)

Skriv ny kommentar: