Jeg hører til blandt dem som synes slutningen var en kæmpe skuffelse og totalt malplaceret.
Meget meget enig....Malplaceret og ulogisk! Men vildt spændende undervejs. Hvad med Martyrs, den er også klam! Det er første gang jeg har set en film, hvor jeg begyndte at tænke, "kan han dog ikke bare voldtage hende", da jeg ikke kunne klare at se vores kvindelige hovedperson få flere tæsk uden at fatte hvorfor. Når først voldtægt begynder at virke som et næsten barmhjertigt træk, så er den altså slem.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
# 8541 - Jeg var helt udmattet efter Martys ... den var imo langt værre end Hostel, Saw osv.
Jeg ved ikke, hvorfor men Hollywood gys rammer mig slt ikke på samme måde som Franske, Italienske (ikke dem fra 70'erne og 80'erne, mere de nye) og Spanske gys gør, og det er på tros af over 1/2 delen af min familie er amerikansk og er meget inde i deres kultur.
Skrev for nogen tid siden på et værk om Horror sammen med 2 andre, og det var tydligt at vi kom fra meget forskellige kulturer, hvilket i sidste ende gjorde, at vi ikke kunne blive enige om en fælles linie og projektet faldt til jorden med et brag.
Personligt kan jeg slet ikke fatte, hvorfor der skal produceres film så ekstreme, når i enden de kommer alligevel til at blegne når man ser de ødelæggelser naturen og krige gør ved mennesker hver dag i nyhedderne.
Jeg var helt udmattet efter Martys ... den var imo langt værre end Hostel, Saw osv.
Enig.
Navarre3 (8542) skrev:
Jeg ved ikke, hvorfor men Hollywood gys rammer mig slt ikke på samme måde som Franske, Italienske (ikke dem fra 70'erne og 80'erne, mere de nye) og Spanske gys gør
Sådan har jeg det ofte også. For mig tror jeg det indimellem hænger lidt sammen med at stilen i Hollywood, uanset hvor hardcore filmen end er, ofte har en tendens til at virke en anelse mere varm og kulørt. Mange af dem fra Europa har en næsten betonagtigt realistisk billedeside/stil, der kan minde om noget vi netop kunne se på amatøroptagelser i nyhederne.
Navarre3 (8542) skrev:
Personligt kan jeg slet ikke fatte, hvorfor der skal produceres film så ekstreme, når i enden de kommer alligevel til at blegne når man ser de ødelæggelser naturen og krige gør ved mennesker hver dag i nyhedderne.
Det er så en længere etisk debat der, hvis jeg forstår dig ret.
Yep - Overvejede at starte en tråd om det for at få en snak om emnet :)
Mange af dem fra Europa har en næsten betonagtigt realistisk billedeside/stil, der kan minde om noget vi netop kunne se på amatøroptagelser i nyhederne.
Det var lige den tanke jeg sad med :)
Skal i morgen ind og anmelde en film som efter sigende skulle være blevet forbudt på festivaler og i flere lande. Jeg ved ikke om der blot er tale om et promostunt, men jeg er glad for at det ikke er det eneste jeg har og skal se på CPHPIX i år.
Umiddelbart virker afslutningen malplaceret og ulogisk, men er det faktisk slet ikke, hvis man ved hvad der ligger til grund for mordene og hvad de symbolisere i forhold til morderens væremåde, hvilket jeg også først fandt ud af, da jeg havde set filmen igen.
Man kunne måske sige, hvis man skulle være lidt kritisk, at "High Tension" derimod skulle have haft en længere indledning, der havde beskrevet Maries psyke og hendes følelser overfor Alex mere detaljeret. Aja kunne f.eks. have skrevet et par scener i filmens indledning, hvor man oplever Marie blive groft ydmyget pga. sin seksualitet, hvilket havde gjort hendes ekstreme handlinger senere mere forståelige. Hvis Aja dog havde lavet disse scener, havde han tilgæld ødelagt overraskelsesmomentet ved det store plot-twist. Det er en svær balancegang at gå, men jeg foretrækker egenlig den måde som han har valgt at bygge historien op på i filmen, også selv om det gør Maries handlinger ekstra svære, men ikke ulogiske i forhold til hendes optik, at kunne acceptere.
Jeg kan varmt anbefale jer at læse denne velskrevne analyse af filmen, inden i ser den næste gang.
(Alle der ikke har set filmen, men har planer om det skal IKKE klikke på linket, da artiklen indeholder mega spoilers!)
Umiddelbart virker afslutningen malplaceret og ulogisk, men er det faktisk slet ikke, hvis man ved hvad der ligger til grund for mordene og hvad de symbolisere i forhold til morderens væremåde,
Jeg skal jo ikke kunne vide om jeg har misset noget, det har jeg flere gange tænkt på. Men det du skriver fangede jeg godt første gang.
Det jeg fandt ulogisk var f.eks. biljagten, da vi jo i realiteten følger samme person i begge biler. Muligt det foregår i hendes hoved, men det finder jeg bare for tyndt
Men muligt det kan forklares, selv om jeg endnu ikke er stødt på det. Men jeg læser engang og ser om jeg bliver klogere og tak for det:)
Mht. scenen du nævner, så kommer Stacie Ponder også ind på det i artiklen, hvor hun også bemærker, at man som tilskuer skal være pænt åben for at Aja kører famlende tæt på grænsen til det uforklarlige. Jeg har det også selv ret ambivalent lige i forhold til den/de scener her, men jeg vælger så alligevel at købe forklaringen med,
at det hele foregår i Maries tanker/fantasi, selv om det indrømmet er svært at sluge.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
#8541 Hr. Nielsen 14 år siden
#8542 Takfornu 14 år siden
Jeg ved ikke, hvorfor men Hollywood gys rammer mig slt ikke på samme måde som Franske, Italienske (ikke dem fra 70'erne og 80'erne, mere de nye) og Spanske gys gør, og det er på tros af over 1/2 delen af min familie er amerikansk og er meget inde i deres kultur.
Skrev for nogen tid siden på et værk om Horror sammen med 2 andre, og det var tydligt at vi kom fra meget forskellige kulturer, hvilket i sidste ende gjorde, at vi ikke kunne blive enige om en fælles linie og projektet faldt til jorden med et brag.
#8543 Hr. Nielsen 14 år siden
Sådan har jeg det ofte også. For mig tror jeg det indimellem hænger lidt sammen med at stilen i Hollywood, uanset hvor hardcore filmen end er, ofte har en tendens til at virke en anelse mere varm og kulørt. Mange af dem fra Europa har en næsten betonagtigt realistisk billedeside/stil, der kan minde om noget vi netop kunne se på amatøroptagelser i nyhederne.
#8544 Takfornu 14 år siden
Yep - Overvejede at starte en tråd om det for at få en snak om emnet :)
Det var lige den tanke jeg sad med :)
Skal i morgen ind og anmelde en film som efter sigende skulle være blevet forbudt på festivaler og i flere lande. Jeg ved ikke om der blot er tale om et promostunt, men jeg er glad for at det ikke er det eneste jeg har og skal se på CPHPIX i år.
#8545 Hr. Nielsen 14 år siden
Hvad stopper dig? Debatten kunne jo være spændende nok.
Hvilken?
#8546 Takfornu 14 år siden
Vil starte tråden når jeg sidder og ikke bliver forstyrret for jeg vil gerne lave et godt oplæg ;)
"A Serbian Film" hedder den vist !
Har allerede set en del spændende titler og programmet er rigtig godt i år, så man får slet ikke nydt det dejlige vejr :)
#8547 Hr. Nielsen 14 år siden
Ja ja, jeg skal nok være stille;)
Den kender jeg godt (har ikke set den)
Lyder lovende.....
#8548 NightHawk 14 år siden
Umiddelbart virker afslutningen malplaceret og ulogisk, men er det faktisk slet ikke, hvis man ved hvad der ligger til grund for mordene og hvad de symbolisere i forhold til morderens væremåde, hvilket jeg også først fandt ud af, da jeg havde set filmen igen.
Jeg kan varmt anbefale jer at læse denne velskrevne analyse af filmen, inden i ser den næste gang.
(Alle der ikke har set filmen, men har planer om det skal IKKE klikke på linket, da artiklen indeholder mega spoilers!)
http://www.afterellen.com/column/take-back-the-kni...
#8549 Hr. Nielsen 14 år siden
#8550 NightHawk 14 år siden
Det var så lidt. :)
Mht. scenen du nævner, så kommer Stacie Ponder også ind på det i artiklen, hvor hun også bemærker, at man som tilskuer skal være pænt åben for at Aja kører famlende tæt på grænsen til det uforklarlige. Jeg har det også selv ret ambivalent lige i forhold til den/de scener her, men jeg vælger så alligevel at købe forklaringen med,