Gravatar

#8911 JannikAnd 14 år siden

Pudsigt. Jeg modtog František Vláči boksen idag. Spændende kunstner.
Gravatar

#8912 Fellaheen 14 år siden

efter definition af Amos Vogel:

"Will we ever break out of the mold of Profit Motive, Commercial Imperative, Bottom Line, Product? Will the awesome free spirit of humans ever be allowed to offer us splendiferous visions instead of the calculated spurious anti-fantasies generated by the current crop of Hollywood directors and producers? Whatever the answers, I am content knowing that I contributed to the dissemination of such visions, passionate creativity, and radical challenges. To question what exists and to radically transform it remain our most compelling imperatives."

...de obskure og subversive films lille kanon:

Fuck (Andy Warhol)
Fuck Cinema (Wu Wenguang)
In Vanda's Room (Pedro Costa)
Blue (Derek Jarman)
The Grandmother (David Lynch)
Melancholia (Lav Diaz)
I Am Cuba (Mikhail Kalatozov)
Even Dwarfs Started Small (Werner Herzog)
The Age of the Earth (Glauber Rocha)
The House Is Black (Forugh Farrokhzad)
As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty (Jonas Mekas)
Emperor Tomato Ketchup (Shuji Terayama)
The Naked Island (Kaneto Shindo)
Sans Soleil (Chris Marker)
Santa Sangre (Alejandro Jodorowsky)
Satantango (Bela Tarr)
Man With A Movie Camera (Dziga Vertov)
Les Hautes Solitudes (Phillipe Garrel)
Häxan (Benjamin Christensen)
Cat's Cradle (Stan Brakhage)
Belfast, Maine (Frederick Wiseman)
Near Death (Frederick Wiseman)
Meishi Street (Ou Ning)
Begotten (E. Elias Merhige)
Irreversible (Gaspar Noé)
The Hypothesis of The Stolen Painting (Raúl Ruiz)
La Jetée (Chris Marker)
The Blood Of A Poet (Jean Cocteau)
Un Chien Andalou (Luis Buñuel)
Wavelength (Michael Snow)
Tie Xi Qu: West of the Tracks (Wang Bing)
Outer Space (Peter Tscherkassky)
A Page of Madness (Teinosuke Kinugasa)
Mother and Son (Alexander Sokurov)
The Fourth Dimension (Trinh T. Minh-ha)
The Falls (Peter Greenaway)
Tetsuo, The Iron Man (Shinya Tsukamoto)
Meshes of the Afternoon (Maya Deren)
At Land (Maya Deren)
Gummo (Harmony Korine)
Dog Star Man (Stan Brahkhage)
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#8913 MMB 14 år siden

Wavelength lyder fandme interessant!
Gravatar

#8914 Fellaheen 14 år siden

Det er en herlig film ;)
Gravatar

#8915 Skeloboy 14 år siden

Antlion (8906) skrev:
Men hvad er 'obskuritet' egentligt?

Det er et ret godt spørgsmål. Dem jeg nævnte vil jeg ikke betegne som helt obskure.
KeyserSöze (8912) skrev:
...de obskure og subversive films lille kanon:

Af de nævnte film vil jeg ikke tælle disse med som obscure film:
Even Dwarfs Started Small
Irreversible
The Blood of a Poet

Og Brakhage, Mekas og Warhol er jeg heller ikke sikker på, jeg vil benævne som obskure, da de tilhører en hel bevægelse. Ej heller Lynch's Grandmother, Un Chien Andalou, Le Jetee og andre kortfilm. Men igen: det kommer an på definition.

Der er dog lige et par film på den liste, der skal undersøges :)...er det din liste? og i så fald, hvorfor bedømmer du dem som obskure?

Ejer følgende(i en spoiler, så fylder det mindre):
The Grandmother (David Lynch)
I Am Cuba (Mikhail Kalatozov)
Even Dwarfs Started Small (Werner Herzog)
Sans Soleil (Chris Marker)
Satantango (Bela Tarr)
Häxan (Benjamin Christensen) - ikke set endnu
Begotten (E. Elias Merhige) Download...den eneste pirat-ting, jeg har - ikke set
Irreversible (Gaspar Noé)
The Hypothesis of The Stolen Painting (Raúl Ruiz)
La Jetée (Chris Marker)
Un Chien Andalou (Luis Buñuel)
Gummo (Harmony Korine)

Er ikke noget til Sokurov, Greenaway(udover Kokken...) og Cocteau endnu, og Man With A Movie Camera er i kikkerten, og især Santa Sangre har jeg ofte kig på(men ikke lige økonomi til at købe). Glauber Rochas Black God og Entranced Earth er ret fede.

Kaneto Shindos Onibaba er ganske ok, men Children of Hiroshima er en af mine absolutte favoritfilm.
Gravatar

#8916 Slettet Bruger [4112912599] 14 år siden

Jeg har det på samme måde med Joe som Bruce har det med filmen. Jeg har set et par af hans film og han falder ikke i min smag. Jeg synes han teknisk er en dygtig instruktør. Det er jo nogle meget flotte film han laver, men udover det synes jeg han er en hul instruktør. Jeg synes ikke han byder på noget under overfladen. Det kan så godt være at filmene er kulturelt betingede, men ja jeg finder ham kedelig.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#8917 Steffan Rasmussen 14 år siden

The Traveler

Wow, there's 90 minuttes of my life I'll never get back.

1/6
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Gravatar

#8918 Fellaheen 14 år siden

Skeloboy (8915) skrev:
Even Dwarfs Started Small
Irreversible
The Blood of a Poet

Men de er jo subversive! De er lidt for vidt distribueret til at være obskure, enig, men de er da nedbrydende/subversive. Bruger altså kun ordet "subversiv" fordi Amos Vogel gør det.

Definitionen må vel være det der citat; altså film der er nedbrydende i teknisk, politisk eller poetisk forstand. Noget radikalt, udenfor-systemet, skabende-nyt - anarkisk film - barbar-film eller noget lignende. Det her var mest en liste over de obskure film, jeg har set, denne indeholder nogle af dem plus 500 andre.

Mht. Warhol, Mekas, Brakhage, Deren og sådan nogle så tilhører de jo selve den bevægelse, der fandt på, at man kunne lave obskure, nedbrydende film.

Skeloboy (8915) skrev:
Er ikke noget til Sokurov, Greenaway(udover Kokken...) og Cocteau endnu, og Man With A Movie Camera er i kikkerten, og især Santa Sangre har jeg ofte kig på(men ikke lige økonomi til at købe). Glauber Rochas Black God og Entranced Earth er ret fede.

Sokurovs "Mother and Son" og "The Lonely Voice of Man" er virkelig gode. Kan bedste lide "The Falls" af Greenaway, men ham tror jeg Antlion ved mere om.

Har kun set Onibaba af de to, og den var bestemt god, ja. Af de film på listen, som du (måske) ikke har set og som er mesterværker, vil jeg nævne:

1. Blue (Derek Jarman)
2. Melancholia (Lav Diaz)
3. The Naked Island (Kaneto Shindo)
4. Mother and Son (Alexander Sokurov)
5. The House Is Black (Forugh Farrokhzad)
6. Tie Xi Qu: West of the Tracks (Wang Bing)
7. The Age of the Earth (Glauber Rocha)
8. As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty (Jonas Mekas)

Whispering Horse (8916) skrev:
Jeg synes ikke han byder på noget under overfladen.

Han er er da netop en af de få der laver spirituelle film og forsøger at "byde på noget under overfladen"? Du kan da ikke finde mange andre end ham og Jonas Mekas og Bela Tarr og Sokurov og måske Terrence Malick, der forsøger ikke at være hule nu om dage?
Gravatar

#8919 Skeloboy 14 år siden

#8918 - du har nok ret med Warhol og "dem"

Mother and Son bliver også købt, når jeg lige går i gang med Sokurov. Jeg er ikke så meget til de eksperimentelle kortfilm, så dem holder jeg mig generelt fra. Dog, hvis der lige er en god boks med de bedste, skal jeg da ikke afvise, at jeg køber den :)

KeyserSöze (8918) skrev:
Greenaway, men ham tror jeg Antlion ved mere om.

Sssh...ellers kommer der bare en laaaang rant om Greenaway ;)
Gravatar

#8920 Slettet Bruger [4112912599] 14 år siden

#8918 Jamen jeg er skam åben overfor andres betragtninger af hans film. Jeg har set "Tropical Malady" og "Syndromes and a Century." Sidstnævnte er den jeg husker bedst om hans beskrivelser af hvorledes det var at gro op på et hospital. Det føles dog som om at han fortæller historien med et filter, hvor kun han selv er indviet i historien og vi andre får lov at betragte det hele på afstand. Distancen mellem de involverede parter i filmen og os der ser filmen er simpelthen for stor.

Det føles lidt som at se på lysbilleder af begivenheder som man ikke selv har været en part i.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.

Skriv ny kommentar: