Gravatar

#9371 Babo Rises 14 år siden

Skeloboy:

Jeg vil nok ikke sige at Memento appellerer til et bredt publikum i den forstand. Men et bestemt publikum. Ja, den krævende seer. Men jeg vil dog ikke kalde den for arthouse, overhovedet. Så den ligger måske og vipper på grænsen. Prestige har nu heller ikke et-hvert publikum, men den er over i mainstream, ja.
Gravatar

#9372 BN 14 år siden

Skeloboy (9370) skrev:
#9369 - jaja, det er DIN holdning, det siger du jo hver gang. Derfor er jeg stadig uenig i din holdning

Ja, selvfølgelig er du dét. ... Men lad være at tillægge mig den holdning, at filmmagien ikke kan findes udenfor den kasse, der hedder 'mainstream'. For det har jeg ikke sagt.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#9373 Skeloboy 14 år siden

#9372 - altså...det har jeg heller aldrig sagt. Du ligger eddermame meget i ingenting...
Gravatar

#9374 Babo Rises 14 år siden

BN (9372) skrev:
For det har jeg ikke sagt

Nej, det har du ikke. Og god forklaring i #9368.
Gravatar

#9375 Bruce 14 år siden

Starman - BD

Det er ikke Starman fra 1985, som umiddelbart ringer klokker, når John Carpenters film nævnes. Det er en af de mange "glemte" film, som har fortjent et bedre eftermæle og på mange måder er mere seværdig, mere velspillet og føles mindre tidstypisk end mange andre af 80'ernes, i filmhistorisk øjemed, mere kendte film.

Jo, den er absolut tidstypisk i den henseende, at tøj, hår, stil i det hele taget, er umiskendeligt 80'er. Men det er sgu efterhånden en herlig charme, at se det efterhånden mere og mere fjerne årti blive transformeret for sig igen og med den naivitet, der lå i at skildre eventyr i perioden, som er så langt fra vore dages svælgen i action og effekter, som man overhovedet kan komme og som vel derfor nok ville være dødsdømt allerede på manuskriptstadiet i dag.

Historien er ellers læse let nok og starter meget svagt. I 70'erne blev en Voyager satellit sendt ud i rummet med en vinylplade, som skulle promovere menneskehedens og jordens fredelige hensigter overfor eventuelt intelligent liv i rummet. Da så en meteor kommer tæt på jordens atmosfære og opfører sig intelligent, er vi ikke så fredelige endda og knalder det som viser sig at være en UFO ned.

Allerede her kommer den gamle 80'er kliché om den forfærdelige menneskeheds "skyd først og spørg senere" mentalitet frem, hvor man må spørge sig selv, hvorfor det altid er de absolut mest skydegale og ignorante mennesker uden evne til at af- og overveje muligheder, som sidder med ansvaret?

Nå men således sat er spørgsmålet, hvad ville UFO'en på jorden? Det er således herken E.T., Alien, Thing eller livssugende planter, som var ombord, men en fremmed entitet, som var sat til at udforske os efter vor invitation, men som nu istedet får ganske travlt med at finde en flugtmulighed hjem.

Den fremmede formår at antage menneskelig form og spilles af Jeff Bridges, men er fuldkommen uden det erfaringsgrundlag, som kan få "ham" til at fungere som menneske uden at tiltrække sig opmærksomhed. Sprog, motorik og følelser skal læres og forstås og "han" har brug for menneskelig hjælp for at nå sit bestemmelsessted, så "E.T" kan komme hjem igen og det er i form af Karen Allen (Indiana Jones Raiders). Det bliver til en biltur igennem USA, hvor det er samspillet mellem Bridges og Karen og forståelsen af hinandens forskellighed, som er filmens drivkraft, fremfor det udenjordiske element og som slutteligt ender på den dersens genkendelige melankolske 80'er tangent, som Spielberg i særdeleshed var kendt for.

Effekterne var for sin tid ganske glimrende omend i dag ganske forældede, men er i det store hele ret så uinteressante for filmens tema.

En rigtig fin blu-ray udgave, med et over middel billede og et tilfredsstillende lydspor, uden at nå højderne fra nye udgivelser.

Film: 7/10
Video: 8/10
Audio: 7/10
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#9376 BN 14 år siden

Til SKELOBOY:

Det er en smule vanskeligt at tolke følgende anderledes:

Skeloboy (9362) skrev:
Og jeg er ret uenig med BN...eftersom filmmagien kan findes alle steder :)

Du skriver, at du er "ret uenig med BN". Og det begrunder du med, at "filmmagien kan findes alle steder". (Når ordet "eftersom" bruges her, forstår jeg det som en begrundelse af din uenighed.)

Er det at ligge meget i ingenting?
Gravatar

#9377 BN 14 år siden

Bruce (9375) skrev:
Det er en af de mange "glemte" film, som har fortjent et bedre eftermæle og på mange måder er mere seværdig, mere velspillet og føles mindre tidstypisk end mange andre af 80'ernes, i filmhistorisk øjemed, mere kendte film.

Særdeles enig i disse betragtninger. Tak for en god, velskreven anmeldelse.

Bruce (9375) skrev:
det er samspillet mellem Bridges og Karen og forståelsen af hinandens forskellighed, som er filmens drivkraft, fremfor det udenjordiske element

Lige netop! ;-)
Gravatar

#9378 Skeloboy 14 år siden

#9376 - har du set, hvad du selv har skrevet?

"Den største filmkunst og mest fortryllende filmmagi skal findes blandt mainstream film."

Og det er jeg uenig i...længere er den sgu ikke...og så kan du fluekneppe den holdning, så meget du vel :)
Gravatar

#9379 Babo Rises 14 år siden

Skeloboy:

Din favoritliste i profilen afspejler da også udelukkende mainstream film. Så du burde være enig med BN :)
Gravatar

#9380 BN 14 år siden

Skeloboy (9378) skrev:
så kan du fluekneppe den holdning, så meget du vel :)

Næh, for jeg anerkender jo, at vi er uenige heri (altså min tekst lige herunder). Hvad jeg imidlertid IKKE anerkender, er når du indirekte siger, at JEG ikke mener, at der kan findes filmmagi alle steder.

Lad mig slutte med et par vise ord:

Skeloboy (9378) skrev:
har du set, hvad du selv har skrevet?

;-D

Skriv ny kommentar: