"Den største filmkunst og mest fortryllende filmmagi skal findes blandt mainstream film"
Det er jo utrolig underligt skrevet, når du også siger, at den kan findes alle andre steder? Enten er du uenig med din egen sætning eller også er den dårlig formuleret :)
"Den største filmkunst og mest fortryllende filmmagi skal findes blandt mainstream film"
Det er jo utrolig underligt skrevet, når du også siger, at den kan findes alle andre steder? Enten er du uenig med din egen sætning eller også er den dårlig formuleret :)
Her er nøglen:
BN (9368) skrev:
Jeg ser filmkunst allevegne. Min tekst er ikke eksklusiv, eftersom den taler om "den største filmkunst", hvormed jeg anerkender at der findes anden stor og større filmkunst UDENFOR den såkaldte mainstream-kategori. Og jeg taler desuden om "den mest fortryllende filmmagi", hvilket er en anerkendelse af, at der også findes fortryllende filmmagi udenfor mainstream. Stor, større, størst. God, bedre, bedst.
Din favoritliste i profilen afspejler da også udelukkende mainstream film. Så du burde være enig med BN :)
Der er ret mange mainstream-film, ja...men hvis jeg nu tager alle de film, jeg har givet 9 og 10, så er der også en hel del, der ikke er(nogen vil sikkert falde ind under mainstrem):
9/10
Frozen River Saraband Reconstruction Heavenly Creatures Bloody Sunday Underground Kids Secrets & Lies Palindromes Rescue Dawn Happiness Det Hvide Bånd Oldboy Me and You and Everyone We Know En Sang For Martin Wings of Desire I Am A Fugitive From A Chain Gang Rumble Fish Valhalla Rising Bleeder Sort Kat, Hvid Kat Mirror Hunger Man From London, The Let The Right One In Distant Voices, Still Lives Night On Earth Viridiana Vagabond Au Revoir, Les Enfants Away From Her Bete Humaine, La Naked Lunch Wait Until Dark My Life Without Me Ballad of a Soldier Barfly Son's Room, The Fanny Och Alexander Lolita Life Of O-Haru, The Life Of Emile Zola, The Dogville Passion Of The Joan Of Arc, The Buddha Collapsed Out Of Shame Un Coeur En Hiver There's Always Tomorrow Au Hasard Balthazar Seventh Seal, The Waltz With Bazi Children Of Hiroshima 2:37 A Touch of Zen Turtles Can Fly Joyluck Club, The Sweet Hereafter, The Manderlay Missing Ditte Menneskebarn Submarino Cries And Whispers Consequences Of Love, The Captains Courageous Closely Observed Trains Mit Indre Hav Persona Search, The In The Mood For Love Profeten Boy A Zona, La Slaget Om Algier Good Night And Good Luck De Fortabte Børns By House Of Sand And Fog Black God, White Devil Sunrise Walkabout Elephant Eternity And A Day Tal Til Hende Dykkerklokken og Sommerfuglen Antichrist En Lang Forlovelse Applaus
10/10
Forår, Sommer, Vinter, Efterår, Forår Cranes Are Flying New World, The Judgment at Nuremberg Do The Right Thing Fountain, The Innocent Voices Fear and Loathing In Las Vegas
Filmmagi er mange størrelser og svært at holde op mod hinanden.
Filmmagi er så absolut at være en knægt, som sætter sig ind i Imperial som 12-13 årig og ser Star Wars eller Indiana Jones, da disse satte nye grænser for effektfulde eventyr. Enhver som ikke straks havde lyst til at svinge med lyssværd eller pisk efter forestillingen, kan ikke have været helt normale :)
Filmmagi er en stemningsopbygning, der som en David Copperfieldsk indretning gang på gang formår at overbevise sindet om dets virkelighed, uanset vi er bevidste om det modsatte og har set den samme film flere gange.
Og filmmagi er sluttelig en instruktørs evne til at konstruere en fortælling, som efter end credits er rullet over skærmen, stadig fortsætter i publikums indre. Ikke som minder af historie, stemning, følelser, men som en stadig aktiv entitet, der ikke vil slippe og som ubønhørligt tvinger til stadig reflektion og mentalt, menneskeligt og intellektuelt formår at udvide grænserne for vores rummelighed. Sidstnævnte er så magisk, at det transformerer film til en kunstform. DET er i sandhed filmmagi!
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
#9381 Skeloboy 14 år siden
#9382 BN 14 år siden
Her er nøglen:
#9383 Skeloboy 14 år siden
Der er ret mange mainstream-film, ja...men hvis jeg nu tager alle de film, jeg har givet 9 og 10, så er der også en hel del, der ikke er(nogen vil sikkert falde ind under mainstrem):
9/10
Saraband
Reconstruction
Heavenly Creatures
Bloody Sunday
Underground
Kids
Secrets & Lies
Palindromes
Rescue Dawn
Happiness
Det Hvide Bånd
Oldboy
Me and You and Everyone We Know
En Sang For Martin
Wings of Desire
I Am A Fugitive From A Chain Gang
Rumble Fish
Valhalla Rising
Bleeder
Sort Kat, Hvid Kat
Mirror
Hunger
Man From London, The
Let The Right One In
Distant Voices, Still Lives
Night On Earth
Viridiana
Vagabond
Au Revoir, Les Enfants
Away From Her
Bete Humaine, La
Naked Lunch
Wait Until Dark
My Life Without Me
Ballad of a Soldier
Barfly
Son's Room, The
Fanny Och Alexander
Lolita
Life Of O-Haru, The
Life Of Emile Zola, The
Dogville
Passion Of The Joan Of Arc, The
Buddha Collapsed Out Of Shame
Un Coeur En Hiver
There's Always Tomorrow
Au Hasard Balthazar
Seventh Seal, The
Waltz With Bazi
Children Of Hiroshima
2:37
A Touch of Zen
Turtles Can Fly
Joyluck Club, The
Sweet Hereafter, The
Manderlay
Missing
Ditte Menneskebarn
Submarino
Cries And Whispers
Consequences Of Love, The
Captains Courageous
Closely Observed Trains
Mit Indre Hav
Persona
Search, The
In The Mood For Love
Profeten
Boy A
Zona, La
Slaget Om Algier
Good Night And Good Luck
De Fortabte Børns By
House Of Sand And Fog
Black God, White Devil
Sunrise
Walkabout
Elephant
Eternity And A Day
Tal Til Hende
Dykkerklokken og Sommerfuglen
Antichrist
En Lang Forlovelse
Applaus
10/10
Cranes Are Flying
New World, The
Judgment at Nuremberg
Do The Right Thing
Fountain, The
Innocent Voices
Fear and Loathing In Las Vegas
Ah, fair nok...men der er jeg så stadig uenig :)
#9384 BN 14 år siden
Faramir: "I think at last we understand one another, Skelo Baggins."
;-)
#9385 Babo Rises 14 år siden
- Tell him you blew it all up. That's what he wants to hear :)
#9386 Bruce 14 år siden
Filmmagi er så absolut at være en knægt, som sætter sig ind i Imperial som 12-13 årig og ser Star Wars eller Indiana Jones, da disse satte nye grænser for effektfulde eventyr. Enhver som ikke straks havde lyst til at svinge med lyssværd eller pisk efter forestillingen, kan ikke have været helt normale :)
Filmmagi er to karismatiske stjerneskuespillere i sort og hvid, som haloficeret med drømmefilter, kigger hinanden intenst i øjnene og fremsiger uopslidelige replikker, som forevigt vil blive reciteret, men for altid vil være forslidt og ubrugelige i anden sammenhæng.
Filmmagi er en stemningsopbygning, der som en David Copperfieldsk indretning gang på gang formår at overbevise sindet om dets virkelighed, uanset vi er bevidste om det modsatte og har set den samme film flere gange.
Og filmmagi er sluttelig en instruktørs evne til at konstruere en fortælling, som efter end credits er rullet over skærmen, stadig fortsætter i publikums indre. Ikke som minder af historie, stemning, følelser, men som en stadig aktiv entitet, der ikke vil slippe og som ubønhørligt tvinger til stadig reflektion og mentalt, menneskeligt og intellektuelt formår at udvide grænserne for vores rummelighed. Sidstnævnte er så magisk, at det transformerer film til en kunstform. DET er i sandhed filmmagi!
#9387 Skeloboy 14 år siden
#9388 BN 14 år siden
Det er ret godt formuleret, det der. :-)
#9389 Bruce 14 år siden
#9390 BN 14 år siden
Husk, det er kun kvinder der kan multitaske - har jeg hørt en del kvinder sige. ;-)