Så fik jeg endelig taget mig sammen til at få set denne højt roste italienske film. Langt hen ad vejen syntes jeg det var en god film, en film med lune, sød. Men desværre også med skuffelsen siddende i mig, fordi jeg havde forventet mig meget mere følelsesmæssig involvering.
Men alt godt kommer til den som venter og da filmen er tæt ved 3 timer lang, blev den sidste time værdifuld. Slutningen formår at sætte den foregående historie i relief på en måde, så filmen som helhed fremstår langt stærkere, end de første to timer alene.
Og når man tænker lidt over det, er det faktisk en genialitet. Som man har tilbøjelighed til at betragte verden mere rosenrød gennem filmens univers, så ender man slutteligt op med at have lidt den samme følelse, når slut teksterne ruller over skærmen.
En vidunderlig film, reddet hjem via en fantastisk sidste halv halvleg :)
9/10
Jeg overvejede filmen i blu-ray, men desværre har denne fået elendige anmeldelser, så det blev dvd'en og den var ganske udmærket.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#1865: Jeg så den forleden og blev ret skuffet. Du har ret i, at selve idéen er god, og indledningsvist tegner det også lovende, men jeg mistede gradvist interessen, da først den store dag oprandt, og papfigurerne skulle knækkes.
Thomsen (1865) skrev:
Men selvom idéen er fin, så falder filmen ultimativt sammen på de dårlige skuespillerpræstationer (især af Nathan Baesel i hovedrollen) og en skidt sceneforvaltning i sidste akt, der formår at ødelægge alle tilløb til gys eller spænding.
Helt enig. Filmen er langt fra det friske pust til genren, som den ellers er blevet udråbt til visse steder. Det er en film, der skriger på et remake af en instruktør med bedre kort i baghånden.
Den Tim Burton-inspirerede maske var ellers fedt designet, og det var effektivt med filmens vekslen mellem dokumentar og traditionelt filmede slasher-sekvenser, men ikke engang på gore-fronten formåede den at tilfredsstille.
#1873 Der føltes den så lige en anelse for "traditionel italiensk" til at gribe fat i mit empati gén :) Jeg er normalt meget "let at ramme", men det var først da "gråhårede Toto" kom ind i billedet bl.a. med den fantastiske samtale med moderen, at jeg virkelig blev rørt. Men absolut en film jeg skal have set igen en dag, gerne med "den lille" :)
Jeg er tættere på 8.5 end 10, for når jeg tænker på film som Spencer Tracy i Guess Who's Coming For Dinner", så er der altså en forskel :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Surrogates (3/6) - Det var vel som man forventede. Filmens korte spilletid er både det værste og bedste ved filmen. Bedst fordi tempoet er højt og du ikke når at opfange klicheer og plotdetaljer der ville gøre filmen forudsigelig og triviel, værst fordi den aldrig når i dybden med nogle af de ting den forsøger på. Hvis man ikke kunne lide Terminator 3, kan jeg heller ikke forestille mig man kan lide denne, den har præcis de samme problemer med uoriginalitet, men har stadig nogle fine actionscener hist og pist.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Her er vi i toppen af poppen, når det angår slashere. Wes Craven drejer genren ved at koble den sammen med det overnaturlige gys, og valget af drømmene som arena er nærmest genial og giver uudtømmelige muligheder. Med 25 år på bagen er der naturligvis ting, der i dag virker forældede og knap så skræmmende, men kan man se gennem fingrene med det kitschede tidsbillede, så virker filmen i det store hele stadigvæk utroligt godt - ikke mindst takket være den fremragende og uhyggelige underlægningsmusik. Freddy er i sin bedste form, mere mørk og ondskabsfuld, før han forfalder helt dårlige oneliners, og selv en elendig slutning trækker ikke nævneværdigt fra helhedsindtrykket.
5/5
A NIGHTMARE ON ELM STREET PART 2 - FREDDY'S REVENGE
Lige så fremragende den første film i serien er, lige så elendig er den anden. Fem år efter hændelserne i forgængeren er en ny familie flyttet ind i huset på Elmegade, og sønnen lider af uhyggelige mareridt om en forbrændt mand med en knivbeklædt handske. Freddy forsøger at trænge tilbage til virkeligheden ved at overtage den unge mands krop. Alt, alt, alt er elendigt - fra skuespillet (som ellers ikke plejer at være noget at råbe hurra for i genren) til mordene, og manuskriptet er direkte pinligt. Filmen få én stjerne, fordi idéen om at sammenkoble varulve-/ Dr. Jekyll and Mr. Hyde-historierne (undertrykkelsen af drifterne får ung mand til at forvandle sig til et rent driftbaseret, bestialsk væsen) med Freddy-mytologien i det mindste er interessant, omend dårligt udført.
1/5
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
#1871 filmz-Narniabæver 15 år siden
8/10 for DVD
#1872 filmz-Bruce 15 år siden
Så fik jeg endelig taget mig sammen til at få set denne højt roste italienske film. Langt hen ad vejen syntes jeg det var en god film, en film med lune, sød. Men desværre også med skuffelsen siddende i mig, fordi jeg havde forventet mig meget mere følelsesmæssig involvering.
Men alt godt kommer til den som venter og da filmen er tæt ved 3 timer lang, blev den sidste time værdifuld. Slutningen formår at sætte den foregående historie i relief på en måde, så filmen som helhed fremstår langt stærkere, end de første to timer alene.
Og når man tænker lidt over det, er det faktisk en genialitet. Som man har tilbøjelighed til at betragte verden mere rosenrød gennem filmens univers, så ender man slutteligt op med at have lidt den samme følelse, når slut teksterne ruller over skærmen.
En vidunderlig film, reddet hjem via en fantastisk sidste halv halvleg :)
9/10
Jeg overvejede filmen i blu-ray, men desværre har denne fået elendige anmeldelser, så det blev dvd'en og den var ganske udmærket.
#1873 Skeloboy 15 år siden
#1874 Highland Park 15 år siden
Helt enig. Filmen er langt fra det friske pust til genren, som den ellers er blevet udråbt til visse steder. Det er en film, der skriger på et remake af en instruktør med bedre kort i baghånden.
Den Tim Burton-inspirerede maske var ellers fedt designet, og det var effektivt med filmens vekslen mellem dokumentar og traditionelt filmede slasher-sekvenser, men ikke engang på gore-fronten formåede den at tilfredsstille.
#1875 filmz-Bruce 15 år siden
Jeg er tættere på 8.5 end 10, for når jeg tænker på film som Spencer Tracy i Guess Who's Coming For Dinner", så er der altså en forskel :)
#1876 Lord Beef Jerky 15 år siden
#1877 Thomsen 15 år siden
Her er vi i toppen af poppen, når det angår slashere. Wes Craven drejer genren ved at koble den sammen med det overnaturlige gys, og valget af drømmene som arena er nærmest genial og giver uudtømmelige muligheder. Med 25 år på bagen er der naturligvis ting, der i dag virker forældede og knap så skræmmende, men kan man se gennem fingrene med det kitschede tidsbillede, så virker filmen i det store hele stadigvæk utroligt godt - ikke mindst takket være den fremragende og uhyggelige underlægningsmusik. Freddy er i sin bedste form, mere mørk og ondskabsfuld, før han forfalder helt dårlige oneliners, og selv en elendig slutning trækker ikke nævneværdigt fra helhedsindtrykket.
5/5
A NIGHTMARE ON ELM STREET PART 2 - FREDDY'S REVENGE
Lige så fremragende den første film i serien er, lige så elendig er den anden. Fem år efter hændelserne i forgængeren er en ny familie flyttet ind i huset på Elmegade, og sønnen lider af uhyggelige mareridt om en forbrændt mand med en knivbeklædt handske. Freddy forsøger at trænge tilbage til virkeligheden ved at overtage den unge mands krop.
Alt, alt, alt er elendigt - fra skuespillet (som ellers ikke plejer at være noget at råbe hurra for i genren) til mordene, og manuskriptet er direkte pinligt. Filmen få én stjerne, fordi idéen om at sammenkoble varulve-/ Dr. Jekyll and Mr. Hyde-historierne (undertrykkelsen af drifterne får ung mand til at forvandle sig til et rent driftbaseret, bestialsk væsen) med Freddy-mytologien i det mindste er interessant, omend dårligt udført.
1/5
#1878 Highland Park 15 år siden
#1879 filmz-Bruce 15 år siden
#1880 Lord Beef Jerky 15 år siden