Gravatar

#9661 Bruce 14 år siden

#9652 En af alletiders bedste trilogier. Ligger personligt nok og ruller rundt mellem 8-9 for dem alle :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#9662 dyg 14 år siden

#9660 - 1... 2... 3... 240...241...242.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#9663 Bruce 14 år siden

#9662 En ting er processen, men vi ved alle, når man sidder der, at det kan tage lidt tid at g'øre sig helt færdig!
Gravatar

#9664 Bony 14 år siden

#9663 - Ja, det endte selvfølgelig også med, at jeg følte mig nødsaget til at redigere lidt i mine tidligere skriverier og så kom jeg pludseligt i tanke om et par film jeg også havde set. Dem kunne jeg jo lige så godt få med nu jeg alligevel var i gang. Men for pokker det tog lang tid, så håber jeg sgu folk overhovedet gider læse det. Samtidig må jeg endnu engang tage hatten af for anmelderne derude, for jeg synes godt nok, at det kan være svært at skrive om film man har set. På den anden side, så ville det nok også være sværere at skrive om film man ikke havde set, så jeg overlever nok. :)

.. be ready for wall-of-text!

Un Flic - set på DRK. IMDB

Fransk gangsterfilm fra 1972, instrueret af Jean-Pierre Melville.

Fin film med nogle ganske fine spændingsmomenter, gode ideer og udmærket eksekvering. Var betaget af Catherine Deneuves skønhed, men hun stikker stadig ikke Kim Novaks sensualitet og naturlige skønhed i Vertigo. Togscenen blev desværre en anelse for kunstig til tider, men det er slet ikke noget der trækker ned i den endelige bedømmelse. Skuespillet er helt i top og der er nogle rigtig fede skud af storbyen Paris. Hvis man er til heist-film eller blot finder den mindste interesse i intelligente krimihistorier, så skal man bestemt give denne film en chance. Det var min første Melville film og jeg er helt sikkert klar på flere.

5/6

Klass - set på SilverHD. IMDB

Estonisk drama fra 2007, instrueret af Ilmar Raag.

Historien om ondskab blandt børn og unge er blevet fortalt mange gange tidligere. Bl.a. Gus van Sants Elephant omhandlede problematikken med eskalerende mobning og det samme gælder denne film. En hel klasse vender sig imod drengen Joosep, men da drillerierne pludseligt eskalerer og stiger i voldsomhed, siger drengen Kaspar pludselig fra og indleder en magtkamp mod klassen stærkeste i forsøget på, at hjælpe Joosep.
Jeg ventede mig egentligt ikke så meget af den, men besluttede mig alligevel for at se den, da den havde fået en ganske fin karakter på IMDB. Selvom det normalt ikke behøver betyde særlig meget, så havde jeg på fornemmelsen, at det sagtens kunne være garant for noget godt når der var tale om mindre kendte produktioner og i særdeles et estonisk værk. Jeg kan i hvert fald ikke mindes at have set en estonisk film tidligere. Denne film ramte plet. Ligesom i Elephant er størstedelen af skuespillerne amatører, men de gør det uhyre godt. Igen rammer filmen én hvor det gør allermest ondt, da man netop mærker hadet, skuffelserne, sorgen og den lynende ondskab man er vidne til. Der bruges meget lidt tid på at opbygge persongallerier på de involverede personer, men i et langsomt fortællende tempo, gøres seeren dog alligevel mere og mere frustreret over den sete ondskab og uretfærdigheden. Filmen er helt sikker en anbefaling værd.

5/6

Hjemve - set på DVD. IMDB

Dansk komedie fra 2007, instrueret af Lone Scherfig.

Min kæreste har tidligere gjort mig opmærksom på ønsket om, at vi så nogle flere film sammen. Det er dog tit rigtig svært, at finde fælles film, da vores interesse for film er milevidt fra hinanden. For et par dage siden forsøgte vi os med den danske komedie Hjemve, der er instrueret af Lone Scherfig og med manuskript af Niels Hausgaard. Filmen handler om et landsbysamfund i en lille provinsby, der langsomt er ved at gå i opløsning, primært pga. rygter om en ukendt mands nøgenløb gennem byen. Hvem er det, hvorfor gør han det og hvorfor giver han ikke sig selv til kende? Byens top, med den tunghøre apoteker i spidsen, opretter en anonym telefonlinie, hvor indbyggerne kan ringe og stikke naboen. Men den nøgne mand lader vente på sin afsløring og byen bliver mere og mere i vildrede om hvad de skal stille op.
Filmen er forsøgt som et eksperiment, hvor Lone Scherfig og Niels Hausgaard ville se om det kunne lade sig gøre, at skrive manuskriptet fra dag til dag, aflevere det i absolut sidste øjeblik til skuespillerne og så stadig få en god og interessant film ud af det. Svaret er imidlertid et rungende nej, nein, no og niks. Dialogen er forceret, falsk og som hevet ud af et af Niels Hausgaards egne one-man-no-jokes-shows. Det er bare ikke sjovt. Skuespillerne er ikke meget bedre. De eneste to der bare er en anelse seværdige er Lars Kaalund (apotekeren) og Kristian Ibler (Jesper Tøjmand). Fra tid til anden viser Mia Lyhne desuden, at hun kan andet end spille Frank Hvams sidekick i Klovn. Hun er dog stadig mere charmerende at kigge på end hun er dygtig, så alligevel intet nyt under solen der. Det eneste interessante ved filmen er dog cinematografien. Uden at vide hvem der stod bag mens jeg så filmen, havde jeg flere gange fornemmelsen af, at personen helt sikkert havde styr på det. Derfor var det en sjov overraskelse, at se at det var selveste Anthony Dod Mantle der stod bag kameraet på Hjemve. Størstedelen af filmen er desuden optaget gennem glas, vinduer eller lignende, for at give fornemmelsen af voyeurismen, pga. alle de snagende landsbyboere der holder øje med alt og alle i deres paniske paranoia og spionage. Det fungerer rigtig godt og giver ofte en rigtig fed effekt. Desværre er det bare det eneste seværdige ved filmen, hvilket desuden slet ikke trækker den nok op til at få en anbefaling med herfra.
Den får dog alligevel to stjerner, da min kæreste morede sig og hendes latter kan redde enhver elendig film derude.

2/6

Buried - set på blu-ray. IMDB

Spansk-amerikansk thriller fra 2010, instrueret af Rodrigo Cortés.

En stemningsmættet film, hvor hele filmen foregår på én lokation, nemlig i en kiste. Ryan Reynolds spiller den amerikanske lastbilchauffør der pludselig vågner op i en kiste under jorden uden at vide hvordan det er sket eller hvorfor. Filmen er isnende klaustrofobisk og fungerer virkelig godt. Til trods for en fuldtidslængde på én lokation, så bliver filmen aldrig kedelig eller uinteressant. Tværtimod holder man spændingen lige til det sidste og sidder oftest helt ude på kanten af sædet. Det er dog ikke en film man umiddelbart har det store behov for at se igen foreløbigt, da filmens absolut største force er diverse twist i handlingen. Men den er bestemt anbefalelsesværdig.

5/6

Unbreakable - set på DVD. IMDB

Amerikansk thriller fra 2000, instrueret af M. Night Shyamalan.

Så lykkedes det endelig. Endelig fandt jeg en Shyamalan film seværdig og gennemgående interessant. Det er ikke tidligere sket, lige med undtagelse af den udmærkede The Sixth Sense, hvor man kommer bare lidt tæt på noget seværdigt fra hans hånd. Den giver et spændende indblik i superheltegenren, hvor også kemien mellem Samuel L. Jackson og Bruce Willis sidder lige i skabet. Som ved alle hans film finder vi også her de klassiske Shyamalan-twist, men her fungerer de fortrinligt. Man æder det hele råt og falder i med begge ben. Helt sikkert en god filmoplevelse.

6/6

Twelve Monkeys - set på DVD. IMDB

Amerikansk Sci-Fi fra 1995, instrueret af Terry Gilliam.

Filmen kræver nok ikke den store introduktion, men en af skaberne af Monty Python, den britiske komiker Terry Gilliam har skabt dette værk, der efter manges mening står som en milepæl i 90'ernes Sci-Fi produktioner. Terry Gilliam er også manden bag de meget interessante værker som Fear and Loathing in Las Vegas, Brazil, Time Bandits og The Imaginarium of Doctor Parnassus for bare at nævne et par stykker. Jeg har aldrig haft den helt store fidus til nogen af Monty Pythons små sketches eller nogle af de film de har lavet, hvilket et eller andet sted altid har givet mig en svag form for modvillighed over at skulle se en Terry Gilliam film for første gang. Men hver gang har det mere eller mindre vist sig at være uden grund, hvilket også var tilfældet denne gang. Filmen er et decideret mesterværk, intet mindre.
Fantastisk historie, blændende skuespiller præstationer, især Brad Pitt i rollen som den halvskøre Goines er brilliant eksekveret. Uden at gå i detaljer om filmen, så har historien et fast mål, hvilket den via omveje langsomt drejer sig imod. Som det næsten altid er tilfældet med gode film om tidsrejser, så er der også nogle gode og velfungerende twist i filmen, hvilket er en fryd at opleve, i det de netop lykkedes så godt. Filmen skal helt sikkert genses snarest muligt, på den ene side for at få det hele med, på den anden side, simpelthen fordi at det er så fuldendt et værk. Filmen er så absolut anbefalelsesværdig.

6/6

Film set på Z-dag #6

White Zombie – set på DVD. IMDB

Amerikansk gyser fra 1932, instrueret af Victor Halperin.

Eftersigende er denne film en milepæl i hele zombie-genren, da den er den første film om zombier der nogensinde er lavet. Filmen er da også ganske interessant på mange områder, men jeg må indrømme, at det var svært at holde koncentrationen. Om dette skyldes dialogen, fremført af tidligere stumfilms stjerner, skal jeg ikke kunne sige. Men morsomt var det. Filmens største force var desuden tidligere nævnte kvindelige stumfilms stjerne, for på en eller anden freaky måde, var hun altså ganske fræk at se på. Bela Lugosi spiller desuden rollen som heksedoktor, hvilket altid kan være ganske seværdigt. Han kunne bare et eller andet med mimik i hans skuespil.

Første film på programmet til Z-dag #6, hvilket selvfølgelig også bar præg af en masse fis da ensemblet, de få rå, var samlet igen. Men hyggeligt var det.

3/6

Boy Eats Girl – set på DVD. IMDB

Irsk Gyser-komedie fra 2005, instrueret af Stephen Bradley.

Næste film på programmet var den irske zombie komedie Boy Eats Girl. Ruben havde skrevet forkert i introduktionen til Z-dagen, så flere af de medvirkende troede, at de skulle se den canadiske komedie Boy Meets Girl fra 1998. Da den tydelige skuffelse havde lagt sig, blev opmærksomheden igen rettet mod filmen, men det var som om at den aldrig kom helt op og ringe. Den mindede lidt for meget om den ganske fede Dance of the Dead, der tidligere har været på programmet til en tidligere Z-dag, men Dance of the Dead gør det bare meget bedre end Boy Eats Girl. Det var svært at holde fokus, da den aldrig blev super interessant.

2/6

Messiah of Evil – set på DVD. IMDB

Amerikansk gyser fra 1973, instrueret af Willard Huyck.

Indrømmet, så husker jeg ikke fandens meget om denne film. De to ting jeg husker tydeligst er en grim albino neger med kridhvidt hår og så den kvindelige hovedrolleindehavers gyngende bryster. Det lyder som en farlig cocktail, hvilket det selvfølgelig også er. Jeg kan ikke engang mindes om der var nogle zombier i filmen, så vidt jeg kan huske, så går der omkring en time før de første zombier dukker op. Hvad der sker i filmen op til det kan jeg ikke huske. Selvom jeg ikke kan huske så meget fra filmen, så har jeg en klar fornemmelse for at jeg ikke gider gense filmen igen.

2/6

Burial Ground – The Nights of Terror – set på DVD. IMDB

Italiensk gyser fra 1981, instrueret af Andrea Bianchi.

Så blev det pludseligt meget mærkeligere. En familie bestående af en far, mor og deres 10 årige søn (spillet af en meget uhyggelig 25 årig med dværgvækst!) kommer ud for nogle værre ting, der selvfølgelig ender med et fatalt zombie angreb. Filmen er fuldstændig langt ude, for bare at sige det mildt. Make-uppen i filmen er elendig, flere skud dvæler alt for længe i close-ups hvor maskerne tydeligt er lavet af papmache. Det er ikke kønt. Filmen har tyvstjålet flere ting fra andre zombiefilm, hvilket er ufrivilligt komisk og så har manuskript forfatteren tydeligvis et par issues, da det åbenbart har været nødvendigt for historien at skrive en incest scene ind i filmen. Dette er formentligt også årsagen til, at det er en 25 årig dreng med dværgvækst der spiller rollen som parrets 10 årige søn, hvilket virker lidt skræmmende, da årsagen til netop denne casting tydeligvis har været overhovedet at kunne få muligheden for at kunne lave den incestiøse scene. Filmen er hele vejen i gennem så dårlig, at den bliver vanvittigt morsom. Den får derfor lige en karakter højere end hvad den fortjener, pga. de ufrivilligt morsomme scener og dialoger.

3/6

Mors dag – set på DVD.

Dansk gyser fra 2010, instrueret af Jonas Kvist Jensen.

Der var en lille overraskelse på programmet, nemlig kortfilmen Mors dag, der er instrueret af Filmz' egen Gi-Jones. Manuskriptet er skrevet af Ruben Greis (evermind, Filmz), hvilket dog ikke var helt tydeligt, da Jonas selv havde skrevet sig på under manuskriptforfatter i end credits. Ruben var ikke sur, Ruben var skuffet.

Med risiko for at anmeldelsen bliver for rygklapper-agtig, så har de virkelig skruet en underholdende kortfilm sammen. Det var i hvert fald dejligt forfriskende at se en dansk film, der havde lige dele humor og seriøsitet i sig. Jeg synes, at det var en god oplevelse og jeg skal med garanti have den samling kortfilm, som den bliver en del af. Godt produceret og kan sagtens anbefales til zombie interesserede. Jeg ville personligt intet haft imod hvis den havde været fuldtidslængde.

4/6

Braindead – set på DVD. IMDB

Amerikansk gyser fra 1992, instrueret af Peter Jackson.

Filmen kræver nok ikke den store introduktion, da stort set alle kender Peter Jackson. Det var et gensyn fra min side, men jeg morede mig fint. Filmen er underholdende og en af de bedre zombiefilm af de lidt ”nyere” produktioner. Indeholder fine effekter og som Gi-Jones helt rigtigt var inde på, så er der oftest en årsag til effekterne. De er ikke bare fyld, men har tit det formål at bringe historien videre til næste punkt. Det er ofte lidt tydeligt, men ikke desto mindre er det rigtig fedt og fungerer fint.

5/6

The Room – set på DVD. IMDB

Amerikansk romantisk drama fra 2003, instrueret af Tommy Wiseau.

En af de mest underholdende film jeg nogensinde har set. Ufrivilligt underholdende, naturligvis. Det bedste ved filmen er helt sikkert, den måde hvorpå den tager sig selv så hamrende seriøs på. Tommy Wiseau mener det uden tvivl i god mening, men for fanden hvor er det hele så underholdende kikset, at det bliver lårklaskende morsomt. Dialogerne er som læst op af manuskriptet, fuldstændig uden følelse eller indlevelse. De utroligt mange sexscener er så lange, at Tommy Wiseau har følt sig nødsaget til at genbruge flere af scenerne. Skuespillere der pludselig er væk og erstattet af andre er også fine eksempler i denne fine produktion. Filmen bærer desuden mange steder præg af, at være et udpluk af Tommy Wiseaus egne personlige interesser, hvorfor man også oftest ser mændene spille amerikansk fodbold, oftest fuldstændig ude af kontekst, men blot fordi de kan. Han har ganske enkelt bare haft et ønske om at de skulle spille fodbold i hans film, koste hvad det vil. Kulisserne ligner flere steder amatørteater opsætninger og så minder det hele i bund og grund meget om et afsnit af Glamour, bare i fuld spilletidslængde. Men for fanden hvor var jeg super underholdt! Den får fire stjerner højere end den fortjener, udelukkende pga. de ufrivilligt komiske indslag i filmen.

5/6

The Serpant and the Rainbow – set på DVD. IMDB

Amerikansk gyser fra 1988, instrueret af Wes Craven.

Denne film bragte os tilbage til hvor det hele begyndte, nemlig Haiti. Filmen har fået en lidt hård medfart og den har ikke voldsomt mange fans derude. Jeg var dog fint underholdt og kan egentligt rigtig godt lide Wes Cravens bud på en zombiefilm. Bill Pullman er sej i hovedrollen som videnskabsmanden Dennis Alan der rejser til Haiti i jagten på et stof der kan få folk til at gå i en komalignende tilstand. Filmen har mange fine elementer og bygger fint videre på de gamle zombie historier netop fra Haiti, hvilket er dejligt forfriskende.

4/6

Zombeak – (næsten) set på DVD. IMDB

Amerikansk gyser, instrueret af Sam Drog.

Jeg husker intet fra denne film, da jeg måtte melde pas pga. træthed. Jeg har dog hørt meget godt om den, så overvejer at anskaffe mig den, så jeg kan få set giraffen.

X/6

Z-DAG #6

Endnu engang var det, til trods for svingende kvaliteter på programmet, ekstremt hyggeligt at mødes igen. Rub Zombie er en god vært, til trods for at han snakker en et øre af. Dette var min fjerde eller femte Z-dag og det var helt sikkert et hit. :)

6/6
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#9665 MMB 14 år siden

Babo Rises (9653) skrev:
Foeller. Forstår ikke hvorfor du atter havner i den samme debat med Bruce om scorseses nye film. Trøst dig med at mange ikke deler hans mening hvis det er dig vigtigt. ;)

Fordi det irriterer mig lige meget hver gang, Bruce skriver, at Scorsese har lavet sine film i 00'erne for prisernes skyld. :)
Gravatar

#9666 elwood 14 år siden

Alt for meget tekst gider ikke læse det...

Just kidding 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#9667 Bruce 14 år siden

#9664 Damn 8 film, det var godt nok ikke så lidt :) Well done!
Gravatar

#9668 elwood 14 år siden

Hehe sejt, Ja The Room er noget unikt, jeg kan også godt li scenerne på taget, det er som om Tommy har tænkt, damm det er en fed location, den skal jeg bruge noget mere.

Og da Denny blir afpresset af ham drugdealeren og ikke skal bruge et par dage, men bare nogle minutter på at skaffe penge, var man færdig af grin.

Det sjoveste er nu og tænke på at gi-jones nu har set The Room 2 gange, og dermed også mere til Tommy nøgne krop.

Lyder til i havde en god dag/aften uden nogen gangstativs pensonist.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#9669 Bony 14 år siden

Bruce (9667) skrev:
#9664 Damn 8 film, det var godt nok ikke så lidt :) Well done!

Ni hvis man tæller The Room med. Desuden var Evil Dead på programmet om morgenen under morgenmaden, men der var jeg allerede taget hjem. Så det endelige tal ender på 10 film i det hele. Vi startede ved 14-tiden og så ellers resten af dagen og natten. Det trækker tænder ud med så mange i træk. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#9670 Bruce 14 år siden

#9669 Ja det ville jeg ikke kunne holde til :) 6-7 VHS film i gymnasietiden og et BoB marathon med al ekstramaterialet, det er vist tæt på det længste jeg har "overlevet".

Skriv ny kommentar: