Er jeg den eneste der insisterer på at drikke whiskey af nogle ordentlige glas? Et som man f.eks. kan se her: http://www.eisch.de/de/website/news/malt_whisky/in... Det åbner i den grad op for smagen, i stedet for de glad folk typisk serverer whiskey i.
At komme is i en god whiskey er en skandale, men kan gå til en Ballantines eller lignende en varm sommerdag. Derimod er jeg stor tilhænger af at putte en smule vand i. Det åbner for smagen og tager spritten, det skal selvfølgelig ikke tage overhånd.
Jeg kan forøvrigt varmt anbefale MacAllen 12 års, en rigtig god og rar whiskey, som ikke er så kradsbørstig. Det samme kan siges om Bowmore, som er den whiskeyflaske jeg har tømt hurtigst.
Hvis man vil prøve en rimelig single malt, kan jeg anbefale Blackstone 12 års singlemalt, som kan købes til 150kr i Aldi, det er et fund til de penge.
#51 De kloge hoveder siger, at Glencairn-whiskyglas er det eneste rigtige. Personligt synes jeg, at whiskyglas er fine og lækre, men de er ikke alfa omega. Jeg undgår for så vidt tumblers eller et andet glas, der er for åbent. Men jeg vil bestemt ikke rynke på næsen over det. Cognac-glas og små vinglas er helt fint i min optik.
Er der nogen, der har løst mysteriet om, hvilket destilleri Blackstone er fra? Rygterne siger at det er et stort destilleri fra Speyside. Det sker jo, at store destillerier sælger deres whisky billigere under et ikke-brand. Nogle siger også, at Western Gold Bourbon fra Lidl består af Jim Beam. Min nysgerrighed efter Blackstone har længe pirret mig, og jeg vil da prøve det engang. Det er jo et sjovt eksperiment at gætte, hvor den i virkeligheden er fra.
Lagavulin er en typisk Islay-whisky, og det betyder meget tørv og røg. Det er ikke en begynderwhisky. Men det er et virkelig fint tilbud til røg- og tørvelskerne.
Det er sjovt med whisky (og for den sags skyld vodka og rom), for jo billigere de er, jo sværere er de at drikke. Red label, Jack Daniels og Jim Beam brænder meget mere på tungen
Så ved jeg det, men jeg synes bedst om Jack Daniels end Red Label og Jim Beam.
mr gaijin (50) skrev:
Så kan jeg lige skrive et par anbefalinger til dig til den tid.
Jeg takker! ;)
mr gaijin (53) skrev:
Superbest fra søndag har denne Lagavulin Distiller's Edition fra 1991 til 350 kroner. Normalprisen er 700 kr:
Lagavulin er en typisk Islay-whisky, og det betyder meget tørv og røg. Det er ikke en begynderwhisky. Men det er et virkelig fint tilbud til røg- og tørvelskerne.
Det kan være jeg køber den alligevel. Den skal jo smages. Jeg skal også få købt nogen whiskey glas og en centiliter mål.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Det er en af klassikerne fra Speyside, som laver milde, frugtige whiskyer. Hvis du er til Jack Daniels, så er det her et rigtig godt sted at starte med at udvide horisonten. Og så er et godt tilbud. Den er samtidig på "tilbud" i Superbrugsen til 300 kroner, så der er en del penge at spare.
Ellers kan jeg kraftigt anbefale den Hakushu, som Irma på tilbud til 200 kroner fra søndag. Det er 10-årsudgaven, så det er lillebroren til den 12 års Hakushu, som jeg skriver om i #2. Den er lidt mere letbenet, men særdeles god stadigvæk. 200 kroner svarer til prisen i Japan, så det er et rigtig godt køb.
Her er en anmeldelse af den Dalwhinnie 15 years, som er på tilbud i øjeblikket. Her bliver den også anbefalet især som en indgang til Single Malt, hvis man er vant til blended whiskyer:
Min favorit er nok den italienske Frangelico, som er lavet på hasselnødder. Flasken er ikke til at tage fejl af: Den er formet som en munk. Ellers er Disaronno også rigtig godt. Lavet på abrikossten, men det smager som en mandellikør.
Det er noted - tror en af dem ryger i kurven til et besøg derhjemme til vinter.
Dalwhinnie er ok men Lavoulin(er selvfølgelig noget helt andet) er lige et par klasser bedre i min bog - destiller edition ser spænende ud. Laphroaig 10 år er decideret dårlig og så med kunstig farve og alt det gøgl - 18 års er uden snyd dog og er super lækker men en del dyrere.
#51 inflector 12 år siden
Er jeg den eneste der insisterer på at drikke whiskey af nogle ordentlige glas? Et som man f.eks. kan se her: http://www.eisch.de/de/website/news/malt_whisky/in...
Det åbner i den grad op for smagen, i stedet for de glad folk typisk serverer whiskey i.
At komme is i en god whiskey er en skandale, men kan gå til en Ballantines eller lignende en varm sommerdag. Derimod er jeg stor tilhænger af at putte en smule vand i. Det åbner for smagen og tager spritten, det skal selvfølgelig ikke tage overhånd.
Jeg kan forøvrigt varmt anbefale MacAllen 12 års, en rigtig god og rar whiskey, som ikke er så kradsbørstig. Det samme kan siges om Bowmore, som er den whiskeyflaske jeg har tømt hurtigst.
Hvis man vil prøve en rimelig single malt, kan jeg anbefale Blackstone 12 års singlemalt, som kan købes til 150kr i Aldi, det er et fund til de penge.
#52 mr gaijin 12 år siden
Er der nogen, der har løst mysteriet om, hvilket destilleri Blackstone er fra? Rygterne siger at det er et stort destilleri fra Speyside. Det sker jo, at store destillerier sælger deres whisky billigere under et ikke-brand. Nogle siger også, at Western Gold Bourbon fra Lidl består af Jim Beam. Min nysgerrighed efter Blackstone har længe pirret mig, og jeg vil da prøve det engang. Det er jo et sjovt eksperiment at gætte, hvor den i virkeligheden er fra.
#53 mr gaijin 12 år siden
http://www.danwhisky.dk/shop/lagavulin-distillers-...
#54 Nicki52 12 år siden
Så ved jeg det, men jeg synes bedst om Jack Daniels end Red Label og Jim Beam.
Jeg takker! ;)
Det kan være jeg køber den alligevel. Den skal jo smages. Jeg skal også få købt nogen whiskey glas og en centiliter mål.
#55 mr gaijin 12 år siden
#56 mr gaijin 12 år siden
http://www.masterofmalt.com/whiskies/dalwhinnie-15...
Det er en af klassikerne fra Speyside, som laver milde, frugtige whiskyer. Hvis du er til Jack Daniels, så er det her et rigtig godt sted at starte med at udvide horisonten. Og så er et godt tilbud. Den er samtidig på "tilbud" i Superbrugsen til 300 kroner, så der er en del penge at spare.
Ellers kan jeg kraftigt anbefale den Hakushu, som Irma på tilbud til 200 kroner fra søndag. Det er 10-årsudgaven, så det er lillebroren til den 12 års Hakushu, som jeg skriver om i #2. Den er lidt mere letbenet, men særdeles god stadigvæk. 200 kroner svarer til prisen i Japan, så det er et rigtig godt køb.
#57 mr gaijin 12 år siden
#58 jessup 12 år siden
Det er noted - tror en af dem ryger i kurven til et besøg derhjemme til vinter.
Dalwhinnie er ok men Lavoulin(er selvfølgelig noget helt andet) er lige et par klasser bedre i min bog - destiller edition ser spænende ud. Laphroaig 10 år er decideret dårlig og så med kunstig farve og alt det gøgl - 18 års er uden snyd dog og er super lækker men en del dyrere.
#59 HonoDelLoce 12 år siden
Det er dog en 18års - håber den er god, for hun har da i hvert fald betalt ved kasse 1 for den :D
#60 HonoDelLoce 12 år siden
"Smagen af bagt æble og kanel" lyder simpelthen bare så genialt og jule-agtigt! Mmmhmm!