Selvom der var én film blandt de oscarnominerede i 2008 der var en tand bedre end denne, så kan jeg godt unde Slumdog at vinde for årets bedste film, for det var en af de bedste overraskelser jeg har oplevet i en biograf. Jeg anede ikke hvad jeg gik ind til (så den i forbindelse med Oscar-showet), og jeg blev straks forelsket. På én gang barsk og brutal - sød og sjov - dog bliver denne kombination aldrig malplaceret. Jeg var vild med strukturen i fortællingen; de små historier der alle har betydning for handlingen og udfaldet.
48. Blade Runner
En af de bedste sci-fi film nogensinde og én af de fedste slutninger i filmhistorien :)
47. Taxi Driver
Martin Scorsese laver solide film; jeg har endnu ikke set en film af hans jeg ikke kunne lide - bortset fra første gang jeg så Taxi Driver; der brød jeg mig ikke sønderligt om den. Så genså jeg den 5-6 år efter og det var vist de år der skulle til før jeg forstod den. Nu har jeg set den siden og den bliver bedre efter hvert gensyn - ikke mindst slutningen og De Niros fejlfri præstation.
46. Shrek
Shrek er og bliver min ynlingsanimation. Hvor Pixar laver de flotteste animationsfilm vinder Dreamworks på humoren - de er knap så børnevenlige og især Shrek har et par scener under den "knap så børnevenlige"-kategori. Opfindsomheden i denne vil ingen ende tage og sjældent har jeg leet så meget i en biograf :D
45. The Thing
Hvem siger der ikke bliver lavet gode remakes? Ok, denne er måske ved at være gammel nok til at der snart kommer et re-remake - uanset, så er den altså helt igennem creepy på den gode måde med en stemning der er klaustrofobisk og iskold.
44. Rear Window
Yndlings-Hitchcockfilmen - og der er jo ellers mange - med en altid perfekt James Stewart i hovedrollen. Hitchcock formår endnu engang at skabe en nervepirrende stemning i en enkel historie med meget begrænsede lokationer.
43. Juno
Juno var årets lille behagelige overraskelse da den kom frem blandt dystre thrillers og tunge dramer. Ellen Page er perfekt som Juno og alle birollerne fungerer rigtig godt - men især JK Simmons og Allison Janney er fornøjelige som Junos forældre :)
42. Die Hard
Kongen af actionfilm - bedre er det sjældent set og opskriften er jo ganske enkel (og kopieret utallige gange siden). Tempoet er perfekt og ligeså er Bruce Willis som John McClane.
41. There will be Blood
Paul Thomas Anderson har ikke fejlet mig endnu. Han laver simpelthen fantastiske og gennemførte film hvor der virkelig bores dybt i både historie og persongalleri. Filmen er lang og slow-paced, den er dramatisk og musikken er bombastisk og det går alt sammen op i en større enhed. En af årets bedste film, og Daniel Day-Lewis' oscar var 100% velfortjent.
40. White Oleander
Desværre slet ikke på højde med bogen men stadig en god filmatisering der trods alt følger bogen godt. Der mangler dog nogle essentielle ting fra bogen for at gøre filmen perfekt; den måtte gerne have været ½ time længere for min skyld. Film har for lidt af bogens barsked og flere ting er blevet forsødet, men den er veludført og skuespillet er godt - Alison Lohman er perfekt i rollen som Astrid.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Slumdog Millionaire - har ikke set den Blade Runner - 5/6 Taxi Driver - et gensyn nødvendigt Shrek - 5/6 The Thing - 4/6 Rear Window - 6/6 Juno - har ikke set den Die Hard - 5/6 There Will Be Blood - 3/6 (og nul Oscars herfra ;-) ...)
Der laves desværre ikke spoof-film som denne længere. Airplane! er kongen af spoof og selvom den efterhånden er ved at være gammel holder humoren stadig - plat ja, men hvad ellers? Det er jo Zucker-Abrahams-Zucker der står for underholdningen ;) Og så er det måske den mest quoteable film nogensinde lavet :D
38. The 6th Sense
Det kan godt være at Den 6. Sans ikke er det samme efter 1. gensyn når man kender slutningen men jeg bliver stadig imponeret over den stemning Shyamalan formår at skabe. Jeg er Shyamalan-fan men hans film daler desværre i niveau (med denne og Unbreakable i toppen, Signs, The Village og Lady in the Water i midten og The Happening som bundskraber...) Håber at han kommer op på dette niveau igen.
37. Leon
Historien om det umage par; lejemorderen Léon og den forældreløse pige Mathilda er en af de små originale filmperler der dukker op i ny og næ. Jean Reno er perfekt som den formælte lejemorder der ikke helt har styr på hvordan man tackler en lille pige - men som finder ud af at han nok har manglet selskabet - ogNatalie Portman viste allerede her et kæmpe talent - hun er charmerende og rørende - især scenen hvor Léon åbner sin dør for hende er en fantastisk scene.
36. Dr. Strangelove - or how I leaned to stop worrying and love the bomb
Der er ingen tvivl om at Peter Sellers var et komisk geni. Han spiller sine 3 roller til perfekthed i Dr. Strangelove, men imo er det George C. Scott der stjæler filmen - jeg har kun set ham i seriøse roller før denne :) Kubrick tager ingen klicheer i brug og blæser på konventionerne i sin "kolde krig"-satire. En helt igennem genial film der kun bliver bedre ved gensyn.
35. Magnolia
Jeg elsker ensemble-film og historier der flettes sammen - og Paul Thomas Anderson gør det til topkarakter her. Magnolia er næsten det perfekte drama; den har alt fra gode historier, fantastisk skuespil, sort humor og et par wtf?-moments. Og så gør det jo ikke noget at Aimee Mann står for størstedelen af soundtracket med sine dejlige sange.
34. Life of Brian
Life of Brian er uden tvivl én af de sjoveste film der findes; hele parodien på historien om Jesus er modig og hysterisk morsom. Dét at den blev forbudt i flere lande siger noget om den snerpethed og mangel på selvironi blandt kristne fundamentalister. Sammen med "Holy Grail" og "Airplane" er det en af de allerbedste film at citere.
33. Revolutionary Road
Aldrig har jeg set så realitisk en skildring af et forhold så ødelagt at det driver begge parter ud i desperate forsøg på at føle...hvadsomhelst. Ethvert forsøg på at redde forholdet i håbet om at fremtiden kun vil blive bedre, bliver i stedet en belastning på et i forvejen skrøbeligt korthus - og man er ikke i tvivl om at det kun kan ende med en sammenstyrtning
at det så også gør på så tragisk vis er naturligvis deprimerende men også næsten uundgåeligt. En happy ending er fra starten udelukket
Sam Mendes har taget sin American Beauty og drænet den for den sorte, satiriske humor - og tilsat mere realistiske scenarier og dialoger - skænderierne kommer virkelig under huden på én - det er definitionen af det forhold vi alle frygter at ende i.
Skuespil som i denne er sjældent set bedre - "The Reader" er en god film men Kate Winslet skulle have haft sin oscar for denne.
32. Garden State
En dejlig film der på trods af en lidt sukkersød slutning er gennemført i stemning og humor. Kemien mellem Zach Braff og Natalie Portman er perfekt og Peter Sarsgaard er rigtig god i sin birolle - håber på at se mere til ham :)
31. Poltergeist
En af de allerstørste gyserklassikere. Stemningen har en blanding af eventyr og gys men har stadig nok humor og glimt i øjet til ikke at kunne beskrives som en regulær "horror-film" på trods af et par temmelig creepy scener.
30. Star Wars - Return of the Jedi
Tredje film i Star Wars trilogien (jo, det er en trilogi) er, på trods af at det er den svageste stadig enormt underholdende og fungerer perfekt i forlængelse af de 2 andre. Nåja, de Ewoks er måske en anelse fjollede mensom barn satte jeg stor pris på dem og sådan en form for nostalgi forsvinder ikke lige sådan. En fin afslutning på en perfekt filmtrilogi (jo det er!).
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Airplane! - 4/6 (kan sgu ikke helt huske den, men det jeg husker, anser jeg som noget af det bedste spoof der er lavet) The Sixth Sense - 4/6 (første gang jeg så den var jeg ellevild, men det er en af de film, der ikke rigtigt holder til for mange gensyn) Leon - 4-5/6 (bør nok også snart genses) Dr. Strangelove - 4/6 (bør bestemt snart genses, da jeg kun har set den en gang, og det er meget længe siden... jeg er sikker på at den ville få 5-6/6 ved et gensyn) Magnolia - 6/6 (en af de bedste film nogensinde... overhovedet!) Life Of Brian - 5/6 (ville egentlig gerne give den 6/6, men det er altid The Holy Grail jeg vender tilbage til af Monty Python filmene) Revolutionary Road - 6/6 (en af sidste års allerbedste film) Garden State - 4/6 (sjovt at jeg kan lide alle de der indie teen-flicks... jeg er dog personligt langt mere begejstret for 500 Days Of Summer) Poltergeist - 6/6 (ja sgu! Helt igennem fantastisk og eventyrlig gyser, der samtidig er et af de mest "realistiske" bud på aktivitet i hjemmet) Return Of The Jedi - 5/6 (meget tæt på fuldt hus hos mig... hovedsageligt pga. scenerne med Kejseren, men der er nogle ting der bare ikke fungerer helt ligeså godt som i A New Hope og Empire Strikes Back)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Ja rigtig gode film. Airplane var jo fantastisk gennemført. Dr. Strangelove top. Garden State en rigtig herlig feel good film (og der røg jeg så helt af vognen med 500 days). Return of the Jedi var jeg ret imponeret over, da den kom frem, men som tiden er gået, må jeg erkende, at jeg ofte sidder og trykker forward på fjernbetjeningen. Ville dog gerne se den i HD, for lydsporet stinker på DVD'en.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#261 wimmie 15 år siden
49. Slumdog Millionaire
Selvom der var én film blandt de oscarnominerede i 2008 der var en tand bedre end denne, så kan jeg godt unde Slumdog at vinde for årets bedste film, for det var en af de bedste overraskelser jeg har oplevet i en biograf. Jeg anede ikke hvad jeg gik ind til (så den i forbindelse med Oscar-showet), og jeg blev straks forelsket. På én gang barsk og brutal - sød og sjov - dog bliver denne kombination aldrig malplaceret.
Jeg var vild med strukturen i fortællingen; de små historier der alle har betydning for handlingen og udfaldet.
48. Blade Runner
En af de bedste sci-fi film nogensinde og én af de fedste slutninger i filmhistorien :)
47. Taxi Driver
Martin Scorsese laver solide film; jeg har endnu ikke set en film af hans jeg ikke kunne lide - bortset fra første gang jeg så Taxi Driver; der brød jeg mig ikke sønderligt om den. Så genså jeg den 5-6 år efter og det var vist de år der skulle til før jeg forstod den. Nu har jeg set den siden og den bliver bedre efter hvert gensyn - ikke mindst slutningen og De Niros fejlfri præstation.
46. Shrek
Shrek er og bliver min ynlingsanimation. Hvor Pixar laver de flotteste animationsfilm vinder Dreamworks på humoren - de er knap så børnevenlige og især Shrek har et par scener under den "knap så børnevenlige"-kategori.
Opfindsomheden i denne vil ingen ende tage og sjældent har jeg leet så meget i en biograf :D
45. The Thing
Hvem siger der ikke bliver lavet gode remakes? Ok, denne er måske ved at være gammel nok til at der snart kommer et re-remake - uanset, så er den altså helt igennem creepy på den gode måde med en stemning der er klaustrofobisk og iskold.
44. Rear Window
Yndlings-Hitchcockfilmen - og der er jo ellers mange - med en altid perfekt James Stewart i hovedrollen. Hitchcock formår endnu engang at skabe en nervepirrende stemning i en enkel historie med meget begrænsede lokationer.
43. Juno
Juno var årets lille behagelige overraskelse da den kom frem blandt dystre thrillers og tunge dramer. Ellen Page er perfekt som Juno og alle birollerne fungerer rigtig godt - men især JK Simmons og Allison Janney er fornøjelige som Junos forældre :)
42. Die Hard
Kongen af actionfilm - bedre er det sjældent set og opskriften er jo ganske enkel (og kopieret utallige gange siden).
Tempoet er perfekt og ligeså er Bruce Willis som John McClane.
41. There will be Blood
Paul Thomas Anderson har ikke fejlet mig endnu. Han laver simpelthen fantastiske og gennemførte film hvor der virkelig bores dybt i både historie og persongalleri. Filmen er lang og slow-paced, den er dramatisk og musikken er bombastisk og det går alt sammen op i en større enhed. En af årets bedste film, og Daniel Day-Lewis' oscar var 100% velfortjent.
40. White Oleander
Desværre slet ikke på højde med bogen men stadig en god filmatisering der trods alt følger bogen godt. Der mangler dog nogle essentielle ting fra bogen for at gøre filmen perfekt; den måtte gerne have været ½ time længere for min skyld. Film har for lidt af bogens barsked og flere ting er blevet forsødet, men den er veludført og skuespillet er godt - Alison Lohman er perfekt i rollen som Astrid.
#262 Lord Beef Jerky 15 år siden
Blade Runner - 6/6
Taxi Driver - 6/6
Shrek - 4/6
The Thing - 6/6
Rear Window - 6/6
Juno - 4/6
Die Hard - 6/6
There Will Be Blood - 6/6
Lutter gode film igen. Genså Shrek forleden, og den er ganske underholdende.
#263 filmz-Bruce 15 år siden
Slumdog Millionaire - 5/6
Blade Runner - 6/6
Taxi Driver - 5/6
Shrek - 5/6
The Thing - 6/6
Rear Window - 6/6
Juno - 4/6
Die Hard - 6/6
There Will Be Blood - 6/6
#264 BN 15 år siden
Blade Runner - 5/6
Taxi Driver - et gensyn nødvendigt
Shrek - 5/6
The Thing - 4/6
Rear Window - 6/6
Juno - har ikke set den
Die Hard - 5/6
There Will Be Blood - 3/6 (og nul Oscars herfra ;-) ...)
#265 MMB 15 år siden
Taxi Driver 6/6
Shrek 4/6
#266 wimmie 15 år siden
Der laves desværre ikke spoof-film som denne længere. Airplane! er kongen af spoof og selvom den efterhånden er ved at være gammel holder humoren stadig - plat ja, men hvad ellers? Det er jo Zucker-Abrahams-Zucker der står for underholdningen ;)
Og så er det måske den mest quoteable film nogensinde lavet :D
38. The 6th Sense
Det kan godt være at Den 6. Sans ikke er det samme efter 1. gensyn når man kender slutningen men jeg bliver stadig imponeret over den stemning Shyamalan formår at skabe. Jeg er Shyamalan-fan men hans film daler desværre i niveau (med denne og Unbreakable i toppen, Signs, The Village og Lady in the Water i midten og The Happening som bundskraber...)
Håber at han kommer op på dette niveau igen.
37. Leon
Historien om det umage par; lejemorderen Léon og den forældreløse pige Mathilda er en af de små originale filmperler der dukker op i ny og næ.
Jean Reno er perfekt som den formælte lejemorder der ikke helt har styr på hvordan man tackler en lille pige - men som finder ud af at han nok har manglet selskabet - ogNatalie Portman viste allerede her et kæmpe talent - hun er charmerende og rørende - især scenen hvor Léon åbner sin dør for hende er en fantastisk scene.
36. Dr. Strangelove - or how I leaned to stop worrying and love the bomb
Der er ingen tvivl om at Peter Sellers var et komisk geni. Han spiller sine 3 roller til perfekthed i Dr. Strangelove, men imo er det George C. Scott der stjæler filmen - jeg har kun set ham i seriøse roller før denne :)
Kubrick tager ingen klicheer i brug og blæser på konventionerne i sin "kolde krig"-satire. En helt igennem genial film der kun bliver bedre ved gensyn.
35. Magnolia
Jeg elsker ensemble-film og historier der flettes sammen - og Paul Thomas Anderson gør det til topkarakter her. Magnolia er næsten det perfekte drama; den har alt fra gode historier, fantastisk skuespil, sort humor og et par wtf?-moments.
Og så gør det jo ikke noget at Aimee Mann står for størstedelen af soundtracket med sine dejlige sange.
34. Life of Brian
Life of Brian er uden tvivl én af de sjoveste film der findes; hele parodien på historien om Jesus er modig og hysterisk morsom. Dét at den blev forbudt i flere lande siger noget om den snerpethed og mangel på selvironi blandt kristne fundamentalister.
Sammen med "Holy Grail" og "Airplane" er det en af de allerbedste film at citere.
33. Revolutionary Road
Aldrig har jeg set så realitisk en skildring af et forhold så ødelagt at det driver begge parter ud i desperate forsøg på at føle...hvadsomhelst. Ethvert forsøg på at redde forholdet i håbet om at fremtiden kun vil blive bedre, bliver i stedet en belastning på et i forvejen skrøbeligt korthus - og man er ikke i tvivl om at det kun kan ende med en sammenstyrtning
Sam Mendes har taget sin American Beauty og drænet den for den sorte, satiriske humor - og tilsat mere realistiske scenarier og dialoger - skænderierne kommer virkelig under huden på én - det er definitionen af det forhold vi alle frygter at ende i.
Skuespil som i denne er sjældent set bedre - "The Reader" er en god film men Kate Winslet skulle have haft sin oscar for denne.
32. Garden State
En dejlig film der på trods af en lidt sukkersød slutning er gennemført i stemning og humor. Kemien mellem Zach Braff og Natalie Portman er perfekt og Peter Sarsgaard er rigtig god i sin birolle - håber på at se mere til ham :)
31. Poltergeist
En af de allerstørste gyserklassikere. Stemningen har en blanding af eventyr og gys men har stadig nok humor og glimt i øjet til ikke at kunne beskrives som en regulær "horror-film" på trods af et par temmelig creepy scener.
30. Star Wars - Return of the Jedi
Tredje film i Star Wars trilogien (jo, det er en trilogi) er, på trods af at det er den svageste stadig enormt underholdende og fungerer perfekt i forlængelse af de 2 andre. Nåja, de Ewoks er måske en anelse fjollede mensom barn satte jeg stor pris på dem og sådan en form for nostalgi forsvinder ikke lige sådan.
En fin afslutning på en perfekt filmtrilogi (jo det er!).
#267 Lord Beef Jerky 15 år siden
Airplane! - 4/6 (kan sgu ikke helt huske den, men det jeg husker, anser jeg som noget af det bedste spoof der er lavet)
The Sixth Sense - 4/6 (første gang jeg så den var jeg ellevild, men det er en af de film, der ikke rigtigt holder til for mange gensyn)
Leon - 4-5/6 (bør nok også snart genses)
Dr. Strangelove - 4/6 (bør bestemt snart genses, da jeg kun har set den en gang, og det er meget længe siden... jeg er sikker på at den ville få 5-6/6 ved et gensyn)
Magnolia - 6/6 (en af de bedste film nogensinde... overhovedet!)
Life Of Brian - 5/6 (ville egentlig gerne give den 6/6, men det er altid The Holy Grail jeg vender tilbage til af Monty Python filmene)
Revolutionary Road - 6/6 (en af sidste års allerbedste film)
Garden State - 4/6 (sjovt at jeg kan lide alle de der indie teen-flicks... jeg er dog personligt langt mere begejstret for 500 Days Of Summer)
Poltergeist - 6/6 (ja sgu! Helt igennem fantastisk og eventyrlig gyser, der samtidig er et af de mest "realistiske" bud på aktivitet i hjemmet)
Return Of The Jedi - 5/6 (meget tæt på fuldt hus hos mig... hovedsageligt pga. scenerne med Kejseren, men der er nogle ting der bare ikke fungerer helt ligeså godt som i A New Hope og Empire Strikes Back)
#268 filmz-Bruce 15 år siden
#269 Lord Beef Jerky 15 år siden
Det er jo fordi, du er en gnaven og gammel konservativ mand, der kun kan lide film fra 1995!
#270 filmz-Bruce 15 år siden