Gravatar

#311 MOVIE1000 15 år siden

#309 du har ret. Det er kun Saw sagaen der inkluderer god smag ;)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#312 wimmie 15 år siden

#311 Ahem... dét i sig selv er vist en selvmodsigelse ;)

Men 1'eren er jeg dog enig i - og den er jo også på listen.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#313 MOVIE1000 15 år siden

#312 du snakker om selvmodsigelse? Saw I er stadig med i Saw sagaen, så jeg har ret hvilket du også har indtil du skrev det i #312 så det er en selvmodsigelse ;)
;)
;)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#314 wimmie 15 år siden

Hehe...det var nu mere dét med saw-filmene og god smag der var en selvmodsigelse (på nær 1'eren)
Gravatar

#315 Skeloboy 15 år siden

KOmmer der snart noget mere? :)
Gravatar

#316 wimmie 15 år siden

Jep - har lige fået installeret Windows 7, så jeg skal lige have styr på mine dokumenter osv. Kommer ganske snart :)
Gravatar

#317 wimmie 15 år siden

Så kommer opdateringen endelig ;)

19-10

19. Better off Dead

Nogle vil måske undre sig over hvorfor denne lille 80'er komedie ligger så højt på min liste...men sagen er den at det er én af de film jeg er vokset op med og hos os hard en kultstatus ;)
Den er helt igennem fjollet, og folk der ser den for første gang i dag vil måske synes den er plat, men det er én af mine absolutte yndlingskomedier med nogle meget mindeværdige scener og ditto quotes - og nogle helt igennem fede karakterer.

18. Star Wars - A New Hope

Som tidligere nævnt er jeg mest til den første Star Wars-film; det er dén jeg så igen og igem som barn - de to andre (jep, der ER kun 2 andre ;) så jeg først nogle år senere.

17. 28 Days Later

Denne "zombiefilm-som-ikke-er-en-zombiefilm" er én af de største positive overraskelser i min private filmhistorie; jeg havde kun hørt ganske lidt om den da jeg så den i biografen. Det er en gyser af de mest nervepirrende og stemningsfulde slags.
Jeg har hørt folk stille spørgsmålstegn ved troværdigheden ved slutningen og hovedpersonens "forvandling" gennem filmen, men jeg synes netop at slutningen fungerer så genialt som den gør
med det bratte stemningsskift. Filmen har hele vejen igennem været meget mørk og meget dyster, så det gør mig ikke noget at slutningen tager en drejning mod det lyse og håbefulde.

Ang. hovedpersonen så synes jeg netop at hans forvandling fra forvirret, ordinær og forholdsvis svag hovedperson til handlekraftig vildman er ganske realistisk taget i betragtning hvad de går igennem.

16. The Shawshank Redemption

Diskussionen om hvorvidt den fortjener pladsen som verdens bedste film (på IMDB) vil ingen ende tage, og den har længe ligget og kæmpet med "The Godfather" om førstepladsen. I kan jo nok regne ud hvilken jeg personligt synes er den bedste, men ligefrem verdens bedste?
Uden tvivl en helt igennem fantastisk film; velskrevet (efter Stephen Kings geniale historie), velspillet og velinstrueret (ville ønske at Frank Darabont ville filmatisere flere King-romaner - ham og Rob Reiner er vel de der har haft størst succes med det).
Slutningen som naturligvis ikke skal spoiles, selvom de fleste nok næsten har set filmen, er én af filmhistoriens bedste.
Efter min mening var det denne der skulle have ryddet Oscar-bordet i 1994 og ikke Forrest Gump ;)

15. Aliens

Èt af de tilfælde hvor 2'eren for en gangs skyld overgår 1'eren (selvom det nu er tæt løb mellem de to første "Alien"-film). 2'eren har mere af det hele og er mere actionpræget end den forgående, hvilket har potentiale til at kamme over - men i dette tilfælde fungerer det perfekt. Den er dyster og enormt klaustrofobisk og én af de få gysere der kan få mig helt ud på stolekanten i visse meget nervepirrende scener.

14. Pan's Labyrinth (El Laberinto del Fauno)

Guillermo Del Toro er ligesom Tim Burton en fantastisk visuel filmskaber. Hvor Burton er mere lethjertet selv når hans film er dystre, så er Del Toro noget mere barsk og kompromisløs i sine eventyrverdener, for man skal bestemt ikke tro at Pan's Labyrinth er for børn bare fordi det er en eventyrfilm med en lille pige i hovedrollen.
Filmen er enormt blodig og brutal og i eventyrverdenen fungerer det ganske enkelt perfekt sammen med den virkelige verden, krigen og de barskheder som pigen
Ofelia må igennem.

13. E.T.

Som så mange andre savner jeg den gode gamle Spielberg der var mester i at skabe film der var underholdende med den perfekte blanding af eventyr, alvor, action, humor og stemning uden at det blev cheesy og påklistret. Jeg er stadig fan men på det seneste er hans film blevet for glatte og uden samme sjæl som kendetegnede hans film gennem 80'erne og 90'erne.
E.T. er én af de film der har fulgt mig siden barndommen og som stadig fungerer som en af de mest gennemførte familiefilm-også-for-voksne nogensinde.

12. Saving Private Ryan

Men Spielberg kan skam også lave film der er gravalvorlige og viser krigens allermest blodige sider. Introscenen på D-Dag er én af de mest brutale og gåsehudsfremkalende krigsscener der var lavet på film. Sidenhen er det blevet mere og mere normalt at vise de realistiske sider af krigens brutaliteter men da denne kom frem var krigsfilm ofte noget der handlede om den menneskelige side.
Det er resten af Saving Private Ryan da også, og hvor mange mener at noget af troværdigheden ryger, mener jeg at den kun bliver bedre. Selvom den er lang er den aldrig langtrukken og dette skyldes især persongalleriet som jeg nyder at følge og hader at se nogen ryge i svinget ;)

11. Exorcisten

Èn af de bedste og mest effektive gysere der endnu er lavet. Stemningen er dyster og iskold og effekterne er bedre end gennemsnittet i en gyserfilm fra 70'erne ;)
Det er helt forståeligt hvorfor Excorcisten blev en klassiker - midt i slaherfilmenes storhedstid kom en gyser der var så uhyggelig uden at bruge en masse blod og splat.

10. Ordinary People

Et tungt, velspillet og velskrevet lille familiedrama - en slags alvorligere version af American Beauty om forstadslivets hemmeligheder og om at opretholde en facade over for venner og naboer. Donald Sutherland, Mary Tyler-Moore og Judd Hirsch er alle fantastiske i deres roller men det er især en ung Timothy Hutton der stjæler billedet som den deprimerede søn der kæmper med sorg og skyldfølelse efter broderens druknedød. Han vandt en velfortjent oscar i 1980 - det samme gjorde filmen.
Gravatar

#318 MMB 15 år siden

Star Wars - A New Hope 9/10
The Shawshank Redemption 10/10
Pan's Labyrinth (El Laberinto del Fauno) 10/10
E.T. 8/10
Saving Private Ryan 7/10

Alt i alt synes jeg, du har valgt nogle rigtig gode film, også selvom jeg synes Shaving Ryan's Private er ret overvurderet. Jeg synes f.eks. Clint Eastwood's Letters of Iwo Jima og Flags of Our Fathers er noget bedre. :)

Nu har jeg ikke set Ordinary People, men jeg tvivler meget stærkt på at den burde vinde over Raging Bull.
Gravatar

#319 Skeloboy 15 år siden

#317 - temmelig overrasket over at Ordinary People så langt oppe. Den er nu god, men Oscaren var ikke velfortjent...Raging Bull!!!
Gravatar

#320 Lord Beef Jerky 15 år siden

Sjove valg så højt oppe, men generelt kanon film!

A New Hope - 6/6
28 Days Later - 5/6
The Shawshank Redemption - 6/6
Aliens - 6/6
El Laberinto Del Fauno - 6/6
E.T. - 5/6
Saving Private Ryan - 3/6
Exorcisten - 6/6
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: