Jeg tror, at mit største problem med Saving Private Ryan bunder i, at den ikke er konsekvent nok. Som du selv nævner, så starter den ud med at være enormt "realistisk." (Sat i gåseøjne, fordi jeg ikke selv har prøvet at invadere en strand i Frankrig.) Filmen som helhed har også en rimelig realistisk tilgang, men der er tidspunkter, hvor det kammer over. Mit yndlings-ankepunkt er der, hvor vor kære snigskytte tager en tysker ud, igennem hans kikkertsigte. Jeg angriber ikke skuddet, jeg mindes, at Mythbusters faktisk har testet det. Men der er et magisk "feel" over scenen, der gør, at jeg har svært ved at tage den seriøst. Det er som om, at tyskeren bliver prikket på skulderen af en ærkengel, og så er det auf wiedersehen med Hansi. Filmen som helhed er rigtig god - men jeg vil til hver en tid hellere se et afsnit af Band of Brothers, hvis jeg skal se noget fra WW2.
Af de film du nævner, er Shawshank så absolut min favorit. Det er en "feel good"-film af de få, og sammen med Fight Club og Inside Man, er den, hos mig, blandt de film, med en overraskende slutning (for Fight Clubs vedkommende er det nok nærmere et overraskende point of no return), som man kan se igen og igen, netop fordi slutningen er noget, man sidder og glæder sig til. (På den gode måde).
Jeg smiler lige stort, hver gang Dufresne går en tur i den lokale bank, det er et magisk filmøjeblik. Intet mindre.
Better of Dead - har jeg (vistnok) kke set Star wars: A New Hope - 6/6 28 days later - har jeg ikke set The Shawshank Redemption - 6/6 Aliens - 5/6 Pan's Labyrinth - 5/6 E.T. - 3/6 Saving Private Ryan - 6/6 Exorcisten - 3/6 Ordinary People - et gensyn påkrævet
Endnu en række rigtig gode film, dog lige med undtagelse af "Ordinary People” som jeg altid har syntes, har været en lettere halvkedelig film. Temaet fejler sån set ikke noget og især Timothy Hutton spiller meget overbevisende, men jeg bliver alligevel ikke rigtigt grebet af historien pga. den måde den bliver formidlet på. 2/6
”28 Days Later”, som trods afvigelsen fra den gængse zombie opstandelse alligevel fungere som en klassisk zombiefilm, da den følger en række typiske punkter i sin historie, har jeg også altid haft en svaghed for. Creepy stemning, gode actionscener og glimrende spillet specielt af Cillian Murphy. 4/6
”Better Off Dead” er en herlig 80’er komedie og klart en der hører til i The John Cusack canon” fra den periode sammen med klassikere som ”The Sure Thing”, ”Say Anything” og ”Hot Pursuit”. 4/6
”Star Wars – A New Hope”, er bare et af de minder fra barndommen som aldrig mister sin magi. Super underholdende sci-fi/adventure med masser af udødelige scener og herlige replikker. 5/6
”The Shawshank Redemption” er en rigtig god, meget barsk og meget rørende film med to stærke skuespilspræstationer, der lige løfter historien yderligere et niveau op. Jeg mener dog ikke, at det ligefrem er verdens bedste film og den ligger f. eks heller ikke i min top 10. 5/6
”Saving Private Ryan” er i mine øjne en af de bedste krigsfilm i nyere tid og jeg mener klart, at den har langt mere at byde på, som du også skriver, end blot den helt igennem fantastisk filmede/redigerede invasions-scene/D-Dag. Jeg synes heller ikke hverken historien eller karaktererne mister troværdighed, jo længere ind i filmen man kommer, men derimod at det er ret interessant at følge dem og deres kontroverser med hinanden, hvor man på den måde får nogle forskellige opfattelser af de forskellige krigsrelaterede situationer de havner. 5/6
”E.T.”, en af mine yndlingsfilm af Steven Spielberg. Ja, den er da mega sentimental, men på en måde der er rørende og eventyrlig. Vidunderlig score af John Williams i øvrigt. 5/6
"Aliens", jeg er igen helt enig. Det er godt nok svært at vælge, hvem der er den bedst imellem Ridley Scotts originale film og så Camerons, da begge får de forskellige stilarter til at lykkedes til perfektion. Men jeg holder nu også mest af sidstnævnte, når alt kommer til alt og især i den 17 min. længere directors cut udgave. 6/6
”Exorcisten”, tager sin tid med at bygge historien op og kan i starten godt virke lidt tungt at danse med, men det betaler sig at være tålmodig, for når man når frem til finalen er gyset kravlet helt ind under huden og har næsten fået hjertet til at holde op med at slå. En klar gyserklassiker. 6/6
”Pan’s Labyrint” er efter min mening klart Guillermo Del Toro’s bedste film, (dog tæt forfulgt af ”HellBoy”), og jeg var også dybt fascineret af det her dystre fantasi univers, som helt afgjort fungere perfekt sat overfor krigshandlingerne i den virkelige verden. 6/6
Glæder mig til at se din top 10 liste. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
7, 8 og 9. Indiana Jones and the Last Crusade + Indiana Jones and the temple of Doom + Raiders of the Lost Ark
Jeg forbød mig selv at putte flere film på én plads, men samtidig kan jeg umuligt vælge hvilken Indy-film der er min favorit - det er meget forskelligt. Jeg ved godt at de fleste ser "Temple of Doom" som den svageste ( i hvert fald indtil "Crystal Skull" udkom), men det er nok den Indy-film jeg har set flest gange - især som barn elskede jeg den, og den slags nostalgi er svær at komme udenom. Desuden elsker jeg at den er så mørk og grum i forhold til de andre. Så placér dem selv på plads 7, 8 og 9 efter hvad I selv føler for - for min skyld kunne de sagtens deles om én plads ;)
6. Little Miss Sunshine
Simpelthen den bedste feel-good film jeg har set. Skuespillet er helt i top, musikken er herlig, grinene er mange og blandingen af alvor, satire og humor er perfekt. Dejligt at se en film der i al sin enkelthed virker forfriskende og original. Abigail Breslin er én af vor tids bedste barneskuespillere og Alan Arkin vandt en velfortjent oscar :)
5. The Shining
I mine øjne verdens bedste gyser. Den er så gennemført i stemning og scenen med Danny der cykler rundt i hotellets tomme gange er efterhånden blevet en definition på nervepirrende og creepy stemning. Jack Nicholson er helt genial i rollen som Jack Torrance der gradvist bliver sindssyg og til sidst går amok i blodrus. Nogle har ytret at de synes det går for hurtigt med hans "forvandling" - jeg synes dog det fungerer fint - især når man tænker på at han skal forestille i forvejen at være lidt ustabil (dette bliver dog udpenslet mere i bogen end i filmen). Stephen King brød sig ikke om denne filmversion af hans roman...jeg har set den crappy miniserie som han selv roste til skyerne - og det beviser bare at King har forstand på bøger...ikke film :p
4. Monty Python and the holy grail
Så bliver det ikke sjovere, mere plat og mere "quoteable" - én af de få film jeg stort set kan udenad...til andres store fortrydelse (advarsel: se ikke denne film i selskab med mig og min veninde Linda ;)
3. The Fall
Det er kun ca. ½ år siden jeg så The Fall (den er jo først kommet på hylderne i 2009 selvom den er fra 2006). Lidt ligesom med Memento var jeg simpelthen nødt til at gense filmen efter at have set den første gang og købet af filmen på Bluray viste sig at være det bedste BD-køb endnu; filmen er simpelthen noget af det flotteste jeg har set i High-definition.
Men det er ikke kun at filmen er spektakulær flot; historien er fængende og smukt fortalt. Samspillet mellem Roy og Alexandria er filmens absolutte force. Catinca Untaru er et fund til rollen; jeg kan ikke forstå hvordan nogen kan synes hun gør det dårligt; jeg synes hun er naturlig og overbevisende og det at hun ikke er en typisk (amerikansk) barnestjerne er kun et plus i dette tilfælde; én af de fineste detaljer ved filmen er netop de sproglige finurligheder der opstår - både i samtalerne med Roy men også i hendes fortolkninger af hans historier.
2. Moulin Rouge
Måske den bedste biografoplevelse jeg har haft. Moulin Rouge er et overflødighedshorn af musik, flotte kostumer og dansenumre - og et sandt fyrværkeri af farver. Jeg blev næsten bogstaveligt talt forpustet bare i løbet af det første kvarter. Historien i sig selv er ikke nyskabende, men udførelsen er helt fantastisk. Musikcovernumrende er glimrende udført; skuespillerne gør det godt som sangere også selvom Ewan McGregor måske ikke ligefrem udemærker sig i skønsang så er han tilpas god og charmerende i rollen. Nicole Kidman har aldrig været skønnere :)
1. Memento
Min absolutte favoritfilm. Jeg (halvt) så den på et tidspunkt og jeg blev så fanget af den at jeg måtte se den igen med det samme for at få det hele med. Det er én af de eneste film jeg kan se rigtig mange gange og mellem hver gang formår jeg at slette dele af forløbet/sammenhængen af min hukommelse, så hvert gensyn er lige så fedt. Guy Pearce er helt perfekt i rollen; han underspiller tilpas til at overbevise én om at han virkelig intet husker og bare vil finde sandheden og få hævn over sin myrdede kone. Perfekt film.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
#321 Skeloboy 15 år siden
#322 Lord Beef Jerky 15 år siden
#323 Åkepool 15 år siden
Jeg prøver lige at hoppe på karaktervognen:
Better off dead - 4/6
Star wars - 6/6
28 days later - 4/6
The Shawshank redemption - 5/6
Aliens - 6/6
Pan's Labyrinth - 4½/6
E.T. - 5/6
Saving Private Ryan - 4/6
Exorcisten - 6/6 (bedste gyser ever).
#324 Kochie 15 år siden
Af de film du nævner, er Shawshank så absolut min favorit. Det er en "feel good"-film af de få, og sammen med Fight Club og Inside Man, er den, hos mig, blandt de film, med en overraskende slutning (for Fight Clubs vedkommende er det nok nærmere et overraskende point of no return), som man kan se igen og igen, netop fordi slutningen er noget, man sidder og glæder sig til. (På den gode måde).
#325 filmz-Bruce 15 år siden
28 days later - 3/6
The Shawshank redemption - 5/6
Aliens - 5/6
Pan's Labyrinth - 5/6
E.T. - 4/6
Saving Private Ryan - 4/6
Exorcisten - 5/6
Ordinary People - 4/6
#326 BN 15 år siden
Star wars: A New Hope - 6/6
28 days later - har jeg ikke set
The Shawshank Redemption - 6/6
Aliens - 5/6
Pan's Labyrinth - 5/6
E.T. - 3/6
Saving Private Ryan - 6/6
Exorcisten - 3/6
Ordinary People - et gensyn påkrævet
#327 NightHawk 15 år siden
Endnu en række rigtig gode film, dog lige med undtagelse af "Ordinary People” som jeg altid har syntes, har været en lettere halvkedelig film. Temaet fejler sån set ikke noget og især Timothy Hutton spiller meget overbevisende, men jeg bliver alligevel ikke rigtigt grebet af historien pga. den måde den bliver formidlet på. 2/6
”28 Days Later”, som trods afvigelsen fra den gængse zombie opstandelse alligevel fungere som en klassisk zombiefilm, da den følger en række typiske punkter i sin historie, har jeg også altid haft en svaghed for. Creepy stemning, gode actionscener og glimrende spillet specielt af Cillian Murphy. 4/6
”Better Off Dead” er en herlig 80’er komedie og klart en der hører til i The John Cusack canon” fra den periode sammen med klassikere som ”The Sure Thing”, ”Say Anything” og ”Hot Pursuit”. 4/6
”Star Wars – A New Hope”, er bare et af de minder fra barndommen som aldrig mister sin magi. Super underholdende sci-fi/adventure med masser af udødelige scener og herlige replikker. 5/6
”The Shawshank Redemption” er en rigtig god, meget barsk og meget rørende film med to stærke skuespilspræstationer, der lige løfter historien yderligere et niveau op. Jeg mener dog ikke, at det ligefrem er verdens bedste film og den ligger f. eks heller ikke i min top 10. 5/6
”Saving Private Ryan” er i mine øjne en af de bedste krigsfilm i nyere tid og jeg mener klart, at den har langt mere at byde på, som du også skriver, end blot den helt igennem fantastisk filmede/redigerede invasions-scene/D-Dag. Jeg synes heller ikke hverken historien eller karaktererne mister troværdighed, jo længere ind i filmen man kommer, men derimod at det er ret interessant at følge dem og deres kontroverser med hinanden, hvor man på den måde får nogle forskellige opfattelser af de forskellige krigsrelaterede situationer de havner. 5/6
”E.T.”, en af mine yndlingsfilm af Steven Spielberg. Ja, den er da mega sentimental, men på en måde der er rørende og eventyrlig. Vidunderlig score af John Williams i øvrigt. 5/6
"Aliens", jeg er igen helt enig. Det er godt nok svært at vælge, hvem der er den bedst imellem Ridley Scotts originale film og så Camerons, da begge får de forskellige stilarter til at lykkedes til perfektion. Men jeg holder nu også mest af sidstnævnte, når alt kommer til alt og især i den 17 min. længere directors cut udgave. 6/6
”Exorcisten”, tager sin tid med at bygge historien op og kan i starten godt virke lidt tungt at danse med, men det betaler sig at være tålmodig, for når man når frem til finalen er gyset kravlet helt ind under huden og har næsten fået hjertet til at holde op med at slå. En klar gyserklassiker. 6/6
”Pan’s Labyrint” er efter min mening klart Guillermo Del Toro’s bedste film, (dog tæt forfulgt af ”HellBoy”), og jeg var også dybt fascineret af det her dystre fantasi univers, som helt afgjort fungere perfekt sat overfor krigshandlingerne i den virkelige verden. 6/6
Glæder mig til at se din top 10 liste. :)
#328 wimmie 15 år siden
7, 8 og 9. Indiana Jones and the Last Crusade + Indiana Jones and the temple of Doom + Raiders of the Lost Ark
Jeg forbød mig selv at putte flere film på én plads, men samtidig kan jeg umuligt vælge hvilken Indy-film der er min favorit - det er meget forskelligt.
Jeg ved godt at de fleste ser "Temple of Doom" som den svageste ( i hvert fald indtil "Crystal Skull" udkom), men det er nok den Indy-film jeg har set flest gange - især som barn elskede jeg den, og den slags nostalgi er svær at komme udenom.
Desuden elsker jeg at den er så mørk og grum i forhold til de andre. Så placér dem selv på plads 7, 8 og 9 efter hvad I selv føler for - for min skyld kunne de sagtens deles om én plads ;)
6. Little Miss Sunshine
Simpelthen den bedste feel-good film jeg har set. Skuespillet er helt i top, musikken er herlig, grinene er mange og blandingen af alvor, satire og humor er perfekt.
Dejligt at se en film der i al sin enkelthed virker forfriskende og original. Abigail Breslin er én af vor tids bedste barneskuespillere og Alan Arkin vandt en velfortjent oscar :)
5. The Shining
I mine øjne verdens bedste gyser. Den er så gennemført i stemning og scenen med Danny der cykler rundt i hotellets tomme gange er efterhånden blevet en definition på nervepirrende og creepy stemning.
Jack Nicholson er helt genial i rollen som Jack Torrance der gradvist bliver sindssyg og til sidst går amok i blodrus. Nogle har ytret at de synes det går for hurtigt med hans "forvandling" - jeg synes dog det fungerer fint - især når man tænker på at han skal forestille i forvejen at være lidt ustabil (dette bliver dog udpenslet mere i bogen end i filmen).
Stephen King brød sig ikke om denne filmversion af hans roman...jeg har set den crappy miniserie som han selv roste til skyerne - og det beviser bare at King har forstand på bøger...ikke film :p
4. Monty Python and the holy grail
Så bliver det ikke sjovere, mere plat og mere "quoteable" - én af de få film jeg stort set kan udenad...til andres store fortrydelse (advarsel: se ikke denne film i selskab med mig og min veninde Linda ;)
3. The Fall
Det er kun ca. ½ år siden jeg så The Fall (den er jo først kommet på hylderne i 2009 selvom den er fra 2006). Lidt ligesom med Memento var jeg simpelthen nødt til at gense filmen efter at have set den første gang og købet af filmen på Bluray viste sig at være det bedste BD-køb endnu; filmen er simpelthen noget af det flotteste jeg har set i High-definition.
Men det er ikke kun at filmen er spektakulær flot; historien er fængende og smukt fortalt. Samspillet mellem Roy og Alexandria er filmens absolutte force. Catinca Untaru er et fund til rollen; jeg kan ikke forstå hvordan nogen kan synes hun gør det dårligt; jeg synes hun er naturlig og overbevisende og det at hun ikke er en typisk (amerikansk) barnestjerne er kun et plus i dette tilfælde; én af de fineste detaljer ved filmen er netop de sproglige finurligheder der opstår - både i samtalerne med Roy men også i hendes fortolkninger af hans historier.
2. Moulin Rouge
Måske den bedste biografoplevelse jeg har haft. Moulin Rouge er et overflødighedshorn af musik, flotte kostumer og dansenumre - og et sandt fyrværkeri af farver. Jeg blev næsten bogstaveligt talt forpustet bare i løbet af det første kvarter.
Historien i sig selv er ikke nyskabende, men udførelsen er helt fantastisk. Musikcovernumrende er glimrende udført; skuespillerne gør det godt som sangere også selvom Ewan McGregor måske ikke ligefrem udemærker sig i skønsang så er han tilpas god og charmerende i rollen. Nicole Kidman har aldrig været skønnere :)
1. Memento
Min absolutte favoritfilm. Jeg (halvt) så den på et tidspunkt og jeg blev så fanget af den at jeg måtte se den igen med det samme for at få det hele med.
Det er én af de eneste film jeg kan se rigtig mange gange og mellem hver gang formår jeg at slette dele af forløbet/sammenhængen af min hukommelse, så hvert gensyn er lige så fedt.
Guy Pearce er helt perfekt i rollen; han underspiller tilpas til at overbevise én om at han virkelig intet husker og bare vil finde sandheden og få hævn over sin myrdede kone.
Perfekt film.
#329 evermind 15 år siden
Gode valg med Indy-filmene, The Shining, Monty Python and the Holy Grail og Memento!
Derudover har jeg kun set Moulin Rouge, som var en storslået sanseoplevelse, men ikke hører blandt mine egne favoritter.
#330 Skeloboy 15 år siden
Synes helt klart det er Little Miss Sunshine, der er den bedste der.
Har det præcis på samme måde med Temple of Doom :)