Af frygt for at titlen “Rapunzel” vil være en turn-off for teenagere og især teenage-drenge, har Disney ændret titlen på den kommende film til “Tangled”.

Samtidig har man i de første udgivne klip fokuseret på filmens action-elementer og mandlige hovedperson ligeså meget som filmens hovedperson Rapunzel.

Filmen, der tager udgangspunkt i eventyret af Brødrene Grimm, fortæller historien om en heks, der er frustreret over de eventyr, der altid ender lykkeligt, fordi kærligheden overvinder alt. Hun vælger derfor at flytte to ucharmerende teenagere fra den virkelige verden ind i et klassisk eventyr, hvor de forvandles til den langhårede Rapunzel og hendes gallante prins.

Disney håber med titelændringen at kunne appellere til både drenge, piger og voksne ligesom Pixars film, der med “Op” omsatte for over 700 mio. dollars på verdensplan.

Til sammenligning omsatte Disneys “Prinsessen og Frøen” for 222 mio. dollars, hvilket Ed Catmull fra Disney mener kan skyldes, at biografgængerne fik det indtryk, at det var en eventyrfilm for piger.

Se teaser-traileren til “Tangled”
.



Vis kommentarer (18)
Gravatar

#11 Lou 14 år siden

Frygt er altid den værste grund til at ændre noget på film.
Gravatar

#12 filmz-Narniabæver2010 14 år siden

Jeg ville hellere have et awesome TV show med Bolt.
Gravatar

#13 Buck Rogers 14 år siden

#10 - jeg havde primært det amerikanske marked i tankerne - 7 mio. er ikke overvældende. Og selv på verdensplan kunne man da godt have ventet (og ønsket sig) et bedre resultat, ikke mindst med al den omtale, projekt "Heath Ledger og hans afløsere" har fået. Det er jo nogle pænt store navne, de har fået til at deltage.
"Now, what can a man do with his clothes off for twenty minutes?"
Gravatar

#14 Lou 14 år siden

#13
Af en Gilliam-film, en art-film om man vil, er det en gigantisk fortjeneste den har fået.
Gravatar

#15 Buck Rogers 14 år siden

#14 - Ikke for at lave det her til en Gilliam-tråd :) Men bortset fra Tideland har samtlige Gilliam-film siden Jabberwocky indspillet mere end TIoDP. Selv Fear and Loathing, der ikke just kan siges at være mainstream. Og selv om TIoDP i nogen grad er en arthouse-film, er det de færreste film i dens genre der kan reklamere med så store stjerner.
Det korte af det lange er også bare, at jeg godt kunne have ønsket ham en større succes med den.
"Now, what can a man do with his clothes off for twenty minutes?"
Gravatar

#16 mr gaijin 14 år siden

#15 Not quite.

The Imaginarium of Doctor Parnassus
Domestic: $7,504,196 13.3%
+ Foreign: $48,727,269 86.7%
= Worldwide: $56,231,465

Tideland
Domestic: $66,453 11.7%
+ Foreign: $500,158 88.3%
= Worldwide: $566,611

Nu findes der ikke Foreign-tal på mange af de ældre Gilliam-film, men jeg vil tro, at de 56 mio dollars til Parnassus overgår en del af dem også. Det er kun amerikanerne, der ikke har fået øjnene op for den.

Edit: OK, jeg kan se, at du kun ser på det amerikanske marked. Men hvorfor i alverden det? Er en US dollar tjent i USA mere værd end en US dollar tjent i resten af verden?
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#17 Buck Rogers 14 år siden

#16 - jeg skrev netop også "bortset fra Tideland".

Jeg kan godt høre, at jeg er i mindretal her :)
Jeg er helt på det rene med, at Gilliam har en stor del af sit publikum i Europa. Og som du selv er inde på, eksisterer der ikke Foreign-tal for de ældre film, derfor virkede det mest reelt at holde sig til det, jeg faktisk kunne sige noget konkret om (USA). Men er der noget, der indikerer, at hans ældre film ikke skulle have været tilsvarende mere populære i Europa?

Jeg studsede bare over, at en film der kan mønstre Johnny Depp, Jude Law, og Colin Farrell - samt alles favorit Heath Ledger i sin sidste rolle - ikke blev mere populær i sit hjemland.

Og så ikke mere fra mig i denne omgang :)
"Now, what can a man do with his clothes off for twenty minutes?"
Gravatar

#18 Balrog-of-doom 14 år siden

#8 Rigtig nok.. En spændende titel så som Dr. Parnassus kan måpske godt ha trukket et par mere i bio.. Men det er de færreste som sætter sig ind i biografsæddet uden forventninger til hvad der kommer til at ske.. Men jeg forstår godt din pointe og du har da helt sikkert ret, men jeg tror næppe en ændret titel vil kunne gøre en stor succes økonomisk..

#9.. Arh det tvivler jeg nu lidt på de gør.. Jeg har sjældent oplevet folk i biografen ikke har bestilt billetter i forvejen, og så har de som regel læst om filmen.. True enough.. De unge udgør meget af publikummet i bio, men de fleste vælger altså ikk først når de når op i biografen.. Jeg og stort set alle mine "biograf-makkere" har aldrig gået op og først valgt en film kun på titel og plakat.. Det er rigtigt at en fed titel og en fed plakat kan have sine medvikende årsager til at man måske læser sig mere til hvad den pågældene film handler om end en måske intetsigende film, men det der du omtaler det må være landmandssønner med benene dybt begravet i den jyske muld der ingen forstand har på andet end køer og muldjord, der gør sådan
"Why So serious??"

Skriv ny kommentar: