“Hobbitten” bliver optaget med 48 billeder i sekundet. Dette har Peter Jackson kunnet annoncere via Facebook, hvor han har forklaret om, hvordan og hvorfor de kommende film optages med 48 billeder i sekunder fremfor de normale 24.

Se også: Optagelserne til “Hobbitten” er gået i gang.

Processen muliggøres dels af de digitale kameraer, der bruges til produktionen, og dels af de nye fremvisningsmuligheder i biograferne hvor 24 billeder i sekundet kan virke slørret og hakkende. Dette forekommer specielt ved hurtige kamerabevægelser og actionsekvenser. Ved dette giver 48 billeder i sekundet til gengæld et langt klarere billede og skulle især forbedre oplevelsen af filmen i 3D, hvor den højere framerate gør, at hovedpine-fænomenet bliver stærkt reduceret.

Læs Jacksons noget mere udpenslede forklaring ovre hos Facebook.

De to “Hobbitten”-film foregår 60 år før “Ringenes herre” og følger Bilbo Baggins’ eventyr. Filmene, der har manuskript af Fran Walsh, Philippa Boyens, Guillermo del Toro og Peter Jackson, udkommer efter planen i 2012 og 2013.

Se også: De forlængede “Ringenes herre”-film udkommer på Blu-ray til juni.



Vis kommentarer (73)
Gravatar

#41 gi-jones 13 år siden

Tommy Kristensen (36) skrev:
Det er vel nærmere omvendt? "Private Ryan-eksemplet". Den blev skudt med høje lukke hastigheder, og fik derfor de meget specielle billeder - lang/lav gør det modsatte.
Det er den gamle diskussion om hvad man kalder det. I min verden giver en lang lukkertid slørede billeder. En kort giver klare billeder. Problemet er at en lang lukkertid hedder 1/25 hvor en kort hedder fx. 1/500 og derfor bliver det jo lidt kringlet.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#42 Tommy Kristensen 13 år siden

Det er jo det. Jeg har lært det hedder lang eller kort - hvis det skal være på dansk. Da det er hvor længe der er åbent, og når man taler tid er begreber som høj og lav ikke anvendelige :) Det passer også godt med det amerikanske/engelske - hvor det oftest er benævnt slow/fast.

Jeg blev forvirret over "Nej, men de havde optaget en del af sekvenserne med en højere lukkertid (det modsatte af Saving Private Ryan - effekten)" - og tænkte at du nok mente tallene. Høje og lave tal.

Men så er vi enige :)

Nu ved jeg du har købt et kamera. Har du fået rodet med video-delen på det, og kan du f.eks se forskel på om det er skudt i 25 eller 50p?
Gravatar

#43 gi-jones 13 år siden

Jeg tror nu ikke jeg kan optage i 50p med mit D7000 - i så fald har jeg i hvert fald misset noget, men der ingen tvivl i mit hjerte om at man kan se forskel på 24 og 48 fps. Normalt skal man jo fx. være ret forsigtig med hvor hurtigt man panorerer og den slags, hvilket vil blive langt nemmere ved en højere framerate. Min bekymring er blot om man mister noget af "film-feelet", men det skal da prøves.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#44 Tommy Kristensen 13 år siden

Nej kan se at den ikke understøtter 50 fps. Mit gør, og jeg kan ikke se specielt meget forskel på 25 eller 50. Arbejder med jævne mellemrum med kameraer der optager 75 fps, og afviklet i 100%, der kan man ikke se om det er 25 eller 75 billeder. Men sætter man hastigheden ned til 33% så er det selvfølgelig pænt med 75 fps, hvilket ikke kan siges om 25 i 33% :)

Der hvor jeg synes tv-looket træder ind, er ved f.eks interlaced vs progressivt, og om det er skudt på fullframe, S35, 4/3's osv - pga depth of field, komposition og grading mm. En panorering bliver måske lidt pænere, men ikke noget der gør fra eller til på looket som sådan. Smid et par sorte bjælker i top og bund på et 4:3 billede, og de fleste tror de ser film :)

Lignende diskussioner har kørt utallige gange før. Fra 16 fps til 24 fps. Fra stum til tale, fra sort/hvid til farver - men mest væsentlig: fra analog til digital... Alle skreg i kor dengang. "Puhaa det dur slet ikke, det kommer jo til at ligne video, og ikke film". 5 år senere er analog film i den grad på vej ud. Folk tænker ikke længere over at de fleste film i dag er skudt digitalt.

Folk har supertravlt med deres 100 og 200 hz tv, deres 48 og 96 hz, fordi de ikke vil have judder og andet - nu vil instruktørerne så gøre noget ved det, og så er folk ikke med. Det er da lidt sjovt :)

Gravatar

#45 Tommy Kristensen 13 år siden

Roger Ebert er i øvrigt kæmpe fortaler for 48 fps - og her en artikel fra hans blog:
http://blogs.suntimes.com/ebert/2011/01/more_than_...
Gravatar

#46 gi-jones 13 år siden

Tommy Kristensen (44) skrev:
Der hvor jeg synes tv-looket træder ind, er ved f.eks interlaced vs progressivt,
Men forskellen på interlaced og progressivt er jo netop også at interlaced er dobbelt framerate...

Der er naturligvis også alle de andre forskelle, som du siger, på sensortyper, osv, men det er jo ikke så relevant i denne diskussion. Til gengæld vil jeg vove den påstand at det generelt er mere accepteret at optage med 1/25 lukkertid på tv/video end det er til biograffilm. Det er meget få Hollywood-produktioner hvor du ser nogen køre med 1/25, og når man går springer det lige i øjnene på mig.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#47 Tommy Kristensen 13 år siden

#46: Så firkantet kan det ikke stilles op. Det er rigtigt at interlaced, består af to sæt billeder, men det er ikke nødvendigvis at sidestille med dobbelt framerate... Det er to noget forskellige begreber.

Man skal nok heller ikke blande for meget shutter/lukketid ind i den her debat, da det som sådan ikke har noget med netop frameraten at gøre... Fordi noget er optaget i 25p er det jo ikke nødvendigvis skudt med 1/25. Så længe man holder sig 180-shutter rule, så er 48 fps vel ikke ensbetydende med enten et Days Of Our Lives eller Saving Private Ryan look?

Jeg synes da netop at alt fra sensortype, DOF til om noget er progressivt eller interlaced har enormt meget at sige i netop den her debat.

Hvis et af argumenterne for at man IKKE skal benytte sig af flere fps er at det kommer til at se tv/video-agtigt ud - så vil jeg vove den påstand at der er 1000 andre ting man skal bekymre sig om FØR man siger, at flere fps er ensbetydende med et tv-look.

Jeg vil næsten garantere, at jeg kunne producere en lind strøm af film med eksempler - f.eks en sekvens skudt i progressivt 24p/48p og en skudt i interlaced 25i/50i. En efterbehandlet 48p og en i 50i, en optaget med S35/FullFrame og en optaget med mindre videochip osv osv. Det vil være ting hvor det virkeligt ville springe i øjne at det er skudt anerledes end det man er vant til i biffen. Det ville emme langt mere af tv-look - og folk ville nok ikke være i tvivl.

Lavede man derimod en sekvens til sammenligning med 24 og 48 fps - så vil forskellen være. Skarp tekst på biler der kører på tværs af billedet. Ting der drejer hurtigt rundt vil være knapt så blurry, og pan-ture vil ikke være blurry hvis man paner for hurtigt... Det er i min bog ikke et tv-look. Det er sådan som det burde være :) 48 fps i kyndige hænder, dygtigt film crew, det rette lys, ordentlig post osv osv. No one would know :)

Jeg ville løbe nøgen igennem et tjørnekrat hvis mere end 5% til en hemmelig 48 fps screening sagde, "Hold kæft hvor det lignede TV" i stedet for "God damn det så skarpt ud" :)
Gravatar

#48 Thomsen 13 år siden

Tommy Kristensen (47) skrev:
Jeg ville løbe nøgen igennem et tjørnekrat hvis mere end 5% til en hemmelig 48 fps screening sagde, "Hold kæft hvor det lignede TV" i stedet for "God damn det så skarpt ud" :)


Fra nu af vil jeg udbryde det højlydt til hver eneste screening - just on the off chance. :-)
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#49 gi-jones 13 år siden

Tommy Kristensen (47) skrev:
Hvis et af argumenterne for at man IKKE skal benytte sig af flere fps er at det kommer til at se tv/video-agtigt ud - så vil jeg vove den påstand at der er 1000 andre ting man skal bekymre sig om FØR man siger, at flere fps er ensbetydende med et tv-look.
Husk lige at jeg ikke argumenterer imod at optage i 48fps. Jeg siger bare at jeg er spændt på hvilken betydning det kan få. Jeg er meget åben overfor muligheden for at det bliver pissefedt - specielt når Peter Jackson tror på det.



Tommy Kristensen (47) skrev:
Så firkantet kan det ikke stilles op. Det er rigtigt at interlaced, består af to sæt billeder, men det er ikke nødvendigvis at sidestille med dobbelt framerate... Det er to noget forskellige begreber.

Det forstår jeg så ikke helt at du siger. Interlacing er jo netop muligheden for at gemme to billeders information i ét og dermed opnå den dobbelte framerate, ved til gengæld at ofre halvdelen af opløsningen.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#50 Notional 13 år siden

gi-jones (49) skrev:
Interlacing er jo netop muligheden for at gemme to billeders information i ét og dermed opnå den dobbelte framerate, ved til gengæld at ofre halvdelen af opløsningen.

Lige omvendt: Det er ét billede, der deles op i 2. Så det ene billede f.eks. har alle lige linier og det andet alle ulige linier. I længden får man den fulde opløsning og den samme framrate. 25p og 50i er efter behandling det samme.
Problemet med socialisme er, at før eller siden løber man tør for andre menneskers penge - Simon Emil Ammitzbøll

Skriv ny kommentar: