“Hobbitten” bliver optaget med 48 billeder i sekundet. Dette har Peter Jackson kunnet annoncere via Facebook, hvor han har forklaret om, hvordan og hvorfor de kommende film optages med 48 billeder i sekunder fremfor de normale 24.

Se også: Optagelserne til “Hobbitten” er gået i gang.

Processen muliggøres dels af de digitale kameraer, der bruges til produktionen, og dels af de nye fremvisningsmuligheder i biograferne hvor 24 billeder i sekundet kan virke slørret og hakkende. Dette forekommer specielt ved hurtige kamerabevægelser og actionsekvenser. Ved dette giver 48 billeder i sekundet til gengæld et langt klarere billede og skulle især forbedre oplevelsen af filmen i 3D, hvor den højere framerate gør, at hovedpine-fænomenet bliver stærkt reduceret.

Læs Jacksons noget mere udpenslede forklaring ovre hos Facebook.

De to “Hobbitten”-film foregår 60 år før “Ringenes herre” og følger Bilbo Baggins’ eventyr. Filmene, der har manuskript af Fran Walsh, Philippa Boyens, Guillermo del Toro og Peter Jackson, udkommer efter planen i 2012 og 2013.

Se også: De forlængede “Ringenes herre”-film udkommer på Blu-ray til juni.



Vis kommentarer (73)
Gravatar

#51 gi-jones 13 år siden

Ja, hvis det oprindelige materiale er optaget i 25p. Men hvis du optager i 50fps og så komprimere det til 50i vil du få 50 forskellige billeder at se på dit tv, hvert sekund, som er kodet i 25 interlacede frames.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#52 Tommy Kristensen 13 år siden

Som du selv siger med resolution, så synes jeg ikke at man kan sidestille et spring fra 24 billeder i sekundet til 48 - den dobbelte information med at man bare spreder de samme 25 ud over det "dobbelte".

Den dobbelte progressive vil da alt andet lige give et skarpere og mere roligt billede, end man vil få med interlaced - og så er det vel ikke at sidestille. Du tænkte måske på noget andet?

Og til det andet, vil de 50fps "konverteret" til interlaced ikke give 100i. 50i er i følge wiki, og alle andre videosites = 50 interlaced fields = 25 frames. Man kan vel ikke bare hælde mere info i et format der ikke som sådan tillader det. Hvis man bare konverterer, vil den vel reelt bare smide hver anden frame væk?
Gravatar

#53 gi-jones 13 år siden

Hvis du kigger på en frame (2 fields) af et 50i signal, vil du se to forskellige billeder, spredt på hveranden linie. Right? Dit tv tager så det billede, og skilder det ad til to hvorefter de vises et ad gangen. Ergo bliver det altså til to separate billeder på nethinden.

Giver det ikke mening her?
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#54 Tommy Kristensen 13 år siden

Jeg er med på hvad det er, men det er jo ligesom ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om, at man ikke bare sådan lige kan sidestille dobbelt framerate på progressivt med alm. interlaced, da der for det første er tale om to helt forskellige teknologier og betydelig kvalitetsforskel... Pointen med interlace er jo bedrag - hvilket man ikke ligefrem kan sige er tilfældet med det andet :)

Wiki:
50i (50 interlaced fields = 25 frames) is an interlaced format and is the standard video field rate per second for PAL and SECAM television.

Så kan du kalde det "double framerate", men når det bliver sat sammen, konverteret, genskabt, vist på fladskærm og hvad vi ellers har - så er og bliver det 25 frames bygget af 50 interlaced fields.

Det er bare ikke det samme som 48 frames i stedet for 24.
Gravatar

#55 Tommy Kristensen 13 år siden

Redigerer du i Vegas eller Avid?
Gravatar

#56 gi-jones 13 år siden

Interlacing er jo bare en anden måde at opbevare 50fps på. Det har ikke noget med bedrag at gøre, for kameraet tager jo rent faktisk 50 forskellige billeder i sekundet.


Tommy Kristensen (55) skrev:
Redigerer du i Vegas eller Avid?
Hvis det var til mig, så har jeg brugt lidt af hvert. Avid, Premiere, Edius...

Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#57 Tommy Kristensen 13 år siden

Okay, det var mere fordi at man ofte lever, at folk der arbejder med interlaced på de systemer måske bliver forvirret over, at de "markedsfører" det lidt forkert, så man måske tror at 50i er dobbelt så godt som 25i. Selvom det er det samme.
Gravatar

#58 Tommy Kristensen 13 år siden

gi-jones (56) skrev:
Interlacing er jo bare en anden måde at opbevare 50fps på. Det har ikke noget med bedrag at gøre, for kameraet tager jo rent faktisk 50 forskellige billeder i sekundet.


Det er jeg så, så godt som 100% sikker på ikke er tilfældet. Du må meget gerne linke til det kamera du skyder 50 fps på - som så er i 50i...
Gravatar

#59 Tommy Kristensen 13 år siden

Diskussionen ville nok også være ovre hvis du fandt en post/site eller noget - hvor der står at 50i = 50 "unikke" frames :) - eller endda bare 50 frames.

Som du selv skriver nu: "Interlacing er jo bare en anden måde..."

Det er jo det jeg hele tiden har sagt, at det er noget andet end progressivt, og at de to ting ikke kan sammelignes. Jeg starter jo med at skrive, at jeg synes det, interlaced, ser mere TV-agtigt ud - netop fordi det er lavet til TV. (Da du først skrev at Jacksons, 48p, double framerate ville se tv-agtigt ud)

At det er f.eks er den "metode" der gør at man mere vil tænke TV, end hvis man bare havde doublet frameraten progressivt. Man kan få mice-teeth, double imaging, kam-effekt and what not... Det kan man bare ikke hvis det er progressivt. Det var noget man lavede til gamle billedrørs-tv - og ikke fladskærme og projektorer.
Gravatar

#60 gi-jones 13 år siden

Hehe, vi er rigtig, rigtigt langt ude på et sidespor lige nu. Jeg aner ikke om Jacksons 48 fps vil se "tv-agtigt" ud, men jeg kunne bare godt forestille mig det - derfor er jeg meget spændt på at se det :)

Men 50i, er altså 50 forskellige billeder gemt i 25. Der findes også 3d-systemer, der bruger interlacede frames som lagermedie, fremfor to separate billeder. Hvis du ikke tror på mig, så fair nok, har ikke lige tiden til at trawle nettet igennem efter quotes.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: