Filmselskaberne vil have deres film hurtigere ud i hjemmebiografen efter biograf-premieren. Det nuværende eksklusiv-vindue på 90 dage fra biograf til home entertainment sikrer biograferne monopol i perioden. Den periode skal nu som minimum halveres.
Se også: Biograf-direktør om Netflix-kritik: Hjemmebiografen er ikke i samme liga
Det er Wall Street Journal, der skriver, at Hollywood-selskaberne i øjeblikket arbejder på en model, de kalder ‘premium video on demand’.
Der er dog ikke enighed blandt selskaberne om, hvor meget biograf-vinduet skal forkortes. Alt fra helt ned til 10 dage eller ‘kun’ en halvering på 45 dage diskuteres.
Modellen forsøger at tage højde for det mulige tab, som biograf-ejerne vil opleve, når deres eksklusiv-periode forkortes. Derfor skal de have del i indtægterne fra ‘premium video on demand’.
Således bliver der heller ikke tale om almindelige streaming-priser for den nye model, men derimod i et leje omkring 30-50 dollars pr. VOD-film.
#11 Kim Pedersen 7 år siden
Financial Analysts
FBR: Box Office Palooza, Weekend Update: Windows, Re-seats Dominate Cinemacon, As 2Q17 Box Office Starts Near Expectations
Cinemacon windows thoughts.
Theatrical stocks have baked in a measure of investor concern about studio efforts to force early release windows onto exhibitors. Our sense after attending Cinemacon is that theatrical investors should have little to worry about. One reason is that historically studios have had little success forcing unilateral, dramatic changes in windows. Past efforts, including DirecTV's premium VOD service in 2011, Universal's Tower Heist in 2011, and Paramount's early release efforts with niche horror movies in 2015, failed because of a combination of theaters boycotting movies with windows they did not like, or, in the case of DirecTV, limited consumer demand for the premium VOD service.
Theaters want very long-term contracts (10-year plus) deals, a share of profits from premium VOD, and pricing protection. We believe it will be hard for the studios to accept such terms, particularly long duration, as much is changing in this dynamic area. Moreover, it might be difficult to argue for much of a meaningful lift from an early premium window, given past failures and competition from cheap quality home video from Netflix and other sources.
So we suspect that a deal might not happen. If a deal is struck, theaters will have to be on board, which suggests benign terms. If one studio moves alone, we suspect theaters will succeed in boycotting its movies. All studios acting in concert on a coordinated basis would violate antitrust laws. So that is the best hope for studios but difficult to pull off. Most of the major studios are in favor of changes. But the most successful one, Disney, is not. For one studio to move, hoping for the others to follow (without knowing they will follow) is a tall order; that makes us doubtful it will happen.
#12 Geekalot 7 år siden
#13 Mejse 7 år siden
tror som sådan at Kim har ret..men man kan jo altid finder undersøgelser der underbygger det man gerne vil have ret i for der er undersøgelser om alt fra begge sider :)
ved ikke om det er fremtiden...eller nærmere sagt det er en del af fremtiden men ikke hele fremtiden :) hele problemet er jo at det er blevet en kamp mellem streaming og biografer/filmindustrien og det er det jo ikke fremtiden er ikke enten eller det er en form for kompromis og der syntes jeg det nye udspil ser interessant ud :)
æhh Geekalot du skal ikke lade dit "had" til Kim fordreje dig :D altså mener du mente at 30 dollars var for dyrt og ville fejle og nu siger du at 30-50 dollars er fremtiden :P
#14 Geekalot 7 år siden
#15 Mejse 7 år siden
det er trods alt sådan forretning virker....hvis fremskridt for forbrugerne betyder mindre penge for forretningerne så går det langsomt og ligemeget hvordan du vender og drejer det så ville det betyde væsentlig mindre penge hvis det skal være et "normalt" beløb
#16 Geekalot 7 år siden
Men jeg er stadig af den mening priserne i Hollywood skal bremses, for det rent helt løbsk derovre. Som afspejler sig i de alt for høje priser uden for Hollywood. Men jeg er jo bare en uviden tosse der ikke aner en dyt :)
#17 Mejse 7 år siden
tja altså der er høje lønninger i hollywood men de er jo kommet fordi at de har tjent pengene til det...igen sådan fungere det jo nu engang at det virker lidt skørt kan vi vel godt være enige om men ja det er sådan verden er og igen det er jo ikke alle der tjener super meget og det er jo sjældent flere i samme film så det kan altså ikke ændre alverdens i det lange løb :)
#18 Kim Pedersen 7 år siden
Hvordan kan nogen betragte billigt skrammel produceret på samlebånd som et fremskridt?
jeg tillægger nu et uafhængigt analyseinstitut ret stor værdi i vurderingen af situationen. Og ikke mindst en realistisk vurdering af virkeligheden. Så må alle de virkelighedsfjerne drømmere fantasere videre.
#19 Geekalot 7 år siden
Men nu får vi se om de løse rygter er rygter, eller du må æde et nederlag. Satser på det sidste, men jeg jo også virkelighedsfjern :)
#20 Mejse 7 år siden