Der er umanerligt mange tomme biografsæder i disse dage, til trods for store navne på plakaten – men hvordan kan det være?
Noget er ved at ske i biografmørket. Publikum bliver væk, og de store navne, som før kunne trække millioner alene ved at smile på plakaten, kan ikke længere redde billetsalget. Hollywoods filmstjerner har mistet sin magi.
På få måneder er stjernefilm efter stjernefilm styrtet mod jorden, uanset hvor mange kendte ansigter der stod på rulleteksterne. Dwayne “The Rock” Johnson og Emily Blunt kunne ikke redde ”The Smashing Machine”, der kun formåede at hive 11 millioner dollars hjem – på et budget på over 50 millioner. Channing Tatum og Kirsten Dunst havde ikke bedre held med ”Roofman”, som topper ud omkring 20 millioner.
Selv garanterede navne som Julia Roberts, Keanu Reeves og Seth Rogen har måttet se publikum svigte. Roberts’ drama ”After the Hunt” har knap rundet to millioner i indtjening, mens Reeves og Rogen måtte nøjes med 11 millioner for komedien ”Good Fortune”. Og sci-fi-storfilmen ”Tron: Ares” bliver allerede omtalt som årets største biografflop.
Publikum gider ikke længere “stjerner for stjernernes skyld”
Film- og kulturanmelder Chris Bumbray fra filmsitet Joblo peger på, at publikum i stigende grad gemmer filmene til streaming, især når de ikke falder i kategorien gyser eller superheltebrag. Midtersegmentet – de klassiske dramaer og prestigeproduktioner – kæmper for at overleve på det store lærred.
Selv projekter, der på papiret burde være sikre kort, rammer muren. Musikfilmen ”Springsteen: Deliver Me From Nowhere” åbnede med sølle 9,1 millioner dollars trods bred appel og kritikerros.
Problemet er ikke kun filmene, men også illusionen om, at kendte ansigter stadig garanterer salg. Publikum strømmer stadig til “Jurassic Park” og “A Minecraft Movie”, men ikke til stjernefyldte dramaer. Branchen må derfor spørge sig selv, om æraen med superstjerner som bærende salgsargument simpelthen er forbi.
Selv Leonardo DiCaprio der tidligere har kunne fylde biografsale på sit navn alene, var ikke en stærk nok magnet til at hive folk ind og se Paul Thomas Andersons seneste film, “One Battle After Another”.
Netflix og sofahygge
For studierne betyder udviklingen, at der bliver mindre plads til “mellemstore” film i biografen. De dyre blockbusters skal levere, mens alt andet er henvist til at finde sit publikum på Netflix, Disney+ og lignende.
Biograferne får færre typer film, og publikum får færre grunde til at tage turen ud af stuen. Resultatet? Et Hollywood, hvor superstjerner ikke længere kan købe sig til succes – uanset hvor meget glimmer, muskler eller Oscar-buzz der følger med.






