Paul Thomas Andersons stort opsatte krigsdrama One Battle After Another med Leonardo DiCaprio i hovedrollen ser ud til at blive et af årets største økonomiske nederlag i filmbranchen.
På trods af flotte anmeldelser og massiv Oscar-buzz har filmen ifølge flere branchekilder tabt over 130 millioner dollars i biografindtægter.
Filmen har indtjent omkring 140 millioner dollars globalt – et respektabelt tal for en original, R-rated film på næsten tre timer. Men for Warner Bros. er det langt fra nok.
Studiet har angiveligt brugt over 130 millioner dollars på produktionen og yderligere 70 millioner på markedsføring. Når billetsalget deles 50/50 mellem biografer og studier, og DiCaprio desuden får en procentdel af bruttoomsætningen, skal filmen indtjene omkring 300 millioner dollars for blot at gå i nul.
“Disse prestigeproduktioner formår ikke længere at skabe en følelse af nødvendighed blandt publikum,” siger Fandangos analytiker Shawn Robbins. “De bliver ikke eventfilm, og publikum venter ofte bare på streaming.”
Tendensen gælder flere film rettet mod voksne biografgængere. Publikums forventninger har ændret sig markant siden pandemien, hvor mange nu regner med at kunne streame nye film få uger efter biografpremieren.
Warner Bros. afviser dog de dystre beregninger og hævder, at studiet samlet set har haft et stærkt år med hits som A Minecraft Movie, Sinners og The Conjuring: Last Rites. Ifølge studiet har årets samlede indtjening passeret fire milliarder dollars, men det tal dækker over bruttoomsætning – ikke overskud.
Trods de økonomiske problemer forventes One Battle After Another at blive en stor Oscar-kandidat og dermed bevare sin kulturelle værdi for Warner Bros. Men tabet viser, hvor risikabelt det er at satse på dyre originalfilm i en tid, hvor publikum søger mod sikre franchise-hits.







#1 Pistolprinsen 13 minutter siden