Traditionen tro har den omfattende plakatside IMP Awards fundet frem til vinderne i de forskellige kategorier om de bedste og værste filmplakater i amerikanske biografer i 2009.

Hovedprisen for bedste filmplakat går til “The Imaginarium of Doctor Parnassus” for den kunstneriske og pudsige sammensætning af iøjenfaldende elementer – deriblandt blikfanget Lily Cole. Blandt de andre nominerede i denne kategori finder man bl.a. “500 Days of Summer” og “A Christmas Carol”.

“Op” løb med prisen for bedste teaser-plakat med det ballonopløftede hus mod den blå himmel. Prisen for den sjoveste plakat gik til “The Men Who Stare at Goats” med en ged blandt filmens ellers alvorligt udseende hovedpersoner.

Den lidet flatterende pris for værste filmplakat gik til Renée Zellweger-filmen “My One and Only”, der i et tæt løb med andre miserable plakater løb med præmien på grund af sit design med dårligt udklippede figurer.

“Antichrist” blev kåret som den mest uhyggelige plakat, mens “Coraline” fik prisen for bedste sæt af karakterplakater.

Desuden har IMP Awards igen i år opfundet en række knap så seriøse kategorier, der tilegner sig de helt specielle, grimme eller tragikomiske plakater. Blandt disse finder man f.eks. ‘Store hjerner tænker ens’-prisen til skaberne af plakaterne til “Jennifer’s Body” og “True Blood”, der begge blev frigivet omkring samme tid.

Endvidere finder man også kåringer for bl.a. det mest irriterende udtryk på en plakat (Jay Chandrasekhar, “The Slammin’ Salmon”), mest fotogene skridt (Daniel Day-Lewis’ underliv, “Nine”), mest reflekterende sand (“Year One”) og prisen for den mest skræmmende trio, der træder ud af et fly (“Alvin og de frække jordegern 2” og “Jonas Brothers: The 3D Concert Experience”).

Vindere og samtlige nominerede i diverse kåringer – der også tæller sjoveste tagline, bedste alvorlige tagline, bedste blockbuster-plakat og bedste tv-plakat – kan ses hos IMP Awards.



Vis kommentarer (31)
Gravatar

#11 filmz-Narniabæver 14 år siden

Velfortjent priser til både "Up" og "Coraline"!
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#12 jesperhp 14 år siden

Jeg ELSKER IMP Awards! Et lille højdepunkt hvert år, som kan sætte en smule fokus på en kunstart, hvor værkerne tit glemmes hurtigt i forhold til deres filmophav. Havde også gerne set Watchmen vinde for character set, men alt i alt er jeg meget enig med kåringerne. Og så er der de mest griner kommentarer til de knap så flatterende priser:D
Gravatar

#13 Highland Park 14 år siden

frahm-2 (10) skrev:
Den siger faktisk ikke rigtig noget om filmen...


#10: Har du overhovedet set den?
Plakaten er da fuld af referencer til filmen, og desuden er Valentina, hendes uskyld og alder, et centralt omdrejningspunkt for handlingen.

Men lad dig endelig forvirre blot fordi plakaten er fuld af detaljer og symbolik og ikke er lavet på klassisk kedsommelig vis, hvor karakterernes ansigter vises på rad og række.

frahm-2 (10) skrev:
...handler den om en kæmpe kvinde, der er fanget i en ternet kasse, eller hvad sker der?


Aaargh, hva' foregår der?! En ternet kasse?! Fuuuuuck det er craaaazy! :P
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#14 frahm-2 14 år siden

#13
det er klart at der er en masse detaljer på plakaten, der selvfølgelig har noget med filmen at gøre, men når jeg kigger på den fra et marketingsynspunkt, så er det meget, meget svært at afkode, med mindre man sætter sig og analyserer den.
Jeg har set filmen (der i øvrigt er ret god), men for en der ikke har set filmen, vil denne plakat være sindsygt forvirrende. Selv for mig, der har set filmen er den forholdsvis forvirrende.

Jeg vil dog give dig ret i at det langt fra er den almindelige måde at lave plakater på, men det er altså en filmplakat, der skal kunne opfanges hurtigt og ikke et kunstværk man skal bruge flere minutter på at studere.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#15 PredatorX 14 år siden

frahm-2 (14) skrev:
men det er altså en filmplakat, der skal kunne opfanges hurtigt og ikke et kunstværk man skal bruge flere minutter på at studere.


Det må jo så være HELT op til instruktøren og filmselskabet at vurdere. ALT skal jo nødvendigvis ikke laves til den store masse. Ikke alle film skal være letfordøjelig ved første øjekast. Ligesom album covers heller ikke behøver være det.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#16 Yoda 14 år siden

#13

Helt enig! Det er en virkelig fantastisk plakat. En plakat, der ansporer fantasien og som i den grad er Terry Gilliamsk.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#17 frahm-2 14 år siden

#15
jeg vil dog stadig mene at det handler om at et klart budskab igennem. Det er selvfølgelig en svær balancegang med at man stadig skal repræsentere filmen korrekt, men også få den ud til så mange mennesker som muligt. Det må jo være i alles interesse at en film udnytter sit publikumspotentiale og det tror jeg helt sikkert ikke at 'Parnassus' gør med denne plakat, eller med nogle af dem der har kørt i Danmark for den sags skyld.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#18 Highland Park 14 år siden

PredatorX (15) skrev:
Ikke alle film skal være letfordøjelig ved første øjekast. Ligesom album covers heller ikke behøver være det.

Og plakater vil jeg lige tilføje. ;)
Men ellers er jeg helt enig med dig og yoda PredatorX.

#17: For det første har Gilliam en fast fanskare, hvoraf de fleste nok vil se filmen uanset hvad, for det andet kan det også virke stærkt inciterende med en plakat, der ansporer fantasien, som yoda så fint udtrykte det, og til en vis grad leder tankerne hen på Gilliams Python-animationer, og for det tredje er det faktum, at det er Heaths sidste film næsten reklame nok i sig selv.
Naturligvis er det muligt at flere ville se den, hvis den havde en mere traditionelt udseende plakat, men i dette tiilfælde tvivler jeg lidt på, at det ville gøre den store forskel.

Under alle omstændigheder er det et modigt og flot valg, og jeg er dybt uenig med dig, hvad plakatens kvaliteter angår. Filmplakater er også kunst og kan sagtens kræve, at man fordyber sig i motivet. Det er noget vås, at man skal kunne afkode alt i forbifarten. Den slags holdninger kvæler kunsten.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#19 Yoda 14 år siden

#18

Highland Park (18) skrev:
Det er noget vås, at man skal kunne afkode alt i forbifarten. Den slags holdninger kvæler kunsten.


Kunne ikke være mere enig!

Hvis kunst - og her bruger jeg begrebet i videst mulig forstand - skal kunne afkodes lige så hurtigt, som det tager at stave til det, så kvæler man ikke blot kunsten, men også intellektet.

#19

frahm-2 (14) skrev:
...men når jeg kigger på den fra et marketingsynspunkt...


Det er så også et synspunkt, som jeg synes er ret trist at beskue tingene fra, når man taler om kunst, hvilket – som Highland Park netop påpeger – plakater også er.

Nogle gange er der for megen fokus på at få solgt tingene til flest muligt frem for at få solgt tingene til de rette.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#20 frahm-2 14 år siden

#18
når man kigger på tallene kan man også se at 'Parnassus' har tjent knap 6 mio. dollars, hvilket ikke er særligt meget når man tænker på den stjernebesætning den har. Samtidig nævner du selv at det er Ledgers sidste film, hvilket også må være med til at sælge den.
I sidste ende er plakaten et ekstremt vigtigt marketingværktøj, da rigtig mange mennesker først beslutter sig for hvad de skal se, når de står i biograffoyeren. Derfor synes jeg at det er synd at denne rigtig udmærkede film ikke kommer ud til et større publikum.

#19
Jeg synes at vi skal huske på at det er filmen, der er kunsten og ikke plakaten. Der er masser af fantastiske plakater, som jeg meget gerne vil have hængende på væggen. Det er ikke nødvendigvis dem der repræsenterer filmen bedst og det er ikke nødvendigvis de film jeg synes er de bedste. Det er jo muligt at sælge en film og samtidig have en fed plakat (se bla. på Dødens Gab)
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com

Skriv ny kommentar: