James Cameron udtalte for nylig, at han tror, at det om 10 år vil være almindeligt at se 3D uden brug af 3D-brillerne. Nu fortæller instruktøren endvidere, at alt i fremtiden vil være i 3D.

Se også: James Cameron: 3D uden 3D-briller om 10 år.

På spørgsmålet om der bliver lavet for mange film i 3D i dag, sammenligner Cameron det med overgangen fra sort-hvid til farvefilm: ”Blev der lavet for mange film i farver? Det er bare sådan, det er. Alt er i farver nu. Det er ikke sort-hvid. Alt vil på et tidspunkt blive i 3D,” mener Cameron og tilføjer:

”Men det skal selvfølgelig være god 3D. Folk skal skelne mellem god 3D og dårlig 3D.”

Cameron slår samtidig fast, at han ikke længere er tilknyttet “Cleopatra”, men i stedet vil bruge tiden på at forberede de to “Avatar”-fortsættelser.

Se også: Officielt: “Avatar 2” får premiere i 2014 – “Avatar 3” i 2015.



Vis kommentarer (98)
Gravatar

#81 filmz-Myrepip 13 år siden

Highland Park (80) skrev:
Nej, selvfølgelig ikke. Jeg var skæv og vind... af fuld, da jeg skrev det. ;)
Jeg ville blot stille spørgsmålstegn ved, hvad vi skal med surroundsound, når vi er i stand til at opfatte stereolyd på nogenlunde samme måde som 2D-billedet.


Jeg synes så ikke man opfatter surround i stereo, som hjernen opdatter dybdedimensionen i et 2D billede. 2D er som jeg ser det, den bedste repræsentation af virkeligheden mennesket formår at skabe. Hvis 3D virkelig formåede at portrættere den 3. dimension bedre og mere virkelighedstro, så ville min modstand mindskes betydeligt. Jeg mener blot ikke, at den 3D effekt vi ser idag, netop er en kunstig tilsat effekt, endda selektiv i sin udvælgelse af og portrættering af objekterne i "rammen", at det er ubrugeligt.

Det samme kan 3D teoretisk set også udvikle sig til i det lange løb.


Jamen så vil jeg gerne se 3D efter "det lange løb" er overstået, fremfor man tager en, i både billedkvalitets og dybdeillusionsmæssig henseende, meget primitiv alfa version af en teknologi frem og forsøger at sælge det som filmmediets fremtid. Jeg kender ikke på stående fod andre segmenter, hvor en middelmådig ufærdig implementation af et format, i den grad får lov til at spille hasard med et medies fremtid. [/quote]
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#82 Michael Andersen 13 år siden

Highland Park (80) skrev:
Jeg deler især ikke dit syn på film som en naturlig gengivelse af virkeligheden


Det er jeg enig i. Film er lige så unaturlig som silikonebryster. Tag bare filmlooket, som er meget kunstig i forhold til hvordan vores øjne ser virkeligheden. Både silikonebryster og film kan være flotte at kigge på, men en naturlig gengivelse af virkeligheden er det ikke :)

Jeg kender ikke på stående fod andre segmenter, hvor en middelmådig ufærdig implementation af et format, i den grad får lov til at spille hasard med et medies fremtid.


Der kan filmhistorien hjælpe :) Tag f.eks. synkroniseret lyd. Ikke bare ændrede lyd hele måden man lavede film på, men kvaliteten var i den grad ufærdig til at begynde med.

I starten afspillede man filmlyden på plader, som gav en masse problemer med sync. Kameraerne larmede så meget at man som før ikke kunne komme helt tæt på skuespillerne osv. osv. + selve lydkvaliteten var tvivlsom, så der gik altså lang tid før at indførelsen af lyd var af en vis standard.

Hvis du mener 3D er en bombe under systemet, så var lyd en atombombe i forhold til. Det var også grunden til Chaplin var talefilmens største modstander. Han klarede overgangen, men mange af filmstjernerne klarede ikke springet, fordi de havde "grimme" stemmer and what not. Billy Wilder fik tilmed en fremragende film ud af hvordan lyd ødelagde karrieren for en superstjerne ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#83 filmz-Myrepip 13 år siden

Michael Andersen (82) skrev:
Der kan filmhistorien hjælpe :) Tag f.eks. synkroniseret lyd. Ikke bare ændrede lyd hele måden man lavede film på, men kvaliteten var i den grad ufærdig til at begynde med.

I starten afspillede man filmlyden på plader, som gav en masse problemer med sync. Kameraerne larmede så meget at man som før ikke kunne komme helt tæt på skuespillerne osv. osv. + selve lydkvaliteten var tvivlsom, så der gik altså lang tid før at indførelsen af lyd var af en vis standard.


Udgangspunktet er jo dermed ganske essentielt, når man snakker om fremskridt og god/dårlig kvalitet. Hvis man kommer fra stumfilm og vil tilsætte lyd, så måles og vurderes kvalitet jo ikke i 2010 niveau, men i 1920 niveau, hvor "hans mesters vovse" lægger standarden med voksrulle og "lydrør".

I disse år, har vi opnået lyd og billed i hjemmet, så tæt på perfektioneret i 2D formatet som man vel kan tænke sig og så kommer der én kunstig effekt, som rask væk underminerer den billedkvalitet.

Hvis du mener 3D er en bombe under systemet, så var lyd en atombombe i forhold til. Det var også grunden til Chaplin var talefilmens største modstander. Han klarede overgangen, men mange filmstjernerne klarede ikke springet, fordi de havde "grimme" stemmer and what not. Billy Wilder fik tilmed en fremragende film ud af hvordan lyd ødelagde karrieren for en superstjerne ;)


Filmhistorien kender jeg, men sammenligningen kan jeg på ingen måde godtage :) Jeg holder på, at den evolution der er sket med filmmediet fra 1880 og til nu, har været en naturlig lige linie baseret på det oprindelige 2D format og med inkorporering af lyd i bedre og bedre kvalitet til tidens nuværend surround lossless format.

Jeg er helt og holdent på det rene med instruktørers kunstneriske visioner, hvilket bl.a. indebærer muligheden for at lave dogme film, shakycam film, sort/hvid, farver, technicolor etc, som er en del af 2D filmmediets rammer for at portrættere levende billeder, og en af grundene til at mediet efter 130 år, er blevet en kunstart med symbiosen mellem billeder og fortællekunst.

Jeg kan for det første ikke se 3D som en del af filmmediets naturlige evolution. Først og fremmest fordi 3D er en teknologisk gimmick, skabt af filmstudiernes behov for at kunne tilbyde publikum noget, som ikke fandtes i hjemmet og kunne sikre omsætning. Denne gimmick er således kunstig illusion af dybde, så naturlig, at det tilrådes at holde pause efter en time eller halvanden og diverse brochurer til 3D medier, tager store helbredsmæssige forbehold.

Selv ved en "moden teknologi", så ser jeg stadig intet, som kan overbevise mig om, at 3D skulle være en integreret del af fremtidens film. Jeg ser effekten som ren og skær gimmick, som skal give publikum en form for forlystelsesoplevelse og denne effekt vil i mine øjne modvirke filmfortællingers indlevelse og konstant give anledning til fokus på de integrerede effekter.

LUR mig, om ikke disse effekter, vil åbne op for mere og mere fokus på større og større effekter og vi vil ende, igen, med et medie, som er blevet påvirket og ødelagt, rendyrket afgudsdyrkelse af simplicitet og forlystelsessyge.

Når så hele Hollywood åbenbart er gået amok, med udmeldinger om at alt er 3D om så og så mange år og man ser satsningerne er derefter, så frygter jeg direkte for filmmediet som kunstart. I første række vil films cinematografi blive berørt og ændret, for at kunne udnytte 3D's potentiale og dernæst vil 3D film der skal ses i 2D, nok ikke ligefrem med tiden sørge for at 2D overlever.

Havde 3D været et decideret niche produkt for underholdningsfilm af en given genre, så havde jeg ikke været på barrikaderne, men som jeg ser udviklingen i disse år, er det en decideret kamp mellem det onde og det gode og jeg håber så absolut, at 3D i sit nuværende format, vil lide et sviende nederlag eller retirere til at være et rendyrket spil og sport addon.
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#84 Michael Andersen 13 år siden

He he, selv filmhistorien preller af på dig :) Jeg må give op :D

Udskift "3D" med "lyd", "farver", "Cinemascope" osv. og mange gode mænd har igennem tidernes løb ført samme retorik som du gør her :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#85 filmz-Myrepip 13 år siden

#84 Hvis det betyder "jeg forstår ikke filmhistorien i samme kontekst som dig", så har du helt ret :)

Udskift "3D" med "lyd", "farver", "Cinemascope" osv. og mange gode mænd har igennem tidernes løb ført samme retorik som du gør her :)


Som jeg siger, så ser jeg ikke "3D" som et naturligt element af filmmediet, som de andre elementer du nævner, hvilket også er en af grundene til, at 3D har været indeover og så væk igen flere gange i sidste århundrede. Jeg har stadig tiltro til, at fornuften også denne gang vinder, når folk endnu engang finder ud af, at 3D er fis i en hornlygte :)
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#86 Michael Andersen 13 år siden

Du er imod 3D, det har jeg forstået :) Man lavede fremragende film uden lyd, så hvad skulle man bruge en ufærdig teknik som lyd til? Derfor argumenterede gode folk som Chaplin og Hitchcock akkurat som du gør her. Det er en fis i en hornlygte var også deres budskab :)

Min pointe er bare at vi lige nu ikke ved om 3D bliver en "naturlig" del af den måde man laver film på eller ej :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#87 chandler75 13 år siden

Det er dog et lidt interessant argument, at 3D tidligere har været brugt og derefter er blevet droppet. Det er trods alt ikke tilfældet med hverken lyd eller farver...
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#88 filmz-Myrepip 13 år siden

#86 Som sagt ser jeg ikke ligheden mellem lyd og 3D. Stumfilm blev til som stumfilm, fordi det ikke var teknisk muligt at arbejde med lyd integreret til levende billeder på det tidspunkt "filmen" blev opfundet. Lyd er en essentiel del af historiefortælling og et element, som givet ville blive inkorporeret i filmmediet, som mulighederne udvikledes, uagtet at der var kunstnere, som lavede fantastiske stumfilm.

Og nej, jeg ser, stadigvæk, ikke nogen sammenligning til 3D, jævnfør mine tidligere argumenter omkring gimmick'ens herkomst. 3D er og bliver i dens nuværende form en kunstigt udviklet effekt, som ikke i dag evner at føre filmmediet videre i dens form, til et evt. næste stade, men som uundgåeligt vil drive en ny stilart/filmmedie med sig, evt. mutere 2D. Jeg har absolut ikke set noget i lys og måne, heller ikke vismand Camerons ord om, at alt er i 3D om 10 år, som kan overbevise mig om, at 3D vil fortsætte med at videreudvikle den store kunst om visuel historiefortælling. Jeg tror gimmicken implicit, vil gøre op med mange cinematografiske landvindinger og forfladige filmsproget til fordel for den sprøde letsælgelige majoritetsunderholdning

Jeg har ikke noget imod at man integrerer noget nyt, heller ikke 3D (noget som 3D), som en "naturlig" del i filmmediet. Men jeg bekymrer mig om, at det man vil integrere er et led i det jeg påstår er den "naturlige" evolution af mediet og 3D i sin nuværende form, er i mine øjne, meget langt fra at være i nærheden af et naturligt element i den proces.
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#89 Michael Andersen 13 år siden

#88
"2D blev til som 2D, fordi det ikke var teknisk muligt at arbejde med 3D integreret til levende billeder på det tidspunkt "filmen" blev opfundet. 3D er en essentiel del af historiefortælling og et element, som givet ville blive inkorporeret i filmmediet, som mulighederne udvikledes, uagtet at der var kunstnere, som lavede fantastiske 2D-film.

4D, det er der imod ikke en naturlig del af filmsproget. Smid barnet ud med badevandet, Cameron!
"

Myrepip på Filmz i år 2035.

;P
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#90 filmz-Myrepip 13 år siden

#89 Som sagt, hvis 3D kan udvikle sig som element til at være en naturlig evolution af filmmediet, så skal jeg nok krybe til korset :) Men jeg har svært ved at få øje på andet end billig effektmageri og kraftig billedkvalitetsforringelse af det eksisterende 2D produkt, som foreligger i dag og jeg hører ikke noget om nogle deciderede ændringer i 3D fremover, så jeg vil formode, det kunstige perspektiv vil være det fremherskende i gimmick'en i en overskuelig årrække fremover.

Hvad sagde jeg!

Myrepip på Filmz i år 2015 :)
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"

Skriv ny kommentar: