Danmarks to største filmfestivaler, Copenhagen International Film Festival (CIFF) og NatFilm Festivalen, slås nu sammen til én stor festival. Det skriver iBYEN.dk.
Sammenlægningen sker for at stoppe den konkurrence om publikummet og den offentlige økonomiske støtte, der har været mellem de to festivaler.
Jon Steffensen fra NatFilm Festivalen siger: “Vi har gennem længere tid været i løbende dialog med hinanden om det, der nu kommer til at ske. Nemlig at CIFF og NatFilm Festivalen begge lukker og slukker, hvorefter der opstår en helt ny festival. Det bliver ikke en festival som CIFF, og det bliver ikke en festival som NatFilm. Det bliver en stor festival, som forbinder de bedste ting fra begge festivalerne.”
Der er dog noget der tyder på, at sammenlægningen ikke sker helt frivilligt. Ifølge Politiken har kultur- og fritidsudvalget i Københavns Kommune besluttet at gøre kommunens økonomiske støtte til de to festivaler afhængig af en sammenlægning. Ifølge kulturborgmester Martin Geertsen har man ikke længere ville se på, at de to filmfestivaler, der årligt har modtaget tilsammen 2.811.000 kroner i støtte, blev ved med at bekrige hinanden.
Natfilm Festivalen har kørt siden 1990, mens CIFF fik sin start i 2003, og således kun nåede at få fem år på bagen.
Det ligger endnu ikke klart, hvilke typer film den nye filmfestival vil vise, men Jon Steffensen understreger, at den vil få et helt nyt navn.
#11 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
Jeg syntes der er kedeligt at de bliver slået sammen, da på hver sin måde og tidpunkter har stået for at give filmfans en mulighed for at udvidde sin horisont i en by, med få sale og programmer, der er præget af mainstream og kassesucceser.
# 4 Jeg kunne også godt tænke mig at få mulighed for at se og ikke mindst gense klassikere på en stort lærred et andet sted end line Cinemateket, men jeg tror ikke du skal regne med det sker. Tiderne med kavalkader i sommermånederne som du og jeg er vokset op med er over i takt med at flere og flere får store skærme hjemme og/eller projktorer og ditto anlæg og ikke mindst priserne er lave på selv nyrestaurede udgaver (se blot hvor hurtigt priserne falder i Fona 2K eller SS eller TP) ift. hvis 2 skal afsted.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#12 filmz-BrotherJack 17 år siden
#13 filmz-Angel Eyes 17 år siden
Hvis de to slås sammen, så bliver det sandsynligvis en rodet sammenblanding af de to profiler og det kan ingen være tjent med.
#10: Hvad angår publikumstal, så er der ikke noget at sige til at Natfilm havde flere publikum end CIFF, da de har eksisteret i meget længere tid og derfor har haft mulighed for at etablere et solidt publikum over årene. Jeg er sikker på at de heller ikke havde meget mere end 25.000 solgte billetter de første par år (hvilket CIFF havde sidste år), og CIFF's publikum er faktisk steget støt år for år.
Bare en skam at de aldrig fik muligheden for at etablere sig som international filmfestival med en måske idealistisk men vigtig profil: fokus på det europæiske. Det er sgu ingen sag at trække folk ind i mørket, når man skilter med amerikanske stjerner og asiatiske genrefilm, men det kræver sit at forsøge at åbne folks øjne for det ukendte filmeuropa (som mange har store fordomme overfor, i stil med "franske film er kedelige" eller "Gud ser alt, undtagen tyske film").
Nedslående at der ikke er plads i Danmark til to så markante filmfestivaler :(
#14 frahm-2 17 år siden
Det er da rigtigt at Natfilm heller ikke havde så mange publikummer i starten, men den blev altså heller ikke slået ligeså stort op som CIFF. CIFF positionerede sig selv som "Danmarks største film festival" ligefra starten, og når man så ikke sælger så mange biletter, så ser det lidt dumt ud.
Du får det også til at lyde som om at de asiatiske film er publikumsmagneter. Det tror jeg ikke lige er tilfældet. Jeg tror bare at de rammer festival målgruppen bedre end de europæiske film. Jeg indrømmer at jeg ikke har nogen fakta at bygge det følgende på, men det er min teori at målgruppen for europæiske film er væsentlig ældre end målgruppen for asiatiske film. Den ældre målgruppe er ikke ligeså tilbøjelig til at planlægge deres liv efter at se en film der måske kun vises to gange, som den yngre målgruppe er. Derfor tror jeg at asiatisk film klarer sig bedre. Vi kan jo også se at de fleste europæsike film klarer sig bedre end de asiatiske når de får en bred biograf distribution.
#15 jessup 17 år siden
Da Ciff skal uddele priser og ikke har nogen præstige i udlandet så står den vel svagere end f.eks. natfilm.
Hvis filmene er opfattet suveræne vil de nok satse på Berlin eller Cannes - selvfælgelig kan man godt vinde flere festivaller men man står bedre hvis den pågældende festval har "opdaget" filmen. CIFF vil vel også gerne "opdage" filmen ellers er prisuddelingen vel en anelse uinteressant.
Der er et par priser på Natfilm, men de har jo bestemt ikke noget imod at de har vundet et hav af priser.
For at sige det kort er det et minus at CIFF priotere deres prisuddeling højt.
#16 filmz-Angel Eyes 17 år siden
Natfilm har ikke et internationalt sats (er kun en publikumsfestival) - det har CIFF; burde der ikke være plads til begge dele?
#17 frahm-2 17 år siden
faktisk mener jeg at man ikke kan blive udtaget til Cannes, Berlin eller Venedig hvis filmen har vaeret vist paa en anden festival.
#18 McPeter 17 år siden
#19 filmz-Angel Eyes 17 år siden
#20 jessup 17 år siden